Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-04-2004, 14:36
Snakeboy
Snakeboy is offline
Ik probeer een klein (amateuristisch)
Bandje op terichten,
Met alleen vrienden die ik al ken.
Zo mijn broertje, volledig talentloos:
Die nou een klein beetje kan spelen op een Drumpad (Yamaha DD55, besleukding)
Ik speel al vanaf mijn 6e, maar ik had vééél beter kunnen zijn in pianospelen (geleerd op een Yamaha PSR190, nu op een DGX200)

Nu een vriend van mij (ook volledig talentloos, en een beetje in de Trance/Techno wereld)
wil best bij ons horen.
Ik adviseerde hem gitaar, maar we hebben geen gitaren...
en ik zit nu te denken:

Gitaar zal te moeilijk worden, dan moet hij al die grepen en accoorden kennen..
Maar ik zit ook te denken aan de Bass zegmaar (die heb je harder nodig, want je hebt al een pianist)

Maar als je een Electrische Bassgitaar neemt:
Wat zijn daar de nadelen van,
Moet je daar ook netzo veel grepen leren:
Of zijn die dikke snaren juist moeilijk vast te houwen..?
(geen verstand van)

En zou het bij bass moeilijk zijn om de: C, G, F, D, E te leren?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2004, 14:45
Rieno
Rieno is offline
wat wil je nou eigenlijk?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 14:51
Stevill
Stevill is offline
Muziek is als eten, er kan van alles op het pakje staan, echter gaat het erom of het smaakt.
Oud 12-04-2004, 14:51
Verwijderd
misschien moet je maar birembau gaan spelen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 14:54
Verwijderd
Akkoorden kennen is helemaal niet zo moeilijk. Binnen een paar maanden heeft iedere gemotiveerde gitarist de basisakkoorden wel onder de knie.

Het leren spelen van de basgitaar kost je wel wat tijd, maar is ook voor de meeste mensen goed te doen. Notennamen leren is ook binnen niet al te veel tijd te doen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 14:55
Verwijderd
Ik volg je echt niet

Wat is je vraag dude?
Ik kan je wel zeggen dat het iets makkelijker is om te beginnen met bassen dan te beginnen met gitaar spelen.

Hoewel het wel flink lastig is om fatsoenlijk geluid uit een bas te krijgen als je net begint.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Glow schreef op 12-04-2004 @ 15:55 :
Ik volg je echt niet

Wat is je vraag dude?
Ik kan je wel zeggen dat het iets makkelijker is om te beginnen met bassen dan te beginnen met gitaar spelen.
Mwah volgens mij verschilt het niet wezenlijk in moeilijkheidsgraad. Als bassist speel je alleen sneller nummers mee, omdat de baspartij gewoon vaak belachelijk simpel is.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 14:58
Verwijderd
Dat is wat ik bedoel
Je kunt met een bas sneller 'iets' doen in een bandje dan als je gitaar begint te spelen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 15:00
Rieno
Rieno is offline
als het daarom gaat is basgitaar in het begin makkelijker.
Als je echt verder wilt met verschillende technieken e.d. wordt het echter al een stuk ingewikkelder.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:06
Verwijderd
Lepra is lievvv.

Gewone gitaren zijn voor homeaux.
Basgitaren zijn voor echte mannen.
Zoals Gerlo.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:21
bassgirl
bassgirl is offline
Citaat:
Glow schreef op 12-04-2004 @ 15:58 :
Dat is wat ik bedoel
Je kunt met een bas sneller 'iets' doen in een bandje dan als je gitaar begint te spelen.
das waar

Citaat:
Maar als je een Electrische Bassgitaar neemt: Wat zijn daar de nadelen van,
Moet je daar ook netzo veel grepen leren:
Of zijn die dikke snaren juist moeilijk vast te houwen..?
(geen verstand van)

En zou het bij bass moeilijk zijn om de: C, G, F, D, E te leren?
ik speel bas en in t begin had ik wel moeite met die snaren, mja bij gitaar heb je er netzogoed moeite mee, is gewoon een kwestie van veel spelen en gewenning, nou grepen hoef je niet te leren, je speelt steeds losse noten, zijn wel bassisten die af en toe een akkoord erdoor gooien maar dat komt niet vaak voor.
en de fretten (die vakjes) staan verder uit elkaar bij een bas dus handig als je grote handen hebt, met kleine handen lukt het ook, maar kost alleen wat meer moeite, en soms ziet t er een beedje raar uit, mja boeien
en een bas is zwaarde en groter, maar hoeft ook geen nadeel te zijn. tis gewoon een kwestie van gewenning eigenlijk overal zitten voor-en nadelen aan.
bassisten zijn er niet superveel dus wordt je vaak gevraagd voor bands, en gitaristen zijn er meer, mja als je goed genoeg bent wordt je met alles gevraagd... ik zou zeggen probeer het gewoon es uit in een muziekwinkel, of bij iemand die een gitaar en bas heeft.
en je kunt alles zo simpel maken als je wilt natuurlijk je hoeft echt niet heel goed te kunnen spelen wil het leuk klinken.

sow poeh lang stuk, hopelijk vind de rest dit ook wel redelijk kloppen haha
Oud 12-04-2004, 16:23
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
Bas is idd wel wat makkelijker te bespelen als beginner, maar de toppen van je fikken (wijs- en middelvinger) slijten wel als een gek in het begin, vooral als je hard en snel speelt, punt is, je moet veel eelt op de toppen van je fikken kweken...

als je nog meer vragen heb, moet je maar aan mij vragen, ben bassist en een goeie ook
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Ufke schreef op 12-04-2004 @ 17:06 :
Lepra is lievvv.

Gewone gitaren zijn voor homeaux.
Basgitaren zijn voor echte mannen.
Zoals Gerlo.
exo hartje

en drummen is voor pigmeëen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:35
Rhinus
Rhinus is offline
Ik heb nog steeds geen eelt op ijn vingertoppen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:36
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 12-04-2004 @ 16:00 :
als het daarom gaat is basgitaar in het begin makkelijker.
Als je echt verder wilt met verschillende technieken e.d. wordt het echter al een stuk ingewikkelder.
En daarbij is, als je 'volledig talentloos' bent (dus waarschijnlijk ook niet zo goed noten herkend) bass weer lastiger. Persoonlijk vind ik een basgitaar vaak moeilijker om uit mekaar te plukken qua noten/toonhoogte dan een gitaar...
Maar das natuurlijk persoonlijk...
Oud 12-04-2004, 16:37
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 17:23 :
Bas is idd wel wat makkelijker te bespelen als beginner, maar de toppen van je fikken (wijs- en middelvinger) slijten wel als een gek in het begin, vooral als je hard en snel speelt, punt is, je moet veel eelt op de toppen van je fikken kweken...

als je nog meer vragen heb, moet je maar aan mij vragen, ben bassist en een goeie ook
en waar haal jij de wijsheid vandaan dat je een goeie bassist bent?
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:38
Reserv
Reserv is offline
Het is arrogant om te denken dat je oooooit zo goed kan worden als Herr Derr Raucherr!
Oud 12-04-2004, 16:42
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
Hé je bent goed of je bent het niet, als je al vanaf je 9e bas speelt, en nu bijna klaar met de muziekschool bent hè??? Voor alle duidelijkheid, met het laatste diploma kan je naar het conversatorium

Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:43
Verwijderd
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 17:42 :
als je al vanaf je 9e bas speelt, en nu bijna klaar met de muziekschool bent hè??? Voor alle duidelijkheid, met het laatste diploma kan je naar het conversatorium

conservatorium
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:44
Rik de Kikker
Rik de Kikker is offline
basgitaar is het makkelijkste om mee te beginnen, zoals al eerder gezegd.

zelf speel ik nu zo'n 9 maanden bas
persoonlijk vind ik t een relaxt instrument omdat de snaren net wat verder uit mekaar staan, en geen gepruts met lastige akkoorden (hoewel ik nu ook regelmatig op de gitaar omklooi)

maar bassen is toch echt vetter
Oud 12-04-2004, 16:45
Reserv
Reserv is offline
Moet je goed zijn voor het conservatorium? Das toch die vriendjespolitiek?
Oud 12-04-2004, 16:45
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 17:42 :
Hé je bent goed of je bent het niet, als je al vanaf je 9e bas speelt, en nu bijna klaar met de muziekschool bent hè??? Voor alle duidelijkheid, met het laatste diploma kan je naar het conversatorium

en dan nog zegt dat dus helemaal niks...je kunt alle technieken totaal beheersen en nog voor geen meter kunnen spelen. Daarbij is het verschrikkelijk arrogant om ook maar te denken dat je echt goed bent en komt dit je speelstijl echt niet ten goede

[edit]Daar komt nog bij dat naar mijn mening het conservatorium je eigen speelstijl zo volledig overspoelt met theorie, dat het vaak voor een groot deel verdwijnt
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:48
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
nou... ik kan sommige technieken niet helemaal perfect, maar ik ken wel goed spelen, als je leraar zegt dat je bijna zo goed ben als hem, dan zal het ook wel zo zijn hè? En mn leraar is een goeie bassist. DUS.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:49
Reserv
Reserv is offline
DUS het is waar. Ja
Oud 12-04-2004, 16:50
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
BTW, ik wil nog n eens naar t conversatorium, maar on-topic blijven? anders open je maar zelf een topic over je discussie.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-04-2004, 16:50
Reserv
Reserv is offline
Bij de weg: je kan nog zo goed bas spelen qua technieken en noten enz, maar als je in samenspel suckt dan ben je nog steeds geen goede bassist.
Oud 12-04-2004, 16:52
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
Ik heb zelf een band en we kunnen wel goed samenspelen, alleen moeten we nog meer repeteren.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:52
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 17:48 :
nou... ik kan sommige technieken niet helemaal perfect, maar ik ken wel goed spelen, als je leraar zegt dat je bijna zo goed ben als hem, dan zal het ook wel zo zijn hè? En mn leraar is een goeie bassist. DUS.
ik geloof dat je mn punt niet helemaal snapt.....ook al kun je geweldig spelen, een goeie bassist heeft een eigen stijl en hoeft dus helemaal niet geweldig te kunnen spelen qua techniek. Misschien kun jij de moeilijkste stukken naspelen, maar om ze te bedenken zit je weer op een heel ander niveau. Om als voorbeeld Jimi Hendrix te nemen: Hij was een goeie gitarist...er zijn zat mensen die hem nu naspelen en erbij kijken alsof ze aan het bedenken zijn wat ze vanavond gaan eten, maar het blijft naspelen
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:54
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
tja ik zit niet voor niks in t laatste jaar.... we moeten zelf ook stukken schrijven
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:55
Verwijderd
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 17:54 :
tja ik zit niet voor niks in t laatste jaar.... we moeten zelf ook stukken schrijven
dude :
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:56
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 17:54 :
en die stukken worden weer beoordeelt op hoeveel verschillende technieken je weet te gebruiken en vaak niet op hoe het uiteindelijk klinkt.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:57
Reserv
Reserv is offline
Om ontopic te blijven, mag je dan een topic oprichten met als naam: 'Der Raucher is een kutbassist'...? Lullen we daar verder ...
Oud 12-04-2004, 16:58
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
nou... je hebt helaas geen gelijk, wij moeten ze ook nog voorspelen, maar ja whatever
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:58
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
®obin schreef op 12-04-2004 @ 17:57 :
Om ontopic te blijven, mag je dan een topic oprichten met als naam: 'Der Raucher is een kutbassist'...? Lullen we daar verder ...
ik zeg niet dat hij een kut, of zelfs maar een slechte, bassist is...ik zeg alleen dat je nooit aan het aantal lessen zal kunnen aflezen hoe goed iemand is.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 16:59
Reserv
Reserv is offline
Citaat:
Reel Big Nothin schreef op 12-04-2004 @ 17:58 :
ik zeg niet dat hij een kut, of zelfs maar een slechte, bassist is...ik zeg alleen dat je nooit aan het aantal lessen zal kunnen aflezen hoe goed iemand is.
En het blijf natuurlijk een beetje arrogant om te roepen dat je een goede bassist bent.
Oud 12-04-2004, 17:01
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
nou RBN, je hebt in principe wel gelijk, maar je krijgt meestal diploma's en die krijg je pas wanneer je ze verdient. dus voor t laatste diploma moet je wel wat kunnen die krijg je niet zomaar.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:01
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
Zo kunnen we wel uren doorgaan.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:04
Rieno
Rieno is offline
Citaat:
Der_Raucher schreef op 12-04-2004 @ 18:01 :
nou RBN, je hebt in principe wel gelijk, maar je krijgt meestal diploma's en die krijg je pas wanneer je ze verdient. dus voor t laatste diploma moet je wel wat kunnen die krijg je niet zomaar.
ik denk ook zeker niet dat je een slechte bassist bent. Het komt er gewoon op neer dat het ongeloveloos arrogant is om te roepen dat je goed bent en al helemaal om het ook echt zeker te weten en dat dit je speelstijl noooooit ten goede zou kunnen komen.
Denk dat, wat mij betreft iig, hier alles wel mee gezegd is
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:07
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
okee, maar moet snakeboy nog geholpen worden of nie????
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:08
Rieno
Rieno is offline
volgens mij is wat hij wil weten al 30x gezegd ofzo ...anders was ik ook al veel eerder ontopic gegaan
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:10
Der_Raucher
Der_Raucher is offline
ach ja,je hebt wel gelijk ja, maar misschien heeft hij nog andere vragen.
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:30
Snakeboy
Snakeboy is offline
neej nie ech,

maar de base is dus wel het beste om snel te kunnen bespelen.

zelf speel ik piano, en wil nog iets met electrische gitaar gaan doen;
Met citaat reageren
Oud 12-04-2004, 17:35
Rhinus
Rhinus is offline
Je moet trouwens geen bass gaan spelen als je dat geen bass hoort in muziek. En ook geen gitaar gaan spelen als je altijd op basssolo's geilt. Je moet iets kiezen wat ok is. Niet wat makkelijk is oid.

En daarom speel ik nu viool? Hmm..
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten