Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-06-2003, 22:39
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 23:38:
Ik bedoel niet de dialecten van Amsterdam, Rotterdam etc, ik bedoel dat belachelijke TMF-taaltje dat iedereen ten westen van Utrecht schijnt te hebben overgenomen.
Een 'n' na een woord klinkt prima
een N na een woord klinkt meestal niet (*is Hilversummer*)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-06-2003, 22:44
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 15-06-2003 @ 23:39:
een N na een woord klinkt meestal niet (*is Hilversummer*)
Tss zeg, ja kijk, in Hilverrrrsum kunnen ze dat heel goed. Dat klinkt juist erg ABN, een 'n' aan het eind van een woord.
*zucht diep bij herinnering aan ponykamp*
"Haaj wij zijn Amberrrr en Kimberrrrly en wij komen uit Hilverrrrsum!"
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 22:53
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 23:44:
Tss zeg, ja kijk, in Hilverrrrsum kunnen ze dat heel goed. Dat klinkt juist erg ABN, een 'n' aan het eind van een woord.
*zucht diep bij herinnering aan ponykamp*
"Haaj wij zijn Amberrrr en Kimberrrrly en wij komen uit Hilverrrrsum!"
in Hilversum wonen echt nogmaar weinig kakkers, maar in die rijke dorpjes hier inde buurt nog wel veel ja
Met citaat reageren
Oud 15-06-2003, 23:35
naam onbekend
naam onbekend is offline
Streekdialecten kunnen erg leuk klinken bij iemand, maar stadsdialecten zijn vaak erg lelijk (tenzij verheven tot kunstvorm, zoals het plat Haags). Stadsdialecten klinken op de een of andere manier veel 'platter' dan streekdialecten. Het allerergste in imo nog wel het plat Leids (met een harde r en veel 'juh en 'hoor' na zinnen). Maar ik ben wat dat betreft een beetje bevooroordeeld, ik woon in Leiden.
Oud 15-06-2003, 23:38
miro
miro is offline
Ik kom uit weert en daar is een " eigen" dialect. Kan dr niet tegen als mensen onderling dialect praten waar ik bijsta terwijl ze weten dat ik niet weerts ben. Ook als winkeljuffrouwen je aanspreken in t dialect

Heb trouwens niet alleen iets tegen dialecten. Ik kan sowieso de limburgse taal niet uitstaan (echt een afknapper) Sorry kan ik ook niks aan doen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 04:02
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 15-06-2003 @ 23:36:
Enne, ik ken 3 'amsterdamse' mensen en die zeggen die woordjes altijd door elkaar en ik ken een stuk of 20 rotterdammers en die zeggen dat geen van allen, die kunnen t wel gewoon, terwijl ze wel t rotterdamse accentje hebben
dan lulle ze nie plat genoeg.

*ook Rotterdammer*
Oud 16-06-2003, 06:40
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 15-06-2003 @ 23:36:
Hebben jullie wat met je hersens ofzo dat je t onderscheid niet kan maken

Enne, ik ken 3 'amsterdamse' mensen en die zeggen die woordjes altijd door elkaar en ik ken een stuk of 20 rotterdammers en die zeggen dat geen van allen, die kunnen t wel gewoon, terwijl ze wel t rotterdamse accentje hebben
In Rotterdam heb je dat dus ook heel erg. Dan ken je met ons mee.. (in plaats van dan kan je niet met ons mee). En onze docent Nederlands die zegt altijd als iemand het dus verkeerd zegt, zeg dat nou eens een keer goed, en kom niet aan met de smoes dat het Rotterdams is want in Amsterdam doen ze precies hetzelfde.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 06:45
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 23:38:
Ik bedoel niet de dialecten van Amsterdam, Rotterdam etc, ik bedoel dat belachelijke TMF-taaltje dat iedereen ten westen van Utrecht schijnt te hebben overgenomen.
Een 'n' na een woord klinkt prima
Ligt er maar net aan wat je gewend bent he Voor ons klinkt dat dus niet. Paar jaar terug zat er een een meisje bij mij in de klas en die gebruikte als enige dus wel een n na een woord, ze was ook verhuist en had ook een heel ander accent. En toen moest ze een keer een spreekbeurt houden. Dus zij na elk woord gewoon een n erachter. Na drie minuten kon niemand het meer aanhoren

kopeN
lopeN
fietseN

Sorry misschien ligt het wel aan mij maar dat vind ik dus echt niet klinken
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 08:21
Verwijderd
Plat praten klinkt vreselijk.
Dialect is over het algemeen ook vreselijk.
Accenten ook behalve Brabants.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 08:24
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 16-06-2003 @ 07:40:
In Rotterdam heb je dat dus ook heel erg. Dan ken je met ons mee.. (in plaats van dan kan je niet met ons mee). En onze docent Nederlands die zegt altijd als iemand het dus verkeerd zegt, zeg dat nou eens een keer goed, en kom niet aan met de smoes dat het Rotterdams is want in Amsterdam doen ze precies hetzelfde.
Ow oke

Toch heb ik t nog nooit ve 'Rotterdammer' gehoord (ook niet van jou )
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 08:34
*Burning water*
*Burning water* is offline
Plat praten is leuk, al klinkt niet elk dialect even mooi. Zolang iemand tenminste ook nog Nederlands kan, heb ik er geen problemen mee.
Oud 16-06-2003, 08:55
Verwijderd
'n lekker nimweegs dioalect kan d'r altied mee deur
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 09:01
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 16-06-2003 @ 09:24:
Ow oke

Toch heb ik t nog nooit ve 'Rotterdammer' gehoord (ook niet van jou )
Zelf praat ik niet zo.. volgens mij, denk ik, ben ik bijna zeker van

Wat ze ook heel vaak zeggen is bijvoorbeeld; Hij heb een nieuwe fiets.. in plaast van; Hij heeft een nieuwe fiets.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 09:34
Kamilla
Kamilla is offline
Ik woon vlakbij Rotterdam en ik praat dus ook met een dialect, niet overdreven, maar je hoort het wel. Hoeckse Waards (dat is ons streekdialect) met een 'vleugje' Rotterdams erdoorheen. Ik vind het niet plat, maar voor de oudere mensen hier praten echt plat. Ik vind het niet erg, je kan er niets aan doen vaak, omdat je gewoon in die omgeving bent geboren en dat van jongs af aan meekrijgt.

Vaak heb je het ook niet door, op vakantie ergens anders in Nederland vragen ze vaak of ik uit Rotterdam kom, maar dat hoor ik zelf echt niet. Heb ook helemaal niet het idee dat ik een beetje Rotterdams praat.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 09:42
feyegirl
feyegirl is offline
ik heb wel een haags accentje en tja daar irriteren sommige mensen zich wel aan, maar ja daar kan ik ook nix aan doen dat ik dat heb. maar egt plat haags praat ik niet
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 09:44
Verwijderd
Citaat:
de ballonnenman schreef op 16-06-2003 @ 09:55:
'n lekker nimweegs dioalect kan d'r altied mee deur
Van dat echte platte Oernijmeegs is juist één van de meest kansloze dialecten wat er is Gelukkig hoor je dat op de uni nooit...maar soms loop ik in de stad en dan denk ik echt OMFG
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 09:48
Fantôme
Fantôme is offline
haha,
nou suus was hier dus een paar dagen en ze komt uit Emmen, waar ze dus wel anders praten dan wij hier.
als ik daar zou komen zou ik waarschijnlijk een kakker worden genoemd maar zou ze hier op school zitten wordt ze waarschijnlijk een boer genoemd (ik kom uit Den Helder btw... Noord Holland).
maar volgens mij hebben wij ook een beetje een accent.
In Haarlem praten ze het beste ABN toch?!

om even ontopic te gaan, ik vind het niet zo erg tenzij ik het echt niet kan verstaan.

-xxx-
Oud 16-06-2003, 10:40
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
wa is er mis met de brabante tael? das een kei schone tael.

wat me ergerd is dat kak dialect

Laatst gewijzigd op 16-06-2003 om 10:43.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 10:42
Qimm
Qimm is offline
Ik kan niet eens plat. Alleen sommige uitdrukkigen en acties als de e's inslikken Je kort je spreektaal behoorlijk in zo
Oud 16-06-2003, 10:44
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
onze familie komt uit brabant dus kan plat amsterdams lulle en kei goe met de e.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:19
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Lil' Stef schreef op 16-06-2003 @ 11:40:
wa is er mis met de brabante tael? das een kei schone tael.

wat me ergerd is dat kak dialect [afbeelding]
hahaha, ik schijn ook een kakker te zijn...
mja, eigenlijk kan je je er niet echt aan ergeren toch.
ik bedoel, je bent opgevoed met dat 'taaltje' en daar valt nou weinig aan te veranderen. Whaha, ik zal maar ineens Brabants gaan praten, DAN ga je je pas ergeren, want dat komt er echt stom uit denk ik
Oud 16-06-2003, 11:25
Another Way
Another Way is offline
De mensen in de achterhoek, die sprek'n echt zwaar lomp met dat boer'n accent Zelfs de allochtonen daar spreken beter Nederlands.

Meisjes die zo spreken zijn echt een grote afknapper voor mij
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 11:43
MarLin!
MarLin! is offline
Ik woon in de buurt van Rotterdam, en wat hier vooral erg is is kennen/kunnen/kannen dat door elkaar gebruikt wordt..
Oud 16-06-2003, 11:49
Party_Bunny
Party_Bunny is offline
Jongens met een Hollands accent vind ik een vreselijke afknapper, maar verder kan ik veel hebben
Oud 16-06-2003, 11:57
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
MarLin! schreef op 16-06-2003 @ 12:43:
Ik woon in de buurt van Rotterdam, en wat hier vooral erg is is kennen/kunnen/kannen dat door elkaar gebruikt wordt..
hier ook hoor (Den Helder)
zo van: dat KENNEN we wel ff doen ja...
Oud 16-06-2003, 12:17
Verwijderd
Citaat:
Another Way schreef op 16-06-2003 @ 12:25:
De mensen in de achterhoek, die sprek'n echt zwaar lomp met dat boer'n accent Zelfs de allochtonen daar spreken beter Nederlands.

Dat ís Nederlands. Dat jij het nou niet gewend bent - daar is de hoek, ga je maar staan schamen. Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar ik weet zeker dat je net zo'n accent hebt.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 12:24
Verwijderd
Citaat:
DAT is nou ook weer een beetje overdreven.

Het is wel zo dat er in de Achterhoek enorm veel mensen wonen die echt een verschrikkelijk lomp dialect spreken...toen ik daar eens werkte bij de ABN-Amro bank als baliemedewerker kon ik ze soms niet eens verstaan 'hee jong, ken oe ff veur mie kiek'n of ik al gebeurd heb'
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 12:28
poesiefox
poesiefox is offline
Ik heb in de achterhoek gewond, in drente, in noordwijk en nu in Leiden. Ik heb dus geen accent, denk ik zelf. Ik heb geen streekgebonden uitdrukkingen of fouten op mijn repertoire, wel helaas een tikkeltje een Leidse tongval opgedaan...de r is iets te Leids.

Verder hoor je aan mij nauwelijks waar ik vandaan kom.
Oud 16-06-2003, 12:28
Phileine
Phileine is offline
*lacht*
Je kunt nu eenmaal niet je geboortegrond uitwissen en verloochenen vind ik ook moeilijk zat.
Oud 16-06-2003, 12:45
Diepvrieskipje
Diepvrieskipje is offline
limburgs + brabants =
Amsterdams + den haags + Utregs =
was afgelopen weekend in bakkum, moet je al die amsterdammers horen hey, echt lache
en ikzelf, ik heb niet echt een accent zijn trouwens wel mensen die vinden dat ik "dure" woorden gebruik
Oud 16-06-2003, 12:50
Noukey
Noukey is offline
Plat praten is toch niet zo erg? Ik doe het zelf ook heel vaak per ongeluk en dan praat iedereen me na... Ik heb een beetje een platte rrrrrr en ja als je dan bakkerrrr of slagerrrrr zegt krijg je wel eens opmerkingen...
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 13:07
Verwijderd
Limburgs, heeerlijk
Zelf praat ik het niet echt, ik versta wel alles en heb een klein beetje het accentje. Mijn vriend praat het wel tegen collega's, vrienden en familie enzo... Maar ja, hij is hier helemaal opgegroeid natuurlijk
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 13:16
WolterB
WolterB is offline
echt plat is niet te verstaan een lich accent (zacht 'g' oid is wel mooi )
Oud 16-06-2003, 13:18
Optima
Optima is offline
plat praten heeft zo z'n schoonheid.

Bij de studie nederlands leer je dat iedere taalvariatie ( dus een dialect) zijn eigen geschiedenis heeft, zijn eigen waarde onder de bevolkingsgroep etc.

maar ondanks dat ik zeer tolerant ben, VERFSCHUW IK MENSEN DIE NEDERLANDS WILLEN PRATEN MET EEN LIMBURGGGGGGGGGGGGGGGGGGS ACCENT

mijn jaar zit VOL met limburgers, en echt, als je ze hoort praten neem je ze meteen al minder serieus.
Oud 16-06-2003, 13:25
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 16-06-2003 @ 10:01:
Zelf praat ik niet zo.. volgens mij, denk ik, ben ik bijna zeker van

Wat ze ook heel vaak zeggen is bijvoorbeeld; Hij heb een nieuwe fiets.. in plaast van; Hij heeft een nieuwe fiets.
Ik heb t iig niet gemerkt toen dus t zal wel of praatte je anders tegen mij

Ja zulke dingen idd
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 13:26
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
Optima schreef op 16-06-2003 @ 14:18:

Bij de studie nederlands leer je dat iedere taalvariatie ( dus een dialect) zijn eigen geschiedenis heeft, zijn eigen waarde onder de bevolkingsgroep etc.

maar ondanks dat ik zeer tolerant ben, VERFSCHUW IK MENSEN DIE NEDERLANDS WILLEN PRATEN MET EEN LIMBURGGGGGGGGGGGGGGGGGGS ACCENT

mijn jaar zit VOL met limburgers, en echt, als je ze hoort praten neem je ze meteen al minder serieus.
Ach ja. Als je jouw schrijfstijl ziet geldt dat net zo goed.
Oud 16-06-2003, 13:30
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Scatterheart schreef op 16-06-2003 @ 14:26:
Ach ja. Als je jouw schrijfstijl ziet geldt dat net zo goed.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 13:40
Upke
Upke is offline
Waar ergens in Nederland wonen die kakhoofden die de R uitspreken als een mislukte J ? En denken dat ze alles zijn!!
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 14:00
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 16-06-2003 @ 14:18:

Ik merk dat ik het Limburgse accent juist heel erg rustig over vind komen en daardoor juist eerder naar ze luister dan iemand met een heel Amsterdams accent...
Maar ja, ik luister naar iedereen even goed en neem iedereen even serieus.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 14:14
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
Citaat:
poesiefox schreef op 16-06-2003 @ 13:28:
Ik heb geen streekgebonden uitdrukkingen of fouten op mijn repertoire, wel helaas een tikkeltje een Leidse tongval opgedaan...de r is iets te Leids.
Teerring, dahn ((mja))

Het is trouwens cool als iemand met Limburg accent Oegstgeest moet uitspreken
Oud 16-06-2003, 14:32
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Rawsteel schreef op 16-06-2003 @ 14:40:
Waar ergens in Nederland wonen die kakhoofden die de R uitspreken als een mislukte J ? En denken dat ze alles zijn!!
Bij jou/
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 15:11
Tandpasta
Tandpasta is offline
Ik ben van mening dat een licht accentje juist erg mooi kan zijn, maar men moet het niet overdrijven. Mensen die dus ontzettend plat praten die vind ik al snel ongeloofwaardig en irritant.
Oud 16-06-2003, 15:24
Verwijderd
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 18:40:

<edit> Oh, en laat het niet in jullie hoofd opkomen dat mensen in de Randstad ABN spreken! Ik heb nog niemand uit de Randstad ontmoet die een fatsoenlijke, rollende R kan maken, iedereen gebruikt die belachelijke Amerikaanse R; niemand spreekt de 'n' uit na een woord (waar slaat dat op?)...

Ik vind een Fries accent echt geweldig
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 15:30
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Ik vind Zeeuws dus echt heel erg lelijk en ik wil ook geen moeite doen om het te verstaan ook. Ik woon dan wel al tien jaar in Zeeland maar dat weiger ik echt. Ik merk alleen wel dat ik bepaalde uitdrukkingen wel heb overgenomen zoals: Ik ga er wel ff om (ik ga het wel ff halen), ik heb het niet bij (ik heb het niet bij me) en: laat maar doen (laat maar zitten). Maar als je die uitdrukkingen dan ook nog in het Zeeuws uitspreekt: walgelijk!, terwijl het in normaal Nederlands best wel leuk klinkt.
Oud 16-06-2003, 15:54
teddybeer1983
teddybeer1983 is offline
nou ja,

zeg da t gjeen waa is
Oud 16-06-2003, 17:23
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
MarLin! schreef op 16-06-2003 @ 12:43:
Wtf is kannen?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:26
Overjoyed
Overjoyed is offline
Ik praat zelf redelijk plat, maar het valt mij op dat het afhankelijk is met wie je omgaat, als ik thuis kom van mijn werk praat ik een stuk platter dan wanneer ik met mijn vriendin weg ben geweest een dagje.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 17:47
Verwijderd
Citaat:

Liever stront aan me laarzen dan stront in me oren zodat ik me eigen achterlijke dialect niet kan verstaan Moet er wel bijzeggen dat ik afga op t feit dat veel westerlingen denken dat alles wat ten oosten van Utrecht ligt zo ongeveer ligt in de Achterhoek. Om maar es ff lekker te generaliseren.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 19:25
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
charmedkiz schreef op 16-06-2003 @ 18:23:
Wtf is kannen?

Dat is t nou juist
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 19:37
Fortisi
Fortisi is offline
Op de één of andere manier begin ik te twijfelen aan het IQ van mensen die plat praten, het komt gewoon zo dom over.

"joa mar da ken ik nie hoar"

Je mag dan zo slim zijn, je klinkt gewoon dom als je dat zegt.*
Ik heb twee vriendinnen die zo hun platte momenten hebben, ik vind het geen gehoor, maar ik wen er wel aan...een accent kan trouwens wel leuk zijn. Almelo's dialect vind ik nou namelijk wel leuk om te horen (maar dat komt omdat ik verliefd ben op Herman Finkers)

*mijn mening.
Reageren

Regels voor berichten