Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
@Soron: die theoriën heb ik ook wel eens gelezen. Waarschijnlijk komt het dan ook daar vandaan dat HSPs nog wel eens roepen dat ze een hoger bewustzijn zouden hebben. Stoor ik me ook zeer aan, maar dan meer omdat doorsnee mensen als minderwaardig worden neergezet. Ik vind het ook nogal logisch dat als HSPs dan zeggen dat ze een hoger bewustzijn hebben, een doorsnee mens niet bepaald aardig zal reageren, want op die manier klinkt het zowel onbegrijpelijk als denigrerend voor een niet-HSP'er. Terwijl het eerder van streek raken door prikkels van buitenaf, bijvoorbeeld meehuilen met een film of eerder van streek raken door teveel stress veel concreter en veel begrijpelijker is. Maar ik heb maar heel weinig HSP'ers gezien die het op die manier uitleggen. Toch denk ik dat maar weinig mensen zonder begrip op die concretere uitleg zullen reageren.
Laatst gewijzigd op 30-03-2010 om 12:59. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wel zie ik onder meer mensen van mijn leeftijd een ander soort bewustzijn, wat logisch te verklaren is doordat onze ouders steeds beter geschoold zijn en we meer rijkdom hebben. En daarbij is er zoooo veel meer informatie tegenwoordig, telefoon, internet, televisie, kranten. Vroeger was dat een stuk beperkter waardoor je gewoon niet zoveel wist over onderwerpen die niet direct noodzakelijk waren voor je leven. Ik heb zelf ook stukken van dr. Aron gelezen en heb hier een boek liggen van Ted Zeff die veel van dr. Aron's werk gebruikt. Dit heeft me wel meer inzicht gegeven in waarom ik de dingen doe zoals ik ze doe. Waarom ik het ene moment wel tegen herrie kan en het andere moment niet. Sowieso bewust zijn van het feit dat je HSP bent helpt al een hoop. Er zijn zat HSP's die het niet van zichzelf weten, en daardoor steeds tegen dezelfde dingen aanlopen. Terwijl dat als je het wéét, je je leven er op aan kan passen. Ook lijkt het me inderdaad als jongen/man moeilijker om hoogsensitief te zijn, mannen zijn nog veel competitiever ingesteld als vrouwen, en als je daar als man niet aan mee doet ben je inderdaad al gauw 'homo' of 'net een wijf'. Vanuit de evolutie is het logisch te verklaren dat mannen sterker en stoerder zouden moeten zijn, maar kom op zeg, we hoeven tegenwoordig niet meer te jagen, alles ligt kant en klaar in de supermarkt. Ik zie wel steeds meer een vertroebeling van de scheidslijn tussen mannelijk en vrouwelijk, mannen gaan zich ook steeds meer bezig houden met uiterlijke verzorging, nemen ook steeds vaker de zorg over hun kinderen deels op zich. En vrouwen doen ook gewoon mannenberoepen, en voetballen ook, ook qua kleding vertroebelt het. Alle vrouwen moeten aan de boyfriendjeans en houthakkersoverhemden en voor mannen zijn er tegenwoordig rokken op de markt... Het wordt tijd dat die vertroebeling ook gaat gelden voor de gevoelswereld. Dat voor mannen verdriet ook oké wordt, en dat vrouwen ook eens gewoon goed boos mogen worden.
||
Verwijderd
|
Citaat:
En ik durf te wedden dat er genoeg mensen zijn aan de gevoelige kant van het spectrum die helemaal niet bezig zijn met zaken als eindigheid en spiritualiteit en idealen omdat ze veel te druk zijn heftige prikkels van buitenaf te ontwijken of daarmee om te gaan. Dat hoeft echt niet samen te hangen met zelfanalyse en die vorm van intelligentie. Waar zijn alle niet nadenkende mensen die hoogsensitief zijn en hoe ervaren zij dat? Want die moeten er dan ook zijn. |
![]() |
|
@JustaDreamer: Moet Freyja gelijk geven en ik ben zelf ook een HSP'er. Het heeft niks tot weinig met hoogsensitiviteit te maken. Juist hierom vind ik het belangrijk dat hier goed uitgelegd wordt wat HSP werkelijk is, voordat de term en eigenschap uit verband wordt gehaald. Juist door het gevoeliger zenuwstelsel verwerkt een HSP informatie dieper en fijner in de hersenen en schijnt de HSP veel na te denken bij allerlei zaken (is reflectief). Meer kan je er niet over zeggen, want de invulling en uiting daarvan is bij elke HSP anders. Niet elke HSP is zoals hier beschreven is. Ik haakte al in op het spirituele vlak. Inderdaad zijn er ook genoeg HSP's die atheïstisch zijn en er niks mee hebben. Ook kunnen HSP erg gemeen en egoïstisch zijn (mogelijke door traumatisering in het verleden). Dit alles haalt Dr Aron zelf ook aan in haar werk.
Ook ontwikkel je geen gevoeligheid zoals je in je stuk aanhaalt. Je mate van sensitiviteit kan wel veranderen naarmate je ouder wordt en kan je opeens heel sensitief worden na een (traumatische) ervaring (zoals PTSS), maar het is echt niet zo dat je opeens sensitiviteit kan ontwikkelen met een bepaalde kennis. Halen we sensitiviteit dan niet in de war met "aardig doen"? Het meeste wat je er over kan zeggen is dat dit is hoe jij HSP zijn ERVAART, maar het zegt weinig over wat een HSP zou (moeten) zijn. Plaats niet alle HSP's in een hokje. Je kan hiermee andere HSP's beschadigen. Het is een eigenschap, net als rood haar of blauwe ogen en we weten ook wel dat niet al die mensen gelijk zijn. |
![]() |
|
![]() |
Ik wil toch even mijn verhaal kwijt, eigenlijk. Ik ben ook hoogsensitief, al heb ik tot voor kort altijd gedacht dat ik gewoon een enorme aansteller was. Ik ging mezelf er voor haten.
Ik ben op mijn 14e depressief geworden. Nu ben ik 22 en ben het nog steeds. Ren van psychiaters naar psychologen, heb mijn studie moeten afbreken. Dat komt niet alleen omdat ik hoogsensitief ben. Ik ben ook hoogbegaafd dus dat maakt het nog gezelliger. ![]() In de praktijk betekent hoogsensitief zijn voor mij vooral veel problemen, omdat ik bij het minste geringste getraumatiseerd raak, zoals een reisje naar Rome met mijn klasgenoten in de 5e. Ik ga heel graag en vaak naar concerten, maar ook daar zie ik vaak dingen die ik absoluut niet wil zien. Ik heb inmiddels een weinig positief beeld van de mensheid, en van mezelf. Verplicht naar holocaustbeelden moeten kijken tijdens de les is ook niet echt aan mij besteed. Ik neem ook emoties van andere mensen over, en dan vooral de negatieve. Niet altijd even handig! Overigens ben ik niet iemand die zijn emoties laat zien. Je zult mij nooit en te nimmer een traan zien laten in het openbaar. I suffer in silence ![]() Ik heb ook zeer veel fantasie en verbeeldingskracht. Dit is dan wel weer leuk, want ik ben ook creatief. Ik ben altijd aan het dagdromen. Daarnaast heb ik echter ook zeer veel nachtmerries, misschien is dat een neveneffect? Ik heb nog nooit van iemand gehoord die zoveel nachtmerries heeft als ik. Ik heb er gemiddeld 1-2 per nacht, en ik herinner ze me vrijwel allemaal. Leuke dromen, daar doe ik niet aan. Ik heb ook veel dromen waarin ik iets (meestal mensen) in mijn kamer zie, en dus van schrik uit mijn bed spring en het licht aan doe. Als het mogelijk was, zou ik mijn hoogsensitiviteit laten wegtoveren. |
![]() |
|
![]() |
ik heb er ook wel last van.
en het word almaar aangedikt ![]() ik probeer der al jaren mee te leven. ik ben wat zwaarder dan normale mensen van mij leeftijd heb diabetes en geen sportieve uitblinkers ![]() en dan zonder dat mensen het weten zeggen ze voor de gein een keertje heey joh buikie (gewoon men vrienden) ik ben/was er altijd hooggevoelig voor. nog steeds eigenlijk. maarik leef nu met de theorie het zijn echt goede maten van me (ben ooit gepest en zij kwamen voor me op ![]() maar soms voel ik me nog wel eens minder. ik heb nog steeds geen vriendin gehad (en een vriend van nota bene 13 al 2) ook ben ik gauw zeer depri. en dan niet een beetje puberig depri maar echt depresief dat ik beneden een paracetemolletje pak (wat het helpt weet ik niet) ik herken mezelf in veel verhalen van mensen hier. @justadreamer das heel wat anders dan hoog sensitiviteit ![]()
|
Verwijderd
|
Had nog nooit van HSP'rs gehoord of wat dan over het spirituele wereldje tot ik een half jaar bij bepaalde mensen thuis heb gewoont waar het de normaalste zaak van de wereld is.
Naast HSP'rs heb ik ook veel "spirituele handelingen" meegemaakt. Sano Sakraal enzo (Geen idee hoe je het goed zegt) Dat was me apart! Ziek. Die gozer legt z'n handen op een gegeven moment op m'n schouders en iets knapte, allemaal herinneringen schoten door m'n hoofd. Andere gozer deed iets met een bepaalde manier van ademen en mij laten bewegen, deed niks en het duurde een halfuurtje tot 45 minuten maar daarna was ik ook echt helemaal kapot. Non-stop gapen en dat is maar goed ook. Gapen is loslaten. ![]() Mja nu moet ik wel zeggen: Ik geloof dat emoties en het lichaam samen gaan, je lichaam laat zien wat je wil, soms wat er aan de hand is etc etc. Het is ook doodzonde dat als iemand moet huilen het met man en macht inhoud, kutste wat je kan doen. "Het is een teken van zwakte." Ja? Een teken van zwakte m'n zool! Als je moet huilen dan geeft je lichaam dat niet voor niks aan, als je je knie bezeert dan heb je ook wel pijn op die plek, dan toont je lichaam aan dat je erop moet letten. Als je lichaam aangeeft dat het moet huilen dan is er teveel in je hoofd aanwezig en je lichaam wilt dat eruit hebben. Voordat iemand gaat zeggen "haha the fuck lul jij nou?" Lees het nog eens en zeg me dan dat het nergens op slaat. Ben het ook niet meteen gaan geloven maar wat in die HSP boekjes staat, daar kan ik me voor 90% in vinden. Niet 1 boekje natuurlijk, wel meerdere en mensen die verstand hebben over HSP. Denk ook niet dat iedere HSP'r dezelfde kenmerken heeft. Beetje een "aandoening" om het maar even voor het gemak te noemen over 1 kam te scheren is ook zoiets. Kan me ook zekers goed in alle mensen vinden die het maar inspecter gadget harry potter emo final fantasy bullshit vinden. Toch moet je geen vaste mening in je grijze massa hoofd bijtelen, als je er voor open staat en je gaat naar iemand die spirituele handelingen onderneemt zul je denk ik vrijwel zeker iets bijzonders meemaken. Maargoed, openstaan voor iets wat het oog niet kan zien en wat je nooit op SBS6 ziet en school zegt er niks over. Ja, dan is het inderdaad snel "the fuck haha! bullllshiiiiiit" Nee, het is geen bullshit. Ben zo blij met dit HSP gebeuren! Sommige dingen kan ik zo intens ervaren en anderen absoluut niet. Het negatieve voel je extreem maar de goede momenten hebben zekers wat extra's. Nieuwetijds kinderen for the win. Soms is het ook iets te bizar en te overweldigend, vooral kleine ruimtes waar dan gewoon zo'n druk staat. Alsof er grote zwartharige beesten elkaar aanstaren met grote door bloed doorlopen ogen aanstaren, spieren aangespannen en elkaar zo dolgraag de kop eraf willen bijten maar hun baasjes zijn mensen en mensen doen dat over het algemeen niet. Daar zit je dan. Dan daarbij is het wel een geweldige ervaring, hoewel ik het gewend ben kan ik nu er ook anders naar kijken. Kan mensen gemakkelijk helpen en begrijpen, dat is natuurlijk prachtig. Het staat een beetje door elkaar. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Een beetje door elkaar? ![]() Van die druk in kleine ruimtes, dat herken ik wel, als ik in een overvolle trein sta dan word ik gek van alle geluiden/geuren/beweging/gevoelens/etc om me heen, ik sluit me er dan ook meestal vanaf door m'n mp3speler nog wat harder te zetten. Ook in een drukke supermarkt met al die piepjes bij de kassa, het lijkt wel alsof m'n hoofd uit elkaar ploft van dat *pieppieppieppieppiep*, en ik kan me er redelijk voor afsluiten, maar mijn vriend begrijpt écht niet hoe ik daar helemaal gek van kan worden. Op m'n werk kon ik vaak meerdere dingen tegelijk, koffie zetten, vragen van collega's beantwoorden, nog een ander collega'tje wijzen op nieuwe klanten, maar zodra de baas/bazin achter me kwam staan dan raakte ik in de stress ofzo... En dan ging het ineens langzaam, en ik raakte supergeirriteerd, alsof ik any minute in een woedeaanval kon ontsporen. Ik kan nu natuurlijk ook hier nog doorblaten over het spirituele gedeelte, maar laat ik dat niet doen, hoewel ik het wel interessant vind, dus ik dénk dat je zometeen even een pee-emmetje krijgt ![]()
|
![]() |
Ik heb op dit gebied mijn sterrenbeeld ook niet echt mee (Vissen) maar inderdaad, ik ben hoogsensitief.. Ik voel me vaak heel eenzaam omdat ik het gevoel heb niet begrepen te worden. Ik voel dingen zooooo diep, dat is echt ongelooflijk. Je wordt zoo makkelijk gekwetst en is echt tien keer zo erg als anderen dat niet doorhebben en dat gebeurt mij zo vaak...
|
![]() |
||
Citaat:
ik wilde nog meer zeggen maar ik ben moe. Andere keer maar weer.
|
Ik heb dat hoogsensitieve personen hetzelfde ervaren als ieder ander maar in de veronderstelling verkeren dat ze de enige daarin zijn. We zijn allemaal mensen alleen we gaan anders met dingen om en niet iedereen laat evengoed zien wat er in hem/haar omgaat.
Maar met dit statement maak ik hier vast geen vrienden. Ik zeg daarom ook dat het het idee is dat ik erbij krijg. Mensen willen nu eenmaal graag 'anders' zijn. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Voorbeeld (werkdag in de horeca): Over het algemeen ben ik goed in multitasken, juist omdat ik dingen heel snel door heb, veel dingen tegelijk zie/hoor en al die dingen netjes geordend mijn hersens binnen komen. Dan weet ik bijvoorbeeld dat ik aan Pietje heb beloofd dat ik nog een rietje ga brengen, een collega van me vraagt of ik de rekening op tafel 4 wil brengen en vervolgens vraagt Suus ook nog om een zakje suiker. Gaat allemaal prima. Ik ben relax, ik lach, maar ik werk wél hard. Maar als ik achter het koffiezetapparaat stond, met 20 bonnen die om mijn oren vlogen, dan nóg zag ik dat op tafel 1 wel een omelet gebracht werd maar geen peper en zout, en hoor ik mensen zuchten dat het lang duurt (terwijl ik écht niet sneller kan want ik heb gewoon veel bonnen) en de bazin probeert me te helpen maar komt daarbij te dichtbij staan waardoor ik me beperkt voel in bewegingsvrijheid, dan is het gewoon too much en dan lopen die connecties een beetje door elkaar heen en dingen als een glas wat neer gezet wordt voelt alsof er een bom ontploft ofzo. En dat kan ik er dan niet bij hebben... En een half uur later, als alle bonnen weggewerkt zijn en het weer rustiger is dan begin ik weer te multitasken, combineer ik afwassen en koffie zetten, attendeer ik collega's er op dat bepaalde klanten nieuw zijn etc.
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je kunt misschien beter eerst de ervaringen van mensen lezen op dit topic zodat je de overeenkomsten ziet. Als je alles herkent in wat ze zeggen, dan ben je zelf misschien ook wat gevoeliger. Als je na het lezen nog denkt dat HSP een bedenksel is, dan zou ik graag willen weten waarom.
||
Citaat:
Ik heb inderdaad nog niet alle reacties gelezen (wel een groot deel) en ik heb dus nog niets heel opzienbarends gelezen. En misschien heeft het feit dat mensen ongediagnostiseerd (hmm is dat het woord?) roepen dat ze 'iets' 'zijn'. Dat vind ik een beetje moeilijk. Ik sluit niet uit dat er mensen zijn die HSP zijn maar ik denk dat dergelijke condities (zeker met de eigenschappen die eraan kleven) wel een grote aantrekkingskracht op hypochondrische aandachtstrekkers hebben (waarmee ik dus niet zeg dat jullie dat allemaal zijn, maar ik denk dat ze er zeker zijn). Als ik tijd heb zal ik alles even lezen en even google raadplegen want ik ben inderdaad niet ontzettend geinformeerd, daarom zei ik ook dat dit het idee is dat ik erbij krijg ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Maar ook ik heb af en toe een dag dat ik later ga slapen dan gepland, want gezellig feestje of wat dan ook, en dat ik de volgende dag al weer vroeg op moet, en dan kan de wereld dus echt enorm groot en gevaarlijk lijken. Als ik dan wakker word dan kan een kusje van mijn vriend, of het geluid van een auto zooo onwijs indringend zijn dat ik de hele dag niet op m'n best functioneer. Ik weet ondertussen hoe ik mezelf weer oke kan laten voelen, zelfs zonder goeie nachtrust, maar toch blijft die dag een minder goeie dag. Het is ook niet dat ik hier post om zogenaamd zielig te zijn, want dat ben ik niet, en ik zou eerlijk gezegd nogal beledigd zijn als iemand mij wel zielig vond. Ik post hier om ervaringen uit te wisselen, en als andere mensen, die niet hooggevoelig zijn, meelezen dan hoop ik alleen maar dat ze een poging doen om de wereld vanuit een perspectief van een hooggevoelige te begrijpen. Ik weet dat dat lastig is, ook omdat ik het behoorlijk lastig vind om uit te leggen hoe het voor mij zit. En ik kan natuurlijk ook niet spreken voor iedere hooggevoelige, want in iemands hoofd kruipen om te kijken hoe het er daar aan toe gaat is niet een van mijn gaven, ik spreek dus alleen voor mezelf. Maar ik zie wel een duidelijke overlap met andere hooggevoeligen, net zo goed als dat ik in bepaalde andere dingen weer een overlap heb met andere mensen.
|
![]() |
Hooggevoeligheid.. Is af en toe enorm irritant maar je moet er mee leren omgaan. Zelf raak ik heel snel verslaafd aan dingen, dus daar moet ik erg voor oppassen. Voorderest, erg snel gekwetst, zelfs als een onbekende iets naars zegt wat niet klopt, voel ik mij k u t de rest van de dag. Maar daarnaast geef ik wel readings en healings, echt heel fijn om mensen zo te helpen. Gewoon goed aarden en jezelf regelmatig terugtrekken
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]()
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |