Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Trouwens, sporters zouden juist een hogere premie voor een ziektekostenverzekering moeten betalen omdat ze een grotere kans op blessures hebben. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
De enige reden dat bij ziekenfondsverzekering mensen soms minder betalen dan ze de verzekeraar eigenlijk kosten, is de collectieve solidariteit, voortvloeiend uit de gedachte dat mensen niet onder een sociaal onaanvaardbaar minimum beschermingsniveau komen. Citaat:
In elk geval is het niet meer dan logisch dat premies aangepast worden als er iets nieuws wordt ontdekt. Zoals ik zei, het is de bedoeling van verzekeringen dat de premies zoveel mogelijk afgestemd worden op het risico dat de verzekerde vormt. Iemand met leukemie vormt een groter (overlijdens)risico dan iemand die kerngezond is, dus die leukemiepatiënt zal meer premie betalen. Wanneer de inzichten in de geneeskunde voortschrijden zal ook mogelijk zijn de premie steeds nauwkeuriger op het 'werkelijke' risico af te stemmen. Ook nu al wordt je de kleren van het lijf gevraagd bij zo'n vragenlijst voor een verzekering. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is geen puntensysteem, waarbij er zoveel punten af gaan bij elk stukje vlees dat je eet. Er zijn zoveel andere beinvloedende factoren, dan is het eind zoek. En ik vind niet dat je de premies óveral op aan moet passen. Je blijft bezig. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Moet ik dan ook meer premie betalen? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik hoop niet dat dat echt gebeurt. Vreselijk. Dan trek je het naar mijn mening écht te ver door. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar verder ook omdat ik een beetje het 1984 gevoel krijg. Controle over alles. En omdat ik niet vind dat iemands levenstijl heel veel invloed op de hoogte van zijn premie moet hebben. Wil je iedereen het zelfde maken? Niet-rokend, vegetarier, etc? |
![]() |
|
Verwijderd
|
Waarom schiet je nu weer zover door? Ik snap werkelijk niet hoe jij uit het vrije-marktprincipe bij verzekeringen afleidt dat ik alle mensen hetzelfde zou willen maken. Ik beweer alleen dat het logisch is dat mensen die gedrag vertonen waardoor ze een grotere kans hebben op schade of ziekte, ook meer voor een verzekering betalen. Verzekeraars zijn immers geen liefdadigheidsinstellingen. In zekere zin is het ziekenfonds dat wel. Dat verzekert mensen die bij volledige vrije-marktwerking geen verzekering zouden hebben kunnen afsluiten.
Wat betreft die Orwelliaanse angst kan ik je melden dat wanneer mensen geen zin hebben om zo diepgaand vragen te beantwoorden over hun persoonlijke toestand, ze simpelweg geen verzekering zullen afsluiten bij die verzekeraar, waardoor de verzekeraar weer gedwongen wordt om genoegen te nemen met minder gedetailleerde informatie. Bovendien is ook hier nog een rol voor de overheid weggelegd, namelijk te voorkomen dat verzekeraars te diep inbreken op de persoonlijke levenssfeer van mensen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik vind gewoon dat hele vrije-marktprincipe bij verzekeringen niets. Mensen moeten gewoon verzekerd kunnen worden voor een redelijke prijs, ongeacht hun gezondheidsrisico. En ik weet heus wel welke risico's er allemaal zijn. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Wat is dan de reden dat mensen altijd verzekerd zouden moeten zijn? Waarom moeten alle ziektekosten afgewenteld worden op de overheid? Vergeet niet dat verzekering gewoon risico-overdracht is. Ben je niet verzekerd, dan draag je zelf de schade van ziekte of overlijden (wat logisch is, want het is jouw leven). Dat de overheid voor een minimumniveau zorgt is een logisch uitvloeisel van een sociale verzorgingsstaat, waar ik overigens ook een groot voorstander van ben.
Maar moet de overheid in jouw optiek ook levensverzekeringen afsluiten? Als iemand ziek wordt, heeft hij kosten. Maar als iemands partner-kostwinner overlijdt en het inkomen valt weg? Moet de overheid dan maar uitkeringen gaan doen om het oorspronkelijke niveau te handhaven, ŕ la levensverzekering? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Levensverzekeringen op kosten van de overheid vind ik dan wel weer een beetje overdreven. Dan kun je bezig blijven met geld strooien, inderdaad. Maar dat heeft ook niets meer met ziekte-kostenverzekeringen te maken, wel? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat heeft dat er nou mee te maken? En iemand die fietst kan overreden worden, jongeren op scooters maken altijd ongelukken. Maar je kunt ook gewoon voorzichtig in een auto rijden en je gordel dragen. Dus ik vind dit allemaal nergens op slaan want dit verkleint je kans echt niet dat je fietst of weet ik het. En so what als mensen die sporten blessures oplopen? Sporten=gezond. Als iemand echt bewuste ongezonde keuzes maakt als drugs, alcohol, sigaretten etc. ja dan wel. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Zoals ik overigens al meermaals heb uiteengezet moet de overheid een sociaal aanvaardbaar redelijk minimumniveau van leven waarborgen. Dat houdt in dat de overheid zorg draagt voor het vergoeden van ziektekosten tot een bepaald maximum. Ergens moet namelijk een grens worden getrokken. Het uitgangspunt kan niet zijn dat de overheid alle ziektekosten draagt, want dat is ten eerste financieel onhaalbaar en ten tweede dragen houden niet alle ziektekosten verband met het sociaal aanvaardbare minimumniveau waar ik over sprak.
Er moet dus bepaald worden welke medische behandelingen wel en welke niet zo essentieel zijn dat de overheid ze betaalt of verzekert voor haar onderdanen. Als je dat hebt gedaan kun je de mensen die onder een bepaalde inkomensgrens tegen die kosten beschermen. Mensen boven een bepaalde inkomensgrens moeten voor zichzelf zorgen omdat het uitgangspunt toch blijft dat verzekeringen (ook ziektekosten) een commercieel product zijn waar de overheid alleen in moet ingrijpen als de ondergrens van een redelijk bestaan in gevaar komt. En ohja, de verzekeringspraktijk is allang dat bepaalde ziektebeelden gewoon een bepaalde risicofactor opleveren. Als je een verzekering aanvraagt vul je meestal een vragenlijst in. Daarop staan niet alleen vragen naar je gezondheidstoestand (vaak zeer gedetailleerd) maar ook naar je strafrechtelijk verleden en je andere verzekeringsverleden. Dat is allemaal gedaan om een beeld te krijgen van de verzekerde. Als jij dat wilt beschouwen als 'nummertjes geven' dan zie ik inderdaad wel waarom je de link met Orwells '1984' legt. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Met het eerste gedeelte van je betoog ben ik het toch ook bijna geheel eens?
Ik moet ook wel eerlijk toegeven dat ik niet precies wist/weet hoe het nu zit met de verzekering. Maar ik blijf erbij, dat ik vind dat je te ver kunt gaan. Niet álles hoeft aan economische regeltjes gelegd te worden, niet álles kun en mag je berekenen. Waar blijft dan de menselijkheid? |
Advertentie |
|
![]() |
||
Citaat:
statistisch gezien is autorijden een stuk veiliger dan lopen of fietsen. Daarnaast zit je in een auto een stuk beschermder. Mocht je met de bus gaan; een bus is gevaarlijker dan een auto, er zijn alleen minder bussen dan auto's en automobilisten houden meestal rekening met bussen en daardoor zijn er niet al te veel ongelukkem met bussen (hoewel het letsel aan de inzittenden van een bus meestal erger is dan het letsel als je in een auto een ongeluk hebt, dankzij het gebrek aan gordels, kreukelzones en airbags.)
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Werk, Geld & Recht |
Ziektekostenverzekering 2013 Hawahaai | 71 | 29-12-2012 12:55 | |
Werk, Geld & Recht |
ziektekostenverzekering (icm geen inkomen) MightyMarcel | 5 | 01-09-2005 10:09 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Het recht op een ongezond leven PGWR | 72 | 25-05-2005 12:15 | |
Werk, Geld & Recht |
Goedkoopste ziektekostenverzekering Love: a passion | 16 | 24-10-2004 12:41 | |
Werk, Geld & Recht |
Ziektekostenverzekering/psychologische kosten dathomaz | 2 | 20-02-2004 15:42 | |
Werk, Geld & Recht |
ziektekostenverzekering en studeren in het buitenland. Daantje_0705 | 4 | 21-01-2004 08:26 |