Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-08-2005, 20:07
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
Nou? tot welk moment kun je al het collegegeld terug krijgen en op welke momenten een deel van het geld?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 21-08-2005, 20:59
DZHAW
DZHAW is offline
Ehhh ... niet
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 21:01
DZHAW
DZHAW is offline
ps. dr is wel zoiets als de 1-februari regel van de ibg. Komt ongeveer op hetzelfde neer in sommige gevallen
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 21:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
In mijn papieren van de Hogeschool Rotterdam staat dat je tot 1 augustus kunt uitschrijven en je collegegeld kunt terugkrijgen, erna niet meer dacht ik.
Oud 21-08-2005, 21:04
DZHAW
DZHAW is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 21-08-2005 @ 22:02 :
In mijn papieren van de Hogeschool Rotterdam staat dat je tot 1 augustus kunt uitschrijven en je collegegeld kunt terugkrijgen, erna niet meer dacht ik.
Wanner moet jij je collegegeld betalen dan?
Met citaat reageren
Oud 21-08-2005, 21:10
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
DZHAW schreef op 21-08-2005 @ 22:04 :
Wanner moet jij je collegegeld betalen dan?
Geen idee. Ik heb me pas na 1 augustus ingeschreven dus heb het ook daarna pas overgemaakt.

Ik ga nu alleen twijfelen of het 1 augustus of 1 september is
Oud 21-08-2005, 21:11
sicilion
sicilion is offline
al eerder gezegd februari regel kun je tot ongeveer de helft van je studiegeld terugkrijgen, maar verder zijn daar geen reglementen voor.
Oud 21-08-2005, 22:08
Big Brother
Big Brother is offline
ik geloof dat je voor februari AL je geld terug kan krijgen?
Oud 21-08-2005, 22:14
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 21-08-2005 @ 23:08 :
ik geloof dat je voor februari AL je geld terug kan krijgen?
Ja dat was bij ons ook
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 01:40
MB
MB is offline
Volgens mij is het zo dat als je voor feb stopt, dat je dan de studiefinanciering niet terug hoeft te betalen aan de IB-groep. Je zult trouwens echt niet al je collegegeld terugkrijgen, dat lijkt me erg oneerlijk
Oud 22-08-2005, 06:31
Verwijderd
Dan heb je gewoon een half jaar gratis gestudeerd Erg oneerlijk.. Ik wil ook wel een half jaar terug.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 08:02
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 22-08-2005 @ 07:31 :
Dan heb je gewoon een half jaar gratis gestudeerd Erg oneerlijk.. Ik wil ook wel een half jaar terug.
Mensen die afhaken worden dus beloond in tegenstelling tot mensen die doorstuderen. Vergeet overigens niet dat je stufi wordt kwijtgescholden als jij je studie binnen een x aantal jaren haalt. Mensen kunnen nu eenmaal een verkeerde keuze maken.
Oud 22-08-2005, 08:21
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2005 @ 09:02 :
Mensen die afhaken worden dus beloond in tegenstelling tot mensen die doorstuderen. Vergeet overigens niet dat je stufi wordt kwijtgescholden als jij je studie binnen een x aantal jaren haalt. Mensen kunnen nu eenmaal een verkeerde keuze maken.
Het gaat hier toch om collegegeld en niet om studiefinanciering?

Maar ik kreeg gewoon terug wat ik te veel betaald had volgens mij (bijv. ik stopte per 31 januari en had betaald tot en met 28 februari).
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 08:36
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 22-08-2005 @ 09:21 :
Het gaat hier toch om collegegeld en niet om studiefinanciering?
Hmm, inderdaad. Wow, leesfoutje.
Oud 22-08-2005, 09:10
Rachel
Rachel is offline
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2005 @ 09:36 :
Hmm, inderdaad. Wow, leesfoutje.
Mja hier ook, maar goed;
Dan kreeg je bij ons het geld terug wat je "niet gebruikt had".
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 09:15
Verwijderd
Volgens mij kun je alleen in het eerste collegejaar restitutie van collegegeld aanvragen...je krijgt dan geld terug voor de maanden die je niet studeert... (De maanden dat je wel gestudeerd hebt (of iig ingeschreven hebt gestaan) betaal je wel gewoon.)

Volgens mij kun je als je voor 1 februari stopt niet al je collegegeld terug krijgen...1 februari is voor zo ver ik weet alleen de grens van de IB-groep, als je daarvoor stopt wordt de studiefinanciering die je al gehad hebt omgezet in een gift.
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 10:17
bloemetje1818
bloemetje1818 is offline
Een oud-klasgenootje vertelde me net wanneer je stopt voor 1 oktober je ook nog al het collegegeld terug kunt krijgen.....
Met citaat reageren
Oud 22-08-2005, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 22-08-2005 @ 09:02 :
Mensen kunnen nu eenmaal een verkeerde keuze maken.
Het gaat hier om collegegeld. Dat kun je kennelijk geheel terugkrijgen als je het jaar halverwege afbreekt, namelijk voor februari. Ik vind dat ook onzin. Zoals Andijvie terecht opmerkt heb je dan feitelijk een half jaar gratis gestudeerd.

Want jij zegt wel dat mensen een verkeerde keuze kunnen maken, dat is zeker waar, maar de fout in jouw keuze ligt erin dat je een verkeerde studie kiest. Je had wél onvoorwaardelijk besloten om te gaan studeren, dus was je dat collegegeld onder alle omstandigheden kwijt geweest, of je nu de 'juiste' studie doet of niet. Je betaalt immers niet omdat je de juiste of een leuke studie doet, je betaalt omdat je gebruik maakt van onderwijsvoorzieningen.

Het had mij dan ook logisch geleken als studenten die voor februari stoppen weliswaar niet 'gestraft' worden met terugbetaling en dergelijke, maar wel maximaal slechts de helft van het collegegeld zouden terugkrijgen.
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 09:34
ganralph
ganralph is offline
als je al je collegegeld in 1 keer betaald (nu zo ongeveer) dan krijg je de maanden die je niet meer ingeschreven staat bij Hoge School / Universiteit normaal gesproken terug.

(als je in termijnen betaalt, betaal je ook alleen de termijnen dat je ingeschreven stond)

dit heeft allemaal niets met studiefinanciering te maken natuurlijk. daar valt niets aan "terug te krijgen" want je hoeft er niet voor te betalen
Oud 24-08-2005, 09:39
Verwijderd
Ik heb wel vaak gelezen in boekjes van de hogeschool waar ik op zat, dat je het geld eigenlijk alleen terug kan krijgen wanneer je ernstig ziek bent of bent overleden, niet 'zomaar' dus...
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 09:41
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2005 @ 10:39 :
Ik heb wel vaak gelezen in boekjes van de hogeschool waar ik op zat, dat je het geld eigenlijk alleen terug kan krijgen wanneer je ernstig ziek bent of bent overleden, niet 'zomaar' dus...
Dat is volgens mij ook standaardbeleid. Betaald is in principe betaald, maar blijkbaar tenzij je gebruik maakt van de regeling dat je voor februari stopt (iets dat ik dus stom vind, want je hebt dan wel onderwijsvoorzieningen geconsumeerd) en wanneer je gebruik maakt van de regeling restitutie collegegeld wanneer je afstudeert (dan krijg je de resterende maanden terug, wat wel logisch is, want bijna niemand studeert precies op een jaargrens af).
Met citaat reageren
Oud 24-08-2005, 22:32
Big Brother
Big Brother is offline
of je nou al je collegegeld terug krijgt of de helft (dat eerste is inderdaad niet echt eerlijk, maar wat heb je nu eigenlijk aan de eerste half jaar van een studie?? dus echt gratis studeren kan je het niet noemen) weet ik niet zeker, maar ik vond wel dit:

http://www.lsvb.nl/artikel/inseluit/4

je mag je stufi dus houden, op zich ook wel weer logisch, want als het goed is heb je dat aan boeken en huisvesting uitgegeven, precies waar het voor bedoeld is. maar anders is het lekker geld verdienen met niets doen..
Oud 25-08-2005, 12:19
ganralph
ganralph is offline
tja de onderwijsinstelling heeft jouw "geld" (collegeld) natuurlijk ook al uitgegeven in de maanden dat jij er studeerde, dus volledige teruggave lijkt me erg sterk.
Oud 25-08-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 22-08-2005 @ 12:22 :
Het gaat hier om collegegeld. Dat kun je kennelijk geheel terugkrijgen als je het jaar halverwege afbreekt, namelijk voor februari. Ik vind dat ook onzin.
Voor zo ver ik weet kan dat helemaal niet. (Toen ik stopte was daar iig geen sprake van...ook niet naar gevraagd, want ik vind het, net als jij, onzin, maar als het zo was geweest dan had de decaan me dat vast wel verteld.)
Met citaat reageren
Oud 25-08-2005, 17:26
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 24-08-2005 @ 10:39 :
Heeft dood gaan toch ook nog z'n voordelen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 26-08-2005, 06:02
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2005 @ 18:26 :
Voor zo ver ik weet kan dat helemaal niet. (Toen ik stopte was daar iig geen sprake van...ook niet naar gevraagd, want ik vind het, net als jij, onzin, maar als het zo was geweest dan had de decaan me dat vast wel verteld.)
je kan niet het HELE jaar terugkrijgen, maar het 1e jaar iig wel een gedeelte als je op tijd stopt. Misschien was het handig geweest als je er even naar had gevraagd.
Oud 26-08-2005, 09:16
ganralph
ganralph is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 25-08-2005 @ 18:26 :
ik betaal altijd in termijnen en toen ik stopte (in januari) hoefde ik februarie t/m augustus niet meer te betalen. lijkt me dan flauw dat je je geld wel kwijt bent als je alles in 1 keer betaald hebt...
vandaar dat je volgens mij dus je resterende maanden wel degelijk terug kunt vragen
(en ik stopte als 2e jaars)
Oud 28-08-2005, 23:18
Verwijderd
Hoeveel kun je terugkrijgen van het betaalde lesgeld

Als je je uitschrijft in de periode van:
1 augustus 2005 tot en met 30 september 2005 wordt het volledige lesgeld terugbetaald
1 oktober 2005 tot en met 31 december 2005 wordt 7/12 van het betaalde lesgeld terugbetaald
1 januari 2006 tot en met 31 maart 2006 wordt 4/12 van het betaalde lesgeld terugbetaald
1 april 2006 tot en met 31 juli 2006 vindt geen terugbetaling plaats
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 13:15
ganralph
ganralph is offline
bron?

oftewel: is dit de regel van 1 school of is dit algemeen geldend?
Oud 29-08-2005, 13:26
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 26-08-2005 @ 07:02 :
je kan niet het HELE jaar terugkrijgen, maar het 1e jaar iig wel een gedeelte als je op tijd stopt. Misschien was het handig geweest als je er even naar had gevraagd.
Heb je het nou tegen mij of tegen een ander?

Als het tegen mij is: als je goed had gelezen dan had je gezien dat ik reageerde op iemand die het over het volledige collegegeld had en niet over een gedeelte. En als je de rest van de topic doorgelezen had, dan had je ook gelezen dat ik al had gezegd dat je in het eerste jaar idd een gedeelte terug kunt krijgen als je stopt (en dat heb ik dus ook gekregen).

Laatst gewijzigd op 29-08-2005 om 13:28.
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 14:41
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 29-08-2005 @ 14:26 :
Heb je het nou tegen mij of tegen een ander?

Als het tegen mij is: als je goed had gelezen dan had je gezien dat ik reageerde op iemand die het over het volledige collegegeld had en niet over een gedeelte. En als je de rest van de topic doorgelezen had, dan had je ook gelezen dat ik al had gezegd dat je in het eerste jaar idd een gedeelte terug kunt krijgen als je stopt (en dat heb ik dus ook gekregen).
ja, ik had het tegen jouw. (je bent zelf ook niet duidelijk over wat je bedoelt). en als je zelf nota bene de 1e post had gelezen had je geweten dat de TS ook vraagt wanneer ze nog een deel terug kan krijgen. overigens zeg je zelf net dat je er niet naar gevraagd had omdat je het onzin vindt, en vervolgens heb je wel iets teruggekregen. sorry hoor, maar daar ben je me toch echt ff kwijt.

Citaat:
Nou? tot welk moment kun je al het collegegeld terug krijgen en op welke momenten een deel van het geld?
een deel van is hetzelfde als een gedeelte.
Oud 29-08-2005, 15:08
Verwijderd
Als ik iemand quote, dan reageer ik op wat die persoon zegt en niet op wat anders. En in die reactie zeg ik dat ik het onzin vond om te vragen of ik alles terug kreeg, ik heb het in die post niet over een deel terug krijgen.

Ik had in mijn eerste post in dit topic al gereageerd op de vraag van TS, ik zie geen reden om dat in een volgende post nog eens te doen als mijn antwoord gelijk blijft: jij wel?
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 15:33
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
blijf dr bij dat t handig was geweest als je het even gevraagd had; sowieso ben je onduidelijk. maar ach, waar kan een mens zich al niet druk om maken.
Oud 29-08-2005, 16:34
Verwijderd
Citaat:
ganralph schreef op 29-08-2005 @ 14:15 :
bron?

oftewel: is dit de regel van 1 school of is dit algemeen geldend?
gewoon de ib-groep site. ergens bij v&a
Met citaat reageren
Oud 29-08-2005, 16:36
Verwijderd
Citaat:
MightyMarcel schreef op 29-08-2005 @ 16:33 :
blijf dr bij dat t handig was geweest als je het even gevraagd had
Misschien naïef, maar ik vertrouw op wat de decaan mij verteld. Ik heb tot nog toe geen redenen gehad om te twijfelen aan wat hij destijds gezegd heeft, zijn advies was op alle gebieden het juiste (blijkt uit de post van Danique, maar ook uit andere dingen).
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten