Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-09-2005, 18:39
MaHo
MaHo is offline
Ik heb net het menuutje te voorschijn getoverd in mijn Nvidia display driver om mijn kaart over te kunnen clocken. Ik weet al aardig hoe het moet, maar ik kwam ineens iets onbekends tegen en ik had geen zin om het te verprutsen.
Ik kan kiezen tussen 2D en 3D, zoals hier te zien:

De core clock freq. is bij 2D 300MHz en bij 3D 500MHz.
Wat is het evrschil en welke moet ik gaan overclocken?

Ik heb overigens 3Dmark03 om te testen op prestatieverbetering en artifacts, is dat genoeg?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-09-2005, 18:41
Jolt
Jolt is offline
Alleen 3d mode overlocken, 2d is gewoon windows mode.

Ik zou 3DMark05 gebruiken, die is het zwaarste vooral de test met de boot en draak in het water.

Doe gewoon: Optimale snelheid kiezen. En dan ga je daar verder, aangezien je al weet wat hij 'veilig' aankan.

Wat voor 3d kaart?
Oud 05-09-2005, 18:42
MaHo
MaHo is offline
Mjah, maar m'n systeem is al 3 jaar oud (bijna) en het is maar een 6600GT, trekt die dat weleens?
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 18:43
Jolt
Jolt is offline
Ow een 6600GT, dat zijn leuke kaartjes, mijne deed 600/1200 op de stock koeler

3dmark05 trek je waarschijnlijk wel, zo zwaar is hij niet.
Rivatuner zou ik zowizo gebruiken, kan je de temp een beetje in de gaten houden, stressed ongeveer onder de 75-80ºC dan zit je goed.
Oud 05-09-2005, 21:53
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
een overgeklokte 6600GT (met rivatuner geklokt btw) draait 3dmark 05 best goed hoor.

helemaal als je gaat spelen met de andere instellingen, de t verschil tussen een 6600 en een 6800 zit m tenslotte in t aantal pipelines en proccesing units (geloof dat dat t was) en die zijn vaak niet helemaal hardwarematig uitgezet. (een 6800 die niet helemaal deugt zetten ze 4 pixel pipelines van uit, en wordt verkocht als 6600 bv.) en met rivatuner kun je vaak toch nog 2 of 3 of soms zelfs 4 pipelines weer aan zetten (het is een softwarematige uitschakeling), kwestie van aanzetten, testen, werkt t dan werkt t en anders andere proberen, totdat je een config hebt met zoveel mogelijk pipelines aan, en je hebt een kaart die slechts iets minder of soms zelfs gelijk presteert als een duurdere 6800(gt).

mijne wouden alle behalve 1 pipeline weer aan zonder storingen te geven, en dat verschil merk je echt
Oud 05-09-2005, 21:59
Jolt
Jolt is offline
6600GT kan nooit en te nimmer een 6800 worden, andere core .

Je bedoelt een 6800LE of 6800GE. Daarnaast is het bij een 6800LE en 6600GT 8x1 Pixel Pilines en 4 vertex shaders, 6800GT en Ultra 16x1 en 6 Vertex Shaders.
Oud 05-09-2005, 23:12
MaHo
MaHo is offline
Ik wou het simpel houden, gewoon via eigenschappen, geavanceerd, 6600GT, clock frequenties Ik ga het eens proberen met 3dmark05 zodra ik tijd heb

P.S. Temp kan ik ook checken met Everest, dus ff direct na 3Dmark05 naar everest kijken.
Met citaat reageren
Oud 05-09-2005, 23:18
Jolt
Jolt is offline
Dan is hij alweer genoeg afgekoeld, dat gaat zeer rap.

Rivatuner is het programma om over te locken, dan wel om de laatste mhz er uit te persen.
Oud 06-09-2005, 00:52
phoxetis
phoxetis is offline
koop dan gewoon een nieuwe snellere kaart....

als je niet aandurft, begin er dan ook gewoon niet aan!
Oud 06-09-2005, 06:21
Jolt
Jolt is offline
Ach met overlocken kan niks gebeuren, of je moet het natuurlijk grandioos verknallen met diverse mods.

Als hij niet verder komt, dan merk je dat wel in of een reboot of hij hangt door middel van artifacts.
Oud 06-09-2005, 10:07
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Jolt schreef op 05-09-2005 @ 22:59 :
6600GT kan nooit en te nimmer een 6800 worden, andere core .

Je bedoelt een 6800LE of 6800GE. Daarnaast is het bij een 6800LE en 6600GT 8x1 Pixel Pilines en 4 vertex shaders, 6800GT en Ultra 16x1 en 6 Vertex Shaders.
je hebt gelijk, maar ze moeten die dingen ook niet van die namen geven die zoveel op elkaar lijken. (ik heb zelf een 6800LE, vandaar de vergissing. bij een LE kun je vaak de pixel pipelines en een aantal vertex shaders - dus zo heetten die dingen - softwarematig weer aan zetten, waardoor een LE op t niveau van een GT (of bijna iig) komt te zitten.)
Oud 06-09-2005, 14:47
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 06-09-2005 @ 01:52 :
koop dan gewoon een nieuwe snellere kaart....

als je niet aandurft, begin er dan ook gewoon niet aan!
Ik durf het zeker wel aan, alleen ik kwam ineens wat onbekends tegen en dan wil ik het fijne er wel ff van weten snappie? Ik ga niet onvoorbereid aan dingen kloten, dat is gewoon dom.

Maar dan zal ik Rivatuner maar ook even downloaden op jou aanraden Jolt
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 17:26
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 06-09-2005 @ 11:07 :
je hebt gelijk, maar ze moeten die dingen ook niet van die namen geven die zoveel op elkaar lijken. (ik heb zelf een 6800LE, vandaar de vergissing. bij een LE kun je vaak de pixel pipelines en een aantal vertex shaders - dus zo heetten die dingen - softwarematig weer aan zetten, waardoor een LE op t niveau van een GT (of bijna iig) komt te zitten.)
Niveau van een 6800GT krijgt hij nooit, 128 mb vs 256 mb en natuurlijk andere timings op het geheugen + DDR1 vs DDR3
Oud 06-09-2005, 18:50
MaHo
MaHo is offline
Hmm..Rivatuner snap ik op 2 punten niet helemaal.

Wat doet die test? (Je moet etsten voordat je op toepassen kan klikken)
En hoe kan ik tijdens het testen met 3dmark03 (05 trok m'n CPU maar 1fps....) de temperatuur in de gaten hoduen?
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 18:55
Jolt
Jolt is offline
Als het goed is zie je zo een lijn . Tja je moet ff kijken op een site die ik je door pm, daar een serial vinden 3dmark05 registeren, en cpu test uitschakelen, die brengt namelijk elke cpu naar 1 a 2 fps .
Oud 06-09-2005, 18:58
MaHo
MaHo is offline
Thanks, maar hoe houd ik nou de temp. in de gaten en wat doet die test button?

P.S. Je inbox is vol
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 19:00
Jolt
Jolt is offline
Je moet altijd je zooi testen, of jah je programma, dan test hij je instellingen met een snelle test.

Temp staat ergens zo een grafiekje moet je eventjes zoeken.
Oud 06-09-2005, 19:55
MaHo
MaHo is offline
Pff, dat temperatuur ding gevonden, maar met dit weer kan ik OC'en wel vergeten.....op stock is ie stressed al over de 80 graden en op 8MHz memoryfreq. meer zag ik zelfs 86 graden verschijnen....
Tis ook vrij warm op me kamer...
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 20:00
Jolt
Jolt is offline
Ventilator erop zetten
Oud 06-09-2005, 20:02
MaHo
MaHo is offline
Tja, die heb ik hier dus niet Het is denk ik ook niet zo'n goede case. Het is zo'n standaard Aldi ding, zonder casefans enzo, dus de airflow zal wel miniem zijn . Mss helpt het om de kast gewoon open te houden, maarja....dat trekt zoveel stof aan en kan ik dus moelijk maanden volhouden.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:02
Verwijderd
Citaat:
MaHo schreef op 06-09-2005 @ 21:02 :
Mss helpt het om de kast gewoon open te houden, maarja....dat trekt zoveel stof aan en kan ik dus moelijk maanden volhouden.
Dat is niet waar. Ik heb mijn hele leven met 'open' computers gewerkt en heb nooit last gehad van overmatig stof aanzuigen. Je moet misschien om de drie maanden eventjes een stofdoekje over de bodem halen, maar verder is het geen probleem. In elk geval niet een groter probleem dan enkele grote (120 mm) casefans te laten zuigen, want die trekken evengoed stof uit de omgeving aan en concentreren het bovendien op enkele plekken waar het dus heel snel aangroeit.

Verder levert een open kast vrijwel altijd betere casetemps op dan een gesloten kast, hoeveel grote casefans je er ook instopt: een volledig open systeem is gewoon altijd beter.
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 21:22
Jolt
Jolt is offline
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij niet, dan is dus echt mijn hele flow naar de klote. En ik heb een mooie filtertje voor mijn intake fan
Oud 06-09-2005, 21:25
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 22:02 :
hoeveel grote casefans je er ook instopt: een volledig open systeem is gewoon altijd beter.
Daar ben ik het niet mee eens. Met een gesloten kast en een goede airflow kun je beter koelen dan een open kast met nauwelijks airflow. Maar mischien is dit wel niet het goede topic daarvoor
Oud 06-09-2005, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Jolt schreef op 06-09-2005 @ 22:22 :
Ik weet niet hoe het bij jou zit maar bij mij niet, dan is dus echt mijn hele flow naar de klote. En ik heb een mooie filtertje voor mijn intake fan
En mijn punt is nu juist dat wanneer je je kast openlaat, je weinig tot geen behoefte meer hebt aan flow. Immers flow is noodzakelijk om warme lucht de kast uit te krijgen die anders opgesloten zit in die ruimte. Bij een open kast is daar veel minder behoefte aan omdat de lucht uit zichzelf al uit het systeem vertrekt (warmte lucht heeft namelijk de neiging op te stijgen).

Je kunt met luchtkoeling je systeem nooit onder kamertemperatuur krijgen, hooguit op. In dat licht kun je met flow wel goede resultaten krijgen, maar dan zul je heel wat lucht moeten verplaatsen. Dus grote fans (veel airflow noise) of sneller draaiende fans. Het kan in je concrete situatie best voordeliger zijn de wand er af te laten.

Overigens heb ik zelf ook een aantal casefans die koele lucht van buiten aanzuigen en in het systeem blazen, alleen is mijn systeem wel open. Dat werkt prima voor mij, omdat je dan de airflow van de fans hebt gecombineerd met het gegeven dat warme lucht in een halfopen ruimte sowieso wil ontsnappen (opstijgen).
Met citaat reageren
Oud 06-09-2005, 22:30
Jolt
Jolt is offline
Jah maar ik heb wel wat andere hardware erin zitten wat aardig heet word

3d kaart rond de 80 ºC stressed, CPU ook rond de 40.
Als ik mijn kast gewoon open laat, dan hoopt zich alles op bij de voeding en gaat langzaam naar buiten, nu word het eruit gezogen.

Toch is het met kast dicht beter, bij mij dan
Oud 07-09-2005, 21:00
Black Knight
Black Knight is offline
Kun je niet veel fijner overclocken met RivaTuner?

Daar heb ik tenminste de fijnste ervaringen mee
Oud 07-09-2005, 22:02
MaHo
MaHo is offline
Citaat:
MaHo schreef op 06-09-2005 @ 15:47 :
Maar dan zal ik Rivatuner maar ook even downloaden op jou aanraden Jolt
Met citaat reageren
Oud 07-09-2005, 22:14
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-09-2005 @ 22:02 :
hoeveel grote casefans je er ook instopt: een volledig open systeem is gewoon altijd beter.
Dat is ook niet helemaal waar.

Voor mijn fileservers heb ik intake casefans die de HDDs actief koelen. De passieve koeling van een open kast zal daarbij een hogere temp geven. Daarnaast kan iemand natuurlijk echt goede casefans hebben gebruikt dat het een windtunnel wordt, dat is natuurlijk wel beter koeling dan een open kast en geen casefans. Maar ook meer lawaai natuurlijk. Zelf houd ik wel van twee of drie fans die op 5V lopen, met een klein afneembaar filter voor stof. Maar mijn ruimte is vrijwel stofvrij dus heb ik geen last van stof.
Oud 07-09-2005, 22:17
Jolt
Jolt is offline
Als je fatsoenlijke fans koopt, hoor je ze ook niet op 12 volt.
Oud 07-09-2005, 22:20
Enlightenment
Enlightenment is offline
Tuurlijk hoor je dat wel, je hoort fans ook op 5V. Alleen met dichte kast op een afstandje hoor je ze wellicht niet. Maar dan nog kan het zijn dat je ze niet hoort door andere lawaaiige componenten, zoals voeding/cpu koeler of je hardeschijf (die idle ook veel lawaai maakt). Maar goede casefans zijn laatste jaren wel stukken stiller geworden, vooral op 12V.
Oud 07-09-2005, 22:21
Jolt
Jolt is offline
Lang leve papst, die hoor je echt niet 120 MM <3

Ook al trek ik mijn voeding eruit, en mijn cpu koeler en mijn Artcic Silencer.
Oud 07-09-2005, 22:43
Enlightenment
Enlightenment is offline
Ik heb hier nog een 120mm papst op 220V.

Maargoed overclocken: je kunt bij 2D/3D je memoryclock een hogere clock geven. 2D wil je eigenlijk lage clocksnelheden (tenzij je longhorn/cairo/opengl/cadcam gebruikt misschien). Je kunt maar één clocksnelheid veranderen (core of mem, weet ik niet zeker). De ander kun je wel wijzigen, maar niet apart voor 2D/3D.

Verder heb ik leuke winsten, mijn 6800LE unlocked naar 16 pixel pipelines en met kloksnelheden haal ik nog eens 20%. Al met al een zeer fijne overclock. Maar helaas wel meer stroomverbruik.
Reageren

Regels voor berichten