Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Liefde & Relatie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 08-06-2010, 17:08
CC.
CC. is offline
Ik heb een bijna-vriendje zeg maar. hij vindt mij helemaal geweldig, maar ik twijfel soms nog wel. Hij stuurde na 1 keer afspreken al smsjes met 'hvj moppie, schatje' enzo.. en hij doet mbo, ik zit in 4vwo, wat zeggen mn ouders?
ik vind hem wel leuk denk ik, en ik denk dat ik subtiel ga zeggen dat hij wat minder koosnaampjes mag gaan gebruiken. Iemand nog ideeën daarvoor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 08-06-2010, 17:16
CC.
CC. is offline
Ik heb een bijna-vriendje zeg maar. hij vindt mij helemaal geweldig, maar ik twijfel soms nog wel. Hij stuurde na 1 keer afspreken al smsjes met 'hvj moppie, schatje' enzo.. en hij doet mbo, ik zit in 4vwo, wat zeggen mn ouders?
ik vind hem wel leuk denk ik, en ik denk dat ik subtiel ga zeggen dat hij wat minder koosnaampjes mag gaan gebruiken. Iemand nog ideeën daarvoor?
Met citaat reageren
Oud 08-06-2010, 17:42
Alpha_Omega
Alpha_Omega is offline
Veel kan ik er niet over kwijt, maar opleidingsniveau maakt toch niet uit als hij geestelijk op een lijn met je zit maakt zijn intelligentie zelf niet uit.
En mochten je ouders daar moeilijk om doen, hij doet in ieder geval een vervolgopleiding dus dat is een plus.
Oud 08-06-2010, 19:35
NaamInGebruik
NaamInGebruik is offline
Citaat:
Veel kan ik er niet over kwijt, maar opleidingsniveau maakt toch niet uit als hij geestelijk op een lijn met je zit maakt zijn intelligentie zelf niet uit.
Helaash voor velen. De kans dat een VWO een lange relatie gaat hebben van iemand met het MBO is klein. Als slimmer persoon is het simpelweg kut dat je vrijwel geen één gespreksonderwerp kan hebben waar de ander iets van snapt. Als minder slimme is het kut dat alles wat jij zegt en doet kleuterachtig overkomt, en bovendien, je snapt nooit iets van die dingen waar je vriend(in) over begint.

Sure kan je er iets mee beginnen, je ouders hebben er weinig mee. Als je hem leuk vind, gewoon doen. Maar de kans dat het heel lang duurt is niet zo groot.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 00:07
Akhlys
Akhlys is offline
Nou moet ik toch even melden dat ik het MBO geen goede maatstaaf voor iemands intelligentie vind. Ik ben al zoveel mensen tegen gekomen op het MBO die zich dom gedragen terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet zijn. Het is puur een houding die wordt aangenomen en dat is zonde. Daarbij komt ook nog dat het niveau van de lessen op de meeste MBO's zo slecht dat niemand überhaupt een kans krijgt om slimmer te worden. Natuurlijk heb je mensen op het MBO die niet zo slim zijn, maar je kan er nooit simpelweg vanuit gaan dat iemand op het MBO dommer is dan iemand die VWO doet.
(sorry voor de off-topic, maar ik heb zelf sinds mijn 16e op verschillende MBO's gezeten en ik kan toch echt niet zeggen dat ik dom ben, dus ik voel me redelijk aangesproken)

OT: Gewoon kijken waar het schip strand. Je kan denk ik wel gewoon tegen hem zeggen dat je de koosnaampjes niet zo prettig vindt en dat hij daar rekening mee kan houden En laat je vooral niet tegenhouden door opleidingsniveau, dat zegt vrij weinig over werkelijke intelligentie
Oud 09-06-2010, 07:37
Rysair
Rysair is offline
In een relatie vind ik het wel prettig dat ik met diegene kan praten over school, want daar breng je toch heel veel tijd door.
Met citaat reageren
Oud 09-06-2010, 09:18
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Citaat:
Je kan best tegen hem zeggen dat je het niet zo fijn vindt als hij je moppie of schatje noemt en je daar nog niet aan toe bent.
Oud 09-06-2010, 09:25
Cherry Springs
Cherry Springs is offline
Ja nouja als je hem echt leuk vindt maakt het weinig uit wat je ouders ervan denken. Als je maar denkt dat het een goede jongen is met wie je goede gesprekken kan houden, die jou respectvol behandelt en naar jou ook kan luisteren maakt het niet uit of hij MBO doet of VWO. Op VWO zitten ook 'slechte' types, je ouders zullen hun vooroordelen bij moeten stellen als jouw jongen niet aan hun beeld van een MBO'er voldoet.
En zoals ik op je post in het 'hoe voel je je'-topic had gereageerd, je kan best tegen hem zeggen dat je het niet fijn vindt als hij je nu al moppie en schatje noemt. Hij hoeft niet te denken dat jij hem net zo leuk vindt als hij jou, als je zegt dat je nog twijfelt.
Oud 09-06-2010, 13:54
Joehoedith
Joehoedith is offline
Citaat:
Helaash voor velen. De kans dat een VWO een lange relatie gaat hebben van iemand met het MBO is klein. Als slimmer persoon is het simpelweg kut dat je vrijwel geen één gespreksonderwerp kan hebben waar de ander iets van snapt. Als minder slimme is het kut dat alles wat jij zegt en doet kleuterachtig overkomt, en bovendien, je snapt nooit iets van die dingen waar je vriend(in) over begint.

Sure kan je er iets mee beginnen, je ouders hebben er weinig mee. Als je hem leuk vind, gewoon doen. Maar de kans dat het heel lang duurt is niet zo groot.
wat een ongeloveloze onzin ben je hier aan het uitkramen zeg...

het feit dat je misschien wat minder goed kunt leren betekent niet direct dat je dan ook maar een domme koe bent.

het is zeker fijn dat meer dan 1 gespreksonderwerk hebt maar dat mbo-ers zogenaamd nergens iets van snappen is wel erg kort door de bocht.

ik ken VWO-ers en HBO-ers die misschien dan van 1 onderwerp veel weten maar van de gang van zaken geen kaas gegeven hebben.

maar goed waarschijnlijk ben je er ook zo een die neerkijkt op de vuilnisman en het kassameisje
Oud 12-06-2010, 00:16
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Het is wel heel sneu dat je iemand misschien wil gaan uitsluiten door zijn opleidingsniveau

Ik doe zelf MBO en ik ben echt niet dommer dan de gemiddelde VWO leerling

OT:

Opzich wel oke weet niet helemaal wat ik wil op dit moment.
Oud 12-06-2010, 09:18
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:

Maar natuurlijk, daarom doe je MBO
Maar als zij hem ziet zitten; ga er gewoon voor.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 10:37
Akhlys
Akhlys is offline
Citaat:
Ik heb het ook al in een ander topic gezegd, MBO is geen goede maatstaaf voor iemands intelligentie. VWO betekent alleen dat iemand beter kan leren, niet dat iemand slimmer is. Dat zijn 2 verschillende dingen. Beetje irritant dat er zo neerbuigend over wordt gedaan.

http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1805098
Oud 12-06-2010, 12:03
ik_eet_egels
ik_eet_egels is offline
Citaat:
Ik heb het ook al in een ander topic gezegd, MBO is geen goede maatstaaf voor iemands intelligentie. VWO betekent alleen dat iemand beter kan leren, niet dat iemand slimmer is. Dat zijn 2 verschillende dingen. Beetje irritant dat er zo neerbuigend over wordt gedaan.

Goed kunnen leren is ook (of zelfs juist) intelligentie. Uiteraard zijn er uitzonderingen, maar over het algemeen kan je stellen dat mensen op het MBO dommer zijn, deal with it. Ik schiet zelf ook flink tekort als ik mezelf ga vergelijken met mensen van de universiteit en dat is prima, want iedereen heeft andere talenten. Maar nu stop ik erover, ik ga niet verder off.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 18:33
Dott
Dott is offline
Citaat:
Ik doe ook MBO, maar heb ook VWO denk niveau, alleen het concentratievermogen van een muis, waardoor ik mezelf niet langer dan 10 minuten op een boek kan storten.
Op VWO/ HBO word gewoon veel meer zelfstandig leren gevraagd, en dat kan ik gewoon niet.
Wil niet zeggen dat ik geen diepgaande ingewikkelde gesprekken kan voeren.

Citaat:

Ben ik met je eens

Laatst gewijzigd op 13-06-2010 om 10:01. Reden: deel van post verplaatst naar ander topic
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 19:29
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Ik doe MBO om heel andere reden dan waarvan jij weet dus hou alsjeblieft je bek.
Oud 12-06-2010, 20:04
Verwijderd
Eerlijk gezegd vind ik het van grote domheid (en arrogantie) (en onzekerheid) getuigen, dat iemand met een blijkbaar hogere opleiding, anderen met een lagere opleiding dom noemen.

Blijkbaar heeft degene met de hogere opleiding, niet zoveel kennis, inzicht en empathie meegekregen dat hij in kan zien dat intelligentie niet alleen maar met leren te maken heeft.

Om het naar het relationele gebied door te trekken: dit soort gebrek aan inleving en deze overkill aan arrogantie, zal vast heel prettig zijn in een relatie.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 22:10
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Het is wel heel sneu dat je iemand misschien wil gaan uitsluiten door zijn opleidingsniveau

Ze heeft nergens gezegd dat ze die persoon dommer vindt omdat hij 'maar' mbo doet, ze twijfelt om meerdere redenen (hij zegt al 'hvj', wat zullen mijn ouders van hem denken).
Met citaat reageren
Oud 12-06-2010, 23:16
Sherlock
Sherlock is offline
Citaat:
Ze heeft nergens gezegd dat ze die persoon dommer vindt omdat hij 'maar' mbo doet, ze twijfelt om meerdere redenen (hij zegt al 'hvj', wat zullen mijn ouders van hem denken).
Ze heeft het duidelijk in dezelfde zin over wat haar ouders zullen zeggen als ze met iemand die "maar" MBO doet thuiskomt.
Oud 12-06-2010, 23:34
Verwijderd
Citaat:
Ik doe MBO om heel andere reden dan waarvan jij weet dus hou alsjeblieft je bek.
@ JasperJD: Eerst stel je dat jij, als MBO'er, niet onderdoet voor de gemiddelde VWO'er en vervolgens stel je dat 'er een andere reden' is waarom jij MBO doet. Dat geeft eigenlijk toch alleen maar aan dat er wel degelijk verschillen zijn tussn het VWO en het MBO.

@ de rest: Ik vind het helemaal niet zo gek om twijfels bij iemand te hebben die een ander opleidingsniveau heeft dan jij zelf (en een beetje hypocriet om je hier heel erg tegen af te zetten). Uiteraard zegt een opleiding niet per definitie iets over de intelligentie van de persoon in kwestie, het geeft misschien eerder iets aan over persoonlijkheden, keuzes en leefwerelden. Wanneer deze te ver uit elkaar liggen echter is er ook geen goede basis voor een relatie.

Gemiddeld genomen echter zullen VWO leerlingen intelligenter zijn dan MBO leerlingen (waarmee niet gesteld wordt dat MBO leerlingen dom zijn, of geen diepgaande gesprekken kunnen voeren of iets dergelijks). Voor mij persoonlijk speelt een bepaalde mate van intelligentie toch wel een belangrijke rol in partnerkeuze. Natuurlijk is het onzin om iemand op voorhand niet te willen leren kennen om zijn/ haar opleidingsniveau, maar dat speelt hier toch helemaal niet?

CC twijfelt niet over iemand op papier, maar over haar vriendje. Het toch niet zo gek dat ze, na een tijdje samen, concludeert geen grootse intellectuele match te zijn en daar over twijfelt? In dit kader noemt ze het opleidingsverschil, het is niet bedoelt als generalisatie van een hele groep.

Laatst gewijzigd op 12-06-2010 om 23:40.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 09:20
Verwijderd
Citaat:
Helaash voor velen. De kans dat een VWO een lange relatie gaat hebben van iemand met het MBO is klein.

Ik heb nu bijna 2 jaar een relatie met iemand die op een TU zit. Ikzelf heb mbo gedaan. Het slaat nergens op wat je zegt, doe aub niet zo neerbuigend zeg. Ik ben heus niet dom, ik kan alleen niet zo goed leren als iemand van het vwo. Genoeg voorbeelden hier op het forum gezien van mensen die vwo doen/hebben gedaan en toch nogal dom overkomen.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 09:46
ZitriN
ZitriN is offline
Citaat:

Ik heb nu bijna 2 jaar een relatie met iemand die op een TU zit. Ikzelf heb mbo gedaan. Het slaat nergens op wat je zegt, doe aub niet zo neerbuigend zeg. Ik ben heus niet dom, ik kan alleen niet zo goed leren als iemand van het vwo. Genoeg voorbeelden hier op het forum gezien van mensen die vwo doen/hebben gedaan en toch nogal dom overkomen.
De persoon in kwestie zegt het misschien wat lomp en kort door de bocht, maar om meteen te stellen dat hij neerbuigend doet vind ik wat overdreven. Ik heb zelf ook wel met jongens van het mbo gedate, en ik had gewoon wel veel minder raakvlakken en aansluiting daarbij. Ik kan puur uit eigen ervaring zeggen dat ik liever een jongen heb die meer op mijn niveau zit. Mijn ouders hebben ook dat verschil en zijn al 25 jaar getrouwd, ik zeg dus niet dat dit niet kan.

"maar goed waarschijnlijk ben je er ook zo een die neerkijkt op de vuilnisman en het kassameisje"

Hier moest ik wel om lachen, degene beschuldigen vooroordelen te hebben en vervolgens hem in het hokje plaatsen van "zo één"?

Maar goed: ontopic. Ik vind dat ouders alleen mogen zeggen dat ze een jongen niet willen op het moment dat deze aanwijsbaar crimineel en/of pooier is. Dus daar zou ik me totaal niks van aantrekken als ik jou was. PUnt is meer wat je er zelf van vindt, en je komt niet echt heel enthousiast over naar mijn mening, daar zou ik over nadenken als ik jou was. Zelf verafschuw ik de "hvj moppie" en dergelijke. Ooit had ik een jongen die me sgatjee noemde, ik heb het gewoon gezegd. Ik zou het dus gewoon zeggen "ik vind dat geen leuke koosnaam"
Maarja, mijn huidige vriend noemt me mevrouw gehaktbal, dus wie ben ik om je tips te geven
Oud 13-06-2010, 10:07
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
De discussie over MBO/VWO en de invloed daarvan op de relatie heb ik verplaatst naar het topic van de persoon in kwestie: http://forum.scholieren.com/showthread.php?t=1805098. Gelieve daar verder te praten
Dit topic is samengevoegd met posts uit het Hoe voel je je op relationeel gebied topic
Oud 13-06-2010, 10:29
Iduna
Iduna is offline
Citaat:
Ze heeft het duidelijk in dezelfde zin over wat haar ouders zullen zeggen als ze met iemand die "maar" MBO doet thuiskomt.
Klopt, maar het woord 'dommer' is nergens gevallen. Misschien heeft zij wel van die ouders die neerkijken op jongens die een lager opleidingsniveau hebben dan zij heeft. De mening van ouders kan voor sommige mensen doorslaggevend zijn.
Zelf vind ik de smsjes meer een 'issue' dan het feit dat ie een MBO opleiding doet.

@ TS: Je kunt toch gewoon zeggen dat je niet gediend bent van die koosnaampjes.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 10:54
Verwijderd
Dat hier uberhaupt discussie over is, zeg. Het is doodsimpel: gemíddeld gezien zitten er meer domme mensen op het mbo dan op het vwo. Dat wil echter niet zeggen dat er geen slimme mensen op het mbo zitten en geen domme mensen op het vwo, want ik heb van allebei meer dan genoeg voorbeelden gezien. Maar gemíddeld gezien kun je die conclusie wel trekken (ook Joehoedith trouwens, want een veel meiden uit jullie klas waren domme koeien, daar waren jullie wel positieve uitzonderingen op hoor). Net zoals ik dus klasgenoten had die toevallig goed konden leren maar zo ontzettend kortzichtig en ongeïnteresseerd waren dat het pijn deed diep van binnen.

Klaar.

Oh en NaamInGebruik laat op dit forum altijd alleen maar zien dat hij helemaal niet zo slim is als hij zelf denkt, dus daar zou ik niet eens op in gaan.
Met citaat reageren
Oud 13-06-2010, 11:36
Afwezignummer2
Afwezignummer2 is offline
Citaat:
Eerlijk gezegd vind ik het van grote domheid (en arrogantie) (en onzekerheid) getuigen, dat iemand met een blijkbaar hogere opleiding, anderen met een lagere opleiding dom noemen.

Blijkbaar heeft degene met de hogere opleiding, niet zoveel kennis, inzicht en empathie meegekregen dat hij in kan zien dat intelligentie niet alleen maar met leren te maken heeft.

Om het naar het relationele gebied door te trekken: dit soort gebrek aan inleving en deze overkill aan arrogantie, zal vast heel prettig zijn in een relatie.
Als iemand van VWO (ja, doorgelaten, flink m'n best gedaan om m'n cijfers op te knokken, nu alleen nog proefwerken afronden^^) kan ik onbevooroordeeld zeggen dat VWO-ers over het algemeen vaker wel wat meer inzicht hebben, makkelijker leren enzo. Maar dat betekent niet dat MBO-ers niet kunnen praten.
Zoals ik altijd maar zeg, je maakt toch alles mee terwijl je leeft. Je mist niets, behalve met drugs(dus ook alcohol) gebruik, dementie of een nasty ziekte (kanker, epilepsie). Maar ok, als je niet met een MBO-er kunt praten, dan ligt het aan jezelf, of je hebt echt de enige uitzondering te pakken.
Wanneer je dat niet inziet, dan vraag ik me af waarom je überhaupt met mensen omgaat.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-06-2010, 16:51
Volk
Volk is offline
@TS: Zeg tegen hem dat je gewoon bij je naam genoemd wil worden. Daar heb je die voor.

Citaat:
Ja, het feit dat je niet goed kan leren betekend vast niet dat je niet goed bent in het leren van dingen!
Ik weet/denk/denk te weten dat dit sarcastisch bedoeld is, maar als je even goed leest wat je schrijft zie je dat het klopt. Dat je niet goed kan leren betekent niet dat je niet goed bent in het leren van dingen

Ik snap sowieso niet hoe iemand nou zo slim kan zijn dat hij geen gesprek kan voeren met iemand die dom is. Als je zo slim bent kun je toch uitleggen? En als de persoon aan wie je het uitlegt een geheugen heeft kun je daarna vaker over dat onderwerp praten en verdiepen. "Domme" personen kunnen je ook heel mooi een ander perspectief geven.
Met citaat reageren
Oud 14-06-2010, 05:37
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Posts weggehaald. Er wordt hier niet beledigd. Denk ook aan de vraag van de topicstarter

Citaat:
Oud 14-06-2010, 10:45
Dvine
Dvine is offline
De vraag is; vind jij hem eigenlijk wel helemaal geweldig? Als je er niet 100% achter staat dan is het eigenlijk al zo dat je niet écht geïnteresseerd in hem bent. En ja, sommige mensen zijn dom, maar dat staat los van of je nou vwo of mbo doet.

Mijn vriend heeft de vroegere MTS (oude MBO) afgerond, maar hij is niet dom. Hij heeft het zelfs allemaal verkort afgerond enzo. Ik kan normale goede gesprekken met hem hebben en ook met hem filosoferen over dingen.

Maarja, ik kan zelf wel begrijpen dat je terughoudend wordt wanneer je nog geeneens een relatie hebt en hij stuurt meteen al smsjes met 'hvj moppie schatje' enzo. Dan lijkt het net alsof hij niet nadenkt ofzo
Reageren

Regels voor berichten