Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-01-2006, 01:37
Verwijderd
Tsja, door persoonlijke omstandigheden vrees ik dat er toch aan zal moeten om een lening af te sluiten. Waar moet ik op letten voor een kleine lening van zo'n 2000 euro? Dingen als frisia financieringen en dergelijke, hoe weet ik dat deze betrouwbaar zijn? is hier een soort van keurmerk voor oid?
(en asjeblieft geen commentaar dat ik niet moet lenen, ik weet dat dit het liefst voorkomen moet worden, maar op het moment kan het helaas niet anders)

Laatst gewijzigd op 15-01-2006 om 01:40.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-01-2006, 01:54
Verwijderd
Ik heb me er niet in verdiept, maar als ik op korte termijn geld nodig zou hebben dan zou ik altijd eerst bij mijn eigen bank lenen en pas als ik in het 'gewone' circuit geen lening meer kon krijgen omkijken naar die 'tweederangs' financiers. Ik heb toch iets meer vertrouwen in echte banken dan in leningbedrijfjes die hun diensten in goedkope reclamespotjes moeten aanprijzen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:01
Verwijderd
Daar komt bij dat die bedrijfjes vrijwel altijd leningen bieden 'op basis van hypothecaire zekerheid', terwijl jij vast geen eigen huis hebt.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:01
Hakuna
Hakuna is offline
Op vandaag hebben de meeste banken (ook de ''makkelijkste'' bank Postbank) de eisen omtrent geld lenen aangescherpt, zo moet je tegenwoordig minimaal 1100 € netto inkomen hebben om uberhaupt nog geld te kunnen lenen. De bank waar je wel vaak terecht kunt is de Kredietbank, deze geld verstrekker bemiddeld meestal bij schuldsanering ed, maar verstrekken ook leningen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:03
Verwijderd
Citaat:
perseus schreef op 15-01-2006 @ 03:01 :
Daar komt bij dat die bedrijfjes vrijwel altijd leningen bieden 'op basis van hypothecaire zekerheid', terwijl jij vast geen eigen huis hebt.
Nouja, misschien wel een luchtvaartuig of geregistreerd binnenvaartschip.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 02:15
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 15-01-2006 @ 03:03 :
Nouja, misschien wel een luchtvaartuig of geregistreerd binnenvaartschip.

Nee, ik heb geen eigen huis, luchtvaartuig of geregistreerd binnenvaartschip. Dus hypothecaire zekerheid heb ik niet. Jullie zeggen dus dat ik dan waarschijnlijk geen lening kan krijgen, behalve eventueel bij een kredietbank.

Maar stel dat ik er wel een kan krijgen? Waar moet ik dan op letten bij dat soort bedrijven?
Want, ook al kan ik er geen krijgen, het is toch handig om dit soort dingen te weten. Niet alleen voor mij, maar ook voor anderen eventueel. Is er iemand die hier toch iets over kan zeggen?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 03:07
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
leekah schreef op 15-01-2006 @ 03:15 :

Maar stel dat ik er wel een kan krijgen? Waar moet ik dan op letten bij dat soort bedrijven?
Want, ook al kan ik er geen krijgen, het is toch handig om dit soort dingen te weten. Is er iemand die hier toch iets over kan zeggen?
Heel belangrijk is dat VOORAF bekend gaat worden wat je maandelijks wilt en kunt gaan aflossen (inclusief rente), ook moet je weten welke voorwaarden er verbonden zijn als je, je lening eerder wilt aflossen (sommige geldverstrekkers hanteren een zg..boete rente regeling van 6% van het geleende bedrag). Allemaal zaken die je met de adviseur moet bespreken om narigheid achteraf te voorkomen.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 10:39
Go
Go is offline
In stapjes lenen bij de IB-Groep is geen optie?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 11:00
Verwijderd
Citaat:
leekah schreef op 15-01-2006 @ 03:15 :

Nee, ik heb geen eigen huis, luchtvaartuig of geregistreerd binnenvaartschip. Dus hypothecaire zekerheid heb ik niet. Jullie zeggen dus dat ik dan waarschijnlijk geen lening kan krijgen, behalve eventueel bij een kredietbank.
Nee, dat zeg ik niet. Ik krijg namelijk zelf ook geregeld aanbiedingen van mijn bank voor allerlei studentenkredieten en daar is geen (hypothecaire) zekerheid voor nodig. Het enige dat je hoeft in te vullen is of je je propedeuse hebt gehaald of niet.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 11:56
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Cornel schreef op 15-01-2006 @ 03:01 :
Op vandaag hebben de meeste banken (ook de ''makkelijkste'' bank Postbank) de eisen omtrent geld lenen aangescherpt, zo moet je tegenwoordig minimaal 1100 € netto inkomen hebben om uberhaupt nog geld te kunnen lenen. De bank waar je wel vaak terecht kunt is de Kredietbank, deze geld verstrekker bemiddeld meestal bij schuldsanering ed, maar verstrekken ook leningen.
muv het studentenkrediet van de postbank.
Oud 15-01-2006, 12:12
Verwijderd
Ik heb een tijdje bij zo'n "tweederangs financierder" gewerkt en ik denk dat zelfs daar de kans klein is dat je geld kunt lenen. Ze hebben veel slechte ervaringen gehad met betrekking tot leningen aan jongeren (of in ieder geval mensen onder de 21) en zijn hier dus niet meer zo happig op.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:31
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-01-2006 @ 12:56 :
muv het studentenkrediet van de postbank.
Maar daar gelden weer andere eisen die nare man bij de posting vóór jou al heeft uigelegd.

De tijden dat je zomaar €2000 rood kon staan en eindeloos geld kon lenen wordt steeds minder, dan doen ze om de mensen te beschermen tegen onverantwoord geld uitgeven!
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 12:41
remy476
remy476 is offline
en je ouders hebben geen geld om je ff uit de brand te helpen
Oud 15-01-2006, 14:03
Verwijderd
Hallo, we hebben het hier wel over 2000 euro he? Mijn ouders hebben niet zomaar 2000 euro, maar misschien is het gemiddeld inkomen op dit forum hoger dan in mijn familie.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 14:13
Go
Go is offline
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 15:03 :
Hallo, we hebben het hier wel over 2000 euro he? Mijn ouders hebben niet zomaar 2000 euro, maar misschien is het gemiddeld inkomen op dit forum hoger dan in mijn familie.
Het gemiddelde zal vast niet hoog liggen
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 15-01-2006 @ 15:03 :
TS kan zelf niet lenen, misschien kunnen ouders wel lenen. Ik zou dat zelf niet doen, maar als het écht nodig is... dan heb je geen andere keuze, lijkt me.

Maar ik neem toch aan dat elk gezin een spaarrekening heeft met wat geld? Ik vind €2000,- niet erg veel, dat hebben ouders toch vast wel op een spaarrekening staan?
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 18:05
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 15-01-2006 @ 19:01 :
TS kan zelf niet lenen, misschien kunnen ouders wel lenen. Ik zou dat zelf niet doen, maar als het écht nodig is... dan heb je geen andere keuze, lijkt me.

Maar ik neem toch aan dat elk gezin een spaarrekening heeft met wat geld? Ik vind €2000,- niet erg veel, dat hebben ouders toch vast wel op een spaarrekening staan?
Ik kan hiermee niet naar mijn ouders. Mijn vader heb ik geen contact mee rmee en mijn moeder heeft geen geld. Niet elk gezin heeft een spaarrekening hoor. Mijn moeder heeft dat in ieder geval niet.

Ik maak wel een afspraak met m'n bank voor advies. Bedankt voor de reacties
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 19:32
Pruttelpot
Pruttelpot is offline
IB-Groep als je student bent.

overigens hebben de verschillende banken ook leningen in de aanbieding voor studenten, meot je wel student zijn en je P hebben.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 20:24
Verwijderd
Als ik zelf geld zou lenen:

-IB Groep maximaal lenen tot ik aan die 2000 euro zit
-Bij familie (wel goede afspraken maken)
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 21:01
Verwijderd
Ik zie in je profiel dat je een opleiding doet, dan kun je toch bij de IB-groep lenen? Dan heb je het geld niet allemaal in één keer, als dat nodig is, maar dan kun je bijvoorbeeld maanden achter elkaar maximaal lenen. Dan is het in elk geval een goedkope lening bij een betrouwbare instantie.
Met citaat reageren
Oud 15-01-2006, 22:48
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
remy476 schreef op 15-01-2006 @ 13:41 :
jezus man, echt niet alle ouders kunnen of willen je zo ff 2 mille geven om je uit de brand te helpen.
Oud 16-01-2006, 13:44
remy476
remy476 is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 15-01-2006 @ 23:48 :
jezus man, echt niet alle ouders kunnen of willen je zo ff 2 mille geven om je uit de brand te helpen.
mijne wel als ik het maar terugbetaal.
Oud 16-01-2006, 15:45
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
remy476 schreef op 16-01-2006 @ 14:44 :
mijne wel als ik het maar terugbetaal.
dan is het nog wel raar en onrealistisch en verwend om er vanuit te gaan dat iedereen ouders heeft die zo ff 2 mille uit hun mouw kunnen schudden, en als ze dat kennelijk kunnen, ook nog eens hun kinderen een volkomen onrealistisch wereldbeeld bijbrengen waarin iedereen ouders heeft die geld over de balk smijten wanneer het hun kinderen uitkomt.

oftewel : lekker boeiend dat jij zulke ouders hebt.
Oud 16-01-2006, 16:02
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 15-01-2006 @ 19:01 :

Nou, de mijne dus echt niet he. Ze hebben ook nooit voor me gespaard en geven mij nu ook niet de ruimte om zelf te gaan sparen (omdat ik meer zelf moet gaan betalen).

Ik erger me wel vaker aan het feit dat veel mensen in mijn omgeving denken dat ouders geld zat hebben en de mijne dus blijkbaar ook. Dat is niet zo.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 16:54
tikmaarwat
tikmaarwat is offline
lenen van ouders en als dat niet tot de mogelijk heden behoort dan van andere familie!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-01-2006, 18:29
freakinaround
freakinaround is offline
Ik zou dan bij de IB-groep gaan lenen. Het is een renteloze lening en je hoeft pas gaan af te betalen als je bent afgestudeerd en full time werkt.
Oud 16-01-2006, 18:49
Verwijderd
Citaat:
remy476 schreef op 15-01-2006 @ 13:41 :
zelf·stan·dig·heid (de ~ (v.), -heden)
1 het zelfstandig zijn => onafhankelijkheid
Met citaat reageren
Oud 16-01-2006, 18:49
T_ID
T_ID is offline
Sowieso niet naar zaken als Frisia stappen, die verkopen namelijk dingen die af en toe een looptijd hebben tot 30 jaar, en zonder vaste baan+huis kun je zo het dubbele bij de rente optellen.

En zelfs op het laagste ben je vaak 160-170% van het geleende bedrag uiteindelijk kwijt.

IB Groep als het kan, daarna idd familie, daarna kan je bank je vast verder helpen. Misschien lijkt het op het eerste gezicht duurder, maar als ze je gaan naaien dan zeggen ze het tenminste van tevoren.
Oud 16-01-2006, 21:17
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 16-01-2006 @ 19:29 :
Ik zou dan bij de IB-groep gaan lenen. Het is een renteloze lening en je hoeft pas gaan af te betalen als je bent afgestudeerd en full time werkt.
das niet waar, de lening bij de ib-groep is rentedragend. goed, een lage rente, maar niet renteloos. (rente staat bij de ib-groep ongeveer gelijk aan de inflatie)
Oud 16-01-2006, 21:18
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 16-01-2006 @ 17:02 :
Nou, de mijne dus echt niet he. Ze hebben ook nooit voor me gespaard en geven mij nu ook niet de ruimte om zelf te gaan sparen (omdat ik meer zelf moet gaan betalen).

Ik erger me wel vaker aan het feit dat veel mensen in mijn omgeving denken dat ouders geld zat hebben en de mijne dus blijkbaar ook. Dat is niet zo.
ik denk dat die ouders van anderen zich ook weleens aan hun eigen kinderen ergeren
Oud 17-01-2006, 06:48
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 16-01-2006 @ 22:18 :
ik denk dat die ouders van anderen zich ook weleens aan hun eigen kinderen ergeren
Ik denk dat dat zelfs nog wel meevalt. Ze zijn gewoon ongelofelijk verwend
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 09:48
phoxetis
phoxetis is offline
niet te ver weg lenen... levert ellende op.
liefst bij familie/kennis dat je geen rente betaalt.

studentenkredieten enzovoort krijg je bij de postbank als je je P hebt gehaald. misschien kun je het tot die tijd uitzingen met minder.... boeken lezen in de bieb is ook een prima oplossing om geld te sparen; ik koop geen enkel boek meer, als je het vak gehaald hebt gooi je het toch weg. En meer van die meuk.

wat moet je er eigenlijk mee doen? 2000 is best veel ofzo.

Laatst gewijzigd op 17-01-2006 om 09:52.
Met citaat reageren
Oud 17-01-2006, 09:57
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
Citaat:
phoxetis schreef op 17-01-2006 @ 10:48 :
niet te ver weg lenen... levert ellende op.
liefst bij familie/kennis dat je geen rente betaalt.

studentenkredieten enzovoort krijg je bij de postbank als je je P hebt gehaald. misschien kun je het tot die tijd uitzingen met minder.... boeken lezen in de bieb is ook een prima oplossing om geld te sparen; ik koop geen enkel boek meer, als je het vak gehaald hebt gooi je het toch weg. En meer van die meuk.

wat moet je er eigenlijk mee doen? 2000 is best veel ofzo.
is niet helemaal waar, wat je zegt. studentenkrediet van de postbank is, in je eerste jaar, max. 2250 euro, waarvan je 2000 euro op kan nemen. (de rest moet je laten staan ivm rente, aangezien terugbetalen pas over 5 jaar hoeft).

na je P wordt dat verdubbelt, en kun je dus 4000 euro opnemen.
Oud 17-01-2006, 10:02
phoxetis
phoxetis is offline
Citaat:
MightyMarcel schreef op 17-01-2006 @ 10:57 :
is niet helemaal waar, wat je zegt. studentenkrediet van de postbank is, in je eerste jaar, max. 2250 euro, waarvan je 2000 euro op kan nemen. (de rest moet je laten staan ivm rente, aangezien terugbetalen pas over 5 jaar hoeft).
na je P wordt dat verdubbelt, en kun je dus 4000 euro opnemen.
ja? o, ik heb een tijd geleden gevraagd, kennelijk is het veranderd.

in de tussentijd heb ik het allemaal helemaal niet meer nodig, m'n hobby begint nu redelijk geld op te leveren.
Oud 18-01-2006, 11:13
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-01-2006 @ 19:49 :
Zelfstandigheid = lenen bij een af andere instelling? Lekker zelfstandig dan
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 17:23
remy476
remy476 is offline
Citaat:
nare man schreef op 16-01-2006 @ 19:49 :
idd en ts kan dat dus blijkbaar niet...ik wel maar ALS ik een dergelijk probleem heb gaan mijn ouder mij echt niet in de steek laten ( zodat ik ga lenen en nog meer in de shit kom)

Citaat:
Andijvie schreef op 18-01-2006 @ 12:13 :
Oud 18-01-2006, 17:44
Verwijderd
En wat als iemands ouders gewoon geen 2000 euro hebben?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:00
coopergirl
coopergirl is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-01-2006 @ 12:13 :
En alle mensen die een hypotheek voor hun huis hebben afgesloten zijn in jouw optiek ook niet zelfstandig -_
Oud 18-01-2006, 18:04
Verwijderd
Citaat:
Sylph schreef op 18-01-2006 @ 18:44 :
En wat als iemands ouders gewoon geen 2000 euro hebben?
Dan moet je een andere, goede oplossing zoeken.
Je uitgaven op een rijtje zetten, kijken of je misschien op sommige punten in verhouding gewoon te veel geld uit geeft, kijken hoe je die uitgaven kan beperken (door bv. niet meer uit te gaan, kleiner te gaan wonen, geen merk-kleren meer kopen, niet meer naar de AH maar naar de Aldi, op zoek gaan naar koopjes) en dan kijken hoeveel geld je daarmee overhoudt. En je moet kijken naar hoeveel geld er binnen komt; kan dat niet meer worden door te gaan werken/ergens anders te gaan werken/meer te gaan werken?
Als je studeert is het geen slechte optie om, wanneer bovenstaande dingen op orde zijn, via de IBG maandelijks een vast bedrag te lenen, maar niet om er voor te zorgen dat je wel uit kan gaan, maar écht voor belangrijke kosten (studie, huur, eten, verzekering).
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:04
Go
Go is offline
Citaat:
coopergirl schreef op 18-01-2006 @ 19:00 :
En alle mensen die een hypotheek voor hun huis hebben afgesloten zijn in jouw optiek ook niet zelfstandig -_
Lenen voor een huis is investeren (oké, economisch niet helemaal zuiver), maar de lening die TS af wil sluiten zal naar alle waarschijnlijkheid zijn om bepaalde dingen op korte termijn te bekostigen, maar wat niks oplevert.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2006, 18:11
Verwijderd
Citaat:
coopergirl schreef op 18-01-2006 @ 19:00 :
Dat vind ik iets heel anders. Hypotheken sluit je - hopelijk - niet af via 'een of andere instelling'. Daar staat tegen over dat er elke maand een bepaald bedrag bij jou binnen komt. Dat is heel zelfstandig, niets mis mee. En hypotheken zijn er niet voor bedragen van €2000,-.

Ik vind geld lenen bij ouders/familie een betere optie dan geld lenen via frisia, postkrediet, lenen.nl, etc als het gaat om €2000,-. Dat laatste moet je gewoon nooit doen, als je daar aan begint, dan is het einde zoek. Als werkend persoon, dus niet meer studerend, vind ik ook dat je niet meer van je ouders moet lenen, maar als student lijkt het me meer dan normaal. Zeker wanneer ze het geld hebben.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2006, 14:49
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 18-01-2006 @ 19:04 :
Dan moet je een andere, goede oplossing zoeken.
Je uitgaven op een rijtje zetten, kijken of je misschien op sommige punten in verhouding gewoon te veel geld uit geeft, kijken hoe je die uitgaven kan beperken (door bv. niet meer uit te gaan, kleiner te gaan wonen, geen merk-kleren meer kopen, niet meer naar de AH maar naar de Aldi, op zoek gaan naar koopjes) en dan kijken hoeveel geld je daarmee overhoudt. En je moet kijken naar hoeveel geld er binnen komt; kan dat niet meer worden door te gaan werken/ergens anders te gaan werken/meer te gaan werken?
Als je studeert is het geen slechte optie om, wanneer bovenstaande dingen op orde zijn, via de IBG maandelijks een vast bedrag te lenen, maar niet om er voor te zorgen dat je wel uit kan gaan, maar écht voor belangrijke kosten (studie, huur, eten, verzekering).
Reageren

Regels voor berichten