Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-08-2007, 18:08
bosa
bosa is offline
had nog een vraagje een vriend van mij is pas 18 jaar en hij word al kaal terwijl hij normaal altijd dik haar heeft gehad..
volgens mij is dit niet normaal en misschien is het iets ergs dus weet iemand misschien wat het is of heeft iemand het zelfde ? laat me dan even weten
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 18:19
Yana
Yana is offline
Kan best hoor, als het in de genen zit. Mijn broer is 23 en ook al kalend.
Oud 22-08-2007, 18:21
DDM
DDM is offline
Zoek op google op: alopecia androgenetica.
Oud 22-08-2007, 18:21
Yana
Yana is offline
Citaat:
DDM schreef op 22-08-2007 @ 19:21 :
Zoek op google op: alopecia androgenetica.
Geen idee wat het is, maar zelf diagnoses stellen op internet is meestal een big nono
Oud 22-08-2007, 18:24
DDM
DDM is offline
Citaat:
Yana schreef op 22-08-2007 @ 19:21 :
Geen idee wat het is, maar zelf diagnoses stellen op internet is meestal een big nono
Een jongen van 18 die haaruitval heeft, heeft tot het tegendeel bewezen is, deze vorm van haaruitval. Daarnaast is dit niet als diagnose bedoeld, maar meer als een handvat om in het onderwerp te verdiepen.
Oud 22-08-2007, 19:01
bosa
bosa is offline
dus jullie denken echt dat het niks erngstig is ?
want ik maak me best wel zorgen want iemand word toch niet zomaar kaal en zijn vader heeft ook geen last van kaalheid gehad en zijn moeder ook niet
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 19:07
DDM
DDM is offline
Citaat:
bosa schreef op 22-08-2007 @ 20:01 :
dus jullie denken echt dat het niks erngstig is ?
want ik maak me best wel zorgen want iemand word toch niet zomaar kaal en zijn vader heeft ook geen last van kaalheid gehad en zijn moeder ook niet
Hij kan altijd naar de huisarts gaan. Geen probleem. Er zijn wel "oplossingen" voor, zoals medicatie. Zijn moeder staat hier sowieso buiten. Dat zijn vader niet kaal is zegt ook niets, maar dit staat nog altijd dichterbij dan zijn moeder. De vader van zijn moeder speelt wel weer een belangrijke rol.
Oud 22-08-2007, 19:13
bosa
bosa is offline
die is eigenlijk best jong gestorven maar voor zo ver ik weet is hij nooit kaal geworden
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 19:18
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
DDM schreef op 22-08-2007 @ 20:07 :
Zijn moeder staat hier sowieso buiten. Dat zijn vader niet kaal is zegt ook niets, maar dit staat nog altijd dichterbij dan zijn moeder. De vader van zijn moeder speelt wel weer een belangrijke rol.
??
Dat zal je nu toch even moeten uitleggen.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 19:20
DDM
DDM is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 22-08-2007 @ 20:18 :
??
Dat zal je nu toch even moeten uitleggen.
Deze vorm van kaalheid waar het waarschijnlijk om gaat is erfelijk bepaald. Deze erfelijkheid wordt voornamelijk bepaald door de vader en door de opa (de vader van de moeder). De moeder staat hier dus buiten.
Oud 22-08-2007, 20:28
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
DDM schreef op 22-08-2007 @ 20:20 :
Deze vorm van kaalheid waar het waarschijnlijk om gaat is erfelijk bepaald. Deze erfelijkheid wordt voornamelijk bepaald door de vader en door de opa (de vader van de moeder). De moeder staat hier dus buiten.
Nee, ze staat er niet buiten: een kind kan enkel erfelijke eigenschappen krijgen door een combinatie van de genen van beide ouders, dus als een kind een bepaalde eigenschap van de vader van zijn moeder kreeg, kreeg hij dit via de moeder. Kaalheid zit dus in de genen van de moeder (hoewel als recessief kenmerk, veronderstel ik). Of heb ik het mis?
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 21:58
DDM
DDM is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 22-08-2007 @ 21:28 :
Nee, ze staat er niet buiten: een kind kan enkel erfelijke eigenschappen krijgen door een combinatie van de genen van beide ouders, dus als een kind een bepaalde eigenschap van de vader van zijn moeder kreeg, kreeg hij dit via de moeder. Kaalheid zit dus in de genen van de moeder (hoewel als recessief kenmerk, veronderstel ik). Of heb ik het mis?
Uiteraard krijg je die combinatie van beide ouders. Maar deze vorm van kaalheid komt vooral bij mannen voor. Er zijn weinig vrouwen met deze vorm van kaalheid. En deze vorm is dus erfelijk bepaald. Je kan de moeder niet als referentiepunt gebruiken en daarom moet je haar buiten beschouwing laten. Je kan wel naar haar vader kijken. Dat is immers een man. Moeder wordt altijd gedekt door het goede X chromosoom die ze weer van haar moeder heeft. Zodoende kan zij niet representatief zijn.
Oud 22-08-2007, 22:43
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
DDM schreef op 22-08-2007 @ 22:58 :
Uiteraard krijg je die combinatie van beide ouders. Maar deze vorm van kaalheid komt vooral bij mannen voor. Er zijn weinig vrouwen met deze vorm van kaalheid. En deze vorm is dus erfelijk bepaald. Je kan de moeder niet als referentiepunt gebruiken en daarom moet je haar buiten beschouwing laten. Je kan wel naar haar vader kijken. Dat is immers een man. Moeder wordt altijd gedekt door het goede X chromosoom die ze weer van haar moeder heeft. Zodoende kan zij niet representatief zijn.
Nou, dan is het toch best mogelijk dat een vrouw kaalheid heeft? Een kans even groot als dat een vrouw hemopathie krijgt bv., maar toch een kans.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2007, 23:31
pixie
pixie is offline
het is in ieder geval normaal. mijn vriend's haar begon ook op zijn 18e al wat uit te dunnen en nu heeft ie (23 jaar oud) bijna een kale plek op zn achterhoofd...
ik dacht dat het ook van de testosteronspiegel afhing ofzoiets
Oud 23-08-2007, 07:42
Verwijderd
Is zijn vader helemaal niet kaal, of wel een beetje kalend? Want dat maakt ook nog verschil.
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 12:03
DDM
DDM is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 22-08-2007 @ 23:43 :
Nou, dan is het toch best mogelijk dat een vrouw kaalheid heeft? Een kans even groot als dat een vrouw hemopathie krijgt bv., maar toch een kans.
Het gaat hier niet om kansen. Het gaat om het feit dat je niet naar de moeder kan kijken. Kijk om je heen: 999 van de 1000 moeders met kale zonen hebben zelf nog haar. Dan kan je toch niet zeggen van "oh wacht me moeder is niet kaal dus ik word het ook niet" Zo werkt dat niet. Vrouwen zijn niet representatief. Dit door het simpele feit dat deze vorm van kaalheid afhankelijk is van testosteron-gevoelige receptoren en testosteron zelf. En aangezien vrouwen gelukkig geen testikels hebben gaat dat niet op. De productie van testosteron door de bijnieren buiten beschouwing gelaten. Dit is te verwaarlozen en heeft derhalve na de puberteit nauwelijks effecten.
Oud 23-08-2007, 12:39
DDM
DDM is offline
Citaat:
DDM schreef op 23-08-2007 @ 13:03 :
Het gaat hier niet om kansen. Het gaat om het feit dat je niet naar de moeder kan kijken. Kijk om je heen: 999 van de 1000 moeders met kale zonen hebben zelf nog haar. Dan kan je toch niet zeggen van "oh wacht me moeder is niet kaal dus ik word het ook niet" Zo werkt dat niet. Vrouwen zijn niet representatief. Dit door het simpele feit dat deze vorm van kaalheid afhankelijk is van testosteron-gevoelige receptoren en testosteron zelf. En aangezien vrouwen gelukkig geen testikels hebben gaat dat niet op. De productie van testosteron door de bijnieren buiten beschouwing gelaten. Dit is te verwaarlozen en heeft derhalve na de puberteit nauwelijks effecten.
Even als aanvulling. Want ik bedacht me net dat jij het misschien van de andere kant beredeneert. Dus als iemand een kale moeder heeft deze dan wel opeens representatief wordt. Ten eerste moet er dan uitgezocht worden om welke vorm van kaalheid het gaat. Stel dat het de alopcecia androgenetica vorm is, dan nog kan je niets zeggen. Want (dat is ook ten ten tweede) je weet niet welk X chromosoom je van je moeder gekregen hebt (die van haar vader of die van haar moeder). Bij de vader is dat anders. Je hebt als jongen altijd het Y chromosoom ontvangen. Ten derde werkt het X-chromosoom in een vrouwenlichaam altijd anders dan in een mannenlichaam. Resumerend: als de moeder die vorm van kaalheid heeft dan wil dat niet automatisch zeggen dat haar zoon dat dan ook krijgt. Bij vader is dat wat duidelijker. Al moet gezegd worden dat hier soms ook geen touw aan vast te knopen is. Kale vaders zonder kale zonen en vice versa. Het is zelfs zo dat de vader van de moeder een nog belangrijker rol speelt dan de vader.
Oud 23-08-2007, 13:18
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
DDM schreef op 23-08-2007 @ 13:39 :
...
Goed, les geleerd: ik kan niets van genetica
Met citaat reageren
Oud 23-08-2007, 14:06
Henkje
Henkje is offline
Twee vrienden van me (allebei rond de 20) zijn ook al kalend, maar dan voor op het hoofd. Bij een wel jammer, hij had zo'n mooi lang haar, nu heeft ie het maar helemaal kaalgeschoren omdat het er anders ook niet uitziet .
Ze zeggen allebei dat het erfelijk is idd.
Oud 24-08-2007, 12:54
Lethe
Lethe is offline
Wel rot als je zo vroeg kaal wordt.
Oud 28-08-2007, 00:37
MH
MH is offline
Het schijnt erfelijk te zijn, maar bij iedereen ligt het tempo van kaal worden anders. De een verliest in korte tijd bijna al zijn haar (of krijgt een kale kruin of zeer diepe inhammen in de haargrens op het voorhoofd), terwijl het bij de ander jaren kan duren en dat je pas na tien jaar verschil ziet.
Bij mezelf zie ik weinig, ook al komt het in de familie wel voor. Wel wat inhammen, maar die zijn nog prima te camoufleren met niet te kort haar (bovenop 5 cm of langer). Hoop het nog lang zo te houden *klopt af*.
Met citaat reageren
Oud 28-08-2007, 09:22
duivelaartje
duivelaartje is offline
Mijn buurman is helemaal niet kaal, maar z'n oudste zoon van 24 al bijna, die van 21 half kaal en die van 18 al flinke inhammen. Ja, het kan dus.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 19:14
deoxyribose
deoxyribose is offline
M'n ex van 24 heeft ook een duidelijke kale plek op z'n achterhoofd het kan dus gewoon en is dus normaal.
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 11:43
vosje16
vosje16 is offline
Ik begin al grijs haar te hebben, is ook niet leuk...wetende dat mijn oma en tante op hun 35ste al helemaal grijs waren :-s Is ook erfelijk neem ik aan?
Met citaat reageren
Oud 03-09-2007, 18:10
drukknoopje
drukknoopje is offline
mijn vriend wordt morgen 25 en heeft ook flinke inhammen. Hij vindt het wel jammer maar ja, 't is niet anders.
Oud 03-09-2007, 19:21
Methuselah
Methuselah is offline
Moet je Bonelesschicken eens pm'en.
Oud 10-11-2007, 17:16
Verwijderd
pm mij
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten