Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Muziek
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-07-2007, 17:43
Mister Sir
Mister Sir is offline
Hallo,

Al een tijd zit ik eraan te denken een instrument te leren spelen, en waarschijnlijk gaat dit de basgitaar worden. Het lijkt me erg leuk. Máár, en ik heb al wat andere mensen hierover gesproken, wat kan ik het beste doen, gelijk leren op een elektrische of een akoestische basgitaar? Overige advies en tips zijn natuurlijk ook welkom.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-07-2007, 19:42
N00se
N00se is offline
Gewoon mee beginnen waar jij het meeste zin in hebt.
Het spelen zelf is op akoestisch of elektrisch puur hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 17-07-2007, 19:42
Southtown
Southtown is offline
Hoi, ik ben een bassist, maar ik ben van plan over te schakelen op gitaar.

Heb je al op een bas gespeeld? Ik raad je aan dat te doen, zodat je er zeker van bent dat je het wil doen. Ik zou je aanraden elektrisch te doen maar weet niet precies wat je met akoestisch bedoeld.

Bedoel je een contrabas of een Spaanse gitaar maar dan met de 4 bassnaren die een octaaf lager gestemd zijn met een extra grote kast? Contrabas is vrij moeilijk te bespelen (geen frets, met een boog en het is ook zo'n groot instrument. Bovendien is het niet te verplaatsen terwijl je speelt). Een akoestische bas is moeilijk te vinden en het lijkt me beter akoestische gitaar te spelen ipv akoestische bas.

Hoe dan ook, bassnaren zijn behoorlijk dik, de snaren liggen redelijk ver uit elkaar en de nek is langer dan die van een gitaar. Je zal je vingers vaak moeten rekken dus (vooral de ringvinger doet lastig als je je vingers uit elkaar moet halen) en je pink zal je ook moeten trainen. Akkoorden klinken meestal slecht op een bas, tenzij misschien akkoorden van 2 noten op de hoogste (D & G) snaren.

In wat voor band dan ook is de bassist meestal niet de persoon die het meeste eer of lof krijgt, en echt gehoord zal je waarschijnlijk niet worden als er een elektrische gitaar en een zanger bijkomen, dus als bassist mag dat je niets deren. Nuja, ik heb je misschien ontmoedigd door alle nadelen van de bas op te noemen, maar dat is zeker niet de bedoeling! Als je maar de juiste keuze maakt, hè.

Succes ermee zou ik zeggen!
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 01:01
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 17-07-2007 @ 20:42 :
Heb je al op een bas gespeeld? Ik raad je aan dat te doen, zodat je er zeker van bent dat je het wil doen.
Nee... Dat wilde ik juist leren...

Citaat:
Spaanse gitaar maar dan met de 4 bassnaren die een octaaf lager gestemd zijn met een extra grote kast?
Juist.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 07:26
EleventhHour
EleventhHour is offline
Elec. beginnen speelt makkelijker en klinkt beter (of beter: is breder inzetbaar)
Oud 18-07-2007, 09:01
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Hoi, ik ben een bassist, maar ik ben van plan over te schakelen op gitaar.
Ik doe het er gewoon bij.

Citaat:

Heb je al op een bas gespeeld? Ik raad je aan dat te doen, zodat je er zeker van bent dat je het wil doen. Ik zou je aanraden elektrisch te doen maar weet niet precies wat je met akoestisch bedoeld.
Ik raad ook electrisch aan maar om een andere reden. Akoestische bas is wel grappig maar je hebt er buiten de slaapkamer niet zo bijster veel aan en door die dikke klankkast speelt het anders dan electrisch.
Ze klinken gewoon enorm veel zachter dan een electrische waardoor ze meteen verzuipen zodra er een ander instrument bij is.

Citaat:

Bedoel je een contrabas of een Spaanse gitaar maar dan met de 4 bassnaren die een octaaf lager gestemd zijn met een extra grote kast? Contrabas is vrij moeilijk te bespelen (geen frets, met een boog en het is ook zo'n groot instrument. Bovendien is het niet te verplaatsen terwijl je speelt). Een akoestische bas is moeilijk te vinden en het lijkt me beter akoestische gitaar te spelen ipv akoestische bas.
Geen frets kun je leren en niet te verplaatsen als je speelt? Jij moet echt naar betere bands zoeken

Citaat:

Hoe dan ook, bassnaren zijn behoorlijk dik, de snaren liggen redelijk ver uit elkaar en de nek is langer dan die van een gitaar. Je zal je vingers vaak moeten rekken dus (vooral de ringvinger doet lastig als je je vingers uit elkaar moet halen) en je pink zal je ook moeten trainen. Akkoorden klinken meestal slecht op een bas, tenzij misschien akkoorden van 2 noten op de hoogste (D & G) snaren.
Als de dikte van de snaren een issue is heb je niks op een basgitaar te zoeken. (mietje)
Verder klinken akkoorden prima als je ze goed aanslaat.

Citaat:

In wat voor band dan ook is de bassist meestal niet de persoon die het meeste eer of lof krijgt, en echt gehoord zal je waarschijnlijk niet worden als er een elektrische gitaar en een zanger bijkomen, dus als bassist mag dat je niets deren. Nuja, ik heb je misschien ontmoedigd door alle nadelen van de bas op te noemen, maar dat is zeker niet de bedoeling! Als je maar de juiste keuze maakt, hè.
niet te horen?
1: Equalizer. Als jij al je mids eruit trekt VERDIEN je het niet gehoord te worden.
2: Nogmaals equalizers. Als jouw gitarist zijn bas "slaapkamerstyle" enorm ver open heeft staan heb je het recht hem te villen. Dat is jouw domein.
3: Niet te horen? Stop eens met spelen, gegarandeerd dat iedereen het hoort als het hele basfundament eruit donderd.
4: Geen eer en lof? Ga er bij zingen. Ben je ook meteen verlost van ego-trippende zangers/zangeressen. En Mark King en Sting gaat dat ook prima af

Citaat:

Succes ermee zou ik zeggen!
+1
Oud 18-07-2007, 09:07
DeadNation
DeadNation is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 18-07-2007 @ 10:01 :

Als jij al je mids eruit trekt VERDIEN je het niet gehoord te worden.
+1

Is bij gitaristen ook leuk. "Eff je mids scoopen voor een lekkere metalsound"

En dan gaan ze in bandverband spelen
Oud 18-07-2007, 10:07
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Mister Sir schreef op 18-07-2007 @ 02:01 :
Nee... Dat wilde ik juist leren...
Ik bedoelde gewoon eens in je handen hebben en wat eenvoudige dingen spelen. Zodat je weet hoe zo'n ding voelt en speelt.

Citaat:
MazeMouse schreef op 18-07-2007 @ 10:01 : Geen frets kun je leren en niet te verplaatsen als je speelt? Jij moet echt naar betere bands zoeken
Ik heb nog nooit een contrabasspeler gezien die tijdens het spelen rondliep. Als jij me het tegenovergestelde kan bewijzen, dan graag

Citaat:
Als de dikte van de snaren een issue is heb je niks op een basgitaar te zoeken. (mietje)
Een elec. gitaar voelt als een stuk speelgoed aan als je bas gewoon bent, mag ik eraan toevoegen.

Citaat:
Verder klinken akkoorden prima als je ze goed aanslaat.
Op de hogere snaren (hoger van toonhoogte) wel ja. Powerchords werken overal wel min of meer.

Citaat:
niet te horen?
1: Equalizer. Als jij al je mids eruit trekt VERDIEN je het niet gehoord te worden.
2: Nogmaals equalizers. Als jouw gitarist zijn bas "slaapkamerstyle" enorm ver open heeft staan heb je het recht hem te villen. Dat is jouw domein.
Jammer genoeg zijn producers meestal idioten die de bas en de drums op een minimum-hoorbaar volume zetten. En als je nog niet toe bent aan een plaat maken: je niet laten doen door die gitarist die denkt dat ie het centrum van de wereld is

[QUOTE]3: Niet te horen? Stop eens met spelen, gegarandeerd dat iedereen het hoort als het hele basfundament eruit donderd.[/QUITE]

Alleen jammer dat haast niemand ooit zegt "wauw, dat nummer heeft een vette baslijn. kuddos voor de bassist". Uitgezonderd die dikke beats die je in sommige muziek hebt (jump of techno fso.. ik ben daar wel niet mee vetrouwd).

Citaat:
4: Geen eer en lof? Ga er bij zingen. Ben je ook meteen verlost van ego-trippende zangers/zangeressen. En Mark King en Sting gaat dat ook prima af
QFT. Eigenlijk is er maar één band die ik ken waarbij de bassist de lead vocals doet: start trouble. Nuja, dat kan bij andere bands ook wel zijn maar in dat geval wete ik het gewoon niet.

In ieder geval, Mister Sir, als je begint met een instrument, welk dan ook, is het een goed idee je goed te informeren, zeker omdat een degelijke bas met accessoires je al snel 200 euro kost, als het niet meer is.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 10:48
Verwijderd
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 18-07-2007 @ 11:07 :

QFT. Eigenlijk is er maar één band die ik ken waarbij de bassist de lead vocals doet: start trouble. Nuja, dat kan bij andere bands ook wel zijn maar in dat geval wete ik het gewoon niet.
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 10:57
Southtown
Southtown is offline
*kruipt stilletjes weg uit schaamte The Police te vergeten*
Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 10:58
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Ik heb nog nooit een contrabasspeler gezien die tijdens het spelen rondliep. Als jij me het tegenovergestelde kan bewijzen, dan graag
Je hebt ze die er tijdens het spelen op springen, rondslingeren, weet ik wat meer. Zoek maar es op oude jazz upright bassisten

Citaat:
Jammer genoeg zijn producers meestal idioten die de bas en de drums op een minimum-hoorbaar volume zetten. En als je nog niet toe bent aan een plaat maken: je niet laten doen door die gitarist die denkt dat ie het centrum van de wereld is
Genoeg goede producers, die je wél in de mix zetten en daarnaast beslist de band uiteindelijk ook genoeg. Als ze je wegdraaien, is dat vaak geen compliment aan je basskwaliteit

Citaat:
Rush, Primus, Police, to name a few
Oud 18-07-2007, 11:05
Mister Sir
Mister Sir is offline
Ik zit een beetje op Ebay te kijken voor iets cheaps, en ik kwam op een semi-elektrisch. Is zoiets wat om mee te beginnen? Of kan ik beter een volwaardige elektrische dan toch nemen? (Owhja, ik heb er nog weinig verstand van hoor, dus als zoiets als dit crap is, neem het me niet kwalijk. )

Met citaat reageren
Oud 18-07-2007, 11:34
Jochemska
Jochemska is offline
Zo'n akoestische speelt gewoon heel anders dan een electrische, door de grotere body houdt het heel anders vast. Ik raad je aan om gewoon eens een muziekwinkel binnen te stappen om wat dingen vast te houden.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2007, 10:26
MazeMouse
MazeMouse is offline
En als je Rush/Primus/Police/Level42 (hoe durven jullie level42 te vergeten ) te moeilijk vind kun je ook nog Motörhead en Slayer proberen
Oud 19-07-2007, 14:06
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 19-07-2007 @ 11:26 :
En als je Rush/Primus/Police/Level42 (hoe durven jullie level42 te vergeten ) te moeilijk vind kun je ook nog Motörhead en Slayer proberen
Omdat King een prutser is.
Oud 19-07-2007, 23:40
Nikneem
Nikneem is offline
Een tip voor het geval je (iemand, wie dan ook) twijfelt of hij/zij bassen nou wel zo leuk vindt of niet:
Probeer het 1 keer, en dan al gauw meespelen met een lekker simpel lied met even een half uurtje les van een vriend ofzo.
Als je basbloed hebt merk je dat meteen
Ik was meteen verkocht Ook al kon ik er nog niets van in het begin
Al leerde ik het heel snel tot een heel lekker meespeel niveau Nu ga ik verder ontwikkelen tot .. tja... iets bijzonderders

Als je eenmaal gebast hebt is een gitaar helemaal niets meer Die domme iele dunne snaartjes, die korte hals, nee geef mij maar een dikke vette bas met 4 of 5! dikke lange snaren. En dat geluid!

En idd, je bent op zich niet de meest opvallende in een band. MAAR: dat is maar net wat je erzelf van maakt. Al meerdere malen zijn mij bassisten in een band opgevallen door hun spel. Als je maar simpel pianot, drumt of gitaar speelt, val je ook niet op. En idd, stop maar eens Dan hoor je het wel. Het is all about the sound en je spel. Geldt voor alles, ook voor de (lead) zang.

Echt, bassen doe je voor jezelf, dat zit in je bloed, dat is niet uit te leggen. Eer of geen eer, je WILT bassen, dat moet je voelen na een niet al te lange tijd oefenen en spelen wat ik net zei (dan praat ik over een half uur of een uur)
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 11:44
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 18-07-2007 @ 10:01 :
Ik raad ook electrisch aan maar om een andere reden. Akoestische bas is wel grappig maar je hebt er buiten de slaapkamer niet zo bijster veel aan en door die dikke klankkast speelt het anders dan electrisch.
Ze klinken gewoon enorm veel zachter dan een electrische waardoor ze meteen verzuipen zodra er een ander instrument bij is.
Daarom wil ik ook een semi-akoestische.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 13:54
EleventhHour
EleventhHour is offline
Citaat:
Mister Sir schreef op 24-07-2007 @ 12:44 :
Daarom wil ik ook een semi-akoestische.
Die redden het ook niet tegen gitaargeweld hoor
Oud 24-07-2007, 16:06
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
EleventhHour schreef op 24-07-2007 @ 14:54 :
Die redden het ook niet tegen gitaargeweld hoor
Waarom bestaan ze dan überhaupt?
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 16:28
botulismf
botulismf is offline
Tja, hippies met grootheidswaanzin willen ook wat.
Oud 24-07-2007, 16:44
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
botulismf schreef op 24-07-2007 @ 17:28 :
Tja, hippies met grootheidswaanzin willen ook wat.
Goed punt.

Laatst gewijzigd op 24-07-2007 om 16:46.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 16:48
botulismf
botulismf is offline
Nee, is flauwekul, het hangt af van wat voor muziek je wilt gaan spelen. Bij folk of indie zou je best een akoestische bas kunnen gebruiken. Dat gezegd, er is niet echt een muziekstijl waar een elektrische bas niet bij gebruikt kan worden, en er zijn legio muziekstijlen waar een (electro)akoestische bas niet gebruikt kan worden. Maar ze spelen verschillend en klinken verschillend, dus probeer er zoveel mogelijk uit zou ik zeggen.

Welke muziekstijl(en) wil je gaan spelen?
Oud 24-07-2007, 16:48
botulismf
botulismf is offline
Ik vond je eerste reply leuker.
Oud 24-07-2007, 16:53
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
botulismf schreef op 24-07-2007 @ 17:48 :
Welke muziekstijl(en) wil je gaan spelen?
Blues jazz en rock.

Citaat:
botulismf schreef op 24-07-2007 @ 17:48 :
Ik vond je eerste reply leuker.

Wel jammer dat je altijd zo bebonden bent aan elektriciteit. Met een gitaar is dat wel fijn, kan je gewoon wat pingelen op een akoustische, maar ja, voor een basgitaar geld dit blijkbaar niet.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 17:01
botulismf
botulismf is offline
Tja, met een gitaar ben je ook gebonden aan elektriciteit zodra je op een podium gaat staan. Akoestische en elektroakoestische gitaren worden live ook vele malen minder gebruikt dan elektrische, omdat die laatste veelzijdiger zijn, en niet zo'n beetje ook.

Als je ook zonder elektriciteit wilt kunnen, kun je altijd nog een zeer goedkope akoestische basgitaar erbij kopen voor de leuk, maar met de stijlen die je noemt zou ik ABSOLUUT voor een elektrische gaan. Of een contrabas, maar dat is een ander verhaal.
Oud 24-07-2007, 17:20
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
botulismf schreef op 24-07-2007 @ 18:01 :
Tja, met een gitaar ben je ook gebonden aan elektriciteit zodra je op een podium gaat staan. Akoestische en elektroakoestische gitaren worden live ook vele malen minder gebruikt dan elektrische, omdat die laatste veelzijdiger zijn, en niet zo'n beetje ook.

Als je ook zonder elektriciteit wilt kunnen, kun je altijd nog een zeer goedkope akoestische basgitaar erbij kopen voor de leuk, maar met de stijlen die je noemt zou ik ABSOLUUT voor een elektrische gaan. Of een contrabas, maar dat is een ander verhaal.
Hm, dus als beginner kan ik beter elektrisch gaan, en later nóg een cheapass dingetje erbij kopen. Want ik ga natuurlijk nu niet een dure kopen, wat voor soort dan ook. Ik volg wat leuks op Ebay, semi-akoestisch, en elektrisch. Maar zoals ik het te horen krijg, ga ik maar voor elektrisch nu eerst. Duurt nog vier dagen voor ik weer hoe duur die gaan worden. Ik wil nú beginnen.

Ik ken iemand en zijn voorkeur gaat uit naar akoestisch, dus blijft wel lastig.

Laatst gewijzigd op 24-07-2007 om 17:23.
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 17:34
botulismf
botulismf is offline
Tja, het ligt er toch aan wat je wilt doen. Je bent een beginner natuurlijk, maar als je snel leert ga je ook al snel een betere bas willen. En als je in een band zou willen spelen ga je een elektrische bas willen. Als je dat de komende drie jaar ofzo niet van plan bent, kun je gerust op een akoestische beginnen en later (als je misschien wat meer geld hebt) een degelijke elektrische kopen. Is ook een optie.

Toch zou ik dan alsnog voor een goedkope elektrische gaan, maar dat is mijn mening.
Oud 24-07-2007, 17:39
Mister Sir
Mister Sir is offline
Ik ben niets van plan. Ik laat zoiets gebeuren. Als ik echt goed genoeg en zeker genoeg van mijn kunnen ben, dan zou ik misschien wel in een band gaan als de kans zich zou aantreden. Maar voornamelijk denk ik dat ik veel met vrienden zal gaan jammen een beetje, en leren. Ik neig nu wel meer naar een elektrische, nu we het er zo over hebben. (Wel cheapass natuurlijk, zou zonde zijn als ik een goeie koop en blijkt dat ik over een half jaar mee kap. )
Met citaat reageren
Oud 24-07-2007, 20:12
mepsteen
mepsteen is offline
Citaat:
Wat dacht je van Motörhead dan?
Oud 30-07-2007, 01:41
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
Mister Sir schreef op 24-07-2007 @ 18:20 :
Hm, dus als beginner kan ik beter elektrisch gaan, en later nóg een cheapass dingetje erbij kopen. Want ik ga natuurlijk nu niet een dure kopen, wat voor soort dan ook. Ik volg wat leuks op Ebay, semi-akoestisch, en elektrisch. Maar zoals ik het te horen krijg, ga ik maar voor elektrisch nu eerst. Duurt nog vier dagen voor ik weer hoe duur die gaan worden. Ik wil nú beginnen.

Ik ken iemand en zijn voorkeur gaat uit naar akoestisch, dus blijft wel lastig.
Mister Sir (uit één van Louis Sachar's boeken, neem ik aan?), je kan voor 200 euro een starterspakket kopen met gitaar, versterker, strap, wat picks en soms een textielen beschermhoes. Je kan je eventueel een pedaal kopen, als je niet kan wachten. Beginnersgitaren gaan wel even mee. Naar het schijnt is de Epiphone Les Paul Special II één van de betere keuzes, maar dat ben ik momenteel ook aan het navragen in een andere thread.
Met citaat reageren
Oud 03-08-2007, 19:54
Q
Q is offline
Citaat:
MazeMouse schreef op 19-07-2007 @ 11:26 :
Les Claypool for president.

Bas is het mooiste instrument van allemaal, ik snap het probleem niet Koop een electrische, speelt in de meeste gevallen fijner.
Met citaat reageren
Oud 07-08-2007, 14:31
Mister Sir
Mister Sir is offline
Citaat:
Charlesworth999 schreef op 30-07-2007 @ 02:41 :
Mister Sir (uit één van Louis Sachar's boeken, neem ik aan?), je kan voor 200 euro een starterspakket kopen met gitaar, versterker, strap, wat picks en soms een textielen beschermhoes. Je kan je eventueel een pedaal kopen, als je niet kan wachten. Beginnersgitaren gaan wel even mee. Naar het schijnt is de Epiphone Les Paul Special II één van de betere keuzes, maar dat ben ik momenteel ook aan het navragen in een andere thread.
Ik lees eigenlijk niets, en de naam heb ik zelf verzonnen.

Maar ik heb al een leuke goedkope, basgitaar gevonden ergens. Nieuw, Dean, 109 euro. (Elektrisch) Dus waarschijnlijk ga ik die eens binnenkort aanschaffen.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 18:54
McPorcupine
McPorcupine is offline
Hoi,

Ik ga binnenkort ook beginnen met basgitaar leren spelen, maar ik heb mn bas wel al (Ibanez SR885 dus 5-snarig ineens).

Nu zag ik dat Charlesworth999 iets had gezegd over vingers rekken .. dus vroeg ik me af of daar misschien speciale oefeningen voor zijn ofzo.

Ik heb trouwens ook het probleem van nogal kleine handen en zo ook korte vingers te hebben en ik krijg deze eigenlijk niet rond de hals, tenzij ik mijn pols in zo'n vreemde hoek houd, wat dus niet de bedoeling is

Nuja, als iemand me hiermee kan helpen: alle ideeën zijn welkom !
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 19:12
Verwijderd
Citaat:
McPorcupine schreef op 20-08-2007 @ 19:54 :
Hoi,

Ik ga binnenkort ook beginnen met basgitaar leren spelen, maar ik heb mn bas wel al (Ibanez SR885 dus 5-snarig ineens).

Nu zag ik dat Charlesworth999 iets had gezegd over vingers rekken .. dus vroeg ik me af of daar misschien speciale oefeningen voor zijn ofzo.

Ik heb trouwens ook het probleem van nogal kleine handen en zo ook korte vingers te hebben en ik krijg deze eigenlijk niet rond de hals, tenzij ik mijn pols in zo'n vreemde hoek houd, wat dus niet de bedoeling is

Nuja, als iemand me hiermee kan helpen: alle ideeën zijn welkom !
Verkoop die 5-snarige en koop een 4-snarige. Bassen met meer dan 4 snaren zijn sowieso gay.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 19:14
Haligh
Haligh is offline
als je net begint heeft het inderdaad weinig zin om gelijk te beginnen op een 5 snarige.
Oud 20-08-2007, 19:37
MazeMouse
MazeMouse is offline
Citaat:
Haligh schreef op 20-08-2007 @ 20:14 :
als je net begint heeft het inderdaad weinig zin om gelijk te beginnen op een 5 snarige.
Mwa, niet helemaal mee eens. Als je al weet dat je veel met lagere stemmingen wil gaan werken dan kun je meteen op een 5-snaar beginnen omdat het toch wel iets anders speelt dan een 4-snarige en al dat omstemmen niet echt bevorderlijk is voor je snaren (en dan heb ik het nog niet over het gezwabber van een 110 snaar in B op een 34 inch scale...)

Als ik zelf opnieuw kon beginnen had ik ook meteen op een 5snaar begonnen ipv een 4
Oud 20-08-2007, 20:30
McPorcupine
McPorcupine is offline
Dank je MazeMouse, dan hoef ik dat al niet meer uit te leggen
Maar zelfs bij een gewone 4-snarige bas zou ik met mijn handjes sukkelen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 21:05
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
McPorcupine schreef op 20-08-2007 @ 21:30 :
Dank je MazeMouse, dan hoef ik dat al niet meer uit te leggen
Maar zelfs bij een gewone 4-snarige bas zou ik met mijn handjes sukkelen
Eigenlijk heb je voornamelijk snelheid bij het verplaatsen van je hand en je vingers nodig. In principe hoef je je vingers niet vaak te rekken; een leraar van me zei ooit tegen me dat als hij een bassist beoordeeld, hij kijkt naar hoe hij meestal de vingers van zijn fretting hand houdt.

Houdt hij deze meestal in de natuurlijke positie (die ongeveer over de 3 bovenste frets gaat) dan is 'ie, volgens m'n leraar, goed bezig, maar als hij constant z'n vingers over 4 of 5 frets strekt, dan zegt dat niet veel goeds over z'n skills.

Ikzelf gebruikte in het begin vooral de 4-fret positie, maar ben overgeschakeld naar een 3-fret positie. Ik hoef nu niet zo vaak te rekken; ik verplaats m'n fretting hand gewoon tenzij het slechts voor één noot is die 1/4 of minder duurt. Vergt wat oefening om snel en naukerig te kunnen bewegen, maar muziek maken is voor de helft iets fysiek.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 21:17
McPorcupine
McPorcupine is offline
Ha dat is in ieder geval bemoedigend om te horen
Heb het net ff voor mezelf gecheckt en die 3 frets lukt alleen op de eerste snaar en dat is dan al wat krampachtig geforceerd

Maarja met wat oefening zal dat wel te verhelpen zijn zeker

Ik ga trouwens begin oktober op les dus dan zal mn leerkracht me nog wel verder kunnen helpen !

Maar zelfs al is rekken volgens jou niet echt nodig, weet je toch geen oefeningen ervoor ofzo ? Het zou alleen maar van pas kunnen komen
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 21:42
Southtown
Southtown is offline
Citaat:
McPorcupine schreef op 20-08-2007 @ 22:17 :
Maar zelfs al is rekken volgens jou niet echt nodig, weet je toch geen oefeningen ervoor ofzo ? Het zou alleen maar van pas kunnen komen
Scales. Je hebt ze trouwens nodig als je wilt méér doen met je instrument dan gewoonweg populaire liedjes naspelen. Hier is de meest eenvoudige scale op een 4-snarige bas in EADG gestemd:

Code:
G||-------------------------------0-1-2-3-4-
D||---------------------0-1-2-3-4-----------
A||-----------0-1-2-3-4---------------------
E||-0-1-2-3-4-------------------------------
Je hebt dus telkens één vinger per fret die je één voor één plaatst (en erop gedrukt houdt), totals je een snaar hoger (in toon) gaat. Eenmaal je vetrouwd bent met de scale, kan je hem in omgekeerde richting proberen. Daarna kan je met Google verder op zoek naar meer geavanceerde scales voor bas.

Citaat:
McPorcupine schreef op 20-08-2007 @ 22:17 :
Maarja met wat oefening zal dat wel te verhelpen zijn zeker
Zeker weten
Hierbij geef ik je 2 quotes van bekende gitaristen (hoewel toepasbaar op eenderd welk instrument):

"Gitaar leren spelen is een zaak van mentale en motorische vaardigheden. Die motoriek ontstaat slechts na eindeloze herhalingen. Als musici moeite hebben met een bepaalde passage, roepen ze vaak dat ze niet genoeg talent hebben. Maar in wezen weten ze alleen niet waar hun vingers naartoe moeten. Je moet het stuk goed in je hoofd hebben voordat je het gaat spelen. En speel het eerste zo langzaam dat fouten bijna uitgesloten zijn."
-- Howard Roberts

"Oefenen, oefenen, oefenen. Totdat je gitaar-eelt op je borst krijgt. Als je dat prettig vindt, moet je gewoon doorgaan tot het bloed uit je vingers druipt. Dan voel je pas dat je ergens mee bezig bent!"
-- Ted Nugent

Laatst gewijzigd op 20-08-2007 om 21:51.
Met citaat reageren
Oud 20-08-2007, 22:06
McPorcupine
McPorcupine is offline
Ja geweldig die 3 lukken me amper met moeite, kan ik er ineens 4 gaan doen

Achja des te trotser zal ik zijn eens het me lukt

Bedankt voor de oefening trouwens !
Met citaat reageren
Oud 24-08-2007, 21:56
EleventhHour
EleventhHour is offline
dan ken ik vast een leuke volgende stap:
Code:
-------4-1-------------5-2-------
-----3-----2---------4-----3-----
---2---------3-----3---------4---
-1-------------4-2-------------5-etc...
voor 4-snaar, uiteraard uit te breiden
Oud 25-08-2007, 13:31
McPorcupine
McPorcupine is offline
Die laatste oefening deed ik al noemde die niet de spider ofzoiets ? Nuja toch bedankt he!

En men frang valt nu pas dat in de voorlaatste post nog quotes stonden
Eelt heb ik nog niet, maar ik sta de volgende dag wel op met stijve vingers

Hebben jullie er eigenlijk een gedacht van hoe lang ik best per dag kan oefenen om vooruitgang te boeken ?
Ik hou het nu op een uurtje per dag ofzo, maar aangezien de dingen die ik doe nu niet aan een supertempo gaan, is het misschien wat weinig
Met citaat reageren
Oud 25-08-2007, 23:34
Nikneem
Nikneem is offline
Spider idd Ik heb m ook gedaan. Laat je trouwens al je tips etc weten mbt je kleine handen? Vriendin van me bast ook, en die heeft ook hele kleine handen, vooral een hele kleine pink. Die mist gewoon 1 CM pink om de 1 of andere reden. Dat maakt het dat ze eigenlijk maar met 3 vingers ipv 4 kan spelen.

Ook zeer belangrijk en niet te vergeten: ontwikkel je eigen stijl
Met citaat reageren
Oud 30-08-2007, 21:51
Mister Sir
Mister Sir is offline
Ik snap echt niet hoe je je vinger op de eerste fret kan houden met je wijsvinger, en dan met een andere vinger naar een andere fret. De tweede fret gaat heel moeilijk. Ringvinger en pink op de derde en vierde is onmogelijk... Hoe de hel doe je dat? Of hou ik mijn bas verkeerd vast?

En blijkbaar ben ik langzaam in mijn vooruitgang. Ik heb moeite met het wisselen van frets en snaren. Als ik van E1 naar G5 moet zit ik eerst moeilijk te kijken en dan driehonderd jaar laten sla ik hem aan.

Of heb ik gewoon geen aanleg?
Met citaat reageren
Oud 31-08-2007, 08:42
grandaddy
grandaddy is offline
door meer te spelen worden je vingers leniger/sterker en krijg je meer inzicht op noten bij frets. maar daar gaat tijd overheen, en dat geldt voor iedereen. veel oefenen dus en die oefeningetjes hier bovens doen.
Oud 31-08-2007, 18:54
Mister Sir
Mister Sir is offline
Mja, ik had het kunnen weten. Toen ik dat poste was ik een beetje gefrustreerd omdat ik dit probeerde te spelen:

Misschien niet een te beste keus om mee te oefenen. Maar ja, wel vreemd dat ze dat zetten bij de eerste lessen voor beginners. Maar goed, ik ben daar verwezen naar een andere site, http://www.activebass.com/ omdat de lessen op activemusician van de site gaan.

Als iemand nog goeie lessen weet trouwens, online, en het liefst met een mooi schema om te oefenen zoals hierboven. Maar goed. Dat hoeft niet persé ik vind wel wat waarschijnlijk. (Ik ben nog steeds te cheap-ass om lessen te nemen, maar misschien in de toekomst. )
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 17:25
Nikneem
Nikneem is offline
Ik ben na 6 jaar pianospelen pas begonnen, dus mijn vingers waren best al getraind. En ik heb lange vingers, en ook een normale/lange pink. Het is voor mij gemakkelijk om mn vingers over 3 fretten te spreiden. 4 komt niet veel voor, maar dat lukt ook wel. Maar dat is niet je basis houding. Basis houding is (zoals ik geleerd heb) wijsvinger op bijv. fret 1, middel op fret 2 en ringvinger + pink samen op de 3e fret. Gebruik je wel de 4e, dan is ring de 3e, en pink de 4e. Dit moet opzich wel bij iedereen lukken op de pink na. En die overgangen van E1 naar G5 heb je op een gegeven moment door. Je moet op een gegeven moment af van denken in "E1 naar G5" of van "E naar B", maar dan hoor je de overgangen waardoor je automatisch de goede snaar pakt. Je voelt de overgangen, je ziet de verandering in je hoofd, en pakt daarbij de goede grondtonen.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 10:44
Verwijderd
Citaat:
Wat dacht je van Motörhead dan?
he spuit 11
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 10:45
Verwijderd
Citaat:
Mja, ik had het kunnen weten. Toen ik dat poste was ik een beetje gefrustreerd omdat ik dit probeerde te spelen:

[afbeelding]

Misschien niet een te beste keus om mee te oefenen. Maar ja, wel vreemd dat ze dat zetten bij de eerste lessen voor beginners. Maar goed, ik ben daar verwezen naar een andere site, http://www.activebass.com/ omdat de lessen op activemusician van de site gaan.

Als iemand nog goeie lessen weet trouwens, online, en het liefst met een mooi schema om te oefenen zoals hierboven. Maar goed. Dat hoeft niet persé ik vind wel wat waarschijnlijk. (Ik ben nog steeds te cheap-ass om lessen te nemen, maar misschien in de toekomst. )
Als je echt wat wilt bereiken (en dan heb ik het over iets bereiken in de minste vorm), zou ik je aanraden om heel snel les te nemen. Niet lullig bedoeld, maar je komt nogal over alsof je totaal niet weet waar je mee bezig bent, goede begeleiding zou je dus goed kunnen helpen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten