Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-03-2004, 16:07
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 10-03-2004 @ 13:20:
Okee, 2 heel aardige theoriën over geluk.
Maar jullie lijken toch beiden impliciet aan te nemen dat er een inherente goedheid kleeft aan geluk, jullie nemen aan dat iedereen geluk als doel heeft. Waarom? Of ik zie dit verkeerd omdat jullie iets zijn vergeten te vertellen.
Misschien is geluk ook een ongelukkig woord.
Wat ik bedoel is dat als je het leven neemt zoals het IS en je niets meer begeert/verlangt dus dat er geen streven of doel is om iets te bereiken omdat alles al in je zit,je bent het al...dan ontstaat vrede,stilte,liefde,rust...of dat geluk is..? Het IS...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-03-2004, 18:04
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Not For Sale, ik denk dat ieder mens naar geluk streeft. Ik bedoel maar; waar streeft hij anders naar? Stel dat hij 's morgens wakker wordt; waarom gaat hij dan iets doen? Omdat hem dat gelukkig maakt [of in ieder geval omdat hij dat denkt...]

Stel dat je niet meer naar geluk streeft, dan doe je dus helemaal niets. Niet dat dat een slechte zaak is hoor, dat kan geen slechte zaak zijn, dat is verlichting.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2004, 21:52
Not for Sale
Not for Sale is offline
Nagarjuna en ranonkel,

Jullie beeld van verlichting lijkt me zo'n... eindstation als je begrijpt wat ik bedoel.
Statisch, stil, eenzaam.

Ik kom mijn bed uit omdat ik benieuwd ben wat me vandaag weer te wachten staat, omdat elke dag anders is, om me heerlijk mee te laten voeren door mijn streven, door mijn verlangens. Ik wil helemaal niet zonder ze! Ik wil lekker ervaren, zien en doen.

Dat lijkt in geen enkele zin op wat je beschrijft, maar waarom IS dit niet ? (in de woorden van Ranonkel)
Oud 11-03-2004, 07:22
ranonkel
ranonkel is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 10-03-2004 @ 22:52:
Nagarjuna en ranonkel,

Jullie beeld van verlichting lijkt me zo'n... eindstation als je begrijpt wat ik bedoel.
Statisch, stil, eenzaam.

Ik kom mijn bed uit omdat ik benieuwd ben wat me vandaag weer te wachten staat, omdat elke dag anders is, om me heerlijk mee te laten voeren door mijn streven, door mijn verlangens. Ik wil helemaal niet zonder ze! Ik wil lekker ervaren, zien en doen.

Dat lijkt in geen enkele zin op wat je beschrijft, maar waarom IS dit niet ? (in de woorden van Ranonkel)
Als jij voldoening voelt bij het leven wat je leeft is dat prima;er is geen goed of fout,iedereen heeft een vrije keus.Als je ergens naar wil streven is dat ook goed,je kunt alleen niet anders worden want je bent het al. Je bent al kompleet,volledig..en toch blijven mensen maar zoeken en streven en lijden.
Streven is ontkenning van jezelf.

In feite is iedereen verlicht maar we zijn het vergeten,daarom is er zoveel lijden in de wereld omdat mensen zich afgescheiden voelen van elkaar. We zijn ALLEN EEN en als je je dat realiseert maakt dat een einde aan lijden.Verlichting is dus allesbehalve eenzaanheid;het is meer eenheid maar eigenlijk is het niet te beschrijven. Zodra je het beschrijft geef je er weer een oordeel aan.

Laatst gewijzigd op 11-03-2004 om 07:24.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 08:02
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Nou, als je denkt dat verlichting eenzaamheid is, kun je niet verlicht raken. Daarom kun je ook niet verlicht en eenzaam zijn. Er is dan niet meer zoiets als een afgescheiden zelf en daarom ook kan er geen eenzaamheid zijn. Er is geen beweging meer en daarom kunnen er ook geen gevoelens ontstaan, er is niets meer waarin gevoelens kunnen ontstaan. Het ís de ultieme menselijke werkelijkheid; het ís het geluk zelf, en dat is toch waar mensen naar op zoek zijn.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2004, 13:26
nova7
nova7 is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 29-02-2004 @ 12:52:
Geluk. Wat is dat?
Geluk is een toestand ,dat je bewustzijns als een welbehagen ervaart. Geluk is maakbaar,geluk is breekbaar.Sommige mensen geloven in geluk.Geloof in niets,verwacht niets.Vrij van banden met dingen - een ultime geluk in de zin van vrijheid.
Oud 11-03-2004, 13:35
nova7
nova7 is offline
Citaat:
Upke schreef op 03-03-2004 @ 12:22:
De laatste woorden van Boedha...? Totdat hij stierf? In slaap viel? Geen zin meer had om dingen te vertellen??

Boedha is niemand, het is ook geen God. Het hele boedhisme is ook geen godsdienst. Boedha is gewoon een beeldje dat je koopt in een wereldwinkeltje. Boedha is slechts een door de mens gemaakt beeld om je aan vast te houden als je een boedhist bent, dus als je het boedhisme volgt. Boedha staat voor het boedhisme, maar heel veel westerse mensen denken dan dat dat beeldje een god is... Sjee zeg wat dom om zoiets te denken. Hindoeisme daar verwarren jullie het mee, hindoeisme is wel een godsdienst waar daar geloven ze wel in goden.
waarom moet iemand per se een God zijn?
Westers mensen weten niet beter,dan denken dat het beeld van Boeddha een God is.Ze denken dat ze het weten.
Wat lezen is ook handig.
boeddhisme is geen echte (nou ja wat is echt?Zoals men gewend is, een godsdienst, waar een of meerdere goden centraal staan) godsdienst.Het is o.a. een manier van leven en filosofie
Oud 11-03-2004, 23:56
Verwijderd
Citaat:
ranonkel schreef op 11-03-2004 @ 08:22:
Als jij voldoening voelt bij het leven wat je leeft is dat prima;er is geen goed of fout,iedereen heeft een vrije keus.Als je ergens naar wil streven is dat ook goed,je kunt alleen niet anders worden want je bent het al. Je bent al kompleet,volledig..en toch blijven mensen maar zoeken en streven en lijden.
Streven is ontkenning van jezelf.

In feite is iedereen verlicht maar we zijn het vergeten,daarom is er zoveel lijden in de wereld omdat mensen zich afgescheiden voelen van elkaar. We zijn ALLEN EEN en als je je dat realiseert maakt dat een einde aan lijden.Verlichting is dus allesbehalve eenzaanheid;het is meer eenheid maar eigenlijk is het niet te beschrijven. Zodra je het beschrijft geef je er weer een oordeel aan.
Nou ik ben het met je eens hoor, maar allejezus, leg even die esoterische boeken weg. Als het uit jezelf komt is het zoveel mooier en inspirerender.
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 07:27
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 11-03-2004 @ 09:02:
Nou, als je denkt dat verlichting eenzaamheid is, kun je niet verlicht raken. Daarom kun je ook niet verlicht en eenzaam zijn. Er is dan niet meer zoiets als een afgescheiden zelf en daarom ook kan er geen eenzaamheid zijn. Er is geen beweging meer en daarom kunnen er ook geen gevoelens ontstaan, er is niets meer waarin gevoelens kunnen ontstaan. Het ís de ultieme menselijke werkelijkheid; het ís het geluk zelf, en dat is toch waar mensen naar op zoek zijn.
Als dát geluk is...
Ik ben ook op zoek naar gevoelens, naar contact met andere mensen, naar warmte. Jij niet??
Oud 12-03-2004, 08:59
Nagarjuna
Nagarjuna is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 12-03-2004 @ 08:27:
Als dát geluk is...
Ik ben ook op zoek naar gevoelens, naar contact met andere mensen, naar warmte. Jij niet??
Nou je zegt het zelf; je bent op zoek. Waarom zou iemand die al volmaakt gelukkig ís nog zoeken?

Trouwens, er is niets wat geluk is of wat niet-geluk is. Maar als je dat helemaal doorhebt, ben je al verlicht. Trouwens wil ik daarmee niet suggereren dat ik zelf verlicht ben (wel dat ben ik wel net als iedereen maar het is uiteraard nog flink ondergesneeuwd ).
Met citaat reageren
Oud 12-03-2004, 09:13
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
Nagarjuna schreef op 12-03-2004 @ 09:59:
Nou je zegt het zelf; je bent op zoek. Waarom zou iemand die al volmaakt gelukkig ís nog zoeken?

Trouwens, er is niets wat geluk is of wat niet-geluk is. Maar als je dat helemaal doorhebt, ben je al verlicht. Trouwens wil ik daarmee niet suggereren dat ik zelf verlicht ben (wel dat ben ik wel net als iedereen maar het is uiteraard nog flink ondergesneeuwd ).
Je geeft geen antwoord. En ik heb volgens mij ook niet gezegd dat ik níet op zoek was. Als ik nou denk dat ik niet-zoeken mij niet gelukkiger zou maken?
Reageren

Regels voor berichten