Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() en overigens, waarom vervelend? Leer liever mooie gedichten uit mijn hoofd dan slechte...
|
J. C. BLOEM (1887-1966)
SPIEGELING Een duivenveeren hemel weerspiegelt in de zee, Blauw licht dampt tusschen hemel en stiller hemelbeeld. Ter eene en andre zijde rondt zich de kling der kust Naar een vervloeiden einder van zee, lucht, land en mist. De erinnering wordt wakker aan een verloren schoon; Een oud gevoel keert weder van uit een langen droom. Een droom van stemmen en van gelaten en gerucht En steeds vermoeider worden, en dien men leven zegt. ’t Was eerst een eindloos hunkren, een dwalen her en der, Werd toen een daaglijksch derven, en toen ook dat niet meer. -- Het uur wordt later, ’t duister groeit door het grijze heen. Een parelzwarte hemel schaduwt de schemerzee.
|
Ik heb ooit dit geschreven:
Bloemen in de Dapperstraat. Ik tel de hotelketens op het strand en de vele stenen van het buurtpension. Ik vermijd de rails en ook het treinperron en haat de vastgeklonken waterkant. Zeg me dat het ouderwetse straatgezicht niet zo zeer vernieuwd is als mijn woorden, land waar ooit de tarwepluimen gloorden ik zie u enkel nog met mijn ogen dicht en voel u hulp'loos delen in mijn haat jegens vele stedelijke wegen die langs ons trekken zonder een'ge groet. Deze overdenking kwam ik tegen, verregend, in de zon haar laatste gloed, domweg verdrietig in de Dapperstraat. En ik heb pas geleden over het andere gedicht van Bloem een idiote interpretatie geschreven. Als er geinteresseerden zijn ![]() Bloem = Koel!
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
Gedichten dani444 | 7 | 03-07-2011 23:21 | |
Verhalen & Gedichten |
[aanradertopic] Wat te lezen? Verwijderd | 14 | 07-07-2010 17:39 | |
Verhalen & Gedichten |
De decadente pot, de negroïde ketel en seksuele enumeraties. Diary of Dreams | 22 | 23-08-2005 14:52 | |
Verhalen & Gedichten |
Inferno Reynaert | 11 | 22-08-2005 23:57 | |
Verhalen & Gedichten |
Plaats hier gedichten die je mooi vindt van bekende dichters. Dreamerfly | 106 | 28-12-2004 21:45 | |
Verhalen & Gedichten |
J.C. Bloem Cinamon | 3 | 02-05-2003 21:43 |