Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Eten & Drinken
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-04-2006, 12:51
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Experiment schreef op 21-04-2006 @ 13:48 :
Nu ben ik ook nog overgevoelig voor lactose dus... blijft er niet veel dierlijks over om te eten. Welke voedingssupplementen raden de kenners mij aan?
Als je verder geen eieren eet, dan zou ik solgar b12 vitamine supplementen halen, zodat je geen b12 tekort zou kunnen oplopen.

En dan ga ik er vanuit dat de rest van het dieet zeer divers is en je gewoon alles binnenkrijgt.
Oud 21-04-2006, 12:53
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Paranoide schreef op 21-04-2006 @ 13:38 :
Dus - ook hier is grootschalige voorlichting aan de mensen de oplossing, aangezien men vaak niet weet wat er allemaal aan de hand is. (En vaak ook niet wíl weten, maar er zijn manieren van overtuigend brengen die ook hen doen nadenken.)

eensch

Citaat:
Als het bewustzijn van de mensen verandert, verandert in een democratisch land ook de regering, immers, die wordt door de mensen gekozen.
Dat hoop ik wel ja

Citaat:
Trouwens, laatste punt, een indirect gevolg van leven op een uitkering en full-time vrijwilligerswerk doen (mits gedaan door een redelijk aantal mensen) is dat mensen meer belasting moeten betalen en als mensen meer belasting moeten betalen hebben ze al gauw de neiging om te zeggen van 'godverdomme kutlui, ik ga wel VVD stemmen'. En dat is iets wat je niet wil.
Ja inderdaad. Daar moet uitgekeken mee worden idd
Hoewel de meeste belastingverhoging vooral komt door andere zaken natuurlijk.
Oud 21-04-2006, 13:10
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
Syzygy schreef op 21-04-2006 @ 13:39 :
Het is niet zo dat ze losse stukken vlees voor me kopen, en al zouden ze dat doen kunnen ze het invriezen natuurlijk (zoals Yerli ook zegt) maar ik bedoel stukjes vlees die vermengd zijn door het eten. Het maakt wat dat betreft niet uit of ik al dan niet mee eet want d'r gaat sowieso één pak door (gehakt etc.) Maar toch vind ik het dan zonde als het wordt weggekieperd
Mijn ouders maken het nu gewoon apart. Net zoals TechXP zegt. Maar heb je ze al gevraagd of ze het apart willen maken? Trouwens, als het eten apart moet worden klaargemaakt dan is dat wel meer werk, dus misschien dat je eventueel zelf zou kunnen aanbieden het te doen of te helpen? Kan helpen.
Oud 21-04-2006, 13:20
TechXP
TechXP is offline
zoveel extra werk is het toch niet? Je kookt meestal even lang hoor

Het is niet dat je opeens een extra kwartier kwijt bent.
Oud 21-04-2006, 13:22
Bloem
Bloem is offline
Maar het is wel meer werk, meer pannen enzo, als je dubbel moet koken.
Oud 21-04-2006, 13:24
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Bloem schreef op 21-04-2006 @ 14:22 :
Maar het is wel meer werk, meer pannen enzo, als je dubbel moet koken.
Dat wel. Maar dat ligt ook wel hoe je kookt en wat. Sommige dingen heb je sowieso al dat je vlees eerst apart maakt. Gooi je dan pas later erbij. Dus dan kan je het net zo goed pas veel later erbij gooien.
Oud 21-04-2006, 13:37
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-04-2006 @ 13:32 :
Van de PvdD? Moet je even mailen naar de partij. Kan misschien iets zijn blijven liggen.
Van de NVV, ik dacht dat het daarover ging.
Oud 21-04-2006, 14:30
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
suvórov schreef op 21-04-2006 @ 14:37 :
Van de NVV, ik dacht dat het daarover ging.
Ah ok.. van de NVV duurt het weleens wat lang. Moet je ook even mailen.
Oud 23-04-2006, 17:08
Yerli
Yerli is offline
Citaat:
TechXP schreef op 21-04-2006 @ 15:30 :
Ah ok.. van de NVV duurt het weleens wat lang. Moet je ook even mailen.
Ik zat al te kijken wat NVV was, kom ik op de site van de Nederlandse Vakbond voor Varkenshouders.

Maar NVV is blijkbaar dus ook Nederlandse Vereniging voor Veganisme.
Oud 23-04-2006, 17:10
TechXP
TechXP is offline
Ja grappig he Ik pleit al tijden voor naamsverandering
Oud 23-04-2006, 18:18
Yerli
Yerli is offline
Ja, eigenlijk wel.. het heeft wel wat.. naja, kan even niet op het goede woord komen.
Oud 24-04-2006, 11:25
suvórov
suvórov is offline
GRAPPIGS?­
Oud 24-04-2006, 11:41
Yerli
Yerli is offline
Misschien. Boeit verder ook niet lijkt me.
Oud 24-04-2006, 12:47
suvórov
suvórov is offline
da leentje zei ooit dat koeien domme beesten waren, zonder individu of gevoelens.

Ik raad mensen die dat soort dingen denken dit artikel aan: http://www.goveg.com/f-hiddenlivescows.asp

(Compleet met onderzoeksreferenties en bijbehorende bronvermeldingen)
Oud 27-04-2006, 23:00
Vanima Estel
Vanima Estel is offline
Wanneer je apart een 'vleesvervanger' moet maken heb je denk ik eerder last van timing problemen. Het eten van rauw voedsel is een voordeel in dat geval; kost minder tijd om klaar te maken en je hebt dat timing probleem niet. Wanneer je dat zou combineren met gebakken vlees en/of vleesvervanger hoef je bijvoorbeeld je brocolli niet te koken en dat zorgt ook voor minder stress.

Citaat:
Quis schreef op 14-04-2006 @ 04:44 :
Als het een kwestie van ''volhouden'' is wordt het nog moeilijk denk ik. Succes er mee!
Klopt. Hetzelfde geldt voor elke vorm van verslaving. Wanneer men positief tegen de gecreerde situatie aan kijkt gaat het een stuk makkelijker.

Bekend voorbeeld: "het stoppen met roken" of positiever gesteld "het voortzetten van het niet-roker zijn."

Sommige verslavingen cq. gewoontes kun je beter afbouwen ipv cold turkey. Het verschilt ook van persoon tot persoon. Wanneer je stopt met X eten, en je eet graag, dan zul je alternatieven moeten zoeken die je gezondheid en geest ten goede komen waardoor je je of even goed of beter voelt.

TechXP stelde al de vraag of mensen die veggie geworden zijn groente meer zijn gaan respecteren. Het houdt niet eens op bij groente. Het gaat ook om fruit, noten en eventueel zelfs voor zaken zoals bronwater, manieren van voedsel preparen, het nuttigen van voedsel en andere levensstijl-aspecten.

Citaat:
Sarah schreef op 14-04-2006 @ 04:45 :
Ik ben nu wel benieuwd welk vegetarisch gehakt je daarvoor hebt gebruikt quorngehakt vind ik nooit zo lekker en ik had ooit vegetarisch gehakt van vivera en dat smaakte naar rubber, dus ik ben nog op zoek .
Tofu fijnstampen (of verkruimeld in bulk inkopen) gyros kruiden erop. Bakken (fry). Klaar.

Ik at dit nogal vaak toen ik net vegan was geworden. Toen ik nog geloofde dat ik tofu nodig had.

Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 16-04-2006 @ 08:59 :
Daarom denk ik ook dat je je eigen grenzen moet stellen, en veganisten doen dit ook. De een eet geen broodjes gemaakt van meel voor witbrood, omdat dat uit een bedrijf komt waar ook eieren en melk verwerkt worden, en de machines vaak niet tussendoor schoongemaakt worden. (bijvoorbeeld).
Het is vooral een legal disclaimer imv allergien. Machines worden schoongemaakt, maar je kunt er niet van uit gaan dat zo'n schoonmaakproces elke keer 100% zorgvuldig uitgevoerd wordt.

Wat betreft melk heb je ook caseine- en lactose-vrije melk en boter (ghee).

Citaat:
ArtemisQ schreef op 12-04-2006 @ 07:48 :
Als je goed op je zuivel let hoef je dit in principe niet te slikken.. maar je moet er wel op letten!
B12 heb je als mens van nature al. Vleeseters hebben een hoger B12 gehalte dan noodzakelijk. Vegans kunnen bruikbare B12 krijgen dmb een B12-only tablet, serum, of dmv root-groentes te eten en deze niet al teveel te wassen.

Niet alle zuivel bevat veel B12. Gepastoriseerde zuivel wel, deze bevat 10% minder dan pure.

Citaat:
Jouw menig. En zeg nou zelf, als je een krop sla 2 weken laat staan is het ook niet meer eetbaar he? En eet jij die sla ook gewoon zonder wat erbij? Meestal niet toch.
Dood/rotten is geen mening; dat is een feit. Een feit waar veel mensen niet bij stil staan.

Sla kan ik prima zo eten. Als ik het eet, eet ik er meestal groente bij. In Nederland vond ik de sla meestal van een lage kwaliteit en ik heb het niet zozeer nodig en prefereer komkommer ivm de mineralen en constipatie-redenen. Daarnaast dien je vers voedsel zo vers mogelijk te eten. Dus nee, dat laat je niet 2 weken in je koelkast staan.
Oud 27-04-2006, 23:17
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
suvórov schreef op 24-04-2006 @ 13:47 :
da leentje zei ooit dat koeien domme beesten waren, zonder individu of gevoelens.

Ik raad mensen die dat soort dingen denken dit artikel aan: http://www.goveg.com/f-hiddenlivescows.asp

(Compleet met onderzoeksreferenties en bijbehorende bronvermeldingen)
Dat is het merkwaardige: het mensbeeld dat Jan met de Pet koestert is nogal achtergebleven. Ondanks inzichten uit de biologie en het hersenonderzoek blijft men geneigd de mens als iets volstrekt unieks te zien, dat zich op een of andere manier aan de wetmatigheden van het universum onttrekt. Wij hebben "vrije wil", die dieren zijn maar een soort instinctief handelende halve machines. Dat soort ideeën
Oud 28-04-2006, 13:25
tante Bep
tante Bep is offline
Citaat:
suvórov schreef op 24-04-2006 @ 12:25 :
GRAPPIGS?­
<3
Oud 28-04-2006, 13:26
tante Bep
tante Bep is offline
ik heb toch zo'n hekel aan mensen die zeggen dat ze vegetariër zijn maar wel vis eten. Waarom is dat eigenlijk? omdat vissen 'geen gevoel' hebben?
Oud 28-04-2006, 13:31
Verwijderd
"een vegetarier eet alleen geen vlees, en vis is geen vlees"
"anders blijft er helemaal niks over om te eten"
"hallo ik heet jort kelder/georgina verbaan wij zijn vegetariers maar we eten wel sushi"

Zoiets denk ik?
Oud 28-04-2006, 13:44
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
tante Bep schreef op 28-04-2006 @ 14:26 :
ik heb toch zo'n hekel aan mensen die zeggen dat ze vegetariër zijn maar wel vis eten. Waarom is dat eigenlijk? omdat vissen 'geen gevoel' hebben?
Ik ken meerdere mensen die zichzelf vegetarier noemen en toch vis eten sommige eten zelfs af en toe vlees als er een kip is geslacht oid.
Sommige mensen noemen zichzelf gewoon vegetarier zodat ze niet elke keer aan iedereen hoeven uit te leggen wat ze wel en niet eten en waarom precies. Als je vegetarier zegt is het gelijk "duidelijk".
Oud 28-04-2006, 14:09
Frostbite
Frostbite is offline
Ja ik noem mezelf ook veganist als ik geen zin heb om mensen uit te leggen dat kaas niet vegetarisch is.
Oud 28-04-2006, 18:01
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 28-04-2006 @ 14:44 :
Ik ken meerdere mensen die zichzelf vegetarier noemen en toch vis eten sommige eten zelfs af en toe vlees als er een kip is geslacht oid.
Sommige mensen noemen zichzelf gewoon vegetarier zodat ze niet elke keer aan iedereen hoeven uit te leggen wat ze wel en niet eten en waarom precies. Als je vegetarier zegt is het gelijk "duidelijk".
Ik zeg dan altijd gewoon 'ik eet weinig vlees en vis', best duidelijk. Of als ik bij mensen eet 'ik wil geen vlees, vis mag wel'. En ik noem mezelf dus geen vegetariër, want dat bén ik niet
Oud 28-04-2006, 19:18
TechXP
TechXP is offline
Waarom zou je andere dingen zeggen?

Ik zeg gewoon dat ik veganist ben. Als ze vragen waarom beantwoord ik dat. En als ik geen zin heb om uit te leggen ga ik er verder niet op in.
Oud 30-04-2006, 15:33
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Sherco schreef op 28-04-2006 @ 14:44 :
ja logisch. rare mensen.
Oud 01-05-2006, 14:32
Sherco
Sherco is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 30-04-2006 @ 16:33 :
ja logisch. rare mensen.
Jullie doen net alsof de term vegetarier gelijk een heel pakket aan regels en gedragingen met zich meebrengt. Er zijn zat mensen die zichzelf gelovig noemen en nooit naar de kerk gaan, of beter, mensen die zeggen dat ze niet roken maar op feestjes wel eens een sigaretje opsteken.
Als je voor een grote groep moet koken, en er zit iemand bij de begint met; ik eet geen lam, en geen kalf, maar wel schaap, en varken ook niet, en vis wel, maar geen zalm, blablabla, dan kun je toch beter zeggen dat je vegetarier bent, dan iemand een hele waslijst mee te geven zodat ze zich maar aan jou gaan aanpassen...
Oud 01-05-2006, 15:31
suvórov
suvórov is offline
Of gewoon niet moeilijk doen en consequent naar je bevindingen leven.
Oud 01-05-2006, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Sherco schreef op 01-05-2006 @ 15:32 :
Jullie doen net alsof de term vegetarier gelijk een heel pakket aan regels en gedragingen met zich meebrengt. Er zijn zat mensen die zichzelf gelovig noemen en nooit naar de kerk gaan, of beter, mensen die zeggen dat ze niet roken maar op feestjes wel eens een sigaretje opsteken.
Als je voor een grote groep moet koken, en er zit iemand bij de begint met; ik eet geen lam, en geen kalf, maar wel schaap, en varken ook niet, en vis wel, maar geen zalm, blablabla, dan kun je toch beter zeggen dat je vegetarier bent, dan iemand een hele waslijst mee te geven zodat ze zich maar aan jou gaan aanpassen...
Je kunt toch ook zeggen 'kook voor mij maar zonder vlees'. Dan hoef je niet een onwaarheid te vertellen en ook niet een lang verhaal te houden.
Oud 01-05-2006, 18:22
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Sorry hoor, maar iemand moet zich echt geen vegetarier noemen terwijl die vis eet. En ik zal je vertellen waarom.
Door dat te noemen zorg je dat de grens van het woord vegetarier vertroebeld. Mensen denken vaak nu ook dat vis wel mag als vegetarier, doordat er mensen zijn die zich vegetarier noemen, maar wel vis eten.

Zeggen dat je vegetarier bent en toch bepaalde dierlijke dingen als vis eten zorgt er voor dat anderen problemen ondervinden.
Men moet in de samenleving gewoon weten wat een vegetarier is, zodat er geen onduidelijkheden over zijn. Als je zegt vegetarier te zijn, dan hoef je straks niet meer uit te leggen waarom en wat je wel mag, maar als velen toch hier en daar vis ofzo eten, dan komt er verwarring. En dat is niet goed.

Een vegetarier is per definitie iemand die geen dingen eet/drinkt waarvoor dieren gestorven zijn. In principe dus ook geen ei en zuivel. Maar door de jaren heen zijn er allerlei splitsingen gekomen.
En daardoor heb je ovo-vegetariers (wel ei), lacto-vegetarier (wel melk), lacto-ovo-vegetarier (wel ei en melk), totaal-vegetarier (alleen eventueel honing, maar geen ei/melk).
In maatschappij is het vegetarier zijn een lacto-ovo-vegetarier. De grens is dus al erg verandert.

Doordat er ook mensen zijn die zich vegetarier noemen en vis eten wordt de definitie van vegetarier in gevaar gebracht.
Iemand die geen vlees maar wel vis eet. Die noemen we pescotarier. Dan moet men zich maar zo noemen en niet gaan doen alsof ze vegetarier zijn. Alleen gevogelte is een pollotarier overigens...

Ds voor de mensen die vis nog eten, maar geen vlees. Zeg dat gewoon en ga je niet onterecht vegetarier noemen en vis bestellen of later eten. Doe je de echte 'vegetariers' een groot plezier mee.
Oud 01-05-2006, 19:14
Verwijderd
Ik eet geen vlees, vis, vogels, zuivel, ei maar wel honing. Moet ik dan zeggen dat ik vegetarier ben die ook geen zuivel en ei eet, of mag veganist dan wel???
Wat mij betreft noemt iedereen die geen vlees eet zich vegetarier, dat is wel zo handig want dan zijn er veel vegetariers
Oud 01-05-2006, 21:19
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Maryk schreef op 01-05-2006 @ 20:14 :
Ik eet geen vlees, vis, vogels, zuivel, ei maar wel honing. Moet ik dan zeggen dat ik vegetarier ben die ook geen zuivel en ei eet, of mag veganist dan wel???
Wat mij betreft noemt iedereen die geen vlees eet zich vegetarier, dat is wel zo handig want dan zijn er veel vegetariers
Parttime-veganist

Veganist kan je je niet noemen, omdat je wel honing consumeert. En ik weet niet of je leer draagt etc. Want veganist gaat meer in op andere zaken als kleding etc.. naast voeding. Vegetarier slaat toch vooral op voeding.. hoewel ik een vegetarier met leren schoenen enzo net zo goed niet echt een vegetarier vind als eentje die toch vis eet.

Ik zou je zelf een 'stricte vegetarier' of een 'totaal-vegetarier' noemen.

Beter is dan denk om je zelf te beschouwen als flexanist Speciale term die is bedacht voor veganisten die af en toe niet moeilijk doen over beetje honing ofzo ergens in.
Oud 01-05-2006, 21:22
Bloem
Bloem is offline
Ik zeg altijd dat ik geen vlees eet, maar wel vis, en heb daar nog nooit mensen moeilijk over horen doen (Overigens, als mensen vragen of ik vegetariër ben leg ik wel uit dat ik dat niet ben, omdat ik dan ook geen vis zou moeten eten. Dan snappen ze het wel )
Oud 02-05-2006, 10:48
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
Je bent een vegetariër als je geen vlees eet. Als je geen koe eet maar wel kip ben je dus géén vegetariër. In zo'n situatie is het misschien makkelijker om je zo te noemen maar je kunt ook gewoon zeggen "ik eet geen koe maar wel kip."
Oud 02-05-2006, 12:08
MickeyV
MickeyV is offline
Of gewoon: "Lust je kip?" "Ja".
Oud 02-05-2006, 18:53
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
TechXP schreef op 01-05-2006 @ 19:22 :
...
maar al dat gedoe over naampjes gaat toch nergens over; de ene katholiek gelooft toch ook niet precies hetzelfde als de andere, zo is de ene vegetarier ook niet de andere. Iedereen heeft zijn eigen precieze motieven en ideeen over wat nu wel en niet te eten, vind eigenlijk niet dat jij dan 'bevoegd' bent om te bepalen of diegene zich wel vegetarier/veganist mag noemen.
Oud 02-05-2006, 19:09
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Experiment schreef op 02-05-2006 @ 19:53 :
maar al dat gedoe over naampjes gaat toch nergens over; de ene katholiek gelooft toch ook niet precies hetzelfde als de andere, zo is de ene vegetarier ook niet de andere. Iedereen heeft zijn eigen precieze motieven en ideeen over wat nu wel en niet te eten, vind eigenlijk niet dat jij dan 'bevoegd' bent om te bepalen of diegene zich wel vegetarier/veganist mag noemen.
Iemand die zich vegetarier noemt en gewoon vis eet is gewoon geen vegetarier. Lijkt me toch duidelijk. In mijn bericht geef ik aan wat dat gedrag kan betekenen voor de mensen die wel vegetarier zijn. Daarom vind ik het ook storend als iemand zich zo noemt en het niet is.

Een gelovige is niet te vergelijken met vegetariers enzo. Andere situatie. Zoals ik al aangaf.
Ik ben niet bevoegd om iets te bepalen, maar verzoek vriendelijk aan de pescotariers om zich pescotarier te noemen en niet vegetarier. Hoewel ik geen vegetarier ben, maar veganist nu, weet ik dat het niet goed is als men in restaurants bijvoorbeeld er ook van uit gaat dat vegetariers vis eten enzo.

Je moet een vaststaande definitie niet gaan verbreden of gaan rekken, want op een gegeven moment scheurd het en dan is er alleen maar chaos over wat wel en niet.
Oud 03-05-2006, 07:53
Verwijderd
Pha. Ok, als je jezelf vegetariër noemt maar je eet wel vis, dan ben je een retard. Maar als je naar alle regels van het veganisme leeft omdat het overeenkomt met hoe jij denkt, afgezien van één onderdeel, dan vind ik niet dat je moet zeggen van 'ok, ik eet ,y,z,a,b,c,,k,l,m, n, en o niet, maar p niet.' in plaats van te zeggen dat je veganist bent, wat een verzamelnaam is voor al die dingen niet eten, waarbij je dan vermeldt dat je p om medische of principiele of godsdienstige of wat dan ook redenen wél eet. Dat is gewoon het meest logische om te doen.

Wellicht een gay voorbeeld, maar - een vriendin van me is allergisch voor heel veel dingen waar soja in zit, behalve voor pff, 'n een of andere variant op 'n een of andere saus. Dan zegt ze ook niet, 'ik ben allergisch voor [insert opsomming van alle producten waar soja in zit] maar voor variant x op saus y niet'. Nee, dan is het van 'ik heb soja-allergie maar dit-en-dat, daar kan ik wel tegen'.

Nu is dat biologisch en niet principieel van aard, maar de vergelijking gaat mijns inziens toch aardig op.

Het zijn gewoon dingen waarvan de grenzen vaag zijn. Is iemand die geen vlees eet, ook geen vis, maar niet let op gelatine, een vegetariër? En een veganist die niet let op eventueel-misschien niet goed afgespoelde machines waar eventueel-misschien iets van dierlijke oorsprong mee in aanraking is geweest, zoals boven ergens, is dat wel een veganist? En per jaar eet je in je slaap zo rond de acht spinnen op, is dat niet in strijd met veganisme? Is iemand die het hele jaar lang met een mondkapje slaapt, een betere veganist dan iemand die dat niet doet? Is diegene die dat niet doet uberhaupt veganist?

En als het niet om gemakszucht maar om principes gaat? Als ik toevallig kook nadat mijn moeder gekookt heeft en zij heeft die dag toevallig vlees gemaakt in 'n een of andere pan, dan kook ik daar liever in, omdat de dood van het beest dan beter benut wordt, voor zo ver je over nut kan spreken bij zulk doden. Ben ik dan nog vegetariër? En als ik op een 'n een of ander kutfeest ben waar ik gave vegetarische shizzle eet, maar na afloop is er allemaal vlees over en níemand wil het nog en daarom wordt het weggegooid, dan denk ik dat ik het zou meenemen voor geenidee, iemand die het wel wil, en anders zelf opeten. Het is nog nooit voorgekomen, en als het wel zou voorkomen zou ik het ook ontzettend kut vinden om te doen, maar anders is de dood van een beestje helemaal voor niks geweest. Gewoon helemaal voor niks. Dat is even kut. Maar, ben ik in zo'n situatie dan nog vegetariër? Ben ik uberhaupt vegetariër, nu, hoewel ik het nog nooit gedaan heb maar weet dat ik het waarschijnlijk wel zou doen?

Je kan wel grenzen gaan stellen en moeilijk doen, maar dat is nutteloos. Het is iets waar iedereen zijn eigen invulling aan geeft binnen bepaalde grenzen. Veganist, vegetariër, biologisch-voer-vreter, fruitariër, het zijn geen besloten sektes waar je alleen in mag als je voldoet aan 'n een of andere checklist, maar verschillende levensstijlen. Daar kan je een heel duidelijk onderscheid in maken, maar iemand proberen 'buiten te sluiten' om een nuance is onbenullig.

Nu moet ik eigenlijk nog een toffe conclusie en een grapje maar pfffff, ik heb vannacht niet geslapen en tering, wat een stuk tekst, ik kap ermee.
Oud 03-05-2006, 07:54
Experiment
Experiment is offline
Citaat:
Veganist kan je je niet noemen, omdat je wel honing consumeert. En ik weet niet of je leer draagt etc. Want veganist gaat meer in op andere zaken als kleding etc.. naast voeding. Vegetarier slaat toch vooral op voeding.. hoewel ik een vegetarier met leren schoenen enzo net zo goed niet echt een vegetarier vind als eentje die toch vis eet.

Ik zou je zelf een 'stricte vegetarier' of een 'totaal-vegetarier' noemen.

Beter is dan denk om je zelf te beschouwen als flexanist Speciale term die is bedacht voor veganisten die af en toe niet moeilijk doen over beetje honing ofzo ergens in.

Dat je geen vegetarier bent als je geen vis eet, daar kan ik nog inkomen. Ik doelde meer op bovenstaand stukje, waar jij imo nogal ver gaat met voor mensen te bepalen of zij zich al dan niet veganist kunnen noemen. Alsof mensen bij wie ik ga eten wél snappen wat ze allemaal niet kunnen maken als ik daar kom 'ik ben flexanist / totaal-vegetarier' Dan kun je jezelf net zo goed veganist noemen, dat snappen mensen tenminste en de meesten weten niet eens dat je dan 'officieel' geen honing kan eten.
Oud 03-05-2006, 09:18
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Experiment schreef op 03-05-2006 @ 08:54 :
Dat je geen vegetarier bent als je geen vis eet, daar kan ik nog inkomen. Ik doelde meer op bovenstaand stukje, waar jij imo nogal ver gaat met voor mensen te bepalen of zij zich al dan niet veganist kunnen noemen. Alsof mensen bij wie ik ga eten wél snappen wat ze allemaal niet kunnen maken als ik daar kom 'ik ben flexanist / totaal-vegetarier' Dan kun je jezelf net zo goed veganist noemen, dat snappen mensen tenminste en de meesten weten niet eens dat je dan 'officieel' geen honing kan eten.
Ja ok.. misschien is het verschil niet groot met veganist die wel honing eet. Maar in de definitie is dat niet een veganist.
Ik ben alleen bang dat de betekenis van het woord veganist straks ook opgerekt wordt, zoals met vegetarier is gebeurd en dat je dan ook gaat krijgen dat men niet weet wat veganist precies inhoudt.

Ik wil straks niet krijgen dat als ik zeg veganist te zijn, dat ik opeens iets met honing krijg. Snap je?
Overigens zijn veganisten die wel honing er nemen ook wel aantal. Er zijn ook wel discussies steeds over of het wel vegan is of niet.
Oud 03-05-2006, 09:48
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:
TechXP schreef op 03-05-2006 @ 10:18 :
Er zijn ook wel discussies steeds over of het wel vegan is of niet.
Ik vind dat zo suf he, vegans eten geen dierlijke producten en honing is een dierlijk product. Maargoed, ik ben het volledig met je eens over het feit dat het begrip vegetariër zo uitgerekt wordt, en dat dat niet tof is. Je zou maar een speciale vegetarische maaltijd bestellen en dan vis krijgen ofzo, .
Oud 03-05-2006, 09:54
Verwijderd
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 03-05-2006 @ 10:48 :
Ik vind dat zo suf he, vegans eten geen dierlijke producten en honing is een dierlijk product. Maargoed, ik ben het volledig met je eens over het feit dat het begrip vegetariër zo uitgerekt wordt, en dat dat niet tof is. Je zou maar een speciale vegetarische maaltijd bestellen en dan vis krijgen ofzo, .
dier1 (het ~, ~en)
1 levend wezen, dat zuurstof in- en kooldioxide uitademt => beest, gedierte

Insecten hebben voor zo ver ik weet geen longen? Maar eigenlijk moet ik m'n mond houden want ik weet er niks van en als je alles taalkundig gaat bekijken dan kun je de wereld wel sluiten en ik ben geen veganist en ik praat teveel want ik ben brak.
Oud 03-05-2006, 09:58
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 03-05-2006 @ 10:48 :
Definitie van Veganisten Vereniging:

Veganist: iemand die geen dierlijke voeding gebruikt (zoals vlees, vis, ei, melkproducten en honing) en, voor zover praktisch haalbaar, ook geen dierlijke producten als leer, wol, zijde e.d.

Andere definitie is: Veganist is iemand die geen producten afneemt waarvoor dieren uitgebuit worden of gedood.

De laatste is de eigenlijke definitie, alleen er zijn toch in de practijk dingen waar je tegen aanloopt. Veganisme is daarom ook een streven.

En het laatste wat je zegt... vegetariers krijgen vaak genoeg een maaltijd voorgeschoteld waar dan vis ofzo in zit.
Oud 03-05-2006, 10:09
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Ik weet het, maar hoe moeilijk is het nu geen honing te eten.. kijk als je een suiker-allergie hebt, wordt suiker vaak vervangen door honing. Maar verder wordt honing toch niet heel vaak verwerkt in producten, of wel?
& ja, in die gore vegetarische smeerworst van de AH zit ook vis verwerkt.
Oud 03-05-2006, 10:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 03-05-2006 @ 11:09 :
Zelfs in bepaalde Roosvisee zitten vis-extracten. Het is echt oppassen als je vegetarisch/veganistisch wilt eten.
Oud 03-05-2006, 11:01
TechXP
TechXP is offline
Citaat:
Eleanor Rigby schreef op 03-05-2006 @ 11:09 :
Ik weet het, maar hoe moeilijk is het nu geen honing te eten.. kijk als je een suiker-allergie hebt, wordt suiker vaak vervangen door honing. Maar verder wordt honing toch niet heel vaak verwerkt in producten, of wel?
Ik zie ook wel genoeg producten zonder suiker en honing. Maar gebruikmakend van andere zoetstoffen.
Honing word idd niet veel gebruikt. In de verhouding wordt er veel eerder inderdaad vis ergens in gegooid.
Maar je komt ook honing tegen in koekjes, thee, e.d.

Het is dus wel opletten.

Over honing:
http://www.vegetus.org/honey/honey.htm
Oud 03-05-2006, 11:30
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
dank voor die link
Oud 03-05-2006, 13:48
suvórov
suvórov is offline
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/2692031.stm
Oud 04-05-2006, 12:26
tante Bep
tante Bep is offline
honing kun je goed vervangen met ahornsiroop. Is ook lekker plakkerig..

Verder hebben ze in het boodschappenwinkeltje op schiphol geweldige vegan dingen, kwam ik gister achter. Een soort amerikaanse taartbodem die vegan is, en vloeibare tofu ( voor sauzen enzo )

toevallig ook de twee hoofd ingrediënten voor de vegan cheescake die ik laatst gegoogled heb ( cheesecake is té lekker )

en vegetarische sushi ( helaas wel met omelet )
Oud 04-05-2006, 12:27
tante Bep
tante Bep is offline
Citaat:
Juice schreef op 03-05-2006 @ 11:43 :
Zelfs in bepaalde Roosvisee zitten vis-extracten. Het is echt oppassen als je vegetarisch/veganistisch wilt eten.
in roosvicee multivit zitten conserveringsmiddelen die vis bevatten. Volgens mij zijn de siroopjes wel goed.
Oud 04-05-2006, 13:09
xliselottex
xliselottex is offline
ik vind het prima dat mensen ervoor kiezen om vegetarier/ veganist te zijn, al ben ik het zelf niet, maar ik vroeg me toch af.. is het niet (tot op zeker hoogte natuurlijk, dat weet ik ook wel) puur natuur om als mens dierlijke dingen te eten..?
Oud 04-05-2006, 13:25
suvórov
suvórov is offline
Citaat:
xliselottex schreef op 04-05-2006 @ 14:09 :
ik vind het prima dat mensen ervoor kiezen om vegetarier/ veganist te zijn, al ben ik het zelf niet, maar ik vroeg me toch af.. is het niet (tot op zeker hoogte natuurlijk, dat weet ik ook wel) puur natuur om als mens dierlijke dingen te eten..?
Het is tot op zekere hoogte vrij psychopatisch dat de mens dierlijke dingen eet. Vrije keus & all.

Jij gebruikt ook kleding, winkels, vervoer, etc. hoe 'puur natuur' is dat? Als er één dier is wat met zijn hele doen en laten los is komen te staan van het hele 'puur natuur' gedoe, dan is dat de mens wel.

Regels voor berichten