![]() |
||
![]() |
Citaat:
En dan ga ik er vanuit dat de rest van het dieet zeer divers is en je gewoon alles binnenkrijgt.
|
![]() |
||||
![]() |
Citaat:
eensch ![]() Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() Hoewel de meeste belastingverhoging vooral komt door andere zaken natuurlijk.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Citaat:
Maar NVV is blijkbaar dus ook Nederlandse Vereniging voor Veganisme. ![]()
|
da leentje zei ooit dat koeien domme beesten waren, zonder individu of gevoelens.
Ik raad mensen die dat soort dingen denken dit artikel aan: http://www.goveg.com/f-hiddenlivescows.asp (Compleet met onderzoeksreferenties en bijbehorende bronvermeldingen)
||||||
Wanneer je apart een 'vleesvervanger' moet maken heb je denk ik eerder last van timing problemen. Het eten van rauw voedsel is een voordeel in dat geval; kost minder tijd om klaar te maken en je hebt dat timing probleem niet. Wanneer je dat zou combineren met gebakken vlees en/of vleesvervanger hoef je bijvoorbeeld je brocolli niet te koken en dat zorgt ook voor minder stress.
Citaat:
Bekend voorbeeld: "het stoppen met roken" of positiever gesteld "het voortzetten van het niet-roker zijn." Sommige verslavingen cq. gewoontes kun je beter afbouwen ipv cold turkey. Het verschilt ook van persoon tot persoon. Wanneer je stopt met X eten, en je eet graag, dan zul je alternatieven moeten zoeken die je gezondheid en geest ten goede komen waardoor je je of even goed of beter voelt. TechXP stelde al de vraag of mensen die veggie geworden zijn groente meer zijn gaan respecteren. Het houdt niet eens op bij groente. Het gaat ook om fruit, noten en eventueel zelfs voor zaken zoals bronwater, manieren van voedsel preparen, het nuttigen van voedsel en andere levensstijl-aspecten. Citaat:
Ik at dit nogal vaak toen ik net vegan was geworden. Toen ik nog geloofde dat ik tofu nodig had. Citaat:
Wat betreft melk heb je ook caseine- en lactose-vrije melk en boter (ghee). Citaat:
Niet alle zuivel bevat veel B12. Gepastoriseerde zuivel wel, deze bevat 10% minder dan pure. Citaat:
Sla kan ik prima zo eten. Als ik het eet, eet ik er meestal groente bij. In Nederland vond ik de sla meestal van een lage kwaliteit en ik heb het niet zozeer nodig en prefereer komkommer ivm de mineralen en constipatie-redenen. Daarnaast dien je vers voedsel zo vers mogelijk te eten. Dus nee, dat laat je niet 2 weken in je koelkast staan.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
||
Citaat:
Sommige mensen noemen zichzelf gewoon vegetarier zodat ze niet elke keer aan iedereen hoeven uit te leggen wat ze wel en niet eten en waarom precies. Als je vegetarier zegt is het gelijk "duidelijk".
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
Als je voor een grote groep moet koken, en er zit iemand bij de begint met; ik eet geen lam, en geen kalf, maar wel schaap, en varken ook niet, en vis wel, maar geen zalm, blablabla, dan kun je toch beter zeggen dat je vegetarier bent, dan iemand een hele waslijst mee te geven zodat ze zich maar aan jou gaan aanpassen...
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Door dat te noemen zorg je dat de grens van het woord vegetarier vertroebeld. Mensen denken vaak nu ook dat vis wel mag als vegetarier, doordat er mensen zijn die zich vegetarier noemen, maar wel vis eten. Zeggen dat je vegetarier bent en toch bepaalde dierlijke dingen als vis eten zorgt er voor dat anderen problemen ondervinden. Men moet in de samenleving gewoon weten wat een vegetarier is, zodat er geen onduidelijkheden over zijn. Als je zegt vegetarier te zijn, dan hoef je straks niet meer uit te leggen waarom en wat je wel mag, maar als velen toch hier en daar vis ofzo eten, dan komt er verwarring. En dat is niet goed. Een vegetarier is per definitie iemand die geen dingen eet/drinkt waarvoor dieren gestorven zijn. In principe dus ook geen ei en zuivel. Maar door de jaren heen zijn er allerlei splitsingen gekomen. En daardoor heb je ovo-vegetariers (wel ei), lacto-vegetarier (wel melk), lacto-ovo-vegetarier (wel ei en melk), totaal-vegetarier (alleen eventueel honing, maar geen ei/melk). In maatschappij is het vegetarier zijn een lacto-ovo-vegetarier. De grens is dus al erg verandert. Doordat er ook mensen zijn die zich vegetarier noemen en vis eten wordt de definitie van vegetarier in gevaar gebracht. Iemand die geen vlees maar wel vis eet. Die noemen we pescotarier. Dan moet men zich maar zo noemen en niet gaan doen alsof ze vegetarier zijn. Alleen gevogelte is een pollotarier overigens... Ds voor de mensen die vis nog eten, maar geen vlees. Zeg dat gewoon en ga je niet onterecht vegetarier noemen en vis bestellen of later eten. Doe je de echte 'vegetariers' een groot plezier mee.
||
![]() |
Citaat:
![]() Veganist kan je je niet noemen, omdat je wel honing consumeert. En ik weet niet of je leer draagt etc. Want veganist gaat meer in op andere zaken als kleding etc.. naast voeding. Vegetarier slaat toch vooral op voeding.. hoewel ik een vegetarier met leren schoenen enzo net zo goed niet echt een vegetarier vind als eentje die toch vis eet. Ik zou je zelf een 'stricte vegetarier' of een 'totaal-vegetarier' noemen. Beter is dan denk om je zelf te beschouwen als flexanist ![]()
||
![]() |
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een gelovige is niet te vergelijken met vegetariers enzo. Andere situatie. Zoals ik al aangaf. Ik ben niet bevoegd om iets te bepalen, maar verzoek vriendelijk aan de pescotariers om zich pescotarier te noemen en niet vegetarier. Hoewel ik geen vegetarier ben, maar veganist nu, weet ik dat het niet goed is als men in restaurants bijvoorbeeld er ook van uit gaat dat vegetariers vis eten enzo. Je moet een vaststaande definitie niet gaan verbreden of gaan rekken, want op een gegeven moment scheurd het en dan is er alleen maar chaos over wat wel en niet.
||
![]() |
Citaat:
Ik ben alleen bang dat de betekenis van het woord veganist straks ook opgerekt wordt, zoals met vegetarier is gebeurd en dat je dan ook gaat krijgen dat men niet weet wat veganist precies inhoudt. Ik wil straks niet krijgen dat als ik zeg veganist te zijn, dat ik opeens iets met honing krijg. Snap je? Overigens zijn veganisten die wel honing er nemen ook wel aantal. Er zijn ook wel discussies steeds over of het wel vegan is of niet.
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
1 levend wezen, dat zuurstof in- en kooldioxide uitademt => beest, gedierte Insecten hebben voor zo ver ik weet geen longen? Maar eigenlijk moet ik m'n mond houden want ik weet er niks van en als je alles taalkundig gaat bekijken dan kun je de wereld wel sluiten en ik ben geen veganist en ik praat teveel want ik ben brak. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Veganist: iemand die geen dierlijke voeding gebruikt (zoals vlees, vis, ei, melkproducten en honing) en, voor zover praktisch haalbaar, ook geen dierlijke producten als leer, wol, zijde e.d. Andere definitie is: Veganist is iemand die geen producten afneemt waarvoor dieren uitgebuit worden of gedood. De laatste is de eigenlijke definitie, alleen er zijn toch in de practijk dingen waar je tegen aanloopt. Veganisme is daarom ook een streven. En het laatste wat je zegt... vegetariers krijgen vaak genoeg een maaltijd voorgeschoteld waar dan vis ofzo in zit.
|
![]() |
Ik weet het, maar hoe moeilijk is het nu geen honing te eten.. kijk als je een suiker-allergie hebt, wordt suiker vaak vervangen door honing. Maar verder wordt honing toch niet heel vaak verwerkt in producten, of wel?
& ja, in die gore vegetarische smeerworst van de AH zit ook vis verwerkt.
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Honing word idd niet veel gebruikt. In de verhouding wordt er veel eerder inderdaad vis ergens in gegooid. Maar je komt ook honing tegen in koekjes, thee, e.d. Het is dus wel opletten. Over honing: http://www.vegetus.org/honey/honey.htm
|
honing kun je goed vervangen met ahornsiroop. Is ook lekker plakkerig..
Verder hebben ze in het boodschappenwinkeltje op schiphol geweldige vegan dingen, kwam ik gister achter. Een soort amerikaanse taartbodem die vegan is, en vloeibare tofu ( voor sauzen enzo ) toevallig ook de twee hoofd ingrediënten voor de vegan cheescake die ik laatst gegoogled heb ( cheesecake is té lekker ) en vegetarische sushi ( helaas wel met omelet )
||
Citaat:
|
ik vind het prima dat mensen ervoor kiezen om vegetarier/ veganist te zijn, al ben ik het zelf niet, maar ik vroeg me toch af.. is het niet (tot op zeker hoogte natuurlijk, dat weet ik ook wel) puur natuur om als mens dierlijke dingen te eten..?
![]()
||
Citaat:
Jij gebruikt ook kleding, winkels, vervoer, etc. hoe 'puur natuur' is dat? Als er één dier is wat met zijn hele doen en laten los is komen te staan van het hele 'puur natuur' gedoe, dan is dat de mens wel.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Eten & Drinken |
Vegetariërs? Calyx | 157 | 30-09-2007 12:48 | |
Eten & Drinken |
Algemeen Vegetarisme en Veganisme Topic #2 Verwijderd | 93 | 30-07-2006 15:02 |