|
|
Bekijk resultaten poll: Is het terecht dat Saddam Hussein veroordeeld is tot dood door ophanging? | |||
Ja, die ex-dictator moet zo maar boeten voor zijn verschrikkelijke daden |
![]() ![]() ![]() ![]() |
29 | 18.83% |
Nee, hij had een ergere straf moeten krijgen. Wat marteling erbij. Deze straf is nog te mild. |
18 | 11.69% |
Nee, doodstraf is nooit goed. Hij had levenslang moeten krijgen. |
90 | 58.44% |
Nee, zowel de doodstraf als levenslang zijn ongewenst. Een flink aantal jaren in de gevangenis was voldoende geweest. Dat zal hem leren. |
8 | 5.19% |
Wie is Saddam Hussein? |
9 | 5.84% |
Aantal stemmers: 154. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
![]() |
|
Doodvonnis voor Saddam Hussein
BAGDAD - Tegen de voormalige Iraakse president Saddam Hussein is zondagochtend de doodstraf uitgesproken. Saddam werd schuldig bevonden aan de massamoord op 148 mannen in het dorp Dujail in 1982. De oud-dictator is veroordeeld tot dood door ophanging. Irak verwacht zondag een uitbarsting van geweld na de uitspraak van de rechtbank. Het Iraakse leger is in hoogste staat van paraatheid en in drie opstandige provincies geldt een volledig uitgaansverbod. Vanaf zondagochtend 05.00 uur (Nederlandse tijd) mogen bewoners van de hoofdstad Bagdad, Salaheddin en Diyala de straat niet meer op. De straten van Bagdad zijn dan ook volledig verlaten. Alleen politiepatrouilles rijden rond, want zelfs voetgangers mogen zich niet vertonen. Ramsey Clark De voormalige Amerikaanse minister van Justitie Ramsey Clark is zondagochtend verwijderd uit de rechtszaal. Clark maakt deel uit van een internationaal team van advocaten van de acht verdachten. Straffen: Levenslang: voormalig vicepresident Taha Yassin Ramadan Vijftien jaar gevangenisstraf: Drie medeverdachten Vrijgesproken: een van de zeven medeverdachten http://www.nu.nl/news/873541/23/Sadd...itspreken.html
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Foute mensen ruimen we op? Hoe herkenbaar klinkt dit? Ik walg van de doodstraf en ik maak me zorgen om de maatschappij die de doodstraf als oplossing ziet. Geniet jij ervan dat die man straks een kwartier lang spartelt aan een galg? De enige gepaste straf is levenslange opsluiting. Zo kan hij ons herinneren aan "hoe het niet moet". plus: Citaat:
Laatst gewijzigd op 05-11-2006 om 11:54. |
![]() |
||||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
Citaat:
![]() Ik ben overigens voor. Ik zou zeggen, hang hem op, daar is voldoende precedent voor. Al vind ik vuurpelotons mensvriendelijker.
||
Citaat:
![]() Zelf vind ik niet dat je als mens het recht hebt om iemand anders zijn leven te ontnemen. Ik vind het zelfs al erg om iemand zijn vrijheid af te nemen, maar sommige mensen kun je nou eenmaal niet vrij laten rond lopen. Ik had dus liever levenslang gezien. Valt me wel op dat dit relatief snel is besloten, ik had eigenlijk een schijnproces van een paar jaar verwacht.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Dat neemt niet weg dat de EU wel iets van zich had kunnen laten horen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() en zo belanden we in een spiraaaaaaaaaal
||
Citaat:
Ik vind dat Hussein levenslang opgesloten had moeten worden. Waarom staat die tweede stelling eigenlijk in de poll (marteling)? Zodat het SBS-gepeupel dat dat soort stoere taal normaliter bij oom Wim op de verjaardag zit te spuien dat nu ook kan doen op dit forum? |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
En leg mij dan mijn fout eens uit: 1x moord = 1x geen doodsstraf. Dus 100,000x moord = 100,000x geen doodsstraf Hier lijkt mij niets onlogisch aan eigenlijk. Jij wilt gewoon een uitzondering maken voor 'speciale gevallen' wat nergens op slaat. Aan de andere kant was dit oordeel natuurlijk volkomen te verwachten, de doodsstraf bestaat nou eenmaal in die landen, en het lijkt er ook niet op dat ze van plan zijn die af te schaffen. Als de wettelijke basis er al is, dan is het inderdaad vrij logish om dat ook toe te passen.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Niet dat ik nu Saddam onschuldig acht, maar die doodstraf zag iedereen toch allang voor het proces aankomen. |
![]() |
||
Citaat:
Maar in dit geval vind ik het echt zwaar nutteloos. Ik ben trouwens niet voor de doodstraf in Nederland , het gaat hier om het specifieke geval Saddam Hussein.
||
Citaat:
Allereerst werd de rechtbank beinvloed door politici. De eerste rechter die aan de zaak was toegewezen, werd steeds bekritiseerd door politici, omdat hij Saddam te veel spreekruimte zou geven. Na een tijdje kon hij de druk niet meer aan, en stapte op. De 2e rechter werd door de politici zelf verwijderd, maar de 3e voldeed blijkbaar wel aan de wensen, en sprak vandaag het gewenste vonnis uit. Daarnaast is deze rechtbank speciaal opgericht om Saddam en consorten te bestraffen. In verband met rechtszekerheid, is het in Nederland zo dat iedereen moet (kunnen) weten wat strafbaar is gesteld, en welke straffen op dat gedrag zijn gesteld. Toen Saddam een dorp vergiftigde, wist hij helemaal niet dat dit verboden was. Dat is eigenlijk net zoiets als dat jij 10 jaar na vandaag wordt veroordeeld tot de doodstraf, omdat je achter een pc zit. Als de zaak Saddam voor een internationaal tribunaal was gebracht, zou die rechtszekerheid er wel zijn geweest, omdat de regels daarvan al sinds de 2e WO bestaan. Maar dat wilden de Amerikanen weer niet, omdat hij dan niet zou kunnen hangen. Het vonnis van Saddam was dus eigenlijk toen al, bij de keuze van het soort rechtbank, geveld. Al met al is de benaming 'schijnrechtbank' beter op zijn plaats. Dat leidt ook tot de conclusie dat nog steeds het recht van de sterkste geldt, in de wereld, en wij helemaal niet zo modern en verlicht zijn als we denken. Het enige verschil met vroeger is dat de sterkste nu ook nog de slimste is geworden, en met dit soort schijnprocessen grote massa's mensen het idee weet te geven dat ze in een verlichte, eerlijke, rechtvaardige samenleving leven. Wat zou David trouwens doen, tegen zo'n Goliath? ![]() Ik laat al het nieuws voor wat het is, en duik maar weer in mijn oude, vertrouwde heilige boeken. Daarin word ik tenminste niet voor de gek gehouden, en als ik al wel voor de gek gehouden wordt gehouden, werkt het in mijn eigen belang, en niet in dat van anderen. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Verder is naar mijn idee ook weinig heil te verwachten van een internationaal tribunaal. Ik bedoel, kijk naar de Rwanda- of Joegoslavië-tribunalen. Bureaucratische molochen, doorgeschoten voorbeelden van die 'rechtszekerheid' waar je zo op wilt vertrouwen. Ze gaan ten onder aan hun eigen succes. De meeste van die mensen overlijden aan ouderdom voor zo'n tribunaal uitspraak heeft gedaan. Duizenden getuigen, honderdduizenden pagina's dossier, honderden zittingsdagen...is dat rechtspraak? Ik hou niet zo van Engelse adagia, maar justice delayed is justice denied.. We kennen hier te lande ook de figuur van de redelijke termijn en ik vind niet dat je kunt stellen dat oorlogsmisdadigers binnen een redelijke termijn berecht worden. Het duurt te lang. Dat is niet alleen frustrerend voor de verdachte, voor de advocaten en rechters en voor de rechtsorde als geheel, maar ook voor de nabestaanden. Want je moet je ook realiseren dat dit soort tribunalen (in het land zelf) een hoog symbolisch gehalte heeft. Dat kan heel goed gaan (zie bijv. de Waarheidscommissies in Zuid-Afrika) maar ook heel fout uitpakken, met name als het betrokken volk het idee heeft dat berechting aan hun (soevereine) macht wordt onttrokken en het een afstandelijk, anoniem buitenlands gerecht is dat over 'hun' zaak oordeelt. Ik denk dat je zulke symbolische aspecten vrij hoog moet aanslaan in zulke specifieke situaties. Natuurlijk komt er gedonder omdat er nog veel Saddam-aanhangers zijn. Maar in de gegeven omstandigheden, gezien de situatie aldaar, gezien de geschiedenis, kun je niet zeggen dat Saddam dit niet had moeten zien aankomen (de vraag of hij het 'verdient' beantwoord ik niet inhoudelijk en ik vind ook dat Nederlandse politici dat niet zouden moeten doen). |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
wat ik me afvraag, hebben jullie, die Saddam Hussein bijna als onschuldig zien, wel ns een documentaire gezien over hem ? of iets meer als een kort stukje in de krant gelezen?
||
Citaat:
|
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Zaai # 53 Verwijderd | 500 | 02-11-2007 00:17 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Nieuwsberichten zonder nieuwswaarde à la 'Tiswah' T_ID | 500 | 10-02-2007 00:38 | |
Saddam is dood! AmiMoi | 286 | 06-01-2007 19:24 | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
Waarom moslimmannen geen hoofdoek? Bart Klink | 267 | 03-06-2005 17:19 | |
Nieuwsberichten zonder discussiewaarde a la "tiswah" Gatara | 500 | 10-10-2004 14:02 | |
De ongefundeerde afkeer naar George W. Bush en de Amerikanen. the atmosfere | 154 | 17-08-2003 15:43 |