Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
Je doet trouwens net alsof iemand die op de SGP stemt het maar met alle punten eens moet zijn... Ik ben geen SGP-er ofzo, helemaal niet, maar ik heb me hier weleens, een tijdje terug, in verdiept.
||
![]() |
Citaat:
![]() de reden dat al deze "standpunten" genomen worden, is omdat het "geschreven" staat. In een boek dat op praktisch elke manier geïnterpreteerd kan worden, met enkele "normen" en "waarden" die vrij vertaalbaar zijn naar de huidige maatschappij, en (volgens mij) velen die gewoon louter onzin zijn, of heel oud en niet relevant tov deze maatschappij. Als ik nou stel: "Ik ben God", meeste mensen zullen zeggen niet! bewijs het maar, ik zeg "het staat geschreven", waar dan?, "*laat stuk papier zien:* "Ik ben God" " en aangezien ik god ben, is dit gods woord, en dus is het waar. Ik ben god. prik daar maar n speld tussen... moraal van de stelling: als een boek van vele eeuwen geleden nu in een onvergelijkbare samenleving nog steeds de bron is van hedendaagse normen en waarden, waarom dan niet een nieuw "boek" maken, met normen en waarden toepasbaar op de hedendaagse maatschappij, samen met alle gevestigde "mensenrechten" e.d., maar zonder de bullsh*t en nonsens uit dat oude boek? |
![]() |
|
Zeg uh, wacht ff hoor... heb ik gezegd waarde aan dat boek toe te kennen ofzo? Ben ik gelovig? Heb ik ooit één letter uit de bijbel gelezen? Nee, echt niet hoor.
Ik wilde alleen maar zeggen dat het te verklaren is dat de SGP tegen euthanasie en abortus en de hele mik-mak is, maar voor de doodstraf. Ik verdedig het absoluut niet.
||
![]() |
Citaat:
was ook meer tegen de SGP... en natuurlijk kun je er allerlei dingen tussenprikken, maar die kunnen door vergelijkbare simpele redeneringen ookweer omver geworpen worden... |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
En daar kan nog bijkomen dat er veel fouten kunnen zijn gemaakt tijdens het overschrijven van de bijbel. Als je als middeleeuwse monnik eens eventjes tien bijbels moet overschrijven, kan je wel eens een detail missen. Of als je het vertaalt vanuit een andere taal. Het hangt inderdaad heel veel af van interpretatie van een (te) oud boek. Maar nu ga ik wel erg ver off-topic... |
![]() |
||
Citaat:
en dat hebben we geweten.. ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
EDIT: "wie u op uw linker wang slaat, keert hem ook uw andere wang toe" (oude testament) Laatst gewijzigd op 22-04-2003 om 18:32. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik vroeg overigens alleen maar naar een argumentatie, maar die heb ik van recht=oké en Fortuynist nog niet gekregen... |
![]() |
||||||||||
![]() |
Citaat:
scheiding van kerk en staat is naar mijn idee meer dat geestelijke leiders geen directe politieke macht hebben. (zoals in t vaticaan) Citaat:
Citaat:
Wie zegt dat homoseksualiteit gewoon is? Ik geloof dat het niet gewoon is, en in ieder geval niet goed. Citaat:
Citaat:
Je kan het je niet voorstellen omdat je niet hetzelfde gelooft. Maar wie zegt dat jij het goede gelooft. Waarschijnlijk denken zij dat jij geindoctrineerd bent door 'niet-gelovigen.' Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Dingen als de doodstraf ben ik het ook niet zo mee-eens. Maar ik weet wel waar het vandaan komt. Staat ook op hun site, moet je maar eens lezen (bijvoorbeeld wanneer je hun verkiezingsprogramma leest ![]() Citaat:
en daarnaast bevat de uitdrukking 'volgens mij', het zwakke punt in je verhaal. VOLGENS JOU is het onzin, maar volgens mensen die er in geloven niet. Deze mensen vinden dat wat jij zegt onzin... Deze mensen zien de Bijbel als de waarheid....
||
![]() |
Citaat:
Natuurlijk, gelukkig zullen de kleine confessionele partijen nooit groot worden, maar ik blijf het afkeuren. Ik bedoelde met scheiding van kerk en staat scheiding van geloof en staat. Ik gebruik volgens mij omdat mijn tekst subjectief is. |
![]() |
|||||
![]() |
Citaat:
ER WORDT NIETS OPGEDRONGEN. Deze partijen verdedigen de belangen van mensen die wel geloven. Geloven is niet iets wat je alleen maar thuis doet, het bepaalt je leven. JAHA je kan het negeren ja, maar jou vrijheid om te winkelen op zondag, VERPLICHT anderen om te werken op die dag. Vooral voor kleine bedrijven is het dan niet mogelijk om de deuren te sluiten op zondag. De christelijke partijen zijn er om ervoor te waken dat gelovige mensen niet gedwongen worden om dingen tegen hun geloof in te doen. Citaat:
Citaat:
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Verder zou je het ook op deze wijze kunnen zien: stel dat er geen confessionele partijen meer zouden zijn. Dan zou je dus aan de christen opdringen om op een partij te stemmen die zich niet geïnspireerd voelt door bijvoorbeeld het christendom. Nu zullen de meeste christenen daar ongetwijfeld weinig problemen mee hebben, maar ik kan me voorstellen dat als je gelovig bent, je liever op een partij stemt die dat geloof uitdraagt of in ieder geval zich erdoor inspireert. Trouwens, je opmerking over "het belijden in de privésfeer" zie ik wel vaker en vind ik verbazingwekkend. Ik vind het eigenlijk duiden op simplisme, sorry ![]() ![]() ![]() Oh ja, ik ben trouwens niet christelijk (voordat ik die indruk wek ![]() ![]()
|||
Citaat:
Citaat:
|||
Citaat:
![]() Citaat:
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
Wat als je God één vraag zou mogen stellen? Eye of Sauron | 150 | 03-07-2008 14:34 | |
Verhalen & Gedichten |
wat als.. KreZor | 5 | 27-04-2005 16:47 | |
Verhalen & Gedichten |
wat als ik kon vliegen? nestosyl | 1 | 07-10-2004 18:29 | |
Verhalen & Gedichten |
LOTR: Wat als Boromir niet gesneuveld was? Eye of Sauron | 60 | 30-09-2004 16:02 | |
Psychologie |
Wat als anderen zeggen dat je ziek bent... Sterretje* | 18 | 21-06-2004 12:01 | |
Algemene schoolzaken |
Wat als je studie niet lukt? marlies | 15 | 06-01-2003 22:14 |