Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
*zucht diep bij herinnering aan ponykamp* "Haaj wij zijn Amberrrr en Kimberrrrly en wij komen uit Hilverrrrsum!" |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Streekdialecten kunnen erg leuk klinken bij iemand, maar stadsdialecten zijn vaak erg lelijk (tenzij verheven tot kunstvorm, zoals het plat Haags). Stadsdialecten klinken op de een of andere manier veel 'platter' dan streekdialecten. Het allerergste in imo nog wel het plat Leids (met een harde r en veel 'juh en 'hoor' na zinnen). Maar ik ben wat dat betreft een beetje bevooroordeeld, ik woon in Leiden.
![]()
|
Ik kom uit weert en daar is een " eigen" dialect. Kan dr niet tegen als mensen onderling dialect praten waar ik bijsta terwijl ze weten dat ik niet weerts ben. Ook als winkeljuffrouwen je aanspreken in t dialect
![]() Heb trouwens niet alleen iets tegen dialecten. Ik kan sowieso de limburgse taal niet uitstaan (echt een afknapper) Sorry kan ik ook niks aan doen. |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() *ook Rotterdammer*
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() kopeN lopeN fietseN Sorry misschien ligt het wel aan mij maar dat vind ik dus echt niet klinken ![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Toch heb ik t nog nooit ve 'Rotterdammer' gehoord ![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() Wat ze ook heel vaak zeggen is bijvoorbeeld; Hij heb een nieuwe fiets.. in plaast van; Hij heeft een nieuwe fiets. ![]() |
![]() |
|
![]() |
Ik woon vlakbij Rotterdam en ik praat dus ook met een dialect, niet overdreven, maar je hoort het wel. Hoeckse Waards (dat is ons streekdialect) met een 'vleugje' Rotterdams erdoorheen. Ik vind het niet plat, maar voor de oudere mensen hier praten echt plat. Ik vind het niet erg, je kan er niets aan doen vaak, omdat je gewoon in die omgeving bent geboren en dat van jongs af aan meekrijgt.
Vaak heb je het ook niet door, op vakantie ergens anders in Nederland vragen ze vaak of ik uit Rotterdam kom, maar dat hoor ik zelf echt niet. Heb ook helemaal niet het idee dat ik een beetje Rotterdams praat. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|
haha,
nou suus was hier dus een paar dagen en ze komt uit Emmen, waar ze dus wel anders praten dan wij hier. als ik daar zou komen zou ik waarschijnlijk een kakker worden genoemd maar zou ze hier op school zitten wordt ze waarschijnlijk een boer genoemd (ik kom uit Den Helder btw... Noord Holland). maar volgens mij hebben wij ook een beetje een accent. In Haarlem praten ze het beste ABN toch?! om even ontopic te gaan, ik vind het niet zo erg tenzij ik het echt niet kan verstaan. -xxx-
||
Citaat:
mja, eigenlijk kan je je er niet echt aan ergeren toch. ik bedoel, je bent opgevoed met dat 'taaltje' en daar valt nou weinig aan te veranderen. Whaha, ik zal maar ineens Brabants gaan praten, DAN ga je je pas ergeren, want dat komt er echt stom uit denk ik ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Het is wel zo dat er in de Achterhoek enorm veel mensen wonen die echt een verschrikkelijk lomp dialect spreken...toen ik daar eens werkte bij de ABN-Amro bank als baliemedewerker kon ik ze soms niet eens verstaan 'hee jong, ken oe ff veur mie kiek'n of ik al gebeurd heb' |
![]() |
|
![]() |
Ik heb in de achterhoek gewond, in drente, in noordwijk en nu in Leiden. Ik heb dus geen accent, denk ik zelf. Ik heb geen streekgebonden uitdrukkingen of fouten op mijn repertoire, wel helaas een tikkeltje een Leidse tongval opgedaan...de r is iets te Leids.
Verder hoor je aan mij nauwelijks waar ik vandaan kom.
|
![]() |
limburgs + brabants =
![]() ![]() ![]() Amsterdams + den haags + Utregs = ![]() ![]() ![]() was afgelopen weekend in bakkum, moet je al die amsterdammers horen hey, echt lache ![]() en ikzelf, ik heb niet echt een accent zijn trouwens wel mensen die vinden dat ik "dure" woorden gebruik
|
plat praten heeft zo z'n schoonheid.
Bij de studie nederlands leer je dat iedere taalvariatie ( dus een dialect) zijn eigen geschiedenis heeft, zijn eigen waarde onder de bevolkingsgroep etc. maar ondanks dat ik zeer tolerant ben, VERFSCHUW IK MENSEN DIE NEDERLANDS WILLEN PRATEN MET EEN LIMBURGGGGGGGGGGGGGGGGGGS ACCENT mijn jaar zit VOL met limburgers, en echt, als je ze hoort praten neem je ze meteen al minder serieus.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() ![]() Ja zulke dingen idd ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar ja, ik luister naar iedereen even goed en neem iedereen even serieus. |
![]() |
||
Citaat:
Het is trouwens cool als iemand met Limburg accent Oegstgeest moet uitspreken ![]() ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() Ik vind een Fries accent echt geweldig ![]() |
![]() |
|
Ik vind Zeeuws dus echt heel erg lelijk en ik wil ook geen moeite doen om het te verstaan ook. Ik woon dan wel al tien jaar in Zeeland maar dat weiger ik echt. Ik merk alleen wel dat ik bepaalde uitdrukkingen wel heb overgenomen zoals: Ik ga er wel ff om (ik ga het wel ff halen), ik heb het niet bij (ik heb het niet bij me) en: laat maar doen (laat maar zitten). Maar als je die uitdrukkingen dan ook nog in het Zeeuws uitspreekt: walgelijk!, terwijl het in normaal Nederlands best wel leuk klinkt.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|
Op de één of andere manier begin ik te twijfelen aan het IQ van mensen die plat praten, het komt gewoon zo dom over.
"joa mar da ken ik nie hoar" Je mag dan zo slim zijn, je klinkt gewoon dom als je dat zegt.* Ik heb twee vriendinnen die zo hun platte momenten hebben, ik vind het geen gehoor, maar ik wen er wel aan...een accent kan trouwens wel leuk zijn. Almelo's dialect vind ik nou namelijk wel leuk om te horen (maar dat komt omdat ik verliefd ben op Herman Finkers) *mijn mening.
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |
forum.saailieren.com #434 TopDrop | 500 | 24-11-2008 20:08 | |
Psychologie |
Het Grote Lucht-je-Hart-Topic #86 Verwijderd | 492 | 21-02-2007 20:49 | |
Lifestyle |