![]() |
||
Citaat:
- Demonstraties tegen kernwapens - Franse revolutie (weet niet zeker of dat onder demonstratie mag vallen) - Democratisering van de universiteit en maatschappij (bezetting maagdenhuis) Demonstraties hebben zelfs nut als ze geen nut hebben. Daarmee bedoel ik dat ze een onderwerp actueel maken of dat ze de betreffende mensen lastig vallen (zodat ze niet zomaar alles kunnen doen wat ze willen). Bijvoorbeeld Bush die bij de eerste verkiezing de traditionele gedoe naar het witte huis moest afzeggen. Of Bush die geen toespraak hield bij de VN omdat men niet kon verzekeren dat hij niet onderbroken zou worden. |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Verwijderd
|
Ontzet
De nieuwste Maagdenhuisbezetting duurde maandagavond zeven uur. Actievoerders uit heel Nederland protesteerden hiermee tegen de onderwijsplannen van staatssecretaris Rutte. Maanden van voorbereiding gingen aan de actie vooraf en de UK was erbij. “Laf dat de ME meteen op ons werd afgestuurd”, zegt een Groningse studente. Ykje Vriesinga Hoge ijzeren hekken sluiten zich achter de groep van zo’n zestig studenten. Twee-aan-twee geboeid vullen ze de grote arrestantenkooi aan de zijkant van cellencomplex Zuidoost, kwart over drie afgelopen maandagnacht in de vrieskou van de Amsterdamse Bijlmer. De studenten zijn een half uur daarvoor door de ME met harde hand uit het Maagdenhuis gehaald. Uit protest tegen de onderwijsplannen van staatssecretaris Rutte hielden 141 studenten uit alle universiteitssteden van Nederland vanaf de vorig avond het bestuurspand van de Universiteit van Amsterdam (UvA) zeven uur bezet. Zij deden dit uit naam van de protestgroep MaagdenHuisBeZet, die maanden geleden werd opgericht door een kleine groep studentenactivisten. De Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) verleende later haar steun aan de actie. De wind kruipt guur door de tralies van de kooi, de gearresteerde studenten staan kleumend op een kluitje te wachten totdat ze het arrestantencomplex binnen worden geleid. Verontwaardiging heerst alom. Dat ze door de ME uit het Maagdenhuis zouden worden geplukt, wisten de actievoerders voordat ze aan de bezetting begonnen. De barricades konden niet meer dan ‘de platte pet’, de gewone politieagent, buiten de deur houden. Maar dat Rutte pertinent heeft geweigerd om met de actievoerders in discussie te gaan over hun twee eisen; meer medezeggenschap en de afschaffing van Rutte’s plan voor leerrechten, valt ze vies van hem tegen. “Rutte heeft zelf een paar weken geleden studenten opgeroepen om actie te voeren als ze het niet eens waren met zijn plannen. Laf dat de ME meteen op ons werd afgestuurd”, vindt een Groningse studente. De middag voor de bezetting zijn de verwachtingen nog hoog gespannen. In verschillende panden in het centrum van Amsterdam verzamelen zich kleine groepen studenten. Twee groepen uit Groningen en een club uit Nijmegen wachten op verdere instructies in een kraakpand. Dat een gebouw bezet zal worden, weet iedereen. Maar de exacte locatie en het tijdstip blijven onbekend. In de weken hiervoor zijn de actievoerders verpreid over het land in bijeenkomsten geïnformeerd over het doel van de bezetting en hun rechten na arrestatie. Op de bijeenkomst van een van de Groningse groepen, op een zonnige zaterdag ergens rond een keukentafel in de stad, wordt de paklijst doorgesproken: “Warme kleren en een zaklamp, want misschien sluit de politie de elektriciteit af”, somt hun groepsleider op. “Een slaapzak, boeken en extra eten. De maaltijden die de organisatie verzorgt, zijn waarschijnlijk niet luxer dan boterhammen met pindakaas.” En de bezetting kan best een tijdje duren. “In het uiterste geval tot het Tweedekamerdebat de vrijdag erop. Maar zeker tot dinsdag, de ME zal ons niet ’s nachts uitzetten”, denkt een blonde student filosofie. Nu, de dag van de actie, wachten we al een paar uur in het donkere kraakpand op meer details. Onder de Groningse actievoerders zijn bekende gezichten uit politieke studentenorganisaties. Daarnaast zijn er studenten zonder politieke kleur die het oneens zijn met het beleid van Rutte. Om half vijf komt een lange jongen met krullen van de centrale organisatie de verdere stappen uitleggen. “Misschien hadden jullie het al geraden, we gaan het Maagdenhuis bezetten”, onthult hij onder luid gejoel. “Het Maagdenhuis is een belangrijk symbool, met de Maagdenhuisbezetting van 1969 werd gestreden voor medezeggenschap. Daar strijden we nu opnieuw voor.” Hij deelt plattegronden uit van het pand: “Groep 1 van Groningen bezet de kelder. Via ingang C gaan vijf mensen naar binnen, de rest gaat via ingang D aan de andere kant. De tweede groep van Groningen heeft als taak alle kantoren te controleren en het achtergebleven personeel vriendelijk doch dringend te verzoeken het pand te verlaten.” Groep 2 trekt zich terug achterin het kraakpand. Vanaf nu zijn ze groep oranje, eenmaal in het Maagdenhuis te herkennen aan een genummerde oranje band om hun bovenarm. De student filosofie registreert alle namen en telefoonummers van het thuisfront. De groepsleider gaat langs met een envelop voor waardevolle spullen en alles waaraan de politie de identiteit van de bezetters kan ontlenen: mobiele telefoons, OV-kaarten en collegekaarten. De lijst en de envelop gaan naar het arrestantenteam. Met zwarte merkstift schrijft groepje oranje het nummer van het hulpteam op de onderarm. Dit kunnen de bezetters bellen wanneer ze vrijgelaten worden uit de politiecel. Op de andere arm stiften de actievoerders de naam van de gezamenlijke advocaat. Even voor half zeven. De speciaal aangeschafte prepaidtelefoontjes rinkelen, het teken voor actie. De bezetting gaat in een flits. Twee keer rechts de hoek om en de studenten beginnen te rennen. Nog een keer rechtsom en de bezetters stromen de hoofdingang van het Maagdenhuis binnen. Een klein groepje passerende demonstranten voegt zich bij de bezetters. Beveiligingsmedewerkers worden naar buiten geduwd, achtergebleven personeelsleden gegroepeerd en de deuren gebarricadeerd met steigerpijpen en meubels. Het verloopt chaotisch maar succesvol. Uitgelaten gejoel volgt, het Maagdenhuis is bezet. Spandoeken worden uitgerold met de tekst ‘Bezet’ en ‘Oprutte’. Aan de balustrade bungelen gammele touwladders, zodat de bezetters zich boven kunnen verschansen wanneer de ME binnenvalt. De avond verloopt rustig, bezetters wisselen elkaar af bij de barricades en de groep Nijmegen zorgt voor koffie en thee. Perswoordvoerder Joost ijsbeert door de centrale hal en herhaalt onvermoeibaar de eisen van de studenten: meer medezeggenschap, op elk niveau van de besturen van universiteit en hogeschool moet een student zitting krijgen. En het Maagdenhuis blijft bezet totdat Rutte zijn ‘leerrechtenplan’ opgeeft, het plan om na vijfenhalf jaar studie de onderwijsinstelling het collegegeld te laten verhogen tot circa 4500 euro. Joost heeft hoop, in 1969 hebben de studenten ook succes geboekt. Rond middernacht schalt in het Maagdenhuis de megafoon. Alle bezetters moeten naar de balustrade. Rutte blijft weigeren met de studenten in overleg te treden en de UvA heeft de ME opgeroepen het Maagdenhuis te ontruimen. Met busjes staan ze op het Koningsplein en de Dam. Nog één keer wordt de studenten gevraagd absoluut geen geweld te gebruiken. Franz Ferdinand klinkt door de speakers, de bezetters vormen spreekkoren vanaf de balustrade. Na drie keer vals alarm breekt de ME door de barricades, de bezetters vormen een u-vormig lint rondom de balustrade. Zittend in twee ingehaakte rijen brullen de actievoerders: “Geen privilege, onderwijs is een recht” en “Ideeën ontruim je niet”. Tegen de politie wordt geroepen: “Geen geweld. Geen geweld.” De ME staat nu boven aan de trap en tikt het glas van de toegangsdeur tot de balustrade in. Gebroken glas regent in de nek van een Minerva- student van groep oranje. Hij verzet zich als de ME hem lostrekt, het blauwe uniform trekt en sjort aan zijn armen en rugzak. Wanneer de ME’er twee vingers in zijn neus haakt en met de andere hand onder zijn kin zijn hoofd hard naar achteren rukt laat de kunstacademiestudent los. Ineengedoken rolt hij het trappenhuis in. Een paar bezetters later wordt de filosofiestudent bovenop hem gesmeten, hij laat los als vier gehandschoende vingers in zijn ogen worden gestoken. De rest van de balustrade blijft luidkeels scanderen: “Geen geweld. Geen geweld.” Een meisje wordt aan haar voeten van de trap gesleurd. Even is het rustig, de eerste buslading bezetters wordt afgevoerd. Nog twee busladingen bezetters volgen, de laatsten bieden weinig weerstand: in het achterste stuk van de rij zitten veel jongere studenten en zelfs een paar scholieren. Daarna is de pers aan de beurt. Hoewel ik mijn perskaart toon, word ik geboeid de arrestantenbus in geduwd. Met mijn rechterhand vastgeketend aan die van een collega-journalist blijkt het lastig aantekeningen maken. Maar de sfeer in de bus zit er goed in. ‘Waar blijft die Rutte nou’, zingen de actievoerders terwijl we naar het cellencomplex in de Amsterdamse Bijlmer rijden. Een kleine tien uur later sta ik in de sneeuw op straat. Meer dan honderd actievoerders zitten dan, verspreid over Amsterdam, nog vast. Bron: Universiteitskrant Rijksuniversiteit Groningen |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik zou er niet gek van opkijken dat iemand die eerst in elkaar gestampt is door de ME bij de volgende protestactie zelf een end hout meeneemt.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben dan ook zeer benieuwd naar het verloop van de aangifte tegen hem wegens uitlokking en aanbod tot medeplichtigheid. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
@Mark Almighty: dat jij mij kansloos vindt, is geheel wederzijds. Was eigenlijk al vanaf jouw eerste dag op dit forum. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Nee, hij vond overleg met de studenten zinloos omdat hij toch niet aan hun eisen zou kunnen voldoen. En dat terwijl de LSVb toch wel een redelijk alternatief had.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ten eerste denk ik dat veel mensen zich niet meer beschikbaar zullen stellen voor een bestuursfunctie in een van de vele studentenverenigingen etc. uit angst voor studievertraging. Dat zou een groot nadeel zijn voor de sociale structuren onder studenten. Bovendien zitten ook de bedrijven niet te wachten op afgestudeerden die alleen maar met hun neus in de boeken hebben gezeten, maar hebben zij liever mensen die al de nodige ervaring hebben opgedaan in verschillende besturen en commissies. Ten tweede betekenen de maatregelen van Rutte dat het erg moeilijk, zo niet onmogelijk, wordt voor grote groepen studenten om nog een tweede of derde studie te volgen. Als je bijvoorbeeld van het HBO komt en dan nog een universitaire opleiding er achteraan wilt doen zal dit in de praktijk al snel hoge collegegelden opleveren. Ten derde ben ik bang dat door deze maatregelen vooral de studenten met arme ouders worden getroffen. Voor rijke ouders zal het vaak geen bezwaar zijn om dat collegegeld voor zoon- of dochterlief te betalen, maar als je dat geluk niet hebt dan zul je de enorme bedragen dus vaak zelf op moeten hoesten, wat niet te doen is. Dat zal in de praktijk lijden tot een grotere kloof tussen rijk en arm. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
2. Met hbo-doorstromers wordt rekening gehouden, dwz zij die eerst hun p halen. Wie een afgeronde hbo-opleiding heeft, stroomt bij de master in en heeft dus nog een jaartje extra. Oja: vrijwel alle hbo'ers ronden binnen vijf jaar hun opleiding af (of verlaten zonder diploma, maar dat is een andere discussie). 3. Als kind uit een eenoudergezin leer je wel dat alles niet vanzelf gaat, dus kijk je ook wel drie keer uit voor je een verkeerde beslissing neemt. Ik spreek uit eigen ervaring. |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@ mephostophilis: dat ze in Eindhoven zulke nerds zijn dat geld geen rol speelt bij studieduur, kan best wezen, maar hier ligt dat toch anders. Ik heb hier in huis een negendejaars bedrijfskunde, wiens ouders een leuke pensioenverzekeraar hebben, om het maar zo te zeggen. Als je het collegegeld afschaft of de huidige situatie behoudt, komt dit nogal vaak voor. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Demonstratie 27 april, Den Haag Drez | 53 | 27-04-2005 16:54 | |
Algemene schoolzaken |
demonstratie tegen het nieuwe beleid van rutte over vervolgopleidingen! Anatria | 96 | 01-04-2005 07:45 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Laat 't kabinet op zijn bek gaan! dinaatjuh | 142 | 30-03-2005 15:13 | |
"Foto keeltumor mogelijk in 2006 op sigarettenpakje" almighty | 86 | 10-03-2005 22:43 | |
BELANGRIJK protestactie tegen het onderwijsbeleid! Anatria | 2 | 09-03-2005 22:11 | |
Lifestyle |
onze generatie is saai Ninnoc | 69 | 15-09-2002 14:44 |