Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 13-09-2005, 18:11
Saarah
Saarah is offline
Heeft er iemand hier ervaring met lucide dromen? Of geloven jullie er mss helemaal niet in?
Ervaringen, tips, ..., plaats ze hier
Alleen serieuze reacties graag, als je er niet in gelooft ofzo, geef dan ook een goede reden

En ja, ik heb de search gebruikt, maar die topics waren allemaal nogal oud dus ik neem aan dat ik wil een nieuwe mag openen hé

Citaat:
De meeste mensen zijn van mening dat dromen dromen zijn, en dat je daar nu eenmaal niets aan kunt doen. Er zijn zelfs velen die ervan overtuigd zijn dat ze nieteens dromen.

Echter, het is mogelijk om je dagelijkse realiteitszin in een droom te bewaren. Om je te realiseren dat je baas normaal gezien toch in een menselijke vorm door het leven gaat. En vandaaruit je te realiseren dat je droomt.

Dit heet lucide dromen, of bewust dromen.

Wanneer je lucide bent kun je je roze monster aan een kruisverhoor onderwerpen, jezelf in een dier veranderen, onzichtbaar worden, door een raam vliegen, een Ferrari vanuit het niets laten verschijnen, door een spiegel heen stappen of je schoonmoeder in een teddybeer veranderen. Ofwel: wat je verzint, gebeurt.
Bron
Advertentie
Oud 13-09-2005, 18:37
Doodle!
Doodle! is offline
Lucide dromen is bewezen en is onderzoek naar gedaan, niks niet mystieks of paranormaals aan hoor ^^
Oud 13-09-2005, 18:39
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Doodle! schreef op 13-09-2005 @ 19:37 :
Lucide dromen is bewezen en is onderzoek naar gedaan, niks niet mystieks of paranormaals aan hoor ^^
Nee maar ik wist niet waar ik het topic anders moest zetten anders mag iemand hem altijd verplaatsen hoor
Oud 13-09-2005, 18:42
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Het werkt bij mij vooral goed 's middags of als weer ga slapen als ik eigenlijk net helemaal wakker ben.

Maar gebrekkig....
Oud 13-09-2005, 19:45
Sneaksie Thief
Sneaksie Thief is offline
Dat komt toch zo vaak voor volgens mij heeft ieder mens wel eens lucide gedroomd. Bij sommigen komt het weliswaar weinig of niet voor, maar voor de rest is het gewoon heel normaal.
Ik droom zo vaak lucide, dat het voor mij nu normaal is geworden om gewoon bewuste dingen te doen in mijn dromen; in (bijna) elke droom weet ik dat ik aan het dromen ben, en dus ga ik allerlei dingen doen (onzichtbaarheid, transformatie in dier, vliegen waar ik maar wil - het kunnen vliegen komt bij mij heel vaak voor).
Oud 13-09-2005, 20:03
Saarah
Saarah is offline
Citaat:
Sneaksie Thief schreef op 13-09-2005 @ 20:45 :
Dat komt toch zo vaak voor volgens mij heeft ieder mens wel eens lucide gedroomd. Bij sommigen komt het weliswaar weinig of niet voor, maar voor de rest is het gewoon heel normaal.

Nou, mss heb ik al één keer zo'n lucide droom gehad, maar het komt echt wel niet vaak voor bij mij hoor En ik denk dat het bij de meeste mensen niet zo vaak voorkomt...
Oud 13-09-2005, 20:19
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Ik bepaal zelf wat ik droom als ik in slaap ga vallen, maar ik denk dat dit iets anders is

Mijn echte dromen (midden in de nacht) voelen *echt* aan! Als ik bv iemand zoen, dan is het dus net echt en voel ik alles (lichamelijk, maar ook gevoelens enzo).

Bij de andere dromen die ik zelf verzin om in slaap te vallen heb ik die gevoelens niet. Meer een soort van dagdromen dus
Oud 14-09-2005, 10:55
Releric
Releric is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 13-09-2005 @ 21:19 :
Ik bepaal zelf wat ik droom als ik in slaap ga vallen, maar ik denk dat dit iets anders is

Mijn echte dromen (midden in de nacht) voelen *echt* aan! Als ik bv iemand zoen, dan is het dus net echt en voel ik alles (lichamelijk, maar ook gevoelens enzo).

Bij de andere dromen die ik zelf verzin om in slaap te vallen heb ik die gevoelens niet. Meer een soort van dagdromen dus
Dat is volgens mij wel de definitie van volledige luciditeit. Ik zou alleen een spreekwoordelijke moord doen om te weten hoe je dat doet en het ook te kunnen.
Oud 14-09-2005, 13:14
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Citaat:
Releric schreef op 14-09-2005 @ 11:55 :
Dat is volgens mij wel de definitie van volledige luciditeit. Ik zou alleen een spreekwoordelijke moord doen om te weten hoe je dat doet en het ook te kunnen.
Wat is de definitie van volledige luciditeit?

Die dromen die ik 's nachts heb, die zeer echt aanvoelen, en die ik de volgende ochtend weer herinner, zijn gewoon dromen (Dat ik iemand zoen in mijn droom komt niet echt vaak voor, ik denk zo'n een keer per maand en dan is het meestal mijn vriend ).
Oud 14-09-2005, 19:17
PatoLoco
PatoLoco is offline
Citaat:
Releric schreef op 14-09-2005 @ 11:55 :
Laat je gaan zou'k zo zeggen

http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/index.html

Alsjehblief

Dit zou je toch al'n beetje op gang moeten zetten, heb die website ooit gelezen maar weet neit meer hoe goed hij is. Ben ff te lui om alles nog eens te lezen maar jah... dit is misschein al een goede start

edit: mjah tis'n beetje een rare website, misschein niet altijd even geloofwaardig maar sommige van de tips en informatie zullen wie weet nog wel leuk zijn om eens te lezen...
Oud 14-09-2005, 20:13
Magican
Magican is offline
Dat heb ik gekund... Zo jammer dat ik nu, als ik word achtervolgd in mijn dromen mezelf niet meer gewoon om kan draaien. Was echt cool.
Oud 15-09-2005, 00:37
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
<-- naar psychologie
Oud 15-09-2005, 01:51
Kevin D.
Kevin D. is offline
Stress heeft invloed op je lichaam (nadelig vooral), dat is bewezen.

Lucide dromen bestaan ook, voor zover ik begrijp is dat ook bewezen.

Stel je zorgt ervoor dat jij bijvoorbeeld leuke ontspannende dingen droomt, in ieder geval iets zonder stress. Bijvoorbeeld dat je aan een vijver zit , of goede seks. Zou je je lichaam dan zo gezonder etc kunnen maken ?
Oud 15-09-2005, 18:41
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Kevin D. schreef op 15-09-2005 @ 02:51 :
Stress heeft invloed op je lichaam (nadelig vooral), dat is bewezen.

Lucide dromen bestaan ook, voor zover ik begrijp is dat ook bewezen.

Stel je zorgt ervoor dat jij bijvoorbeeld leuke ontspannende dingen droomt, in ieder geval iets zonder stress. Bijvoorbeeld dat je aan een vijver zit , of goede seks. Zou je je lichaam dan zo gezonder etc kunnen maken ?
ik denk in zoverre je lichaam "gezond" kan maken doordat je als je invloed heb op je dromen veel meer kan ontspannen. denk maar als je een nachtmerrie heb gehad word je niet echt ontspannen en uitgerust wakker, wat me wel lijkt als je bijv. gedroomd heb een heerlijke dag in 't park te hebbe.
Oud 17-09-2005, 11:15
bij
bij is offline
Ik denk dat ik wel zelf dingen bepaal in mijn dromen, maar niet met mijn volle verstand á la : hmm, een tijger?tadaa.

Vannacht werd ik achtervolgd door een zwerver en na een tijdje ga ik dan vliegen (dat gebeurd bij mij heel vaak) - vliegen dwz zwemmen in de lucht en dan omhoog gaan-. Ik heb dan voor mijzelf die keuze gemaakt..

Maar zelf hele dromen ´leiden´ is mij niet gelukt, misschien omdat ik daar eigenlijk geen behoefte of zin in heb, who knows .
Oud 17-09-2005, 13:28
Verwijderd
Ik heb het weleens meegemaakt, maar ik ben al blij als ik een paar keer per maand een flits van een droom herinner.
Oud 18-09-2005, 20:35
bij
bij is offline
Citaat:
Snees schreef op 17-09-2005 @ 14:28 :
Ik heb het weleens meegemaakt, maar ik ben al blij als ik een paar keer per maand een flits van een droom herinner.
jap, het liefst wil ik alles weten dat gebeurt ook best vaak (paar x per maand ) maar dat vind ik echt leuk , lekker analyseren enzo.
Oud 19-09-2005, 00:07
Blood Fire Rage
Blood Fire Rage is offline
Lucide dromen zijn gewoon een psychologisch fenomeen. Niets bijzonders en al helemaal niet iets mystieks.
Oud 19-09-2005, 06:19
Releric
Releric is offline
Citaat:
PatoLoco schreef op 14-09-2005 @ 20:17 :
Laat je gaan zou'k zo zeggen

http://www.xs4all.nl/~pasquale/TTM/nl/1/index.html

Alsjehblief

Dit zou je toch al'n beetje op gang moeten zetten, heb die website ooit gelezen maar weet neit meer hoe goed hij is. Ben ff te lui om alles nog eens te lezen maar jah... dit is misschein al een goede start

edit: mjah tis'n beetje een rare website, misschein niet altijd even geloofwaardig maar sommige van de tips en informatie zullen wie weet nog wel leuk zijn om eens te lezen...
Been there, done that. Maar ik moet er nog even de geestkracht voor opbrengen om het echt structureel te gaan doen. Toch bedankt .

@poster boven mij
Psychologisch aantoonbaar, ja, maar precies waaróm die beelden die je ziet zo zijn is nog geheel onbekend. Die beelden komen namelijk voort uit een samenwerking van verschillende hersenonderdelen (waaronder het geheugen voor motorische functies). Mystiek dus.
Oud 20-09-2005, 18:00
x-spekkie-x
x-spekkie-x is offline
Nog een mooie site die ik tegenkwam
Hier.
Oud 20-09-2005, 18:07
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
x-spekkie-x schreef op 20-09-2005 @ 19:00 :
Nog een mooie site die ik tegenkwam
Hier.
inderdaad mooie, duidelijke site.

dus eigenlijk, ja ik weet er niet zoveel vanaf, is lucide dromen eigenlijk het bewustzijn dat je krijgt terwijl je aan het dromen bent.

ik heb dit niet erg vaak, vrijwel nooit eignelijk. toch is proberen dan.
Oud 22-09-2005, 13:44
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
zijn er ook fantasieloze mensen die zulke dingen meemaken?
Oud 22-09-2005, 18:40
Releric
Releric is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-09-2005 @ 14:44 :
Iedereen droomt (in de REM fase), fantasieloze mensen (mochten ze bestaan) dus ook. De trick naar luciditeit is echter moeilijk (voor mij dan).
Oud 22-09-2005, 21:56
Raven
Raven is offline
ik heb meestal wel door dat ik droom..

wat regelmatig gebeurt is dat ik in een droom het licht aan wil doen dus klik knopje om maar de lamp gaat niet aan pas als ik bewust denk van ga aan stom ding dan wel

maar hum .. heb dat zelf nooit zo bijzonder gevonden
Oud 22-09-2005, 22:08
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 22-09-2005 @ 14:44 :
heb jij nog nooit gedroomd dan?

of gedroomd dat je echt dacht dat het echt was? en dat je het kon sturen?

dit heeft niets met fantasie te maken.
Oud 23-09-2005, 07:50
GoddessOfDesire
GoddessOfDesire is offline
Ik geloof er zeker in dat het wel bestaat, ben er zelfs op aan het trainen. Ja, het is aan te leren zelfs ja.
Ik heb wel altijd als ik droom, dat ik het echt heel 'echt' meemaak, dat ik alles ook echt voel enzo. Heb zelfs paar keer gehad dat ik bijvoorbeeld viel in een droom ofzo, en dat deed heel erg pijn dat ik wakker schrok en precies op die plek een blauwe plek zag zitten, waarvan ik zeker wist dat het er eerst neit zat.

Maar goed, terug op lucide dromen, iedereen kan het.
Oud 23-09-2005, 13:24
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 22-09-2005 @ 23:08 :
heb jij nog nooit gedroomd dan?

of gedroomd dat je echt dacht dat het echt was? en dat je het kon sturen?

dit heeft niets met fantasie te maken.
een redelijke dosis fantasie is er toch wel voor nodig, lijkt me. wat ik eigenlijk wel eens wilde weten; droom je over bestaande dingen. ik herken namelijk dat ik zelf hele stratenplannen weet, of dat er een gedicht voorkomt dat ergens diep van binnen is, maar dat ik niet bedenk of wat bestaat. ik ben alleen veel te ver weg om me dat te kunnen herinneren of iets wat daar op lijkt.
Oud 23-09-2005, 16:13
Big Brother
Big Brother is offline
bijna al mijn dromen zijn lucide dromen.
Oud 23-09-2005, 16:30
Katana
Katana is offline
Ik heb nooit (voor zover ik me herriner) een lucide droom . Als ik dat toch eens kon dan zou ik heel de dag lekker slapen om lekker te vliegen in mijn eigen gemaakte wereldje!!
Btw, als ik droom en ik krijg door dat het niet echt is dan word ik bang dat het een nachtmerrie wordt! En daardoor wordt het ook een nachtmerrie!
Katana.
Oud 26-09-2005, 10:27
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 23-09-2005 @ 17:13 :
bijna al mijn dromen zijn lucide dromen.
en doe je daar ook nog iets extra's voor? ik bedoel voor het slapen gaan enzo?
Oud 27-09-2005, 21:52
Evil creature
Evil creature is offline
Ja ik heb al enkele keren lucide gedroomt. Laatst nog toen ik bij mijn vriendin sliep, dit was de meest lucide droom ooit.

Ik stond ineens naast het bed. Ik wist direct dat ik droomde. Ik deed een paar realtity checks. Ik keek naar mijn handen. Ik kon mijn vingers niet tellen. Dat bevestigde dat ik idd droomde. Ik liep naar de deur van mijn vriendins kamer. Ik deed hem open zonder hem aan te raken. Ik liep door de deur. Ineens was ik in de badkamer. Mijn vriendins hond liep er toevallig ook. Ik keek naar de spiegel, die was rond, terwijl de rl-spiegel rechthoekig was. Ik zag mezelf helemaal vervormd in de spiegel, als een soort karikatuur van mezelf. Weer een realitycheck dus. Daarna werd ik wakker.
Oud 27-09-2005, 22:05
Evil creature
Evil creature is offline
hier is trouwens nog een leuke site met forum over lucide dromen. Geloof me als je iedere avond voor het slapen gaat even een uurtje op deze site forumt heb je al redelijk snel je eerste lucide droom. Hoe meer je overdag bezig bent met lucide dromen hoe meer je er 's nachts mee bezig bent en dan krijg je ook sneller een ld. Er zijn tientallen manieren om een ld te krijgen. Beoefen ze allemaal en kom er zo achter welke manier voor jou het beste is.

www.ld4all.nl
Oud 27-09-2005, 22:08
Evil creature
Evil creature is offline
hier nog een interessant stukje tekst van die site

In je dromen gebeuren dingen die in het normale dagelijks leven niet kunnen. Maar als je droomt ben je ervan overtuigd dat datgene wat je ziet werkelijkheid is. Als je op je werk bent, en je baas verschijnt als een roze, tentakelig monster, zou je dat op z'n minst niet een klein beetje vreemd vinden? Normaal gezien wel. Maar in een droom niet. In een droom is alles wat gebeurt doodgewoon.

De meeste mensen zijn van mening dat dromen dromen zijn, en dat je daar nu eenmaal niets aan kunt doen. Er zijn zelfs velen die ervan overtuigd zijn dat ze nieteens dromen.

Echter, het is mogelijk om je dagelijkse realiteitszin in een droom te bewaren. Om je te realiseren dat je baas normaal gezien toch in een menselijke vorm door het leven gaat. En vandaaruit je te realiseren dat je droomt.

Dit heet lucide dromen, of bewust dromen.

Wanneer je lucide bent kun je je roze monster aan een kruisverhoor onderwerpen, jezelf in een dier veranderen, onzichtbaar worden, door een raam vliegen, een Ferrari vanuit het niets laten verschijnen, door een spiegel heen stappen of je schoonmoeder in een teddybeer veranderen. Ofwel: wat je verzint, gebeurt.

Je kunt lucide dromen ook gebruiken om je angsten te overwinnen, je droomsymbolen te begrijpen of antwoorden op je vragen te krijgen. Je kunt ze gebruiken om jezelf beter te leren kennen en spiritueel te groeien.
Oud 28-09-2005, 02:14
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 26-09-2005 @ 11:27 :
en doe je daar ook nog iets extra's voor? ik bedoel voor het slapen gaan enzo?
nee, maar ik merk wel dat ik vaak droom over iets waar ik kortstondig maar impulsief over heb nagedacht ipv lang en doordacht (zoals je meestal hoort).
meestal als ik even over iets heb zitten dagdromen dan droom ik daar 's nachts ook over.
Oud 28-09-2005, 21:02
Mr.Ed.
Mr.Ed. is offline
Citaat:
Big Brother schreef op 28-09-2005 @ 03:14 :
nee, maar ik merk wel dat ik vaak droom over iets waar ik kortstondig maar impulsief over heb nagedacht ipv lang en doordacht (zoals je meestal hoort).
meestal als ik even over iets heb zitten dagdromen dan droom ik daar 's nachts ook over.
ahá oke. en dat onthoud je ook allemaal goed? je nachtelijke dromen?
Oud 28-09-2005, 21:53
Verwijderd
Ik droom bijna altijd lucide. Ik heb vroeger veel nachtmerries gehad en het enige wat daartegen hielp was me er IN mijn droom bewust van zijn dat het een droom was en mezelf dus wakker kunnen maken.

Nu heb ik er nauwelijks meer last van, maar kan ik juist leuke dingen doen in een zgn. lucide droom. En ja, ik herinner me ook (vrijwel) altijd helemaal helder wat ik de afgelopen nacht gedroomd heb.
Oud 28-09-2005, 23:23
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Mr.Ed. schreef op 28-09-2005 @ 22:02 :
ahá oke. en dat onthoud je ook allemaal goed? je nachtelijke dromen?
ja het meeste wel
Oud 28-09-2005, 23:24
Big Brother
Big Brother is offline
Citaat:
Meisje Vlek schreef op 28-09-2005 @ 22:53 :
Ik droom bijna altijd lucide. Ik heb vroeger veel nachtmerries gehad en het enige wat daartegen hielp was me er IN mijn droom bewust van zijn dat het een droom was en mezelf dus wakker kunnen maken.

Nu heb ik er nauwelijks meer last van, maar kan ik juist leuke dingen doen in een zgn. lucide droom. En ja, ik herinner me ook (vrijwel) altijd helemaal helder wat ik de afgelopen nacht gedroomd heb.
hey misschien is dat het wel ik had vroeger ook belachelijk veel nachtmerries
Oud 02-10-2005, 19:00
Moustache
Moustache is offline
als je lucide hebt gedroomt, word je dan wel gewoon fit en opgeladen wakker?
Oud 02-10-2005, 20:55
Big Brother
Big Brother is offline
ja hoor, ik wel tenminste
Oud 03-10-2005, 16:17
Verwijderd
Ja hoor, ik ook. Anders zou ik vrijwel altijd moe zijn
Oud 03-10-2005, 20:31
Morgan le Fay
Morgan le Fay is offline
Ik heb geen ervaring met lucide dromen. Mijn beste vriendin wel, dus ik weet dat het kan. ik probeer het wel altijd, overdag oefeningen doen enzo, want het lijkt me heel gaaf!
Oud 03-10-2005, 21:48
Verwijderd
Begin met iedere ochtend direct op te schrijven wat je die nacht gedroomd heb, op die manier raak je je bewust van je dromen en op die manier kun je ze sowieso al beter onthouden.
Mijn ervaring is dat je hoe meer je er mee bezig bent en hoe beter je dromen gaat 'herkennen' hoe makkelijker het gaat om lucide te dromen.

Het is iets wat iedereen kan, het vergt alleen wat oefening.
Overigens is het niet zo dat ik iedere nacht bewust kan vliegen of bijvoorbeeld door muren heen kan lopen, maar vooral dat ik zelf wakker kan worden wanneer ik dat wil en dat ik in mijn droom wéét dat ik droom.
Oud 06-10-2005, 14:23
arP-socialist
arP-socialist is offline
het is ook best logisch dat je dingen kunt bedenken tijdens je slaap, het is niet zo dat je geest ineens uit gaat ofzo

ik bedoel, vroeger was ik bang voor nachtmerries, en dan tijdens het begin van een bepaalde droom waarvan ik dacht dat het een nachtmerry zou kunnen zijn kon ik switchen naar een angenamere droom, 2 sec later sliep ik te diep om ook maar iets te onthouden maar dat begin wist ik de volgende dag nog
Oud 06-10-2005, 14:37
Ir. de Narie
Ir. de Narie is offline
Kijk gedurende de dag periodiek naar een stuk geschreven tekst, kijk weg en kijk na 2 seconden weer terug.
Uiteindelijk raak je getraind dit te doen en doe je het ook in je slaap.
De hersenstam (die slaap en dromen reguleert) is niet in staat geschreven tekst te begrijpen, dus als je dit doet en de tekst is veranderd of weg dan is dat één van de best denkbare indicaties dat je aan het dromen bent.

Vanaf dat punt kan je verschillende dingen doen.
Bijvoorbeeld entiteiten ontmoeten in je omgeving, je simpelweg recreëren door een stukje te vliegen en ga zo maar door.

Dr. Stephen LaBerge, of the Sleep Research Center at Stanford University, heeft een proces ontwikkeld dat MILD (Mnemonic Induction of Lucid Dreaming) genoemd wordt en bestaat uit vier stappen.

1. Bij het ontwaken uit een droom, review de droom een aantal keer totdat je hem herinnert.
2. Terwijl je nog in bed ligt, denk je hardop "De volgende keer dat ik droom wil ik me herinneren dat ik droom."
3. Verbeeld je terug in de droom te zijn, maar dan in de wetenschap dat het een droom is.
4. Herhaal de tweede en derde stap tot je weer in slaap valt.

(vrij naar http://www.erowid.org/plants/datura/datura_faq.shtml)

Regels voor berichten