Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2005, 17:07
Astuanax
Astuanax is offline
De nacht viel lang en kil over het dorp. De plassen lagen als bevroren tranen in het landschap en de bladloze bomen stonden er koel en doods bij. Enkel de lantaarnpalen durfden zich nog met een flauwe oranje gloed te verzetten tegen de oprukkende duisternis. Diep in het huis werden de laatste lampen met een zachte knip uitgezet en onderdrukte men een rilling. De kou gleed als een kwaadaardige geest onder Sara’s deur door en graaide begerig naar haar witblonde lokken, het enige lichaamsdeel dat nog boven de donkerblauwe donsdeken uitstak. Nu pas durfde Sara de bittere tranen die ze de hele dag opgespaard had laten vloeien. Met snikkende tussenpozen biggelden de kristallen druppels over haar wangen. Het kon Sara niet schelen dat haar hele kussen doorweekt was, dat ze al drie dagen niet meer gelachen had en dat ze zonder nachthemd naar bed was gegaan. Liefde was voor haar als een heks, een heks die ongezien een poedertje in haar drankje goot en daarna wegflitste op haar bezem, genietend van het komende leed, liefdesvoedsel. De heks was het tegenovergestelde van Cupido, die zijn pijlen op beide partijen afschiet. De heks vergiftigde liever één persoon met liefde en liet en liet die daarna creperen van verdriet en eenzaamheid.
Hij hield niet van Sarah. Zijn prachtige lach met flitsende tanden, zijn lange, bijna vrouwelijke wimpers en stoere kaken hoorden haar niet toe, daar had ‘de heks’ voor gezorgd.
Wat haatte ze die toch! Als ze kon kiezen zou ze nooit meer verliefd worden, nooit meer smelten vanbinnen bij de aanblik van een gezicht, haar hart sneller voelen slaan van een lach die niet naar voor haar bestemd was. Midden tussen haar knuffels die haar eentonig lachend aankeken en ingewikkeld in haar warme donsdeken voelde ze zich eenzaam, koud en verlaten.
Was hij maar hier, bad ze, lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan.
Maar het bleef stil.
Tussen de snikken en tranen door sloop slaap als een stille verleider in haar ogen en sloot ze, hij begeleidde haar naar een land zonder heksen of Cupido’s.
Heel de kille nacht nog sliep ze zo, ineengekrompen en koortsig op een betraand kussen, terwijl haar knuffels stilletjes naar haar bleven lachen.
Ze beloofden haar dat ze later de zon nog wel zou zien. Later.

recht uit het hart
Oud 07-07-2005, 18:51
Kerboga
Kerboga is offline
Ik vind dit heel erg mooi geschreven. Goed de gevoelens naar voren gebracht. Je inleiding vind ik erg sterk. Het maakt je nieuwsgierig naar de rest van het verhaal.
Citaat:
Was hij maar hier, bad ze, lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan.
Dit vind ik een van de mindere delen. Het zorgt voor afwisseling, wat het hele verhaaltje beter maakt, maar op de een of andere manier stoorde ik me eraan bij het lezen.

Citaat:
Nu pas durfde Sara de bittere tranen die ze de hele dag opgespaard had laten vloeien.
Nu pas durfde Sara de bittere tranen, die ze de hele dag opgespaard had, te laten vloeien.
Citaat:
De heks was het tegenovergestelde van Cupido, die zijn pijlen op beide partijen afschiet.
afschoot?
Citaat:
De heks vergiftigde liever één persoon met liefde en liet en liet die daarna creperen van verdriet en eenzaamheid.
Lijkt me duidelijk.

Citaat:
Tussen de snikken en tranen door sloop slaap als een stille verleider in haar ogen
Het leest prettiger als er voor slaap een lidwoord staat.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 20:12
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Kerboga schreef op 07-07-2005 @ 19:51 :

Het leest prettiger als er voor slaap een lidwoord staat.
Het is net de bedoeling om een assonantie te vormen

Bedankt voor de uitegbreide reactie, ik heb gewoon los over die fouten gelezen
Oud 07-07-2005, 20:17
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 07-07-2005 @ 21:12 :
Het is net de bedoeling om een assonantie te vormen
Acconsonantie, assonantie is met overeenkomende klinkers.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 20:38
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
alliteratie dan toch?

wel een mooie trouwens
sloop slaap
Oud 07-07-2005, 20:43
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
FIEloSOOF schreef op 07-07-2005 @ 21:38 :
alliteratie dan toch?

wel een mooie trouwens
sloop slaap
Alliteratie is met beginmedeklinkers, acconsonantie is met eindmedeklinkers. De combinatie van beide heet pararijm. Astuanax heeft dus pararijm gebruikt.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 20:58
FIEloSOOF
FIEloSOOF is offline
oke, die kende ik nog niet
Oud 07-07-2005, 21:43
Sketch
Sketch is offline
Ik vind het wel mooi beschreven, maar ik mis de ' bij zinnen als "Was hij maar hier, bad ze, lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan."

Verder geen onderbouwing vandaag.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2005, 21:52
Bowser
Bowser is offline
Bowser ziet liever Betje Wolff.
Oud 08-07-2005, 16:16
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Bowser schreef op 07-07-2005 @ 22:52 :
Bowser ziet liever Betje Wolff.
Aagje deken is anders ook niet mis

Bedankt voor de reacties!

Enkel veel gezwam over de assonantie(zoals wij ze in latijnse teksten noemen) en amper gezwam over de inhoud van de tekst

(eigenlijk is het alliteratie én acconsonantie)

Laatst gewijzigd op 08-07-2005 om 16:19.
Met citaat reageren
Oud 08-07-2005, 16:17
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Sketch schreef op 07-07-2005 @ 22:43 :
Ik vind het wel mooi beschreven, maar ik mis de ' bij zinnen als "Was hij maar hier, bad ze, lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan."

Verder geen onderbouwing vandaag.
je mist de wat?
Oud 08-07-2005, 19:31
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 08-07-2005 @ 17:17 :
je mist de wat?
De '
Aanhalingstekens
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 16:25
Astuanax
Astuanax is offline
aha maar waarom zijn aanhalingstekens zo belangrijk? Ik heb ze altijd al de minst nuttige tekens gevonden (na puntkomma)

Letteren is weer lui!
Oud 09-07-2005, 16:29
Dentaku
Dentaku is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 09-07-2005 @ 17:25 :
Letteren is weer lui!
Voor straf ga ik je tekst beoordelen!
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 16:30
Sketch
Sketch is offline
'Was hij maar hier,' bad ze, 'lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan.'

Dat hoort gewoon. En het komt de leesbaarheid ten goede. Ik had niet meteen door dat zij dat letterlijk bad.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 16:40
Dentaku
Dentaku is offline
Neem me niet kwalijk dat ik de moeite nalaat mijn commentaar teder en lief te brengen. Ik ben voor harde aanpak.

“De kou gleed als een kwaadaardige geest onder Sara’s deur door en graaide begerig naar haar witblonde lokken, het enige lichaamsdeel dat nog boven de donkerblauwe donsdeken uitstak.” Ik zou hier het woord 'door' weglaten, omdat het geheel overbodig is. Buitendien maakt het de zin vloeiender.

“Was hij maar hier, bad ze, lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan.” Wat zijn we snel door dit verhaal heengegaan.. Dat komt doordat je fijn schrijft, maar het mij absoluut niet 'pakt'. Iniedergeval wil ik je nog meegeven dat je altijd aanhalingsteken 'moet' gebruiken. “Was hij maar hier”, bad ze, “lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als U bestaat, help mij dan.”

“Ze beloofden haar dat ze later de zon nog wel zou zien. Later.” Wanneer komt het vervolg? Een taalkundig goed verhaal, maar het pakt mij absoluut niet. Heksen bestaan niet.

Dentaku.
Met citaat reageren
Oud 09-07-2005, 21:07
Choking Duck
Choking Duck is offline
Mooie ontkrachting van het stukje. Idd vrij hard.
Maar het is geschreven alsof het recht uit het hart komt en zo leest het ook.
Ik zag niet eens dat die aanhalingstekens misten, ben nooit een ster geweest in het gebruiken ervan..
Nouja, ik vind het mooi, geen grammaticale/mierenneukerige beoordeling nodig!
Oud 09-07-2005, 21:19
Roosje
Roosje is offline
Ik vind het een mooi stukje, hoewel verliefd zijn best leuk kan zijn. Soms.

Citaat:
De nacht viel lang en kil over het dorp.
Toen ik deze zin voor de eerste keer las, vond ik hem nog kloppen. Nu ben ik echter van mening dat een nacht niet lang kan vallen.

Citaat:
en graaide begerig naar haar witblonde lokken, het enige lichaamsdeel dat
Ik vind haren niet echt een lichaamsdeel, kun je daar niet iets beters voor verzinnen?

Citaat:
Midden tussen haar knuffels die haar eentonig lachend aankeken en ingewikkeld in haar warme donsdeken voelde ze zich eenzaam, koud en verlaten.
Ik las deze zin eerst alsof de knuffels in haar donsdeken waren ingewikkeld.

Citaat:
ineengekrompen en koortsig
Hoezo koortsig? Ze had het toch koud, of lees ik het nu verkeerd?
Oud 10-07-2005, 12:20
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Dentaku schreef op 09-07-2005 @ 17:40 :
Neem me niet kwalijk dat ik de moeite nalaat mijn commentaar teder en lief te brengen. Ik ben voor harde aanpak.

“De kou gleed als een kwaadaardige geest onder Sara’s deur door en graaide begerig naar haar witblonde lokken, het enige lichaamsdeel dat nog boven de donkerblauwe donsdeken uitstak.” Ik zou hier het woord 'door' weglaten, omdat het geheel overbodig is. Buitendien maakt het de zin vloeiender.

“Was hij maar hier, bad ze, lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als u bestaat, help mij dan.” Wat zijn we snel door dit verhaal heengegaan.. Dat komt doordat je fijn schrijft, maar het mij absoluut niet 'pakt'. Iniedergeval wil ik je nog meegeven dat je altijd aanhalingsteken 'moet' gebruiken. “Was hij maar hier”, bad ze, “lachte hij maar eens naar me, knuffelde hij me maar eens, ik zou er mijn hele wereld voor willen opgeven. Alstublieft God, als U bestaat, help mij dan.”

“Ze beloofden haar dat ze later de zon nog wel zou zien. Later.” Wanneer komt het vervolg? Een taalkundig goed verhaal, maar het pakt mij absoluut niet. Heksen bestaan niet.

Dentaku.
deur door is zoals sloop slaap een assonantie (of acconsonnatie ), een stijlfiguur die je wakker moeten houden in het midden van een verhaal.
Ik ben van de bond tegen aanhalingstekens.
Taalkundig goed en fijn geschreven, zo streng ben je toch niet geweest

@ roosieh: haren vond ik ook geen lichaamsdeel maar ik wist er geen beter woord voor
Ze voelt zich koortsig door de tranen.

Allemaal bedankt voor de reacti es!
Oud 10-07-2005, 13:03
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 10-07-2005 @ 13:20 :
deur door is zoals sloop slaap een assonantie (of acconsonnatie ), een stijlfiguur die je wakker moeten houden in het midden van een verhaal.
Ik ben van de bond tegen aanhalingstekens.
Taalkundig goed en fijn geschreven, zo streng ben je toch niet geweest
Zowel acconsonantie als alliteratie, dus pararijm. Maar zeker géén assonantie

Die stomme bond van je verandert er niets aan dat het nog steeds fout is.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2005, 15:03
Astuanax
Astuanax is offline
Citaat:
Sketch schreef op 10-07-2005 @ 14:03 :
Zowel acconsonantie als alliteratie, dus pararijm. Maar zeker géén assonantie

Die stomme bond van je verandert er niets aan dat het nog steeds fout is.
Die bond is niet stom, ok?

Reageren

Regels voor berichten