Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 11-01-2006, 09:03
Verwijderd
als je VWO hebt gedaan en je wilt een HBO studie gaan doen met loting, maak je dan meer kans?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-01-2006, 09:17
Balance
Balance is offline
Volgens mij niet.
Oud 11-01-2006, 09:37
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Nope.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 10:34
Verwijderd
dat vind ik oneerlijk ergens.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 10:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
dat is helemaal niet oneerlijk. Mensen met een havo-diploma hebben net zoveel rechten als iemand met een vwo-diploma. Het enige verschil zit 'm in de toelating tot het WO, voor het HBO maakt het geen zak uit.
Oud 11-01-2006, 11:10
Balance
Balance is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 11-01-2006 @ 11:52 :
dat is helemaal niet oneerlijk. Mensen met een havo-diploma hebben net zoveel rechten als iemand met een vwo-diploma. Het enige verschil zit 'm in de toelating tot het WO, voor het HBO maakt het geen zak uit.
Maar je straft iemand als het ware voor het feit dat hij/zij voor een hogere opleiding heeft gekozen.
Blijkbaar willen ze liever een vwo'er die havo heeft gedaan (oftewel: iemand die onder zijn niveau werkt en zodoende hoge cijfers haalt) dan een vwo'er die vwo heeft gedaan.
Oud 11-01-2006, 11:27
Verwijderd
Waarom is dat een straf? Je hebt toch evenveel kans die lotings-HBO binnen te komen als iemand die gewoon HAVO heeft? Ik zou het juist oneerlijk vinden als iemand met HAVO, nota bene de vooropleiding specifiek gericht op het hoger beroepsonderwijs, een opleidingsplaats onder zijn neus weggekaapt ziet worden door een hoger opgeleide VWO'er die eigenlijk 'bedoeld is' voor het wetenschappelijk onderwijs.

Zeker als je tegenwoordig hoort wat de heersende opvatting schijnt te zijn in onderwijsland ('nee, WO is niet hoger dan HBO, het is alleen anders, bla bla yadda yadda') dan zie ik niet in waarom een VWO'er voorrang zou moeten krijgen op een HBO. Het is immers niet lager, alleen anders. O_o
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:30
Balance
Balance is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-01-2006 @ 12:27 :
Waarom is dat een straf? Je hebt toch evenveel kans die lotings-HBO binnen te komen als iemand die gewoon HAVO heeft? Ik zou het juist oneerlijk vinden als iemand met HAVO, nota bene de vooropleiding specifiek gericht op het hoger beroepsonderwijs, een opleidingsplaats onder zijn neus weggekaapt ziet worden door een hoger opgeleide VWO'er die eigenlijk 'bedoeld is' voor het wetenschappelijk onderwijs.

Zeker als je tegenwoordig hoort wat de heersende opvatting schijnt te zijn in onderwijsland ('nee, WO is niet hoger dan HBO, het is alleen anders, bla bla yadda yadda') dan zie ik niet in waarom een VWO'er voorrang zou moeten krijgen op een HBO. Het is immers niet lager, alleen anders. O_o
maar zeg zelf, als een vwo'er havo gaat doen dan haalt ie daar veel hogere cijfers.
en ik denk niet dat vwo, ondanks dat het gericht is op het vervolgonderwijs op de universiteit, nadelig is voor het HBO.
Oud 11-01-2006, 11:34
Verwijderd
Ik weet het niet hoor, of een VWO'er echt zoveel hogere cijfers haalt op het HBO. Zou er op het HBO vakinhoudelijke kennis worden getoetst, dan wel. Maar aangezien het onderwijs op de meeste HBO's grotendeels bestaat uit nutteloze projectjes, vaardighedentraininkjes en dergelijke maakt het niet zoveel uit denk ik

Nouja flauw, laten we even aannemen dat een VWO'er inderdaad hogere cijfers scoort op het HBO. Dat zou dan betekenen dat HBO's in het nieuwe, concurrerende stelsel, ook gaan strijden om de gunst van VWO-scholieren. Die scoren immers beter en studeren sneller af, wat financiëel gunstiger is voor de HBO-instelling. HAVO-scholieren vallen dan buiten de boot.

Andersom is het voor HAVO-scholieren en HBO-doorstromers al moeilijker om ingeloot te worden op een WO-opleiding, en bovendien scoren ze gemiddeld ook nog slechter en doen ze langer over hun studie. Ergens vind ik het dan wringen dat een VWO'er ook nog hogere inlotingskansen zou hebben bij een HBO, waar hij dus eigenlijk toch al een streepje voor heeft.

Als blijkt dat een bepaalde HBO populair is onder VWO-scholieren, dan moet men er maar eens over denken een WO-opleiding daarvan te maken, of gewoon een scheiding aan te brengen. Op dit moment is het gevaar nog niet zo groot maar als in de toekomst (met name) HBO's meer zullen moeten strijden om de gunst van de scholier, dan verwacht ik dat dit probleem wel pregnanter wordt.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:42
Balance
Balance is offline
Nou ja, ik zie het zo: de opleidingen die een loting hebben, testen puur de cijfers van de leerlingen. Ze kijken niet naar een eventuele slaginskans op het HBO, maar puur naar de cijfers van de Havo, in dit geval. Die cijfers zijn gebaseerd op toetsen, waarop je scoort door middel van goed leren en het juiste inzicht hebben. In feite maken de HBO opleidingen met loting dus zelf ook al een schifting op basis van leervermogen en inzicht van een leerling. Op die vlakken scoort een vwo leerling doorgaans wel degelijk hoger dan een havo'er. Als een vwo leerling dan ook de havo zou doen, zou het de hoge cijfers halen die de HBO instellingen zo graag willen zien.

Ik denk trouwens ook niet dat een vwo'er hoger scoort op het HBO hoor, maar ook niet lager. Havo'ers zijn net zo min getraind in praktische vaardigheden als vwo'ers, dus ik zie niet in waarom zij het beter zouden moeten doen op het HBO.
Oud 11-01-2006, 11:52
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
nare man schreef op 11-01-2006 @ 12:27 :

Hier ben ik het helemaal mee eens. Havo is een vooropleiding voor het HBO en VWO voor het WO. Het zou oneerlijk zijn als havisten minder kansen kregen doordat VWO'ers inderdaad hun plekken wegkapen.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2006, 11:56
Erbenda
Erbenda is offline
Hm nee, ik ken ook een meisje wat van het vwo is gegaan en havo is gaan doen, omdat ze een hbo studie ging doen met loting. Ze wist dat ze op de havo hogere cijfers zou halen, dan op het vwo. Ze zou dus in een hogere lotingsklasse zitten als ze havo ging doen.
Oud 11-01-2006, 12:00
Balance
Balance is offline
Citaat:
Erbenda schreef op 11-01-2006 @ 12:56 :
Hm nee, ik ken ook een meisje wat van het vwo is gegaan en havo is gaan doen, omdat ze een hbo studie ging doen met loting. Ze wist dat ze op de havo hogere cijfers zou halen, dan op het vwo. Ze zou dus in een hogere lotingsklasse zitten als ze havo ging doen.
Probleem is dat je vaak pas in de bovenbouw ontdekt wat je wil gaan doen en dan kan je al niet meer terug.
Bovendien, áls je in de 3e al weet wat je wil gaan doen, zit er vaak een stel pushende ouders achter je dat je aanmoedigd om toch vwo te gaan doen (indien je het dus kan) omdat je 'pas 14 / 15 bent en je nog vaak van mening kan veranderen'
Oud 11-01-2006, 15:06
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-01-2006 @ 13:00 :
Probleem is dat je vaak pas in de bovenbouw ontdekt wat je wil gaan doen en dan kan je al niet meer terug.
Bovendien, áls je in de 3e al weet wat je wil gaan doen, zit er vaak een stel pushende ouders achter je dat je aanmoedigd om toch vwo te gaan doen (indien je het dus kan) omdat je 'pas 14 / 15 bent en je nog vaak van mening kan veranderen'
Een meisje uit m'n klas kwam er in 4 vwo achter dat ze toch PABO wilde en is toen HAVO gaan doen. Ze heeft dus 3/8 gedaan op VWO en 5/8 op HAVO. Het kan wel, maar het komt niet erg veel voor.
Oud 11-01-2006, 15:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Miracle schreef op 11-01-2006 @ 16:06 :
Een meisje uit m'n klas kwam er in 4 vwo achter dat ze toch PABO wilde en is toen HAVO gaan doen. Ze heeft dus 3/8 gedaan op VWO en 5/8 op HAVO. Het kan wel, maar het komt niet erg veel voor.
wat bedoel je met 3/8 op vwo en 5/8 op havo?
examens?

bij ons moest iedereen die er in de 4e klas of later achter kwam dat ie havo wilde gaan doen overnieuw beginnen bij 4havo. Je bleef dus sowieso een jaar zitten en indien je al hoger zat (5 of 6 vwo) zelfs meerdere jaren. En als het je juist net redelijk tot goed afgaat op het vwo, doet niemand dat.

Voor de pabo is trouwens toch geen loting? Waarom dan toch naar de havo en een deel op vwo blijven doen?
Oud 11-01-2006, 16:14
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Balance schreef op 11-01-2006 @ 16:22 :
wat bedoel je met 3/8 op vwo en 5/8 op havo?
examens?

bij ons moest iedereen die er in de 4e klas of later achter kwam dat ie havo wilde gaan doen overnieuw beginnen bij 4havo. Je bleef dus sowieso een jaar zitten en indien je al hoger zat (5 of 6 vwo) zelfs meerdere jaren. En als het je juist net redelijk tot goed afgaat op het vwo, doet niemand dat.

Voor de pabo is trouwens toch geen loting? Waarom dan toch naar de havo en een deel op vwo blijven doen?
3/8 van de twee jaar.

Wel raar van jouw school. Bij mij op school is het afhankelijk van het pakket wat je hebt. In mijn geval was het niet mogelijk (alleen aan het begin van het jaar), maar in andere gevallen wel.

Dat meisje wilde gewoon niet langer dan nodig op school zitten en graag snel naar de PABO. Nadat ze dat had besloten is ze volledig HAVO gaan doen hoor.
Oud 11-01-2006, 16:35
Verwijderd
Ik ben het er niet mee eens dat een VWO'er voorrang moet krijgen op een HBO-opleiding. Bij ons krijg je echter als VWO'er wel meer "privileges". Zo krijg je bijvoorbeeld voorrang op een studieplek in het buitenland.

Ik doe een HBO-opleiding waarbij relatief veel VWO'ers zitten (meer dan de helft) en deze mensen halen vaak ook betere resultaten havisten of mensen die van het MBO afkomen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten