Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Bekijk het van meerdere kanten.
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk zijn wij voor een groot deel gewoon een "machine". Maar niet alles is met de wetenschap te verklaren. Zo ook niet het feit dat veel mensen geloven dat wij een ziel hebben. Het is interessant om erover na te denken, maar het blijft grotendeels onverklaarbaar. |
![]() |
||
Citaat:
Verder weet ik nog wel dat ik vroeger als klein kind intens ging nadenken over waarom ik bestond, en hoe dat allemaal kon, hoe mensen in elkaar zitten, en ik weet nog dat ik daardoor een paar keer in een soort van trance ben geraakt voor enkele minuten, heel grappig eigenlijk, maar anyway, het antwoord op die vragen zul je waarschijnlijk nooit te weten komen.
||
Citaat:
||
Citaat:
Je opmerking komt wel een beetje spottend over, net alsof je het niet helemaal geloofd. Maar dat maakt niet uit. Maar goed, daar is deze topic niet voor bedoeld.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Er word op dit moment uitgezocht wat er met me is, laten we het er op houden dat ik erg in mezelf gekeerd ben.
||
![]() |
Citaat:
Maar goed, je hebt altijd een uitzondering. Daar ben jij er in dit geval dus 1 van ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En mijn eigen ervaring is dat je voor jezelf door het leven te overdenken en door jezelf te verrijken wel tot een bepaald beeld kan komen wat voor jou de zin van het bestaan is en wat de mens eigenlijk is. Dit beeld is natuurlijk wel subjectief, want je zult er in absolute zin inderdaad nooit achter komen wat het antwoord op je levensvragen echt is, maar daarom kan het nog wel bevredigend zijn als je eindelijk tot hetgene komt wat het voor jou persoonlijk aannemelijk en geloofwaardig maakt. Maar probeer over al deze dingen niet te veel na te denken, want dan kun je op een gegeven moment gaan vergeten te leven en dat is ook niet goed en heilzaam (spreekt uit eigen ervaring). Dus gewoon met mate en je moet jezelf ook niet forceren om je in dingen te verdiepen die te gecompliceerd, eng of verwarrend aanvoelen.
||
![]() |
Citaat:
Er is trouwens een gebied in de hersenen dat er voor verantwoordelijk is, en bij gelovigen is dat doorgaans sterk ontwikkeld. Toch niet zo onverklaarbaar als je denkt dus ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Echt, je leven wordt je onmogelijk gemaakt.
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Alles wat kenbaar is voor de mens, is wetenschappelijk te verklaren, alleen misschien nog niet op dit moment. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Daarbij waren er in het verleden wel vaker verklaringen die leuk klonken maar toch niet de juiste bleken te zijn. Laatst gewijzigd op 01-12-2005 om 07:25. |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
ik lees het als het ware ook voor mezelf in me hoofd voor, en ni ik dit type hoor ik alles wat ik typ ook in me hoofd langskomen
||
![]() |
Citaat:
Ik kan zeggen dat er vuurbestendige dinosauriërs rondlopen op de zon en niemand zal het tegendeel kunnen bewijzen, maar wat voor zin heeft het daarin te geloven ? Zolang niemand zelfs nog maar de minste aanwijzing voor het bestaan van een ziel aanbrengt, mogen we aannemen dat deze gewoon niet bestaat (we leven al in 2005 en niemand slaagde daar tot nog toe in). Als jij in dat waterkansje (dat er toch een ziel bestaat) wil geloven, mij best, maar ik geloof liever in de waarheid, dat brengt me altijd meer op. En tja, De kans dat ik gelijk heb is veel groter dan de kans dat jij gelijk hebt ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wetenschappelijk gezien bestaan zielen niet, ze zijn immers nooit ontdekt. Dat betekent niet dat zielen niet KUNNEN bestaan, want theoretisch KAN alles bestaan wat je kunt bedenken. Het feit is echter dat bijna alles (ruim 99,999%) van wat theoretisch KAN bestaan, niet werkelijk bestaat. Rationeel bekeken zou je dus moeten aannemen dat ook zielen niet bestaan. Ontopic: Voor het praten over zielen of andere mystieke onzin, ga naar dit forum. |
![]() |
|
![]() |
Over dat ziel gedoe; ik geloof dat er zoiets als geesten bestaan. Die verhalen komen echt niet uit de lucht vallen en een heel aantal zijn best aannemelijk. Dus dan is een ziel ook niet geheel onwaarschijnlijk. Daarbij geloof ik gewoon niet dat er geen ziel zou zijn, dat wij echt puur automatisch werken. Misschien niet juist, maar wie zijn wij om dat te bepalen. De wetenschap kan het ook niet bewijzen.
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Als iemand denkt dat alleen filosofen, onzekere mensen en mensen die dat voor een opdracht moeten doen erover nadenken wie ze zijn dan lijkt het net alsof diegene denkt dat mensen verder maar oppervlakkige, domme wezens zijn die gewoon leven en doen wat ze doen zonder daarbij stil te staan. Ik schat mensen toch wat hoger in. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Wat is het Bewustzijn? Blitzkrieg Bop | 93 | 27-07-2004 15:55 | |
Verschijnen wij in Bewustzijn, of Bewustzijn in ons? Riconoscente | 4 | 08-11-2003 03:44 | |
Evolutie van Bewustzijn Riconoscente | 32 | 22-06-2003 20:01 | |
Het bewustzijn = ??? Artemis | 36 | 08-12-2002 21:15 | |
Bewustzijn ^AmArU^ | 17 | 08-03-2002 12:23 | |
bewUstzijn... Floef | 18 | 08-03-2002 11:59 |