Advertentie | |
|
![]() |
|
![]() |
Geluk is relatief. Als ik als avondeten een stuk brood en water krijg ben ik daar niet echt gelukkig mee. Iemand die anders nooit avondeten krijgt zal dolblij ermee zijn.
Als je gewoon blij bent met de dingen in je leven en weinig daarop aan te merken hebt leef je gelukkig, denk ik. |
![]() |
||
Citaat:
Maar, zoals ik trouwens al zei en wat je genegeert hebt, ik zou overal gelukkig kunnen zijn. Wat ik niet nastreef. Gelukkigheid maakt mensen dom en laks en onverantwoordelijk.
||
Citaat:
Het echte diepe geluk is iets wat weinig mensen ervaren denk ik. Soms maar heel zelden, zoals toen ik op reis was, en de armoede van dat land leerde kennen, dacht ik bij mezelf, damn, wij als westerlingen klagen voor kleine dingen terwijl de mensen daar gelukkig zijn met het minste. Ik kan me bijv. gelukkig voelen als ik lig in m'n tuin in de zon, of een boek lees in de zetel, of met vrienden op stap ben.. Het is raar want geluk kan je niet grijpen, het is als liefde, het overkomt je of niet, en dat gevoel dat je dat beseft is ook zo vluchtig, plots is het er en plots is het weg.
Laatst gewijzigd op 29-07-2002 om 15:31. |
![]() |
|
Er zijn twee manieren om onszelf gelukkig te maken:
Geluk als afwezigheid van frustraties. Het gedrag is gericht op het zoeken naar opluchting. We willen ons lekkerder voelen. Gedragingen die kunnen zorgen voor lekkerder voelen zijn o.a. woede uitbarstingen, stampvoeten, schelden, uitstellen, vermijden, kankeren, huilen, alcohol nuttigen, roken, zoetigheid eten, jezelf terugtrekken bij de tv, veel slapen, enz. Het gaat hier om acties die tot onmiddellijke bevrediging leiden. Ze lossen weinig op, maar luchten wel op. Geluk als afgeleide van het werkwoord lukken. Het gedrag is gericht op het zoeken naar oplossing. We willen vooral lekkerder / beter functioneren. Helaas, lekkerder functioneren betekent veelal nu juist de aanwezigheid van frustraties, veel dingen lukken niet de eerste keer enz. Gedragingen die kunnen zorgen voor lekkerder functioneren zijn o.a. plannen maken, proberen, vallen en opstaan, incasseren, doorzetten, analyseren, denken, onderzoeken, werken, zweten, overwinnen, enz. Het gaat hier om acties die (misschien) in de toekomst bevrediging geven. Ze luchten weinig op, maar lossen wel op.
|
![]() |
Ik denk dat geluk interinsiek waardevol is (ik durf zelfs te verdedigen dat het het enige interinsieke waardevolle is en dat andere waardevolle zaken slechts intrumenteel waardevol zijn) en relatief is het woord wat het dichtst erbij komt. Geluk is zelf niet relatief, maar de zaken die ertoe leiden zijn wel dynamisch (allemaal brengen ze blijkbaar een gelukservaring tot stand en het geluk is een universele waarde).
Het lijkt me interessant na te denken over de relatie tussen cognitieve processen. De processen die plaatsvinden bij het ervaren van geluk zijn wel meetbaar, maar de gelukservaring (met nadruk op ervaring) is hiermee nog niet gereduceerd tot reacties e.d. (zie Thomas Nagel, What it is like to be a bat). De relatie hiertussen is IMHO heel erg fundamenteel, als je aan kunt tonen dat geluk interinsiek waardevol is kun je veel ethische theorieen wegstrepen (of bestempelen als louter instrumenteel) en is er een goed argument voor het hedonisme of het universeel hedonisme (utilitarisme, geef ik de voorkeur aan ![]() Ik zit nu erg na te denken of ik Filosofie met informatica wil koppelen of cognitiewetenschappen e.d., Filosofie + cognitiewet. lijkt me erg interessant. |
![]() |
||
Citaat:
Het is zo passief en zelfvoldaan , en daarom vind ik het ook niet 'de enige universele waarde'. Zijn universele waarden eigenlijk niet heel eng, danieldk? Een waarde die het enige is wat er toe doet kan tot hele nare conclusies leiden volgens mij. Ik denk niet dat het verstandig is om universele waarden te willen benoemen en het erbij te houden dat waarden subjectief zijn.
||
Citaat:
REIE
||
geluk, genot onstaat als je berust in je huidige situatie en mentale oogkleppen opzet voor de(/je) gebreken en verantwoordelijkheden. Zelfgenoegzaamheid, "alsof de wereld af is." Kan het duidelijker dan dat? Geluk is voor de dommen, Ignorance is bliss...
Citaat:
daar vind je volgens mij geen geluk, misschien wel totale afwezigheid van geluk & ongeluk.
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 16-08-2002 om 22:24. |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
Wat is er toch met mij? aapje | 4 | 29-07-2004 09:31 | |