Oud 25-12-2003, 21:09
Engadin
Engadin is offline
Is het te doen om over 10m een telefoonkabel (ipv upt kable) te leggen en gewoon een re4delijk stabiel 100mbit netwerk hebben??
Advertentie
Oud 25-12-2003, 21:12
Puta
Puta is offline
euhh ja kan geen telefoon kabel gebruiken ipv utp kabel?
Oud 25-12-2003, 23:47
Shock
Shock is offline
Nee ik zou het niet doen. Het zal vast wel kúnnen, maar ik raad het je zeker af. Storingen van buitenaf hebben nu veel meer invloed.
Oud 26-12-2003, 01:01
Verwijderd
Rotflol. Nee, dat gaat echt niet werken. Een 100-mbit verbinding moet minstens CAT5 (ook wel 'data grade' genoemd) bekabeling hebben. De snelheid en electrische belasting op zo'n kabel is veel te hoog voor een standaard platte telefoonkabel. Bovendien heeft zo'n kabel maar vier aders, zodat je al geen crosslink zou kunnen leggen (als je een hub gebruikt is dat natuurlijk geen probleem).

Maar goed, een telefoonkabel is dus niet voldoende afgeschermd en is er gewoon compleet niet geschikt voor.
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 09:17
Talon
Talon is offline
10 mbit is me wel gelukt, op een afstand van 15 meter, maar 100mbit lukt echt niet.
Oud 26-12-2003, 11:15
Enlightenment
Enlightenment is offline
@Nare man:

Crosslink gebruikt ook maar 4 aders hoor. Alleen gigabit gebruikt alle 8 aders.
Oud 26-12-2003, 11:16
Verwijderd
Citaat:
Enlightenment schreef op 26-12-2003 @ 12:15:
@Nare man:

Crosslink gebruikt ook maar 4 aders hoor. Alleen gigabit gebruikt alle 8 aders.
Hm. Wat voor nut zou het dan hebben gehad dat er vier jaar geleden al acht-aderige 100-mbit kabels verkocht werden, terwijl er toen nog helemaal geen sprake was van gigabit ethernet? Kun je die dingen nog ergens anders voor gebruiken?

Magoed, achtaderig of niet, zoals meermaals gezegd lukt het met telefoonkabel gewoon niet. Je zou dan trouwens sowieso zelf andere stekkertjes aan zo'n snoer moeten knijpen met een krimptang (en niet heel veel mensen hebben zo'n ding) want telefoons gebruiken RJ-11 stekkers (kleine) en UTP-ethernet gebruikt RJ-45 (grotere).
Met citaat reageren
Oud 26-12-2003, 15:47
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-12-2003 @ 12:16:
(...)Magoed, achtaderig of niet, zoals meermaals gezegd lukt het met telefoonkabel gewoon niet. Je zou dan trouwens sowieso zelf andere stekkertjes aan zo'n snoer moeten knijpen met een krimptang (en niet heel veel mensen hebben zo'n ding) want telefoons gebruiken RJ-11 stekkers (kleine) en UTP-ethernet gebruikt RJ-45 (grotere).
Aan een stekkertang en stekertjes kan ik wel komen, maar cat-5 kabel is beste wel duur (vergeleken met telefoondraad).
Oud 26-12-2003, 15:54
Shock
Shock is offline
Citaat:
Engadin schreef op 26-12-2003 @ 16:47:
Aan een stekkertang en stekertjes kan ik wel komen, maar cat-5 kabel is beste wel duur (vergeleken met telefoondraad).
Maar je doel (een stabiel 100mbit-netwerk) bereik je alsnog niet
Oud 26-12-2003, 17:06
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Het kan, geen probleem, maar je stabiele 100 Mbit netwerkje zal in een positief geval stabiel 5 Mbit draaien en de rest van de tijd tussen de 0.5 en de 1.0!

Het ligt natuurlijk ook aan de afstand en de weg die hij aflegt, maar het is een veilige gok

Waarom zou je het willen dan? Als je UTP nodig hebt, het is voor 20 euro de 100 meter te koop, dus dat is het probleem niet, lijkt mij.

Als het gaat om een al liggende kabel waarnaast je geen UTP kabel kunt trekken, dan kun je misschien een trekveer aan het uiteinde van de bestaande kabel vast maken en dan de bestaande kabel eruit trekken. Dan kun je aan het uiteinde van de trekveer weer een rol UTP vast maken en die door je PVC heen trekken (zo zal het hier ook gaan gebeuren)... Dan kun je die ene UTP kabel ook nog gebruiken voor 2 functies tegelijk, namelijk telefoon en netwerk (heb ik gisteren geleerd )
Oud 26-12-2003, 17:07
Gimme more beer
Als het om de prijs gaat, kan ik ook wel wat voor je in een doos laten verdwijnen en dat afgeven bij de TPG, maar 20 euro voor 100 meter is niet duurder dan telefoonkabel. Zeker niet als je er ook nog zoveel op vooruit gaat!
Oud 27-12-2003, 09:41
Engadin
Engadin is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 26-12-2003 @ 18:06:
(...)

Waarom zou je het willen dan? Als je UTP nodig hebt, het is voor 20 euro de 100 meter te koop, dus dat is het probleem niet, lijkt mij.

(...)
Als jij weet waar je goedkoop kabel kan kopen (liefst in de buurt van eindhoven of haarlem) dan graag !!
Oud 27-12-2003, 10:51
Enlightenment
Enlightenment is offline
Citaat:
nare man schreef op 26-12-2003 @ 12:16:
Hm. Wat voor nut zou het dan hebben gehad dat er vier jaar geleden al acht-aderige 100-mbit kabels verkocht werden, terwijl er toen nog helemaal geen sprake was van gigabit ethernet? Kun je die dingen nog ergens anders voor gebruiken?
Je kunt effektief 2 kabels over één kabel laten lopen. Aan het uiteinde splitten in twee stekkertjes. Net als bij telefoondraad (4 draden waarvan er maar 2 gebruikt worden). Dat is gewoon een beetje vooruit denken. En nu komt het met gigabit ook van pas, want die gebruikt alle 8. Met Cat5e of gewoon Cat5 gaat dat prima.
Citaat:
Magoed, achtaderig of niet, zoals meermaals gezegd lukt het met telefoonkabel gewoon niet. Je zou dan trouwens sowieso zelf andere stekkertjes aan zo'n snoer moeten knijpen met een krimptang (en niet heel veel mensen hebben zo'n ding) want telefoons gebruiken RJ-11 stekkers (kleine) en UTP-ethernet gebruikt RJ-45 (grotere).
Het lukt wel, maar alleen lage snelheden. En RJ-45 stekkers kan wel hoor, alleen beetje pielen met de draadjes.

Maar ik raad het af, wat kost UTP nou? Niks toch. Ik koop een 300 meter rol voor €25.
Oud 30-12-2003, 20:51
Gimme more beer
Citaat:
Engadin schreef op 27-12-2003 @ 10:41:
Als jij weet waar je goedkoop kabel kan kopen (liefst in de buurt van eindhoven of haarlem) dan graag !!
Sorry voor de late reactie. http://www.1to0.nl Vooruitbetalen, dan kost het verzenden 6 euro. Je kunt er ook RJ45-plugjes krijgen (0,45 euro) en zelfs een krimptang (rond de 10 euro), de kabel (CAT5E, geschikt voor 1 Gbit netwerk, 100 meter, soepel) kost nog geen 20 euro...

Ik heb er laatst ook besteld en je hebt het 2 dagen nadat je het hebt overgemaakt (als je het met de giro doet)
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten