Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-02-2015, 23:29
Durian
Durian is offline
Citaat:
Wat een idioot systeem.
Ja ach ja, ik heb geen dyslexie, het zal allemaal wel.
Oud 21-02-2015, 23:34
Durian
Durian is offline
Citaat:
Met dyslexie moet je gewoon alle lesse volge je mag alleen in de les en met toetse hulpmidele gebruiken en er telt een ander be cijfer rigs syteem voor talle
Haha, ja, jij weet het vast beter over mijn school

Citaat:
Er bestaat inderdaad de wettelijke mogelijkheid voor scholen om ook vrijstelling te verlenen van Frans/Duits in de bovenbouw.
Jup, wel gewoon een extra vak moet je dan kiezen zodat je uiteraard evenveel uren hebt
Oud 22-02-2015, 09:06
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Als je slim genoeg bent voor VWO kan je ook die lastige talen gewoon weten bij te houden. Het zal meer moeite kosten, bèta vakken kan je snappen, talen moet je vooral keihard leren. Maar als je daar je best voor doet zijn er zeker voldoendes te halen. Woordjes stampen vond ik bijvoorbeeld super lastig, maar luisteren en lezen werd ik steeds beter in, waardoor mijn cijfers toch voldoende bleven. Ik heb vaak genoeg bezorgde Duits-leraressen gesproken, omdat ik maar geen woordjes kon leren (tenzij ik er al mijn tijd aan besteedde), maar met grammatica, lezen en luisteren wist ik ze steeds weer gerust te stellen.
Dit heb ik ook! Maar dan met de grammatica, zeker als je van die werkwoorden in moet vullen in een zin, dan snap ik er opeens niets meer van.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 09:07
-Marleen
-Marleen is offline
Maar ik sta gewoon een 7 voor Duits, misschien niet het hoogste cijfer maar wel goed toch?
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 09:09
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Op mijn school hoef je als je dyslexie hebt niet Duits of Frans te volgen. Wel natuurlijk Engels en Nederlands.
Bij ons is dat ook zo.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 09:10
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Haha, ja, jij weet het vast beter over mijn school

Jup, wel gewoon een extra vak moet je dan kiezen zodat je uiteraard evenveel uren hebt
Of ophokuren
Zoals ik heb
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 10:44
Reversistence
Reversistence is offline
Anders reageer je nog vier keer
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 10:46
Elin3
Elin3 is offline
Citaat:
Anders reageer je nog vier keer
Anders doe je even onaardig zonder zelf iets nuttigs aan het topic toe te voegen

@Marleen; je kunt ook meerdere berichten in een keer quoten, gebruik het knopje met de +
Oud 22-02-2015, 11:03
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Anders doe je even onaardig zonder zelf iets nuttigs aan het topic toe te voegen

@Marleen; je kunt ook meerdere berichten in een keer quoten, gebruik het knopje met de +
Ja oeps sorry
Ik was voor het eerst in lange tijd weer eens op mijn laptop online en dan werkt dat een beetje naar en ik had nog niet alles gelezen voordat ik ging reageren dus reageerde ik telkens opnieuw . Maar bedankt voor de tip
Met citaat reageren
Oud 22-02-2015, 20:08
Reversistence
Reversistence is offline
Citaat:

Ik heb al twee keer eerder wat toegevoegd!
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 10:51
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Nothing said here...
Even hervormd:
Een studie is eigenlijk sowieso iets wat je niet echt zou willen doen als je wist waar je hoogst waarschijnlijk mee achterbleef. Het is namelijk een schuld-verwekkend tijdsverdrijf om vervolgens niet aan de baan te komen die bij je studie of ( < is niet persé >) passie past.

Ik vind het sowieso een beetje stom van je om überhaupt te zeggen dat Dyslexie (altijd) een smoes is.

Laatst gewijzigd op 17-03-2015 om 13:48.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 10:58
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Verder ben ik het met Schrödinger eens - als je in staat bent betavakken te doen moet je ook wel in staat zijn om wat woordjes en grammatica te leren.
Nope!

bètavakken raken hele andere cognitieve vlakken dan taalvakken
Sterke invloed in succes op de vakken:
bètavakken = p.q (praktische intelligentie) taalvakken = v.q (verbale intelligentie).

Vergelijk het met een autist (sinds dat die vaak ergens heel goed in zijn maar de rest niet kunnen), hij is erg goed in Technische natuurkunde en het bouwen van bijv. vliegtuigen maar spreken kan hij niet.

Wat het ook vaak bij hoogbegaafde en autisten is, is dat er vaak een intelligentiekloof is (zoek maar op). Daardoor zijn ze dus aan 1 kant heel slim, aan de andere kant heel dom (ik weet hoe frustrerend het is als je je niet kunt uiten in woorden of juist andersom).

Laatst gewijzigd op 17-03-2015 om 13:50.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 11:37
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Waar haal jij dat vandaan? Bètastudies vereisen niet per se taalvaardigheid in Engels, zolang je de stof begrijpt en (als je geen Engels (of gewoon slecht bent daarin) kan dan vertaalde of gewoon Nederlandse (aangezien niet alles alleen maar in het Engels is...)) toetsen maakt.
Bijna alle literatuur is in het Engels, daar zijn geen vertalingen van.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 17:02
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Waar haal jij dat vandaan? Bètastudies vereisen niet per se taalvaardigheid in Engels, zolang je de stof begrijpt en (als je geen Engels (of gewoon slecht bent daarin) kan dan vertaalde of gewoon Nederlandse (aangezien niet alles alleen maar in het Engels is...)) toetsen maakt.

Ik vind het sowieso een beetje stom van je om überhaupt te zeggen dat Dyslexie tussen iemands oren zit (letterlijk wel, maar figuurlijk niet hé) (daarmee vertel je mij al genoeg over je ware intelligentie just kidding..).
Waar haal ik dat vandaan? Ik heb zelf een bètastudie (natuurkunde) afgerond; alle literatuur is in het Engels, de software die je gebruikt is in het Engels en de master werd volledig in het Engels gegeven (dat is wellicht niet zo bij alle masters, maar ik vermoed van wel aangezien die masters ook gericht zijn op buitenlandse studenten). Je hoeft niet per se vloeiend Engels te spreken om een bètastudie af te ronden, maar als je veel moeite hebt met Engels heb je wel een probleem. Een wetenschappelijke carrière is dan sowieso uitgesloten, maar ook in het bedrijfsleven zul je veel problemen hebben doordat software vrijwel uitsluitend in het Engels is, technische handleidingen in het Engels geschreven zijn, etc.

Ik heb overigens niet gezegd dat dyslexie "tussen de oren" zit, wel wordt het vaak als excuus gebruikt door mensen die geen dyslexie hebben maar gewoon niet zo snugger zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 17:20
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Bijna alle literatuur is in het Engels, daar zijn geen vertalingen van.
Citaat:
Waar haal ik dat vandaan? Ik heb zelf een bètastudie (natuurkunde) afgerond; alle literatuur is in het Engels, de software die je gebruikt is in het Engels en de master werd volledig in het Engels gegeven (dat is wellicht niet zo bij alle masters, maar ik vermoed van wel aangezien die masters ook gericht zijn op buitenlandse studenten). Je hoeft niet per se vloeiend Engels te spreken om een bètastudie af te ronden, maar als je veel moeite hebt met Engels heb je wel een probleem. Een wetenschappelijke carrière is dan sowieso uitgesloten, maar ook in het bedrijfsleven zul je veel problemen hebben doordat software vrijwel uitsluitend in het Engels is, technische handleidingen in het Engels geschreven zijn, etc.

Ik heb overigens niet gezegd dat dyslexie "tussen de oren" zit, wel wordt het vaak als excuus gebruikt door mensen die geen dyslexie hebben maar gewoon niet zo snugger zijn.
Ik weet zeker dat er wel minstens 1 studie in het Nederlands moet zijn. En anders is Wiskunde ook nog een bètavak, en volledig in het Nederlands te doen(? niet alles denk ik).. Scheikunde kun je als het goed is ook in het Nederlands volgen (although elementen Engels/Latijns blijven, op wolfraam na ik denk dat het wel wat Engels bevat..). Dat maakt al 2 bètavakken (bijna) in Nederlands. En wie zegt dat je geen externe hulp kunt zoeken (iemand die het voor je vertalen wilt, je daarvoor speciaal met je huiswerk helpt.. Het is waarschijnlijk wel mogelijk alleen moeilijk te doen.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Met het zeggen van

Citaat:
Ach, wie heeft er tegenwoordig geen dyslexie? Beetje een makkelijk excuus, vind je niet?
lijkt het ook net alsof je doet alsof het niet echt bestaat bij meeste mensen (je zegt gewoon ach het is waarschijnlijk weer een smoes), terwijl jij daar niet over zou kunnen oordelen natürlich.

Maar... Srry maakte daarbij wel een fout, want je zei inderdaad niet dat het 'tussen de oren' zit/zat. Alleen met wat je zei kwam je wel aardig oordelend over.

#AlSjEdItLeEsTdAnHeBjEgEeNLeVeN

Laatst gewijzigd op 17-03-2015 om 13:51.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 17:36
Tochjo
Tochjo is offline
Citaat:
anders is Wiskunde ook nog een bètavak, en volledig in het Nederlands te doen(? niet alles denk ik).. Scheikunde kun je als het goed is ook in het Nederlands volgen (although elementen Engels/Latijns blijven, op wolfraam na ik denk dat het wel wat Engels bevat..)
Denk je dit alleen of heb je redenen om dit te geloven? Voor bètastudies in het algemeen geldt namelijk dat Engels een belangrijke rol vervult, zowel wat literatuur betreft als de taal waarin colleges gegeven worden.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 17:37
Durian
Durian is offline
Citaat:
Of ophokuren
Zoals ik heb
Jep, die heten bij ons studie-uren
Oud 02-03-2015, 18:00
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat:
Ik weet zeker dat er wel minstens 1 studie in het Nederlands moet zijn. En anders is Wiskunde ook nog een bètavak, en volledig in het Nederlands te doen(? niet alles denk ik).. Scheikunde kun je als het goed is ook in het Nederlands volgen (although elementen Engels/Latijns blijven, op wolfraam na ik denk dat het wel wat Engels bevat..). Dat maakt al 2 bètavakken (bijna) in Nederlands. En wie zegt dat je geen externe hulp kunt zoeken (iemand die het voor je vertalen wilt, je daarvoor speciaal met je huiswerk helpt.. Het is waarschijnlijk wel mogelijk alleen moeilijk te doen.
Er zijn zeker studies waarbij kennis van het Engels niet belangrijk is, maar wiskunde en scheikunde horen daar niet bij.
Citaat:
lijkt het ook net alsof je doet alsof het niet echt bestaat bij meeste mensen (je zegt gewoon ach het is waarschijnlijk weer een smoes), terwijl jij daar niet over zou kunnen oordelen natürlich.

Maar... Srry maakte daarbij wel een fout, want je zei inderdaad niet dat het 'tussen de oren' zit/zat. Alleen met wat je zei kwam je wel aardig oordelend over.

#SLaaPDrOnKENScHRiJvEN
Inderdaad, ik ben aardig oordelend over mensen die met slappe smoesjes komen i.p.v. te erkennen dat ze gewoon lui of dom zijn.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 20:02
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Hoe wil je het in hemelsnaam doen als je studie (bijna) alle literatuur (boeken, readers, artikelen etc.) in het Engels geeft
Veel mastercolleges worden ook in het Engels gegeven (aan o.a. de TU Delft alle inmiddels), en er zijn ook verplichte vakken waarbij de docent niet eens Nederlands spreekt (eigen ervaring aan de TU Delft).

Het is wel duidelijk dat je niet weet wat de taal in de bèta-wetenschap is, dat is namelijk Engels
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 20:04
df
df is offline
Citaat:
Maar ik sta gewoon een 7 voor Duits, misschien niet het hoogste cijfer maar wel goed toch?
Een 7 wat laag.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2015, 20:04
Axel11
Axel11 is offline
Maar Creeperded, ik daag je uit: geef me een link naar een pagina van een universiteit over een bèta-studie waaruit blijkt dat alles in het Nederlands is
Met citaat reageren
Oud 03-03-2015, 06:49
Elin3
Elin3 is offline
Ik volg een Nederlandse talige bètastudie. En weet je wat zo leuk is, niet alle vakken worden in het Nederlands gegeven! Soms kan een docent beter Engels en ten behoeven van de leskwaliteit wordt het college dan gewoon in het Engels gegeven. Ook zijn op één boek na al mijn boeken Engelstalig. Je kan er bij een bètastudie voor kiezen je boeken niet te gebruiken, maar de college slides zijn soms ook in het Engels. Zelfs als het vak in het Nederlands gegeven wordt. Zonder enige kennis of begrip van de Engelse taal kan je niet meekomen op het juiste niveau.
Oud 17-03-2015, 13:11
Creeperded209
Creeperded209 is offline
verwijderde post

Niets te zien guys, move on.
Don't mind that big reptile behind me!

Laatst gewijzigd op 17-03-2015 om 13:33.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 13:13
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Inderdaad, ik ben aardig oordelend over mensen die met slappe smoesjes komen i.p.v. te erkennen dat ze gewoon lui of dom zijn.
Dyslexie is niet zo'n 'slap smoesje', ten minste als je het echt hebt...
BTW heb ik volgens mij al wat keren erkent te lui/moe te zijn of gewoon geen zin te hebben om iets te doen (en daarbij dus lui).

Laatst gewijzigd op 17-03-2015 om 13:32.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 13:30
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Srry voor al mijn luie ontwetendheid, inderdaad is alles bijna compleet in het Engels (Zelfs ookal is het een 'Nederlandstalige' bètastudie)

Ik geef toe dat ik eens mijn handkanus moet houden voor dat ik onderzoek over het onderwerp doe waar ik op wil reageren.

Maar al en al zijn er, zoals jullie al weten, meerdere studies die aantonen dat leerlingen beter presteren onder andere omstandigheden..
En fuckregering doet er niets mee.

Als laatste:
Vinden jullie eigenlijk ook niet dat je meer rechten over je eigen topic zou moeten bezitten?? Zoals het sluiten en misschien zelfs verwijderen van je eigen topic als je het zelf bijvoorbeeld als beschamend beschouwd, nadat je het impulsief begonnen bent.

Te lezen aan mijn handtekening:
I'm on a journey, a journey of life.
Oud 17-03-2015, 13:34
Creeperded209
Creeperded209 is offline
Citaat:
Het is wel duidelijk dat je niet weet wat de taal in de bèta-wetenschap is, dat is namelijk Engels
Jammer genoeg verdwijnt Latijn wel..
Oud 17-03-2015, 14:33
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Als laatste:
Vinden jullie eigenlijk ook niet dat je meer rechten over je eigen topic zou moeten bezitten?? Zoals het sluiten en misschien zelfs verwijderen van je eigen topic als je het zelf bijvoorbeeld als beschamend beschouwd, nadat je het impulsief begonnen bent.
In beginsel niet, omdat het topic en de discussie ook voor andere mensen (al dan niet in de toekomst) nuttig kunnen zijn, en omdat het nogal vreemd is dat je zo posts van andere leden zou kunnen verwijderen of andere leden monddood kunt maken. Het maakt het er bovendien niet aantrekkelijker op om als lid hier überhaupt nog te reageren of een discussie aan te gaan met iemand, als je weet dat alles toch kan verdwijnen of achter een slotje weggestopt kan worden.
Daarnaast geldt ook nog vaak dat je hier vrij anoniem bent, dat je je account kunt verwijderen waardoor je nickname bij al je posts verdwijnt, en dat je altijd een nieuwe account kunt aanmaken om mee verder te forumen.

Desalniettemin kun je altijd een PM sturen aan de forumbaas van het subforum of een topic openen op Meldpunt & Mededelingen en vragen om sluiting of verwijdering in het geval van bijzondere omstandigheden.
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 14:39
Axel11
Axel11 is offline
Citaat:
Jammer genoeg verdwijnt Latijn wel..
Dat is al lang verdwenen
Met citaat reageren
Oud 17-03-2015, 15:00
-Marleen
-Marleen is offline
Citaat:
Een 7 wat laag.
Met citaat reageren
Oud 16-05-2015, 17:10
Lotta_JPMorgan
Lotta_JPMorgan is offline
Ik zou het zeer spijtig vinden mocht Latijn verdwijnen. Ik heb er tot nu al heel erg veel plezier van gehad en het heeft me erg geholpen met moderne talen zoals Frans. Bovendien heb ik nu heel wat meer discipline gekweekt!
Met citaat reageren
Oud 19-05-2015, 13:42
All Out Of Love
All Out Of Love is offline
Hoi,

ik ben van de regering en ik lees mee.

Wij hebben maling aan wat jij vind.

doei!
Oud 20-05-2015, 13:34
Schrödinger
Schrödinger is offline
Citaat: