Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-03-2005, 17:19
Poesket
Poesket is offline
Vorige week hebben mijn vriend en ik een vakantie geboekt. Deze willen we eigenlijk annuleren omdat we het geld niet bij elkaar krijgen en we het ook wel erg lang vinden...
Ik weet dat we er van te voren beter over moeten nadenken ( zal ik ook zeker gaan doen voortaan) maar heeft iemand tips hoe we alsnog de vakantie kunnen annuleren?
We hebben alletwee reis en annulerings verzekering.

Laatst gewijzigd op 27-03-2005 om 18:15.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-03-2005, 17:47
iamcj
iamcj is offline
Kweeniet zeker maar volgens mij heb je een bedenk tijd van 7 of 14 dagen bij alles wat je koopt. Ik zou eerst is vriendelijke bellen of je het mag annuleren.
Oud 27-03-2005, 18:14
Carpe Diem
Carpe Diem is offline
Kijk eens naar wat de Algemene voorwaarden erover zeggen. Misschien heb je bij een annuleringsverzekering binnen een bepaalde periode nog kans op een kosteloze annulering. Per aanbieder verschillt dat nogal is mijn ervaring.

En je hebt natuurlijk geen bedenktijd bij alles wat je koopt. Lijkt me nogal nadelig voor het handelsverkeer.
Oud 27-03-2005, 18:53
Verwijderd
Als je zo snel mogelijk annuleert kost het minder. Als het goed is heb je bij het boeken van je reis een pakket meegekregen en daar zit ook een boekje bij waarin de polisvoorwaarden instaan en daar staat in hoeveel procent je kwijt bent.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 19:58
Martin
Martin is offline
Citaat:
Carpe Diem schreef op 27-03-2005 @ 19:14 :
Misschien heb je bij een annuleringsverzekering binnen een bepaalde periode nog kans op een kosteloze annulering.
De omstandigheden waaronder een annuleringsverzekering dekt is zeer beperkt, en wel:
  • Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevallenletsel van een verzekerde of zijn naaste familieleden.
  • Het op medisch advies niet kunnen ondergaan van een inenting die door de bedrokken overheid van het land van bestemming is voorgeschreven. (Je mag géén voorkennis dragen!).
  • Het ernstig beschadigd worden van het vakantieverblijf.
  • Een van belang zijnde zaakschade door brand, inbraak, ontploffing, blikseminslag, storm of overstroming aan eigendommen van de verzekerde (jij dus) of aan het bedrijf waar hij werkzaam is. De aanwezigheid van de verzekerde moet dan wél van groot belang zijn!
  • Duurzame ontwrichting van het huwelijk
  • Onverwachte onvrijwillige werkloosheid
  • Onverwacht toegewezen krijgen van een nieuwe huurwoning (30 dagen voor aanvang van de reis)

Je voldoet aan geen van de voorwaarden. Dus geen uitkering van de annuleringsverzekering.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 20:13
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Carpe Diem schreef op 27-03-2005 @ 19:14 :

En je hebt natuurlijk geen bedenktijd bij alles wat je koopt. Lijkt me nogal nadelig voor het handelsverkeer.
natuurlijk wel, daar heb je als consument bij grote bedragen gewoon recht op, hoe nadelig dat ook kan zijn.
Oud 27-03-2005, 20:21
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
stefano schreef op 27-03-2005 @ 19:53 :
Als je zo snel mogelijk annuleert kost het minder. Als het goed is heb je bij het boeken van je reis een pakket meegekregen en daar zit ook een boekje bij waarin de polisvoorwaarden instaan en daar staat in hoeveel procent je kwijt bent.
Nee die hebben we niet gekregen, want we hebben beide een doorlopende verzekering
Oud 27-03-2005, 20:22
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
Martin schreef op 27-03-2005 @ 20:58 :
De omstandigheden waaronder een annuleringsverzekering dekt is zeer beperkt, en wel:
  • Overlijden, ernstige ziekte of ernstig ongevallenletsel van een verzekerde of zijn naaste familieleden.
  • Het op medisch advies niet kunnen ondergaan van een inenting die door de bedrokken overheid van het land van bestemming is voorgeschreven. (Je mag géén voorkennis dragen!).
  • Het ernstig beschadigd worden van het vakantieverblijf.
  • Een van belang zijnde zaakschade door brand, inbraak, ontploffing, blikseminslag, storm of overstroming aan eigendommen van de verzekerde (jij dus) of aan het bedrijf waar hij werkzaam is. De aanwezigheid van de verzekerde moet dan wél van groot belang zijn!
  • Duurzame ontwrichting van het huwelijk
  • Onverwachte onvrijwillige werkloosheid
  • Onverwacht toegewezen krijgen van een nieuwe huurwoning (30 dagen voor aanvang van de reis)

Je voldoet aan geen van de voorwaarden. Dus geen uitkering van de annuleringsverzekering.
Er is toch ook wel een regeling dat je tot een bepaald aantal dagen voor je vakantie of een bepaald aantal dagen na je definitieve boeking nog kunt annuleren?
Oud 27-03-2005, 20:23
Martin
Martin is offline
Citaat:
Eerised schreef op 27-03-2005 @ 21:22 :
Er is toch ook wel een regeling dat je tot een bepaald aantal dagen voor je vakantie of een bepaald aantal dagen na je definitieve boeking nog kunt annuleren?
Niet op grond van de annuleringsverzekering in ieder geval.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:33
Verwijderd
Precies. Verzekeringen eisen een onzeker voorval. Die voorvallen staan beschreven in die lijst. Er zomaar geen zin meer in hebben of het geld niet bij elkaar krijgen is niet een onzeker voorval. Een annuleringsverzekering dekt niet dit.

Ook van een eventuele bedenktijd is hier geen sprake. Een algemene 'afkoelperiode' voor alle aankopen kent ons recht (godzijdank) niet.

Het zou anders zijn als je de reis hebt geboekt via een internetsite. In zo'n geval kan sprake zijn van een koop op afstand en daar heb je het recht de overeenkomst binnen korte tijd na het sluiten te ontbinden. Maar ik ga ervan uit dat jullie bij het reisbureau zijn langsgeweest.

Met andere woorden, je hebt pech.
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 21:59
Bloem
Bloem is offline
Het is niet erg netjes Maar je zou nog kunnen proberen dat je niet kunt reizen om een medische reden ofzo. Vroeger moest je daar een dokterverklaring voor hebben, dat hoeft nu niet perse. De verzekering kan er echter wel om vragen, dus als ze die willen heb je alsnog een probleem. Ik kon in januari om medische redenen echt niet reizen, en ze vroegen toen niet om een bewijs. We kregen alleen niet alles terug, maar wel een heel groot deel.

Maar eigenlijk vind ik het wel erg dom, je weet toch van te voren wel hoeveel geld je te besteden hebt
Met citaat reageren
Oud 27-03-2005, 22:06
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-03-2005 @ 22:33 :
Precies. Verzekeringen eisen een onzeker voorval. Die voorvallen staan beschreven in die lijst. Er zomaar geen zin meer in hebben of het geld niet bij elkaar krijgen is niet een onzeker voorval. Een annuleringsverzekering dekt niet dit.

Ook van een eventuele bedenktijd is hier geen sprake. Een algemene 'afkoelperiode' voor alle aankopen kent ons recht (godzijdank) niet.

Het zou anders zijn als je de reis hebt geboekt via een internetsite. In zo'n geval kan sprake zijn van een koop op afstand en daar heb je het recht de overeenkomst binnen korte tijd na het sluiten te ontbinden. Maar ik ga ervan uit dat jullie bij het reisbureau zijn langsgeweest.

Met andere woorden, je hebt pech.
aangezien er niet goed nagedacht is, en ze niet voldoende papieren hebben meegekregen, ga ik er vanuit dat de vakantie niet bij een reisbureau geboekt is, maar via internet of post, waarbij er wel sprake is van een afkoelperiode. Bij 'koop' in een 'winkel', in dit geval het reisbureau, heb je volkomen gelijk.
Ik zou de TS echter wel, als ze bij een reisbureau is geweest, adviseren om de voorwaarden van een eventuele brancheorganisatie waar het bureau bij aangesloten is, op te zoeken. Misschien dat het lidmaatschap van zo'n organisatie de leden (het bureau) bindt aan een bepaalde coulance in dit soort gevallen, waar je dan op terug kunt vallen.
Oud 27-03-2005, 22:12
Verwijderd
Dat lijkt me sterk, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Dergelijke vragen hangen sowieso altijd af van de in de branche gebruikelijke algemene voorwaarden, misschien dat je daar iets in kunt vinden. Maar goed, als ze het inderdaad via een website hebben afgesloten hebben ze nog een afkoelperiode, maar die is vrij kort (ik geloof uit mijn hoofd acht dagen, maar ik ben niet zo thuis in het consumentenrecht).
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 09:59
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
nare man schreef op 27-03-2005 @ 23:12 :
Dat lijkt me sterk, maar je kunt het natuurlijk altijd proberen. Dergelijke vragen hangen sowieso altijd af van de in de branche gebruikelijke algemene voorwaarden, misschien dat je daar iets in kunt vinden. Maar goed, als ze het inderdaad via een website hebben afgesloten hebben ze nog een afkoelperiode, maar die is vrij kort (ik geloof uit mijn hoofd acht dagen, maar ik ben niet zo thuis in het consumentenrecht).
uit mn hoofd zou ik 14 dagen zeggen. Overigens betekent het lidmaatschap van een brancheorganisatie wel vrij vaak dat de leden zich aan bepaalde, vaak voor de consument gunstige, regels moeten houden om het lidmaatschap te houden.
Oud 28-03-2005, 10:55
Verwijderd
Ik zeg toch dat het afhangt van de in de branche gebruikelijke gedragsregels (niet dwingend) en van de in de branche gehanteerde algemene voorwaarden, mits het aangesloten reisbureau daar lid van is (wel dwingend).

Het is trouwens zeven dagen (artikel 46d lid 1 BW 7). Vereist is inderdaad geen opgaaf van reden, dus dat zit wel goed. Vraag is alleen of daar tijdig een beroep op is gedaan.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:29
Martin
Martin is offline
Citaat:
Bloem schreef op 27-03-2005 @ 22:59 :
Maar je zou nog kunnen proberen dat je niet kunt reizen om een medische reden ofzo. Vroeger moest je daar een dokterverklaring voor hebben, dat hoeft nu niet perse. De verzekering kan er echter wel om vragen, dus als ze die willen heb je alsnog een probleem.
Dan is het pure fraude. Het niet geven van een geldige reden. Hoop dat ze dan om een medische verklaring vragen en de persoon die de boel bedriegt keihard gepakt wordt. Waarom is frauderen met verzekeringen in godsnaam volkssport nummer 2?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:33
Verwijderd
Omdat mensen denken dat een verzekering niets meer is dan een handig appeltje voor de dorst dat je best een handje mag helpen. Gelukkig is de sanctie op verzwijging of valse opgave keihard.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 11:54
iamcj
iamcj is offline
Citaat:
Martin schreef op 28-03-2005 @ 12:29 :
Waarom is frauderen met verzekeringen in godsnaam volkssport nummer 2?
Omdat de gemiddelde Nederlander het gevoel heeft dat zijn premie zo hoog is omdat de hoofdkantoren van de meeste verzekeraars eruit zien als halve paleizen. En als ze dan een keer iets hebben staat er in de kleine lettertjes dan dat nu net niet vergoed wordt.

Bovenstaand betreft een samengestelde quote.

Laatst gewijzigd op 28-03-2005 om 11:56.
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 12:26
Poesket
Poesket is offline
artikel 9 lid 2 ANNULERING DOOR DE REIZIGER

Indien een overeenkomst wordt geannuleerd, is de reiziger naast eventueel verschuldigde reserveringskosten de volgende annuleringskosten verschuldigd:

a. bij annulering tot de 42ste dag (exclusief) v��de vertrekdag: de aanbetaling.
b. bij annulering vanaf de 42ste dag (inclusief) tot de 28ste dag (exclusief) v��de vertrekdag: 35% van de reissom.
c. bij annulering vanaf de 28ste dag (inclusief) tot de 21e dag (exclusief) v��de vertrekdag: 40% van de reissom;
d. bij annulering vanaf de 21ste dag (inclusief) tot de 14e dag (exclusief) v��de vertrekdag: 50% van de reissom;
e. bij annulering vanaf de 14e dag (inclusief) tot de 5e dag (exclusief) v��de vertrekdag: 75% van de reissom;
f. bij annulering vanaf de 5e dag (inclusief) tot de vertrekdag:
90% van de reissom;
g. bij annulering op de vertrekdag of later:
de volle reissom.

Ik ben even naar de site gegaan van waar we het geboekt hebben en daar vond ik dit.
Oud 28-03-2005, 13:21
rubenrtv
rubenrtv is offline
en wanneer is de reis?
Oud 28-03-2005, 13:45
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 28-03-2005 @ 14:21 :
en wanneer is de reis?
Half juni
Oud 28-03-2005, 20:06
markoz
markoz is offline
Citaat:
Eerised schreef op 28-03-2005 @ 13:26 :
[..]
Ik ben even naar de site gegaan van waar we het geboekt hebben [...].
Dus geldt hier een afkoelperiode.. aangezien de "koop" op het internet heeft plaatsgevonden... toch?
Met citaat reageren
Oud 28-03-2005, 20:20
Verwijderd
Niet meer dan zeven dagen. Je begrijpt dat een afkoelperiode voor koop op afstand natuurlijk niet eeuwig of langdurig blijft gelden. Het moet gaan om impulsaankopen, je kunt niet bijvoorbeeld een vakantie boeken, vervolgens maar afwachten of je wel zin hebt en je dan nog een keer op een afkoelperiode beroepen.

Je (topicstarter) kunt dus zelf uit de door jou gekopieerde annuleringsbepaling berekenen hoeveel geld je verschuldigd zou worden als je de vakantie annuleert. En bovendien weet jij het beste op welke data je de vakantie hebt geboekt, maar aangezien het al meer dan een week geleden is lijkt het me onwaarschijnlijk dat je je nog op de afkoelperiode kunt beroepen.
Met citaat reageren
Oud 29-03-2005, 12:41
Bloem
Bloem is offline
Citaat:
Martin schreef op 28-03-2005 @ 12:29 :
Dan is het pure fraude. Het niet geven van een geldige reden. Hoop dat ze dan om een medische verklaring vragen en de persoon die de boel bedriegt keihard gepakt wordt. Waarom is frauderen met verzekeringen in godsnaam volkssport nummer 2?
Ik zou het ook niet doen, en ik vind het ook hartstikke stom om te doen, maar het flitste wel door mijn hoofd Aan haar wat ze er mee doet
Met citaat reageren
Oud 02-04-2005, 22:00
ramonneke
ramonneke is offline
Citaat:
Bloem schreef op 27-03-2005 @ 22:59 :
Het is niet erg netjes Maar je zou nog kunnen proberen dat je niet kunt reizen om een medische reden ofzo. Vroeger moest je daar een dokterverklaring voor hebben, dat hoeft nu niet perse. De verzekering kan er echter wel om vragen, dus als ze die willen heb je alsnog een probleem. Ik kon in januari om medische redenen echt niet reizen, en ze vroegen toen niet om een bewijs. We kregen alleen niet alles terug, maar wel een heel groot deel.

Maar eigenlijk vind ik het wel erg dom, je weet toch van te voren wel hoeveel geld je te besteden hebt
Lukt niet, heb je een doktersverklaring voor nodig, minimaal. Ook nu nog.
Oud 02-04-2005, 22:01
ramonneke
ramonneke is offline
Citaat:
Eerised schreef op 27-03-2005 @ 18:19 :
Vorige week hebben mijn vriend en ik een vakantie geboekt. Deze willen we eigenlijk annuleren omdat we het geld niet bij elkaar krijgen en we het ook wel erg lang vinden...
Ik weet dat we er van te voren beter over moeten nadenken ( zal ik ook zeker gaan doen voortaan) maar heeft iemand tips hoe we alsnog de vakantie kunnen annuleren?
We hebben alletwee reis en annulerings verzekering.
Je zult toch een deel van de reissom moeten betalen, aangezien het niet onder de voorwaarden van de verzekering valt.
Mijn tip is wel om zo snel mogelijk te annuleren. Dan zijn de kosten het laagst. (waarschijnlijk 50% van de reissom).
(Ik ben in de reiswereld werkzaam).
Oud 03-04-2005, 12:13
Poesket
Poesket is offline
We hebben nu 2 weken geboekt staan.
Zou het mogelijk zijn om daar een week van aftehalen? Om de kosten te beperken en toch wegte kunnen?
Oud 03-04-2005, 12:50
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Dat ligt aan de voorwaarde dus neem contact op met het reisbureau of organisatie
Oud 03-04-2005, 12:55
ramonneke
ramonneke is offline
Citaat:
Eerised schreef op 03-04-2005 @ 13:13 :
We hebben nu 2 weken geboekt staan.
Zou het mogelijk zijn om daar een week van aftehalen? Om de kosten te beperken en toch wegte kunnen?
Dat ligt inderdaad aan de reisorganisatie. Als het een ANVR-reisbureau is, kan het wél en hoef je geloof ik alleen wijzigingskosten te betalen en die zijn volgens mij beperkt. Als het goed is hebben ze je een boekje met de ANVR Reisvoorwaarden meegegeven (dat horen ze te doen, tenminste) daar staat wel in hoe hoog de wijzigingskosten zijn. Ik geloof zelf 25 euro of zoiets, maar helemaal zeker ben ik daar niet van (uit m'n hoofd).
Reageren

Regels voor berichten