Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2003, 23:04
rockyj
rockyj is offline
Dat is dus dat de politie gewoon willekeurig mensen op straat aanhoudt en ze fouilleerd. Ik zag het laatst op tv (nova geloof ik) en ik vind het wel redelijk schandalig.

Mag de politie dat eigenlijk zomaar doen?

Ik weet wel dat ik het niet fijn zou vinden als ik opeens zou worden aangehouden en een paar gasten me opeens betasten om het zo maar te zeggen.

Maarja wat vinden jullie er nou van
Oud 10-03-2003, 23:05
rockyj
rockyj is offline
ohja dit heb ik geleerd met maatschappijleer

De taken van de politie zijn:
· Openbare orde handhaven
· Hulp verlenen
· Strafbare feiten opsporen, hierbij heeft de politie bepaalde bevoegdheden:
o De politie mag een persoon staande houden en vragen naar zijn persoonlijke gegevens
o De politie mag een verdachte aanhouden en meenemen naar het bureau voor verhoor. Maximaal 6 uur.
o De politie mag een verdachte onder bepaalde omstandigheden langer vasthouden
o De politie mag onder bepaalde voorwaarden voorwerpen in beslag nemen
o De politie mag door het aanbieden van een schikking de straf op bepaalde overtredingen zelf afhandelen (komt van http://huiswerk.scholieren.com/werks...w.php3?id=4796)
Oud 10-03-2003, 23:15
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Als er redelijke verwachtingen kunnen zijn dat men ontoelaatbare dingen (wapens) bij zich draagt, zoals in uitgaansgelegenheden of er om heen, dan vind ik het prima. Prachtig zelfs.

Als ik door m'n woonwijkje heencross op m'n driewieler en ze doen het dan... mja, dat wordt minder gewaardeerd.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:19
de communiceerbeer
de communiceerbeer is offline
wat de liefde van mijn leven zegt
Oud 10-03-2003, 23:25
Atje85
Atje85 is offline
Boeie, ik zie het in H'sum nog lang niet gebeuren.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:29
rockyj
rockyj is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 00:25:
Boeie, ik zie het in H'sum nog lang niet gebeuren.
Nog niet zomaar op straat (gelukkig), maar als je een kroeg/discotheek inwilt word je ook hier al weleens gefouilleerd.
Oud 10-03-2003, 23:29
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:29:
Nog niet zomaar op straat (gelukkig), maar als je een kroeg/discotheek inwilt word je ook hier al weleens gefouilleerd.

Ben je daar tegen dan?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:31
rockyj
rockyj is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 00:29:
Ben je daar tegen dan?
Ja
Oud 10-03-2003, 23:31
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:31:
Ja

Ze pakken zeker steeds je wapens af
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:35
rockyj
rockyj is offline
Nee, ik vind het gewoon schandalig dat alleen de mensen met een 'verkeerde uitstraling' er altijd tussenuit worden gepikt.
Het wordt alleen toegepast zodat de portiers bepaalde mensen kunnen 'pesten'.
Van de politie vraag ik me af of het wel rechtsgeldig is
Oud 10-03-2003, 23:38
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:35:
Nee, ik vind het gewoon schandalig dat alleen de mensen met een 'verkeerde uitstraling' er altijd tussenuit worden gepikt.
Van de politie vraag ik me af of het wel rechtsgeldig is
Hehe ja jij ziet er ook zo eng uit, maar ze fouilleren toch iedereen?¿? Anders kan je net zo goed een wapen mee naar binnen laten smokkelen door een vriend van je die er normaal uitziet en die m dan vervolgens binnen weer aan je terug geeft.

Ja tuurlijk, er zijn toch wetten voor
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:39
rockyj
rockyj is offline
Dus jij zou er geen problemen mee hebben als jij morgen van straat af wordt geplukt en hardhandig gefouilleerd word, voor een veiligere samenleving??
Oud 10-03-2003, 23:41
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:39:
Dus jij zou er geen problemen mee hebben als jij morgen van straat af wordt geplukt en hardhandig gefouilleerd word, voor een veiligere samenleving??
Dat heb ik toch niet gezegd. Ik dacht dat we t over uitgaansgelegenheden hadden.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:42
Canon the Brilarian
Canon the Brilarian is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:39:
Als je dat 'hardhandig' nou eens weglaat...

Overigens is het in de grote steden sowieso zo, dat in de meeste discotheken je bij de ingang altijd (iig als jongensfiguur) gefouilleerd wordt. En terecht.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:45
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Canon the Brilarian schreef op 11-03-2003 @ 00:42:
Als je dat 'hardhandig' nou eens weglaat...

Overigens is het in de grote steden sowieso zo, dat in de meeste discotheken je bij de ingang altijd (iig als jongensfiguur) gefouilleerd wordt. En terecht.
Dat vind ik discriminatie. dan kan je als jongen dus je mes ofzo aan je vriendin geven
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:46
rockyj
rockyj is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 00:41:
Dat heb ik toch niet gezegd. Ik dacht dat we t over uitgaansgelegenheden hadden.
ja daar ging het eventjes naartoe, maar daar wil ik het eigenlijk helemaal niet over hebben

terug naar
PREVENTIEF FOUILLEREN OP STRAAT
Oud 10-03-2003, 23:47
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:46:
terug naar

Tegen.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:47
Canon the Brilarian
Canon the Brilarian is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 00:45:
Dat vind ik discriminatie. dan kan je als jongen dus je mes ofzo aan je vriendin geven
Metaaldetector.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:49
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Canon the Brilarian schreef op 11-03-2003 @ 00:47:
Metaaldetector.
Waarom wordt je dna nog gefouilleerd?

Omdat zo een metaaldetector niet alle wapens 'ziet' ??
Dan zou je iedereen moeten fouilleren.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2003, 23:51
rockyj
rockyj is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 00:49:

Geeft ze een gevoel van macht
Oud 11-03-2003, 00:20
Verwijderd
als je goed had gekeken dan had je ook gezien dat in 1 avond 12 handvuurwapen 1 geweer 1 machine geweer en dan nog zoveel messen knuppels en potjuhs pepperspray van de straat af gehaald zijn

en het is nog altijd vrijwillig het is niet zo dat je beet pakken tegen de muur smijten en met hun klauwen overal graaien

ze houden je tegen en vragen of ze in je zakken enzo mogen kijken zeg jij van niet dan is het makkelijk dan krijg je een enkeltjuh buro maare als jij geen wapens hebt wat is dan het probleem
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 07:29
Verwijderd
Ik vind het helemaal niet erg dat men preventief wil gaan fouilleren. Het is een illusie om te denken dat wij in een maatschappij leven waarin de mentaliteit van de mensen verandert wanneer er een belerend spotje oid op de TV uitgezonden wordt. Het is in heel veel gevallen gewoon niet meer veilig op straat. Niet alleen in cafe's en discotheken, maar bijvoorbeeld ook in het openbaar vervoer en bij voetbal wedstrijden. Wanneer je niets te verbergen hebt, hoef je in principe ook niet bang te zijn wanneer je gefouilleerd wordt. Ook zul je heus niet zomaar hardhandig gefouilleerd worden, omdat er heel veel mensen nog tegen fouilleren zijn, waardoor de (aan)klachten niet van de lucht zullen zijn. Trouwens, wanneer dit doorgezet wordt, zullen er toch wetten moeten komen die het preventief fouilleren wel aan banden zullen leggen....
Met citaat reageren
Oud 11-03-2003, 08:05
Steefjuh
Steefjuh is offline
mn pa werkt bij de politie:

ze vragen wel of ze je mogen fouilleren, zeg je nee, dan heb je vast iets te verbergen en wordt je toch even halt gehouden. zeg je ja, dan fouilleren ze je even en mag je gaan, als je nix hebt.

En dit zou niet worden gedaan als het niet nodig was, maar je de maatschappij van tegenwoordig....

groetjes,

ps, ik ben er overigens voor, en niet omdat mn pa er werkt of zo. dat boeit me namelijk niet.
Oud 11-03-2003, 14:37
Shock
Shock is offline
Ik heb er helemaal niks op tegen... De laatste tijd gebeuren er gewoon teveel (gewelds)delicten waardoor ze zoiets bijna moeten.
Dat ze alleen de mensen met verkeerde uitstraling er tussenuit halen zal vast wel een reden hebben. Ik bedoel.. als je niks te verbergen hebt, waarom zou je dan moeilijk doen? Degenen die dan juist wel moeilijk doen halen ze eruit.
Natuurlijk is het ff lullig dat je misschien 3 minuten halt wordt gehouden, maar wat dan nog? Ik vind de openbare orde en veiligheid ietsie belangrijker.
Oud 11-03-2003, 21:45
Thomas
Thomas is offline
Ik ben voor.

Zelf heb ik niets te verbergen en daarom heb ik er geen problemen mee. Als iedereen een klein stukje privacy zou inleveren en het helpt echt om iets te doen tegen de hoge criminaliteitcijfers, dan vind ik dat we daar voor moeten gaan.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 11-03-2003, 22:01
Joël
Joël is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:35:
Bij portiers (bij uitgaansgelegenheden) gaat het om particuliere instellingen die niet toebehoren aan de overheid. Daar mogen ze bij de ingang gewoon alles en iedereen fouilleren als ze dat willen.

Citaat:
Atje85 schreef op 11-03-2003 @ 00:49:

Omdat ik anders m'n honkbalknuppel mee neem .
Oud 11-03-2003, 22:03
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
OK ik vind het ook een beetje ver gaan, maar het zal toch moeten in deze rottijd waar je voor het minste of geringste een kogel door de kop kan krijgen.
Oud 11-03-2003, 22:05
Joël
Joël is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:04:
Dat is dus dat de politie gewoon willekeurig mensen op straat aanhoudt en ze fouilleerd. Ik zag het laatst op tv (nova geloof ik) en ik vind het wel redelijk schandalig.

Mag de politie dat eigenlijk zomaar doen?
Overigens is het niet zo dat de politie tegenwoordig zomaar iedereen zonder redelijke verdenking kan fouilleren. Zogenaamd preventief fouilleren kan alleen onder bepaalde voorwaarden. Ik geloof dat de burgemeester een risicogebied aan kan wijzen waar voor een periode van 12 uur lang iedereen gefouilleerd mag worden (en er zullen ongetwijfeld meer voorwaarden en waarborgen tegen misbruik zijn).
Oud 12-03-2003, 11:25
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Zolang ik geen studies onder ogen krijg waaruit blijkt dat preventief fouilleren een significante reductie van geweldsdelicten en andere criminaliteit tot gevolg heeft ben ik tegen.
Oud 12-03-2003, 21:39
22B
22B is offline
Aan de ene kant vind ik t belachelijk (privacy), maar aan de andere kant schijnt t wel weer nodig te zijn. Als er niemand iets fouts bij zou hebben, dan zou t ook niet nodig zijn. Schijnbaar is t dus toch nodig, maar kben er niet echt voorstander van
Oud 12-03-2003, 22:04
Verwijderd
lijkt me geen goed id dat ze dat zomaar mogen doen bij iedereen. ik snap wel dat ze met die terroristische dreigingen enzo de veiligheid op straat willen bevorderen, maar ik vind dat ze dan wel echte aanwijzingen moeten hebben tegen iemand voordat ze mogen fouilleren
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 22:27
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
rockyj schreef op 11-03-2003 @ 00:46:
terug naar
In Rotterdam Spangen is het al zo dat ze je preventief fouilleren als ze je verdacht of iets dergelijks vinden..
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 22:33
Boogie
Boogie is offline
schending van de privacy, lokt uit tot misbruik
Oud 12-03-2003, 22:41
PV
PV is offline
ik zou er geen problemen mee hebben als criminaliteit enzo daar mee kan worden voorkomen
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 23:34
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 12-03-2003 @ 23:27:
In Rotterdam Spangen is het al zo dat ze je preventief fouilleren als ze je verdacht of iets dergelijks vinden..

Al meegemaakt dan?
Met citaat reageren
Oud 12-03-2003, 23:35
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Joël schreef op 11-03-2003 @ 23:01:
Bij portiers (bij uitgaansgelegenheden) gaat het om particuliere instellingen die niet toebehoren aan de overheid. Daar mogen ze bij de ingang gewoon alles en iedereen fouilleren als ze dat willen.

Omdat ik anders m'n honkbalknuppel mee neem .
Ja, dus de meiden moeten dan toch ook gefouilleerd worden?
Dat is waar ik op doelde
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 09:04
ESCO
ESCO is offline
Citaat:
Ja, dus de meiden moeten dan toch ook gefouilleerd worden?
Dan moet er een vrouwelijke portier erbij zijn.
Oud 13-03-2003, 09:58
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 12-03-2003 @ 12:25:
Zolang ik geen studies onder ogen krijg waaruit blijkt dat preventief fouilleren een significante reductie van geweldsdelicten en andere criminaliteit tot gevolg heeft ben ik tegen.
dat proberen ze net te bestuderen
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 10:14
Boeing 747-400
Boeing 747-400 is offline
Ik heb helemaal niets tegen preventief fouilleren. Als je niets te verbergen hebt zal je er ook niet zo snel tussenuit gevist worden. De politie pikt er alleen mensen uit waarvan ze verwachten dat die wel eens iets bij zich kunnen hebben. En het is tenslotte voor je eigen veiligheid!

Ohwja, en een fouillering door de politie (zo eentje die preventief op straat gedaan wordt) stelt lang niet zoveel voor als je bij Schiphol gefouilleerd wordt als je piept bij zo'n metaaldetectie poortje (werk zelf op Schiphol in de beveiliging, dus ik fouilleer dagelijks mensen..). Hebben jullie daar dan ook bezwaar tegen om gefouilleerd te worden terwijl je niets bij je hebt?
Met citaat reageren
Oud 13-03-2003, 11:17
rockyj
rockyj is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 13-03-2003 @ 00:34:
Al meegemaakt dan?
Dat was op tv
Oud 13-03-2003, 12:14
Joël
Joël is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 12-03-2003 @ 23:27:
Dat is ook precies zoals het hoort, als je hier tenminste op de wettelijke term van 'verdacht' doelt, zoals die in het Wetboek van Strafvordering gebruikt wordt. (Zie art. 27 juncto art. 55b lid 2 Sv.)
Oud 14-03-2003, 00:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
ESCO schreef op 13-03-2003 @ 10:04:
Dan moet er een vrouwelijke portier erbij zijn.

En als die er niet is kan een meisje dus gewoon een wapen mee naar binnen smokkelen die niet door de metaaldetector gezien wordt
Met citaat reageren
Oud 14-03-2003, 00:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
rockyj schreef op 13-03-2003 @ 12:17:
Dat was op tv

Ik vroeg of ze t meegemaakt had, niet of t waar is of niet. Ik geloof dr wel
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten