Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 29-04-2013, 19:17
Verwijderd
Citaat:
Je bedoelt: "Die laat ik liever verbranden in de oven, wegeten door wormen of simpelweg wegrotten dan dat ik ze weggeef aan iemand anders".
Ik weet niet. Het is gewoon een raar idee je ogen te geven. Een lijk zonder ogen, best raar.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2013, 20:08
Martiño
Martiño is offline
Ik weet niet of je wel eens iemand hebt gezien die is opgebaard, maar de ogen zijn dan altijd gesloten. Niemand ziet de ogen na het overlijden, ze worden dan sowieso erg snel erg lelijk.
Oud 30-04-2013, 01:07
Verwijderd
Citaat:
Ik weet niet. Het is gewoon een raar idee je ogen te geven. Een lijk zonder ogen, best raar.
Na een tijdje ben je helemaal weggerot en/of opgegeten door larven. Ik begrijp je wel, maar geheel logisch is je gedachtegang niet.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 02:53
HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Het gaat hier alleen om het hoornvlies. Een compleet oogbal transplanteren is niet mogelijk.
Oud 30-04-2013, 10:05
Epicurus
Epicurus is offline
Bij een hoornvliestransplantatie wordt de hele oogbol weggehaald en vervangen door een prothese.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 11:26
Vowel
Vowel is offline
Oh, ik vind het ook een vreemd idee hoor, dat er na mijn dood misschien iemand rondloopt met mijn organen, maar ik vind "het is een naar idee" geen reden om iemand niet te helpen (en eventueel iemand te laten doodgaan) terwijl ik er toch niets meer aan heb.
Met citaat reageren
Oud 30-04-2013, 23:17
108934RS
108934RS is offline
enige rationele reden die ik kan bedenken om je hoornvliezen niet te doneren, is dat het niet van levensbelang is voor de acceptor
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 12:34
Vowel
Vowel is offline
Citaat:
enige rationele reden die ik kan bedenken om je hoornvliezen niet te doneren, is dat het niet van levensbelang is voor de acceptor
Hoe is dat een rationele reden? Het is nog minder belangrijk voor jezelf. Je bent namelijk dood.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 12:39
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Even geleden lag er een brief op de mat, of ik me wel of niet als donor wilde laten registreren. Ik weet het echter nog niet zo goed. Heeft iemand goede voor-/tegenargumenten?
Voor:
- je helpt andere mensen
- andere mensen vinden je minder snel debiel
Tegen:
- n.v.t.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 20:39
Verwijderd
Maar dat kun je aangeven, toch? Of het voor onderzoek gebruikt mag worden?
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 22:11
Verwijderd
Ik zou mijn organen liever laten overhandigen aan mensen die er recht op hebben. Iemand die levens neemt hoort van mij geen organen te krijgen.
Zal trouwens wel wat zijn als ik vermoord wordt en mijn organen gaan naar de onbekende moordenaar die een ongeluk krijgt.

Ook het idee dat mijn organen een prijskaartje krijgen vind ik niks. Ik ben liever gratis.
Met citaat reageren
Oud 01-05-2013, 22:16
Verwijderd
Citaat:
Maar dat kun je aangeven, toch? Of het voor onderzoek gebruikt mag worden?
Voor medisch- wetenschappelijk onderwijs en onderzoek moet je volgens mij contact opnemen met een
anatomisch instituut van een universiteit. Je hebt ook transplantatie onderzoek. Maar dat gaat alleen als je organen ongeschikt zijn. Kunnen ze mee oefenen.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2013, 10:38
Miekje*
Miekje* is offline
Mijn schoonma gaat ook naar zo'n snijzaal, dat heeft ze vast laten leggen.
Oud 02-05-2013, 10:48
Verwijderd
Ik wou het ook wel, maar je kunt niet beiden in België. En mijn ouders zaten er niet om te springen en gezien je dan een aantal weken geen lichaam hebt, kan ik daar wel inkomen dat nabestaanden dat niet heel erg fijn vinden.

Stamceldonoren zijn er ook te weinig, maar dat lijkt me wel bijzonder onaangenaam om te doneren. Misschien ga ik dat overwegen als mijn rilgevoel over pijn, ziekenhuizen en ongemak een beetje bedaard is.
Met citaat reageren
Oud 02-05-2013, 16:02
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Het doneren van nieren, lever of huid is ook niet altijd van levensbelang.
Oud 02-05-2013, 16:04
Martiño
Martiño is offline
Citaat:
Voor medisch- wetenschappelijk onderwijs en onderzoek moet je volgens mij contact opnemen met een
anatomisch instituut van een universiteit. Je hebt ook transplantatie onderzoek. Maar dat gaat alleen als je organen ongeschikt zijn. Kunnen ze mee oefenen.
Je kunt je aanmelden voor medisch onderzoek, maar de meeste onderzoeksafdelingen hebben al meer dan genoeg kandidaten dus vaak is het niet nodig om je aan te melden, tenzij je eventueel interessant bent omdat je een zeldzame afwijking hebt. In dat laatste geval kom je trouwens meestal niet in aanmelding voor reguliere donatie.
Oud 03-05-2013, 01:53
DAH
DAH is offline
Huid doneren gebeurt meestal met beenhuid, toch? Zolang het huid wat zichtbaar zou zijn als ik opgebaard in een kist lig mijn eigen huid is, vind ik het prima.
Oud 03-05-2013, 07:00
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Huid doneren gebeurt meestal met beenhuid, toch? Zolang het huid wat zichtbaar zou zijn als ik opgebaard in een kist lig mijn eigen huid is, vind ik het prima.
Het advies is wel om dan lange kleding te kiezen omdat je een pak aan krijgt. (Je kan wat lekkage krijgen van vloeistof doordat er huid weg is en dat pak absorbeert). Dat zit van nek tot enkels tot polsen.
Oud 03-05-2013, 10:07
Verwijderd
Een oog kunnen ze helemaal niet bij me weghalen, want ik heb helemaal geen goeie ogen.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2013, 17:32
igfy
igfy is offline
Ik heb trouwens hoornvliezen uitgezonderd, niet omdat ik het een raar idee vind voor mezelf/het lijk dat opgebaard ligt, maar meer voor mijn nabstaanden. Dat ze theoretisch iemand tegen zouden kunnen komen die een deel van mijn ogen heeft en daar dan naar kijken. Ik we dat dit ook niet echt rationeel is, want je herkent een hoornvlies niet, maar het is gewoon het idee.
Oud 03-05-2013, 18:05
Verwijderd
Dat is compleet niet rationeel, zelfs.
Met citaat reageren
Oud 03-05-2013, 21:57
Verwijderd
Ik denk niet dat je hier een beslissing op rationele gronden over moet nemen. Doe lekker waar je jezelf het best bij voelt.
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 09:40
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik denk niet dat je hier een beslissing op rationele gronden over moet nemen. Doe lekker waar je jezelf het best bij voelt.
Goede tip. Toevallig voel ik mij het best bij het gooien van miljoenen peuters in een hakselaar, laat ik dat eens gaan doen!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 12:47
Verwijderd
Goede vergelijking!
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 21:57
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Citaat:
Goede tip. Toevallig voel ik mij het best bij het gooien van miljoenen peuters in een hakselaar, laat ik dat eens gaan doen!
Hee hee hee, shame on you.
Al wil je maar één ding doneren, het is meer dan niks, elke donor meer is fantastisch, en kan weer levens redden. Het is mooi dat iemand iets wil doneren, dat moet je prijzen, niet iemand afzeiken omdat hij een dingetje liever bij zich houdt in z'n graf.
Oud 04-05-2013, 22:33
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Hee hee hee, shame on you.
Al wil je maar één ding doneren, het is meer dan niks, elke donor meer is fantastisch, en kan weer levens redden. Het is mooi dat iemand iets wil doneren, dat moet je prijzen, niet iemand afzeiken omdat hij een dingetje liever bij zich houdt in z'n graf.
Ga je mij dan ook prijzen als ik niet miljoenen, maar slechts duizenden peuters in de hakselaar gooi?
Met citaat reageren
Oud 04-05-2013, 22:54
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Citaat:
Ga je mij dan ook prijzen als ik niet miljoenen, maar slechts duizenden peuters in de hakselaar gooi?
Het is in ieder geval een stap in de goede richting
Oud 05-05-2013, 09:25
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Het is in ieder geval een stap in de goede richting
Uiteraard, maar het niet gooien van peuters in de hakselaar is zo vanzelfsprekend dat het niet echt bewonderenswaardig is. Zo is het ook met orgaandonatie, dat wat mij betreft ook helemaal geen keuze hoeft te zijn (al heb je met een opt-outsysteem al voldoende organen, want dan wordt vrijwel iedereen automatisch donor).
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 13:25
Verwijderd
Citaat:
Een oog kunnen ze helemaal niet bij me weghalen, want ik heb helemaal geen goeie ogen.
Het gaat niet om je hele oog, maar om het hoornvlies. Tenzij je zelf een beschadigd hoornvlies hebt kun je dat gewoon doneren.
Met citaat reageren
Oud 05-05-2013, 23:39
kaaspepsel
kaaspepsel is offline
Citaat:
Uiteraard, maar het niet gooien van peuters in de hakselaar is zo vanzelfsprekend dat het niet echt bewonderenswaardig is. Zo is het ook met orgaandonatie, dat wat mij betreft ook helemaal geen keuze hoeft te zijn (al heb je met een opt-outsysteem al voldoende organen, want dan wordt vrijwel iedereen automatisch donor).
Wat is een opt-outsysteem? Dat je automatisch donor bent, maar als je dat echt niet wilt het ook niet kan worden? Of heb ik het nu helemaal mis?
Oud 06-05-2013, 13:49
Verwijderd
Het is precies wat hij zegt dat het is in die post. Iedereen is automatisch donor tenzij je aangeeft dat je het niet wilt zijn.
Met citaat reageren
Oud 06-05-2013, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Ik vind je standpunt echt belachelijk kerel, ben je serieus of ben je aan het trollen?
Met citaat reageren
Oud 07-05-2013, 14:45
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik vind je standpunt echt belachelijk kerel, ben je serieus of ben je aan het trollen?
Het is geen standpunt, maar een analogie.
Met citaat reageren
Oud 07-05-2013, 20:09
HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Dat ze theoretisch iemand tegen zouden kunnen komen die een deel van mijn ogen heeft en daar dan naar kijken. Ik we dat dit ook niet echt rationeel is, want je herkent een hoornvlies niet, maar het is gewoon het idee.
Kun je dat gevoel een beetje uitleggen? Niet om te bekritiseren, maar gewoon omdat ik me er echt niets bij voor kan stellen.
Oud 08-05-2013, 23:15
Verwijderd
Citaat:
Het is geen standpunt, maar een analogie.
Blablabla.. Jij bent toch die gozer die een paar keer per week meldt dat 'ie super intelligent is? Misschien dat je dan ook kan aanvoelen dat dit een gevoelskwestie is voor veel mensen.
Met citaat reageren
Oud 09-05-2013, 08:36
Martiño
Martiño is offline
Koppel je nu intelligentie en emotie (aanvoelen) aan elkaar? Het is ook een gevoelskwestie voor veel mensen, maar intelligente mensen zijn niet per definitie empathisch begaafd.

En ik vind mezelf toch wel redelijk wat empathie hebben, maar het 'gevoel' van mensen die zeggen dat ze niet willen doneren omdat ze het een eng/gek idee vinden en/of er niet bij willen nadenken, terwijl je met doneren mensenlevens kan redden of significant kan verbeteren kan ik niet echt 'aanvoelen' hoor. Het is je recht, maar ik snap dat gevoel niet.
Oud 09-05-2013, 09:14
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Blablabla.. Jij bent toch die gozer die een paar keer per week meldt dat 'ie super intelligent is? Misschien dat je dan ook kan aanvoelen dat dit een gevoelskwestie is voor veel mensen.
Zoals Martiño al suggereert is mijn empathisch vermogen nul, maar dat is hier niet relevant. Zeggen dat iets "een gevoelskwestie" is, is niet voldoende rechtvaardiging om dan maar mensen de dood in te jagen. Voor veel verkrachters is vrouwen verkrachten ongetwijfeld ook "een gevoelskwestie", maar de meeste mensen keuren het alsnog af.
Met citaat reageren
Oud 15-05-2013, 10:53
Verwijderd
Deze zag ik net langskomen en vond ik wel toepasselijk:
Met citaat reageren
Oud 23-05-2013, 15:39
Joey9
Joey9 is offline
Nee, want het is er e.e.a. mis in mijn lichaam.
Oud 04-06-2013, 12:19
HFSH
HFSH is offline
Citaat:
Nee, want het is er e.e.a. mis in mijn lichaam.
Nog geen reden om je niet in te registreren, wie weet wat ze uiteindelijk nog kunnen gebruiken?
Oud 04-06-2013, 16:29
DaichiDechu
DaichiDechu is offline
Ik zou het wel doen hoor, je bent toch al dood dus wat boeitet x)
Uiteindelijk zullen je organen toch vergaan, kan je er beter iets nuttigs mee laten doen
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 17:10
Verwijderd
Citaat:
Ik zou het wel doen hoor, je bent toch al dood dus wat boeitet x)
Uiteindelijk zullen je organen toch vergaan, kan je er beter iets nuttigs mee laten doen
'Uiteindelijk' vergaan ze dan ook.

OT: Ik zou het wel doen, omdat ik dan toch niks meer ben dan een hoopje vlees. Kan mij het wat schelen wat er dan met me gebeurd. Heb dan toch geen bewustzijn meer.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 17:23
Verwijderd
Ik zou geen redenen weten waarom ik het absoluut niet zou willen afstaan, dus daarom ben ik donor.
Met citaat reageren
Oud 04-06-2013, 19:44
arPos
arPos is offline
ik heb me jaren geleden al geregistreerd, ik zie geen enkele reden om niet geregistreerd te staan dat is mijn pro-reden.

Regels voor berichten