Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-03-2005, 22:46
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 09-03-2005 @ 23:29 :
Jaja, dat zal allemaal wel, maar daar heb ik het niet over. Ik heb het niet over wat nu de gewoonte is, maar wat er kan gebeuren als dat verandert, en wat historisch blijkt. Het gaat me dan om verder kijken dan onze neus lang is.
In dat geval is de doodstraf een nogal groffe feitelijke manier om ervoor te zorgen dat nu opgelegde straffen in de toekomst niet ongedaan kunnen worden gemaakt. De misdaden begaan door en onder het nazi-bewind waren zo uitzonderlijk dat de toenmalige juridische wereld er weinig raad mee wist (zie de krampachtige manier waarop de muurschutters-casus werden opgelost). Het gaat mij te ver om de vrijwel non-existente mogelijkheid dat zoiets nog eens gebeurt te gebruiken als argument vóór de doodstraf.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-03-2005, 22:51
Boris_Beer
Boris_Beer is offline
Citaat:
Het tweede vind ik een slecht argument omdat strafrecht geen wraakinstrument van de nabestaanden is. De schandpaal en het hakblok op het dorpsplein hebben we gelukkig achtergelaten in de middeleeuwen.
Ik heb het ook niet over hakblokken en schandpalen. En ook het dorpsplein heb ik nergens genoemd. Ik zeg niet dat je misdadigers moet martelen en dat heb ik ook nooit geïmpliceerd. Dus dat slaat nergens op.

Ik vind gewoon dat slachtoffers van zulke beesten het recht hebben op genoegdoening in het feit dat hun belager of die van hun familie voldoende straf krijgt.
Wraak is wat anders als genoegdoening.

In dit geval nooit meer terugkeren in de maatschappij. En of je daar nou levenslang of de doodstraf voor geeft...

Ik ben persoonlijk ook tegen de doodstraf, maar sommige mensen begaan zulke erge dingen dat ik wel eens me twijfels heb. Maar da betekent niet dat ik dus gelijk maar voor de doodstraf ben.
Met citaat reageren
Oud 09-03-2005, 23:03
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-03-2005 @ 23:46 :
In dat geval is de doodstraf een nogal groffe feitelijke manier om ervoor te zorgen dat nu opgelegde straffen in de toekomst niet ongedaan kunnen worden gemaakt.
Ja, min of meer inderdaad.

Citaat:
De misdaden begaan door en onder het nazi-bewind waren zo uitzonderlijk dat de toenmalige juridische wereld er weinig raad mee wist (zie de krampachtige manier waarop de muurschutters-casus werden opgelost). Het gaat mij te ver om de vrijwel non-existente mogelijkheid dat zoiets nog eens gebeurt te gebruiken als argument vóór de doodstraf.
Ik zie dat niet als zo non-existent eigenlijk.
Oud 10-03-2005, 11:15
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 10-03-2005 @ 00:03 :
Ik zie dat niet als zo non-existent eigenlijk.
In Europa?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 11:58
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 09-03-2005 @ 16:20 :
FBI Report Reveals Murder Rate Rise in the South
According to the FBI's Preliminary Uniform Crime Report for 2002, the murder rate in the South increased by 2.1% while the murder rate in the Northeast decreased by almost 5%. The South accounts for 82% of all executions since 1976; the Northeast accounts for less than 1%. Read the report. (FBI Preliminary Uniform Crime Report 2002, June 16, 2003).
Genoeg?
Lol, de stijging heeft natuurlijk niet zoveel te maken met het aantal moorden.

Voorbeeld:

In het Zuiden worden jaarlijks 50 moorden gepleegd;
In het Noorden worden jaarlijks 100 moorden gepleegd.

Na een jaar met de in het artikel staande stijgingen:

Aantal moorden in het Zuiden: 51
Aantal moorde in het noorden: 95
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 12:02
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 09-03-2005 @ 16:15 :
We hebben het hier niet over de chinese dodencel. Daar gaat het heel anders aan toe. In amerika kan je 20 jaar in een dodencel wachten op je dood. Noem jij dat goedkoop? Zal ff kijken of ergens statistieken zijn.
Hiermee toon je niet aan het een vaststaand feit is dat invoering van de doodstraf duur is.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 12:04
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Hydrogen schreef op 09-03-2005 @ 16:20 :
FBI Report Reveals Murder Rate Rise in the South
According to the FBI's Preliminary Uniform Crime Report for 2002, the murder rate in the South increased by 2.1% while the murder rate in the Northeast decreased by almost 5%. The South accounts for 82% of all executions since 1976; the Northeast accounts for less than 1%. Read the report. (FBI Preliminary Uniform Crime Report 2002, June 16, 2003).
Genoeg?
Volgens de Preliminary Uniform Crime Report 2004 nam het aantal moorden in het Noorden met 7,2% af, maar in het Zuiden met 8,3%.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 12:38
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 10-03-2005 @ 12:58 :
Lol, de stijging heeft natuurlijk niet zoveel te maken met het aantal moorden.

Voorbeeld:

In het Zuiden worden jaarlijks 50 moorden gepleegd;
In het Noorden worden jaarlijks 100 moorden gepleegd.

Na een jaar met de in het artikel staande stijgingen:

Aantal moorden in het Zuiden: 51
Aantal moorde in het noorden: 95
Alleen zijn er naar alle waarschijnlijkheid meer moorden in het zuiden dan in het noordoosten.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 12:40
PGWR
PGWR is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 13:38 :
Alleen zijn er naar alle waarschijnlijkheid meer moorden in het zuiden dan in het noordoosten.
En waaruit concludeer je dat? Je duim?
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 12:42
Verwijderd
Citaat:
PGWR schreef op 10-03-2005 @ 13:40 :
Nee, gewoon logisch denkvermogen. Het noordoosten is ontwikkelder en heeft minder armoede, dus lijkt het mij waarschijnlijk dat er ook minder moorden zijn. Maar dat kan ik natuurlijk niet met zekerheid zeggen totdat ik wat statistieken zie.
Met citaat reageren
Oud 10-03-2005, 13:06
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
PGWR schreef op 10-03-2005 @ 13:40 :
Niet zo bijdehand, goede vriend.
Oud 10-03-2005, 13:09
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
In China worden er naar schattingen jaarlijks waarschijnlijk zo een 10.000 mensen geexecuteerd, dat is vijf maal zoveel als alle executies in de landen waar dat is toegestaan bij elkaar opgeteld.

Uit de trouw van vanmorgen.
Oud 10-03-2005, 13:11
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 10-03-2005 @ 14:09 :
In China worden er naar schattingen jaarlijks waarschijnlijk zo een 10.000 mensen geexecuteerd, dat is vijf maal zoveel als alle executies in de landen waar dat is toegestaan bij elkaar opgeteld.

Uit de trouw van vanmorgen.
China is natuurlijk ook een groot land, en Chinezen zijn nu eenmaal erg stout.
Oud 10-03-2005, 13:18
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 10-03-2005 @ 14:11 :
China is natuurlijk ook een groot land, en Chinezen zijn nu eenmaal erg stout.
Maar van de 1.291.967.943 inwoners worden er elk jaar dus 10.000 ter dood veroordeeld, wat betekent dat er over 129.196 jaar geen Chinezen meer zijn.
Oud 10-03-2005, 13:25
MickeyV
MickeyV is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 10-03-2005 @ 14:18 :
Maar van de 1.291.967.943 inwoners worden er elk jaar dus 10.000 ter dood veroordeeld, wat betekent dat er over 129.196 jaar geen Chinezen meer zijn.
Je vergeet de lobby van de doodstrafindustrie! Aanvankelijk namelijk, was het inderdaad het voornemen der chinese regering, op termijn de wereld langs deze weg van de chinezen af te helpen. D. w. z.: zwangerschap was helemaal niet toegestaan, op straffe des doods! Edoch, door lobbyen van genoemde industrie, is de regering gezwicht, en heeft zwangerschap toegestaan, maar tot het bekende 1 kind per gezin. Aldus is de broodwinning der industrie veilig gesteld, zonder dat evenwel de doelstelling der chinese regering volledig is prijsgegeven. De regering namelijk, heeft het aantal misdrijven waarop de doodstraf volgt, aanzienlijk uitgebreid.
Oud 10-03-2005, 13:33
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
MickeyV schreef op 10-03-2005 @ 14:25 :
Je vergeet de lobby van de doodstrafindustrie! Aanvankelijk namelijk, was het inderdaad het voornemen der chinese regering, op termijn de wereld langs deze weg van de chinezen af te helpen. D. w. z.: zwangerschap was helemaal niet toegestaan, op straffe des doods! Edoch, door lobbyen van genoemde industrie, is de regering gezwicht, en heeft zwangerschap toegestaan, maar tot het bekende 1 kind per gezin. Aldus is de broodwinning der industrie veilig gesteld, zonder dat evenwel de doelstelling der chinese regering volledig is prijsgegeven. De regering namelijk, heeft het aantal misdrijven waarop de doodstraf volgt, aanzienlijk uitgebreid.
Is het zo ernstig?
Oud 11-03-2005, 03:00
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 10-03-2005 @ 14:18 :
Hehe, misschien moet je de bevolkingsgroei ook meenemen in je voorspelling
Oud 11-03-2005, 03:02
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 10-03-2005 @ 12:15 :
In Europa?
Juist vooral niet in Europa. Waar begonnen alle beide Wereldoorlogen? In Europa. Waar zijn de meeste oorlogen in de geschiedenis gevoerd? In Europa. Waar zijn de meeste oorlogsmisdaden gepleegd (sinds dat concept bestaat)? In Europa. Waar is de meeste religiestrijd geweest? In Europa.

En zo voort. Van alle plekken ter wereld is dit in het Europees subcontinent het meest aan de hand.
Oud 11-03-2005, 10:14
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 11-03-2005 @ 04:02 :
Juist vooral niet in Europa. Waar begonnen alle beide Wereldoorlogen? In Europa. Waar zijn de meeste oorlogen in de geschiedenis gevoerd? In Europa. Waar zijn de meeste oorlogsmisdaden gepleegd (sinds dat concept bestaat)? In Europa. Waar is de meeste religiestrijd geweest? In Europa.

En zo voort. Van alle plekken ter wereld is dit in het Europees subcontinent het meest aan de hand.
Dat is zo, maar het lijkt me een beetje een kromme vergelijking. Toen was er geen NAVO en geen EU.
Met citaat reageren
Oud 11-03-2005, 17:24
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-03-2005 @ 11:14 :
Dat is zo, maar het lijkt me een beetje een kromme vergelijking. Toen was er geen NAVO en geen EU.
Nee, maar wel een Liga van Naties en een enorme reeks non-aggressieverdragen. Op verdragen alleen kun je niet rekenen als puntje bij paaltje komt.
Oud 11-03-2005, 18:56
Verwijderd
Citaat:
McCaine schreef op 11-03-2005 @ 18:24 :
Nee, maar wel een Liga van Naties en een enorme reeks non-aggressieverdragen. Op verdragen alleen kun je niet rekenen als puntje bij paaltje komt.
Nee klopt, economische verbintenissen zijn veel krachtiger in het afdwingen van vrede. Gelukkig zijn die er nu ook volop. De Volkenbond was in feite ook niet meer dan een papieren tijger.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten