Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-05-2004, 08:41
SpeedRock
SpeedRock is offline
Wow, latijn EN grieks?? Jij bent gek, hahahaha

Maar goed, ik ben ook al maar begonnen, want tis echt **** veel...

Iedereen, succes!!!
Advertentie
Oud 05-05-2004, 10:58
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Wij hebben al toetsing gehad over de helft van de examenstof (t/m hst 6) daarvoor had ik een 6.7 wat een ongekende prestatie was aangezien het gemiddelde rond de 4 lag.

Ik heb alle teksten van hst 1-6 van buiten geleerd, zodat ik als ik een vraag zie die verwijst naar de tekst meteen weet wat er staat. (volgens onze leraar bijna noodzakelijk) Daarnaast heb ik de antwoorden op de vragen uit het hulpboek overal in de teksten aangestreept met kleurtjes en daarbij geschreven wat ermee bedoeld wordt, dit laatste heeft mij persoonlijk ook heel goed geholpen dus dit is eigenlijk een beetje mijn methode.

Oh ja, niet vergeten: de syllabus! Erg handig en ook noodzakelijk om die te kennen

Oftewel succes met leren allemaal! Ik moet ook nog de helft..(& herhaling van 1-6)
Oud 05-05-2004, 12:37
caroo_temp
caroo_temp is offline
Bedankt voor de sites! Ze zijn echt heel nuttig!

Ik ben nu al begonnen met leren, maar we hebben de stof van Latijn én van Grieks nog steeds niet af
Oud 05-05-2004, 12:45
Verwijderd
Hehe, ik had op de toets van de gehele stof een 5.7, waarbij ik wel moet zeggen dat het hoogste een 6.1 ofzo was

Dus dat wordt nog wel wat.
En ik vrees inderdaad dat het nogal teksten uit het hoofd leren wordt
Oud 05-05-2004, 14:23
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 04-05-2004 @ 23:06 :
Elke dag Latijn leren?! Mens, ik ben nog niet eens begonnen, met alles.
Ja nou ja.. anders haal ik 't echt niet or. Ik leer gewoon elke dag 2 of 3 teksten (tenminste, dat probeer ik).
Oud 05-05-2004, 23:32
sThàeF
sThàeF is offline
Citaat:
caroo schreef op 05-05-2004 @ 13:37 :
maar we hebben de stof van Latijn én van Grieks nog steeds niet af
same here
Oud 06-05-2004, 09:46
Verwijderd
niet af? Wow

Ik heb al twee weken geen les meer gehad gewoon.
Oud 06-05-2004, 11:57
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Ik ben nu bezig hoofdstuk 9 in vertaling te leren, de rest heb ik al gehad Het is wel echt veel zeg, maar het schiet zo wel aardig op

Iedereen succes!

Gaan jullie de vragen uit het hulpboek allemaal leren?
Oud 06-05-2004, 19:16
SpeedRock
SpeedRock is offline
Citaat:
Ygdrassil schreef op 06-05-2004 @ 12:57 :

Gaan jullie de vragen uit het hulpboek allemaal leren?
Die vragen moet je globaal wel kunnen beantwoorden... Tis handig om ze even door te nemen, ze zijn (volgens mijn lerares) best wel van belang... De vragen zullen er op het examen ongeveer hetzelfde uitzien

Over de stof (als die nog niet af is), ik weet niet of je bedoeld dat jullie ze nog niet in de klas hebben behandeld of niet... Zo niet, dan raad ik je echt aan om ze snel door te nemen, want ze zijn echt kl*te...
Oud 06-05-2004, 20:51
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
SpeedRock schreef op 06-05-2004 @ 20:16 :
Die vragen moet je globaal wel kunnen beantwoorden... Tis handig om ze even door te nemen, ze zijn (volgens mijn lerares) best wel van belang... De vragen zullen er op het examen ongeveer hetzelfde uitzien

Over de stof (als die nog niet af is), ik weet niet of je bedoeld dat jullie ze nog niet in de klas hebben behandeld of niet... Zo niet, dan raad ik je echt aan om ze snel door te nemen, want ze zijn echt kl*te...
er zijn verschillende versies... ik vond de laatste teksten het beste te doen en het leukste... over de wereldindeling

(otium cum dignitate)
Oud 08-05-2004, 12:43
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Gothic schreef op 06-05-2004 @ 21:51 :
er zijn verschillende versies... ik vond de laatste teksten het beste te doen en het leukste... over de wereldindeling

(otium cum dignitate)
mooi zo, want die moet ik nog doen. de rest vond ik echt maar saaai..
Oud 08-05-2004, 15:24
SpeedRock
SpeedRock is offline
Citaat:

(otium cum dignitate)
ow, dat vond ik juist vet een vage tekst... Met die indeling... Noord, Oost, Zuid, West en daarboven, daaronder, daarnaast???

Nou ja, ik wens je er veel plezier mee
Oud 08-05-2004, 15:32
Bellenblaas
Bellenblaas is offline
Citaat:

(otium cum dignitate)
Als ik iets moeilijk vond, dan was het dat wel... vreselijk
Oud 09-05-2004, 19:20
In_stilte
In_stilte is offline
Ik vind latijn echt erg, ik sta nu wel een 6,9 ofzo, maar ik zie er zo ongelooflijk tegenop! Volgens mij is dit echt mijn struikelblok.

Vertalen ben ik echt heel slecht in, tekstverklaren lukt wel; vind ik wel meevallen. Hebben we ook steeds in schoolexamens geoefend.
Oud 10-05-2004, 18:51
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
ik sta voor latijn nu een 6,2 geloof ik. voor mn laatste proefvertaling haalde ik een 4,2 (hehe) en voor de laatste leer-toets een 5,9 (dat was de helft van de examenstof)

en ik zie er wel tegenop, maar ik hoop alsnog een 5,5 te staan uiteindelijk. aan de tweede helft ben ik overigens nog niet begonnen
Oud 11-05-2004, 12:13
ironflower
ironflower is offline
Ik hoop natuurlijk gewoon voor latijn te slagen, en dat ik het niet hoef te laten vallen, zodat ik met een atheneum diploma slaag.
Maar toch zit het wel in mn achter hoofd...
Zo van, ja als ik op Latijn zak, dan slaag ik als nog, alleen dan niet op gymnasium niveau.

Hebben jullie dat ook?
En zorgt dat voor een mindere motivatie om er echt hard voor te gaan werken?
Oud 11-05-2004, 14:56
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
voor mij maakt het niet uit want ik krijg hoe dan ook een gewoon vwo-diploma
ik heb latijn namelijk bij mn gewone profiel gekozen en heb dus nooit grieks gehad
na je examens kijkt er volgens mij toch nooit meer iemand naar je cijferlijst.. dat doe je meer voor jezelf denk ik

ik wil graag slagen met een voldoende voor latijn, ik heb niet voor niets zo hard geleerd
Oud 12-05-2004, 13:33
Thania
Thania is offline
iedereen zit maar te miepen dat ze de stof niet af hebben, maar ik vraag me af hoe dat kan..

zowel voor Latijn als Grieks hadden wij eind MAART het hele pensum al af..

we waren vanaf 8 april vrij om te leren en de docenten waren altijd nog bereid om mensen te helpen.

Gelukkig heb ik ook Latijn/Grieks bijles. dus dat scheelt..

Cicero is best leuk, en niet zo gek moeilijk om te vertalen, ben alleen wel bang voor te lastige vragen over de teksten..

*help*
Oud 12-05-2004, 15:31
Li
Li is offline
Ik heb net weer even 2 uurtjes latijn zitten leren
Ben nu bij bladzijde 100 en ken de meeste vertalingen ook al redelijk goed uit m'n hoofd, maar sommige teksten zijn zo nu en dan wel lastig te volgen
Vertalen gaat wel goedkomen denk ik, maar analyses??
Gelukkig sta ik een 6,6, heb dus "maar" een 4,4 nodig
Oud 13-05-2004, 22:45
Verwijderd
)
Citaat:
ironflower schreef op 11-05-2004 @ 13:13 :
Ik hoop natuurlijk gewoon voor latijn te slagen, en dat ik het niet hoef te laten vallen, zodat ik met een atheneum diploma slaag.
Maar toch zit het wel in mn achter hoofd...
Zo van, ja als ik op Latijn zak, dan slaag ik als nog, alleen dan niet op gymnasium niveau.

Hebben jullie dat ook?
En zorgt dat voor een mindere motivatie om er echt hard voor te gaan werken?
zoiets heb ik ook, maar heb wel zoiets van ja daaag heb niet voor nix al die jaren latijn gedaan!
ik heb al berekend dat als ik een 3.6 haal ik een 5 blijf staan (sta nu een 5.4) en met een 1.6 een 4 en het maakt me echt niet wat ik haal, latijn is denk ik toch mijn enige onvoldoende..
(het telt in mijn geval ook nog es niet mee voor de numerus fixus dus das al helemaal mooi )
Oud 14-05-2004, 10:08
Verwijderd
Als ik een 0.9 haal, heb ik een 4 en ben ik waarschijnlijk binnen.
Toch handig zo'n Gymnasiumdiploma
Oud 14-05-2004, 11:32
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Schwarzkopf schreef op 14-05-2004 @ 11:08 :
Als ik een 0.9 haal, heb ik een 4 en ben ik waarschijnlijk binnen.
Toch handig zo'n Gymnasiumdiploma
Daar hoef ik maar een 0,1 voor te halen
Oud 14-05-2004, 18:52
heavinly
heavinly is offline
wow.
Oh ik 'n 2,2. Maar je mag toch geen 4 buiten je profieldeel?
Oud 14-05-2004, 21:54
SpeedRock
SpeedRock is offline
Citaat:
heavinly schreef op 14-05-2004 @ 19:52 :
wow.
Oh ik 'n 2,2. Maar je mag toch geen 4 buiten je profieldeel?
Jawel... Ik geloof ook zelfs IN je profiel, als het er dan maar één onvoldoende is... Je mag ook een 4 en een 5 staan (1 in je profiel, 1 erbuiten)... Dus... Moet lukken, mensen!!!

Owjah... Ik moet een 0 halen om een 4 te staan... Moet wel lukken, dacht ik zo ...
Oud 15-05-2004, 15:48
Norrage
Norrage is offline
Latijn is zo kansloos lol...Ik heb het echt niet meer...
Hoe leren jullie die veels te grote hoeveelheid teksten nou effectief uit je ''hoofd''?
Ik moet een 2.1 halen om te slagen, maar hmm...Ik zie dat zelfs nog als een moeilijk karwei
Oud 16-05-2004, 11:16
indigo
indigo is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 15-04-2004 @ 16:18 :
ook vertalingen en uitwerkingen van de vragen:

vertalingen (nog niet alles is af, wordt nog bijgewerkt)

uitwerkingen, idem

van de site van onze docent, gemaakt door leerlingen. klopt grotendeels, hij zegt dat hij het nakijkt maar ik heb er bij het leren voor het laatste SE wel wat foutjes uitgehaald.

hoe ik het verder voor ga bereiden (heb alleen latijn) weet ik nog niet precies, maar komt wel goed.
Wow, das echt heel handig... (en volgens mij zitten we bij elkaar op school ) Fijn Latijn leren, hiephoi!
Oud 16-05-2004, 15:15
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
ik wil een 5 halen zodat ik het met een voldoende afsluit, ik leer me er niet voor niets voor uit de naad.
hoofdstuk 1,2,3 ken ik al helemaal, 4 en 5 ook maar minder goed. (van otium cum dignitate btw)
t gaat wel lukken
Oud 16-05-2004, 15:41
Luego
Luego is offline
Voor een 5,5 = 6 moet ik uhm een 2,9 halen.
Verwacht wel tussen een 6,9 en 8,9 te kunnen halen, en dan sta ik een 8 .

Ben alleen nog steeds niet begonnen, maar ga dat morgen echt doen!! ....
Oud 16-05-2004, 21:36
SilverSteven
SilverSteven is offline
Ik maak me niet echt druk om Latijn, ik ben altijd al érg goed geweest in het vertalen, gewoon omdat ik het leuk vind, ik zie het als een puzzel

Ik ga alle Latijnse teksten gewoon met de Nederlandse vertaling erbij lezen, zodat ik weet wat er geschreven wordt enzo, en dan de vragen in het werkboek erbij beantwoorden, dat werkt vaak erg goed. En dan nog de gewone Nederlandse teksten in het boek. Ik ga niet met het werkboek erbij alles proberen te vertalen, dat werkt nooit goed omdat het zo belachelijk veel teksten zijn. Gewoon alles lezen, zorg dat als je bij het examen een vraag krijgt over een Latijnse tekst, je weet waar die Latijnse tekst over gaat. Meestal krijg je dan een specifieke vraag, bv. welke vorm is dit woord, of uhm... waar is dit eerder genoemd, dat soort dingen. Dan vertaal ik die zin gewoon oppervlakkig en krijg ik een goed genoeg idee van waar het over gaat. Latijn wordt een makkie

Nu bio nog... *zucht*
Oud 17-05-2004, 14:43
SpeedRock
SpeedRock is offline
Hmmm... Ik zou er niet zo heel erg luchtig over doen als ik jou was, maar ok... Tis jouw keuze... Ik heb gekeken naar vorige examens en andere sh*t op het internet... En ik kan je zeggen, tis echt niet zo makkelijk als jij denkt... Maar goed, misschien heb je wel een enorme Latijnknobbel in je kop zitten... Hoop het voor je!
Oud 17-05-2004, 15:06
SilverSteven
SilverSteven is offline
Tsja ik haal met weinig moeite achten voor Latijn. Wij hebben al een repetitie gehad over 4 hoofdstukken uit Cicero, samen met een vertaling en daar gebruikte ik dezelfde manier als die ik net beschreef, en daar had ik een 8 voor. Latijn zit ik gelukkig niet mee
Oud 17-05-2004, 18:00
SpeedRock
SpeedRock is offline
Hahaha, ja, dat haal ik ook voor de toetsen... Maar ik zeg je, dit is echt anders hoor... Maar ok, tis mijn zaak niet, ik hoop voor je dat je zo "makkelijk" voor Latijn slaagt als je doet voorkomen... Veel suc6!
Oud 17-05-2004, 21:22
SilverSteven
SilverSteven is offline
Wat is er anders aan dan ?

En kan het elitisme een beetje minder ? Dank
Oud 17-05-2004, 23:04
Luego
Luego is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 17-05-2004 @ 22:22 :

Wat een CGU-ers opeens op dit forum.... (zie boven, ook al iemand)

Nou Steven, veel succes, ik sta ook een 8,1 voor Latijn zonder er veel voor te doen maar ik ben me nu (sinds een dag, maar goed) de pleuris aan het leren. Waarom? Omdat dit íétsje meer stof is....
Oud 18-05-2004, 08:55
indigo
indigo is offline
Ja, ik ben ook pas net begonnen met leren... denk niet dat 't erg moeilijk wordt trouwens, mja, je moet 't wel allemaal min of meer wéten...

Ik ben pas bij H3, maar ik ga echt niet alle teksten uit m'n hoofd leren ofzo, als ik de vragen snap kan ik de rest denk ik ook wel beantwoorden. Alleen even goed opletten bij t vertalen, niet snel denken dat 't te makkelijk is (dat had ik met 't laatste SE, toen had ik 22 van de 25 punten voor de vragen en maar 9 van de 25 punten voor de vertaling, terwijl ik dacht dat 't heel goed ging... ). Nouja, fijn 't woordenboek gebruiken .
Onze lerares denkt trouwens dat er een grote kans is dat Somnium Scipionis één van de teksten zal zijn waar vragen over gaan. Dat komt goed uit, daar ging een SE over . Maarja, wéten doe je het nooit.
Oud 18-05-2004, 10:53
SpeedRock
SpeedRock is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 17-05-2004 @ 22:22 :

Lol, ik doe niet elitisch... Ik zeg je alleen dat je er niet zo makkelijk mee om moet gaan... Onthoud: het is en blijft een examen... De stof is meer, de vragen zijn moeilijker, in die opzichten is het dus anders...

Tis maar een advies hoor...
Oud 18-05-2004, 11:41
gozer1985
gozer1985 is offline
latijn leren?

TIP 1 : Leer de Syllabus achterin het boek
TIP 2 : er staan begrippen in het hulpboek (blz 8,9+10) die wel handig kunnen zijn
TIP 3 : voor mensen die langzaam zijn met vertalen en/of opzoeken: leer de oude woordenlijsten uit Retinenda (als je die nog hebt) en leer zowiezo veel woordjes
TIP 4 : Leer de vragen en antwoorden over de teksten uit het hulpboek, die kunnen erg goed van pas komen

ik heb de officiele werkvertalingen en de antwoorden van de vragen uit het hulpboek. Zal ze binnen korte tijd online zetten
Oud 18-05-2004, 19:30
Straat
Straat is offline
vertalingen en antwoorden op hulpvragen heb ik op www.strating.net gezet (80 pagina's in totaal!)
Oud 18-05-2004, 21:16
Croeloes
Croeloes is offline
ik had ff een vraagje, in hoofdstuk 3 staat in het begin: Pompejus had hiermee (nl. het optreden van Clodius) een slechte naam gekregen...

Ik snap niet helemaal precies wat er nou was tussen Clodius en Pompejus...
Oud 19-05-2004, 15:18
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Croeloes schreef op 18-05-2004 @ 22:16 :
ik had ff een vraagje, in hoofdstuk 3 staat in het begin: Pompejus had hiermee (nl. het optreden van Clodius) een slechte naam gekregen...

Ik snap niet helemaal precies wat er nou was tussen Clodius en Pompejus...
Ik heb Latijn nog niet geleerd maar heb het even voor je opgezocht; op blz. 19 staat bovenaan dat Clodius Pompejus "aanviel" omdat hij een aantal regelingen van Pompejus ten gronde richtte, en daardoor krijgt Pompejus blijkbaar een slechte naam. Bovendien is het volgens mij ook zo dat Pompejus niet optrad toen Clodius hem als het ware het land uit schopte, terwijl iedereen Pompejus als een vriend van Cicero zag en aannam dat hij wel voor hem zou opkomen. Ah hier staat het, op blz. 17, linksbovenaan; Cicero vroeg Pompejus om hulp bij het bevechten van Clodius, maar Pompejus verborg zich.
Oud 19-05-2004, 15:28
Verwijderd
Het is Pompeius, toch?

En dat heb ik helemaal niet meegekregen - welk boek hebben jullie?
Oud 19-05-2004, 16:47
SilverSteven
SilverSteven is offline
Vita Activa
"Cicero's pleidooi voor een politiek actief leven"
Oud 19-05-2004, 22:54
sThàeF
sThàeF is offline
vita activa? bon, dan weet jij misschien ook wel waarom Cicero tot twéé keer toe het vaderland gered heeft (Pro Domo 76, uit het blote hoofd)

iets met een aanval, opgevangen met zijn eigen lichaam

iets gemist in de les denk ik
Oud 20-05-2004, 09:27
SilverSteven
SilverSteven is offline
Uit onze vertaling:

"Want met één lasterpraat geef je toe dat het vaderland door mij twee keer gered is: één keer, toen ik dat gedaan heb, waarvan iedereen bevestigt dat het onsterfelijk moet worden verklaard, als dat kan gebeuren, maar waarvan jij hebt gemeend dat het met een zware sanctie moest worden bestraft, de tweede keer, toen ik de aangevuurde aanval van jou en, behalve jou, van velen tegen alle weldenkende mensen met mijn lichaam heb opgevangen, opdat ik niet die staat die ik ongewapend had gered, gewapend in gevaar zou bengen."

Het einde van Pro Domo 76.

2 redenen dat hij de staat redde:

1) Toen Clodius beschuldigd werd van stiekem afspreken met de vrouw van Caesar volgde er een proces. In dat proces ontkrachtte Cicero het alibi van Clodius keer op keer waardoor hij schuldig werd bevonden.
2) Hij redde de staat omdat hij toen hij door Clodius verbannen werd geen oorlog begon door een leger te verzamelen om Clodius te bevechten, maar in plaats daarvan simpelweg zonder hort of stoot zijn lot te accepteren en de staat dus niet in gevaar bracht met een oorlog.

Hopelijk heb je hier wat aan
Oud 20-05-2004, 10:27
Verwijderd
Cicero redde de staat twee keer, maar niet de twee keren die jij noemt, volgens mij.

1. Hij ontmaskerde Catilina en redde zodoende de staat door Catilina en aanhangers ter dood te brengen.
2. Hij ging Clodius uit de weg, waardoor hij een burgeroorlog voorkwam.

Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 10:27 :
In dat proces ontkrachtte Cicero het alibi van Clodius keer op keer waardoor hij schuldig werd bevonden.
Clodius werd helemaal niet schuldig bevonden - hij werd vrijgesproken omdat hij (waarschijnlijk) de rechters omgekocht had. Cicero heeft wel steeds zijn alibi ontkracht, dat klopt, en dat was de reden voor Clodius' latere woede jegens Cicero.
Oud 20-05-2004, 11:15
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-05-2004 @ 11:27 :
Cicero redde de staat twee keer, maar niet de twee keren die jij noemt, volgens mij.

1. Hij ontmaskerde Catilina en redde zodoende de staat door Catilina en aanhangers ter dood te brengen.
2. Hij ging Clodius uit de weg, waardoor hij een burgeroorlog voorkwam.

Clodius werd helemaal niet schuldig bevonden - hij werd vrijgesproken omdat hij (waarschijnlijk) de rechters omgekocht had. Cicero heeft wel steeds zijn alibi ontkracht, dat klopt, en dat was de reden voor Clodius' latere woede jegens Cicero.
Je hebt helemaal gelijk
Oud 20-05-2004, 11:34
Verwijderd
Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 12:15 :
Je hebt helemaal gelijk
Wow, dat is ook voor het eerst

jij had bijna gelijk hoor
Oud 20-05-2004, 16:49
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 20-05-2004 @ 12:34 :
Wow, dat is ook voor het eerst

jij had bijna gelijk hoor
Bijna half ja

Ik heb nu de helft (Hst 1 t/m 6 Vita Activa) geleerd en ik moet zeggen dat ik het allemaal mee vind vallen. Het kostte me een kleine 4 uur maar ik vond het wel interessant om te lezen enzo
Oud 20-05-2004, 18:21
Sultan_of_Swing
Sultan_of_Swing is offline
Ik hoop dat ik zoveel mogelijk punten scoor op het eerste deel, ik zuig namelijk nogal wat het vertalen betreft. Eigenlijk had ik het vak al 3 jaar geleden moeten laten vallen, maar ach ik sta er redelijk voor dus ik hoop op minstens een 4 dus gemiddeld met SE voldoende. (je krijgt toch geen gymnasiumdiploma als je een onvoldoende haalt op latijn?)
Oud 20-05-2004, 19:06
heavinly
heavinly is offline
Ehm. Volgens mij telt Latijn (of Grieks) gewoon als ieder ander vak. Volgens mij als ik (alleen) een 5 voor Latijn sta, kan ik daarmee wel mn gymnasiumdiploma halen. Anders zou 't wel erg oneerlijk zijn..
Advertentie

Regels voor berichten