Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-09-2005, 19:33
Hem
Hem is offline
Citaat:
Skilly schreef op 20-09-2005 @ 20:14 :
DUs conclusie.

In feite hoor je altijd ergens bij en is het dat sommige mensen zich druk maken om er ergens bij te horen eigenlijk onzin.
juist omgekeerd

het feit dat mensen altijd apart willen zijn is bullshit
Oud 21-09-2005, 08:04
Skilly
Skilly is offline
Ok dus conclusie?
Oud 21-09-2005, 09:19
Al Murphy
Al Murphy is offline
Conclusie:
"Mensen zijn kuddedieren" is een stelling waarmee je niet veel kan.

In sommige bevindingen neemt eenmens beslissingen gebaseerd op het gedrag van een groep mensen. In sommige gevallen handelt de mens zelfstandig.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 10:23
T_ID
T_ID is offline
Op wat voor manier beïnvloed het feit dat mensen kuddedieren zijn ons huidige gedrag.

Dat is een veel interssantere vraag, dan krijg je met massa-psychologie te maken.
Oud 21-09-2005, 12:55
Al Murphy
Al Murphy is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-09-2005 @ 11:23 :
Op wat voor manier beïnvloed het feit dat mensen kuddedieren zijn ons huidige gedrag.
Je krijgt dan toestanden dat vrouwen in de McDonalds twee hamburgers, friet en cola light bestellen...
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 13:34
Verwijderd
Citaat:
Skilly schreef op 11-09-2005 @ 20:09 :
Chunkies.
geweldig dit
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 13:40
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
T_ID schreef op 21-09-2005 @ 11:23 :

Dat is een veel interssantere vraag, dan krijg je met massa-psychologie te maken.
Denk maar aan reclame of het ideaal beeld van schoonheid , enz
Oud 21-09-2005, 16:28
Akilina
Akilina is offline
Ja, ik denk inderdaad dat mensen veelal groeps-/kuddedieren zijn. Een mens kan sowieso niet overleven in de samenleving zonder afhankelijk te zijn van andere mensen, maar dit is wellicht een ander punt.

Het is ook zo dat iedereen (op misschien een enkele uitzonderingen na) behoefte heeft aan menselijk contact en sociale betrekkingen in psychologisch opzicht. Iedereen wil tot op een zeker punt begrepen worden en dingen delen met anderen en het gevoel hebben ergens bij te horen of geliefd te zijn.

Maar ik heb ergens ook veel bewondering voor mensen die hier geen behoefte aan hebben en ervoor kiezen hun eigen ding te doen, waarbij ze niet het gevoel hebben dat ze anderen daarvoor nodig hebben. Want ik denk wel dat het zo is dat het onderhouden van veel sociale contacten altijd gepaard gaat met aanpassingen en dergelijke. En daarom begrijp ik ook dat dit voor sommige mensen een te grote opgave is. Iemand zal ook alleen bepaalde opofferingen maken en zich assimileren om zich bij een groep verbonden te voelen als die persoon gelooft hier iets voor terug te krijgen. Ik denk dat sommige mensen het ook een zegen vinden om boven het groepsverband en het kuddedier-gedrag uit te stijgen, omdat dit voor hen soms de beste mogelijkheid is hun individuele strevens en verlangens te realiseren zonder belemmerd of afgeleid te worden.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2005, 18:18
Hem
Hem is offline
Citaat:
willypirate schreef op 21-09-2005 @ 14:40 :
Denk maar aan reclame of het ideaal beeld van schoonheid , enz
racisme en alle andere stereotypen en vooroordelen overigens ook.

maar overigens is naar mijn idee het hebben van een groep alleen niet genoeg om te overleven in deze samenleving (figuurlijk gezien dan).

mijn theorie luid dat ieder mens zowel mensen om tegen op te kijken al mensen om op neer te kijken binnen zijn groep.

immers de laagste in rangorde zijn binnen elk van de groepen waar je tot behoord heeft depresiviteit en een extreem negatief zelfbeeld tot gevolg, terwijl als iemand de hoogste is dit leid tot arrogantie, hetgeen weer leid tot misplaatst zelfvertrouwen.

naar mijn inzicht verlaagd de hoogste in de pikorde zich dan ook vaak naar de nummer 2, geheel onbewust om zo zijn positie niet te laten verzwakken door misplaatst zelfvertrouwen. hoe zo'n iemand dit aanvoeld is me nog steeds een raadsel.

Ook moet er dus een laagste in de pikorde zijn, om dit te overleven probeert zo'n persoon zich op een ander vlak te verheffen boven de rest (meestal op intelectueel gebied), hetgeen resulteert in de zogenaamde: VWO/gymnasium-studies, om het maar even te zeggen in de termen van mijn school. oftewel mensen die in feite onderaan staan in de pikorde maar dankzij hun intelligentie in de latere delen van hun leven zich verheffen boven de rest van de groepen.
Oud 21-09-2005, 19:46
Verwijderd
Mwah, de communis opinio binnen de sociologie is juist, volgens mijn leraar maatschappijleer, gepromoveerd op dat vak, dat mensen die dom zijn tot een lagere sociale klasse behoren dan mensen die slim zijn en minder middelen tot hun beschikking hebben, waardoor ze sneller gewelddadig worden.
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 22:09
Verwijderd
Racist
Met citaat reageren
Oud 24-09-2005, 23:36
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DarkSavior schreef op 24-09-2005 @ 23:09 :
Racist
Gewoon de harde werkelijkheid van de samenleving. Hersenen regeren, punt.
Oud 25-09-2005, 13:59
willypirate
willypirate is offline
Citaat:
T_ID schreef op 25-09-2005 @ 00:36 :
Gewoon de harde werkelijkheid van de samenleving. Hersenen regeren, punt.
Fout , geweld regeert nog steeds , alleen is het vertroebeld met een dun laagje ethiek.
Reageren

Regels voor berichten