Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-06-2003, 19:40
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 16-06-2003 @ 20:37:
Op de één of andere manier begin ik te twijfelen aan het IQ van mensen die plat praten, het komt gewoon zo dom over.
Mensen die andermans intelligentie denken te kunnen inschatten aan de hand van de manier van praten komen pas dom over.
(mijn mening.)
Oud 16-06-2003, 19:53
Just-Rian
Just-Rian is offline
ik kom uut Grunn' , moar ik proat nait plat...

ik versta het opzich wel, maar ik kan me er echt aan ergeren als mensen Gronings praten.. Het kan zo dom klinken.
Oud 16-06-2003, 19:57
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
ik heb wat topics terug dit gevonden:

da is frigo bij ons belgen daar geplogen mee rond te togen e vind ge da ook normaal of vind ge da die manne die buukskes moete bedekken e

dat betekent volgens mij iets van

ut gaat over mannen met dikke buiken die zonder kleding daarmee rondlopen en en de vraag is moet je dat bedekken oftewel moet je kleding dragen als je zo'n dikke buik heb

wel mooi taaltje dat belgisch diacent

gewoan kei schon
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 19:58
Just-Rian
Just-Rian is offline
Citaat:
Party_Bunny schreef op 16-06-2003 @ 12:49:
Jongens met een Hollands accent vind ik een vreselijke afknapper, maar verder kan ik veel hebben
woon je in België? Hoe klinkt ons nederlands dan???
Oud 16-06-2003, 20:09
Verwijderd
Zachte g's zijn schattig.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 21:17
Verwijderd
Ik vind een Leids accent trouwens ook geweldig. Jaja, ik zal wel weer te lang bij de Hema gewerkt hebben Maar op een gegeven moment ga ik me eraan hechten denk ik.. het heeft gewoon iets
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:17
helden
helden is offline
Ut is un kwestie van geduld...rustig wachte op d'n daag det hiel holland limburgs lult..det hiel holland limburgs lult!!
Oud 16-06-2003, 22:21
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
helden schreef op 16-06-2003 @ 23:17:
Ut is un kwestie van geduld...rustig wachte op d'n daag det hiel holland limburgs lult..det hiel holland limburgs lult!!
dan ken je wachten tot je 'n ons weegt, maar dat gebeurt dus never-nooit niet.
Oud 16-06-2003, 22:24
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
ej moët, nie persepeteern euvr accentn alier of ahinder. von maa meuhen die der zen. mo hmoe ter ma nie mè ambeteren ak er nie op veurbered zen, anders kank die accente bekanst nuujt verstoan, van nievers niet! Verstoddet?
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:28
the exploding boy
the exploding boy is offline
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 16-06-2003 @ 23:24:
ej moët, nie persepeteern euvr accentn alier of ahinder. von maa meuhen die der zen. mo hmoe ter ma nie mè ambeteren ak er nie op veurbered zen, anders kank die accente bekanst nuujt verstoan, van nievers niet! Verstoddet?

arrrrggghhh...... ik wil jou niet meer meeten hoor
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:31
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
Citaat:
the exploding boy schreef op 16-06-2003 @ 23:28:
arrrrggghhh...... ik wil jou niet meer meeten hoor
maar dat is geen sjeherazaads,
ik praatte gewoon een beetje een mix van antwerpse en gentse oude wijfjes.

ik ben betrekkelijk beschaafd.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:43
Verwijderd
Kin ich eindelijk ouch us limburgs kallen, altied lachen.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:45
Verwijderd
Je hebt trouwens mensen met een limburgs accent, en mensen met een limburgs accent.

Ik kan het weten, er zijn echt lui die nog 100x zingeriger praten dan ik.
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:47
~Sjeherazade~
~Sjeherazade~ is offline
limburgs is sexy
o yeah (echt)
Met citaat reageren
Oud 16-06-2003, 22:55
Verwijderd
agh jah ik kom uit haarlem...schijnen ze ABN te praten...maar neej ik praat idd vrij netjes..soms misschien beetje met een R er door heen, maar jah das gewoon beetje Haarlems. Ik kan aan de andere kant ook vrij plat praten...hmz ligt aan me bui ofsow
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 08:22
Verwijderd
Citaat:
Optima schreef op 16-06-2003 @ 14:18:
plat praten heeft zo z'n schoonheid.

Bij de studie nederlands leer je dat iedere taalvariatie ( dus een dialect) zijn eigen geschiedenis heeft, zijn eigen waarde onder de bevolkingsgroep etc.

maar ondanks dat ik zeer tolerant ben, VERFSCHUW IK MENSEN DIE NEDERLANDS WILLEN PRATEN MET EEN LIMBURGGGGGGGGGGGGGGGGGGS ACCENT

mijn jaar zit VOL met limburgers, en echt, als je ze hoort praten neem je ze meteen al minder serieus.
Hoe moet je anders Nederlands praten, als je uit Limburg komt??

Laatst gewijzigd op 17-06-2003 om 08:25.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 08:58
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
Citaat:
Just-Rian schreef op 16-06-2003 @ 20:58:
ben niet belgisch. Gewoon amsterdammer maar mijn familie woont een maal in zuid-brabant. Doar kenne gij da van lerre.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:40
Party_Bunny
Party_Bunny is offline
Citaat:
Lil' Stef schreef op 17-06-2003 @ 09:58:
ben niet belgisch. Gewoon amsterdammer maar mijn familie woont een maal in zuid-brabant. Doar kenne gij da van lerre.
Ze vroeg het aan mij, uil.

Citaat:
Just-Rian schreef op 16-06-2003 @ 20:58:
Ik bedoel Hollands in de zin van Noord en Zuid-Holland. Met de harde 'g' dus. Jongens die zo praten vind ik vreselijk.
Oud 17-06-2003, 11:55
Verwijderd
Citaat:
Party_Bunny schreef op 17-06-2003 @ 12:40:

Ik bedoel Hollands in de zin van Noord en Zuid-Holland. Met de harde 'g' dus. Jongens die zo praten vind ik vreselijk.
opzich is dat wel ABN.....en trouwens...er is geen 1 plek in Noord-Zuid Holland waar ze t zelfde praten dus ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 11:59
Party_Bunny
Party_Bunny is offline
Citaat:
jellerd schreef op 17-06-2003 @ 12:55:
opzich is dat wel ABN.....en trouwens...er is geen 1 plek in Noord-Zuid Holland waar ze t zelfde praten dus ik weet niet waar je deze onzin vandaan haalt
Jezus man, je begrijpt best wat ik bedoel. In Limburg heb je eveneens verschillende accenten.
Oud 17-06-2003, 12:18
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 16-06-2003 @ 13:24:
DAT is nou ook weer een beetje overdreven.

Het is wel zo dat er in de Achterhoek enorm veel mensen wonen die echt een verschrikkelijk lomp dialect spreken...toen ik daar eens werkte bij de ABN-Amro bank als baliemedewerker kon ik ze soms niet eens verstaan 'hee jong, ken oe ff veur mie kiek'n of ik al gebeurd heb'
Dat is géén goed dialect
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:19
Verwijderd
Citaat:
Rawsteel schreef op 16-06-2003 @ 14:40:
Waar ergens in Nederland wonen die kakhoofden die de R uitspreken als een mislukte J ? En denken dat ze alles zijn!!
Bij Utrecht in de buurt, geloof ik. Mijn leraar aardrijkskunde doet dat ook en die komt daar ook vandaan.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:20
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-06-2003 @ 16:24:

Ik vind een Fries accent echt geweldig
Ja jij ja! XD
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 12:41
Verwijderd
Citaat:
a new nose schreef op 16-06-2003 @ 23:45:
Je hebt trouwens mensen met een limburgs accent, en mensen met een limburgs accent.

Ik kan het weten, er zijn echt lui die nog 100x zingeriger praten dan ik.
Ik vind het storend wanneer iemand met een Limburgs accent zo netjes mogelijk Nederlands wil praten en dat dus niet kan. Praat dan zoals je praat..
Maar dat zangerige vind ik echt erg mooi

(Ich sprek mich zelf ooch ne bietje plaat )
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 13:03
Breg
Breg is offline
ik hen een keer 2 mensen ontmoet die echt heel erg limburgs praten (zelfs een paar andere limburgers hadden moeite met het verstaan), en voor mij als Rotterdammer was het gewoon bijna onverstaanbaar. Maar zij vonden weer van mij dat ik Rotterdams praatte, terwijl ik dat helemaal niet vind

ontopic: veel nederlandse accenten vind ik lelijk, vooral als ze echt duidelijk hoorbaar zijn in alles wat er gezegd wordt.
Oud 17-06-2003, 13:10
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
a new nose schreef op 16-06-2003 @ 23:43:
Kin ich eindelijk ouch us limburgs kallen, altied lachen.
Lache. Tsk.
Oud 17-06-2003, 13:37
Verwijderd
Citaat:
Scatterheart schreef op 17-06-2003 @ 14:10:
Lache. Tsk.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 13:42
Phileine
Phileine is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2003 @ 14:37:
We moeten natuurlijk wel de eer aan het Limburgs dialect houden door het goed te formuleren.
Oud 17-06-2003, 14:20
Another Way
Another Way is offline
Citaat:
Morgan schreef op 16-06-2003 @ 13:17:
Dat ís Nederlands. Dat jij het nou niet gewend bent - daar is de hoek, ga je maar staan schamen. Ik weet niet waar jij vandaan komt, maar ik weet zeker dat je net zo'n accent hebt.
Ik kom uit de regio Hilversum, en nee ik heb geen accent (zelfs geen harde R)

Die mensen uit het noorden zijn gewoon raar, vooral de mensen op de wadden eilanden. Een voorbeeldje: Ik was daar een keer van mijn fiets afgevallen, komt er zo een boer van 'heeuh mun joh, doeh juh knibbehls zeeh" hij bedoelde dus "Jongen doen je knieen zeer"

Wat is er trouwens met die mensen uit eindhoven, die altijd 'kei' zeggen, dat is echt not done hier in de buurt.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 14:36
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Another Way schreef op 17-06-2003 @ 15:20:

Die mensen uit het noorden zijn gewoon raar, vooral de mensen op de wadden eilanden. Een voorbeeldje: Ik was daar een keer van mijn fiets afgevallen, komt er zo een boer van 'heeuh mun joh, doeh juh knibbehls zeeh" hij bedoelde dus "Jongen doen je knieen zeer"

Wat is er trouwens met die mensen uit eindhoven, die altijd 'kei' zeggen, dat is echt not done hier in de buurt.
Kom zelf uit Hilversum en ik heb ook helemaal geen aparte R ofzo

hahah tja maar dat is een boer

Ja kei...zelfs een stukje boven Brabant zeggen ze t ook...

Ik heb er hier nog nooit iemand over gehoord.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 14:56
Verwijderd
Citaat:
Party_Bunny schreef op 17-06-2003 @ 12:59:
Jezus man, je begrijpt best wat ik bedoel. In Limburg heb je eveneens verschillende accenten.
ehm ja ik begrijp wel wat je probeerd te zeggen, maar t slaat niet echt ergens op, omdat die harde g niet een accent is....dat is Nederlands (ABN) en alles wat daar van afwijkt is een accent, dus jah, je kan het lelijk vinden, maar jah dan vind je Nederlands dus een lelijke taal...hmz
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 15:35
Verwijderd
Citaat:
~Sjeherazade~ schreef op 16-06-2003 @ 23:47:
limburgs is sexy
o yeah (echt)
Zeker.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 15:45
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Ik praat Maastrichts dialect, is cool
Maar als ik alleen in het gezelschap van mensen ben die Nederlands praten en niet het dialect kunnen verstaan, dan praat ik gewoon Nederlands. In mijn vriendenkring zitten een paar mensen die geen dialect praten, maar die verstaan het wel, dus dan kan ik lekker dialect blijven praten en zij antwoorden Nederlands terug maar bijvoorbeeld op vakantie is dat echt rot, ken je net een paar mensen en dan zit je bij de tent bij die mensen of zit je met een ander uit je gezin of vriendengroep bij al die mensen, dan heb ik vaak de neiging om over te gaan in het dialect das wel irritant voor hen maar ook wel grappig
Oud 17-06-2003, 16:24
Verwijderd
Citaat:
Mr.Oizo schreef op 17-06-2003 @ 16:45:
Ik praat Maastrichts dialect, is cool
Maastricht is gaaf, jammer dat ik er zo ver vandaan woon.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:33
Verwijderd
Citaat:
Che Guevara schreef op 17-06-2003 @ 17:24:
Maastricht is gaaf, jammer dat ik er zo ver vandaan woon.
Maastrichts is super laaaaaaang, echt niet mooi
('k woon er, ik kan het weten )
M'n vriend is in een klein dorpje opgegroeid, dat is een stuk mooier
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:42
Verwijderd
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2003 @ 17:33:
Maastrichts is super laaaaaaang, echt niet mooi
('k woon er, ik kan het weten )
M'n vriend is in een klein dorpje opgegroeid, dat is een stuk mooier
Geen idee, Limburgs is Limburgs voor mij In Brabants hoor ik wel verschillen, ik hoor het zo of iemand uit de regio van Breda, Tilburg of Eindhoven komt.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:46
Lil' Stef
Lil' Stef is offline
ut is gewoan kei leuk om kei te zeggge
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 16-06-2003 @ 22:17:
Ik vind een Leids accent trouwens ook geweldig. Jaja, ik zal wel weer te lang bij de Hema gewerkt hebben Maar op een gegeven moment ga ik me eraan hechten denk ik.. het heeft gewoon iets
Een vriendin van mij heeft zo een hele tijd bij de V&D in Leiden gewerkt... op een gegeven moment ging ze steeds meer Leids praten en namen wij het over.. Maar gelukkig is ze daar weg en leren we weer gewoon normaal ABN te praten.. ik kan echte dialecten niet verstaan.. of je moet heeeeeeel duidelijk articuleren maar dat is dan meestal zeker niet het geval.. alleen limburgs is nog behoorlijk te verstaan (ook al is kei kei irritant)...

Maar ik heb niks tegen dialecten hoor, als ik er maar niet de hele tijd naar hoef te luisteren..

Ik vond het wel nep dat ze in Volle Maan Twents probeerden te praten.. ze praatten meer ABN dan twents.. ik bedoel ze vergaten dat ze "Twents" waren.. tja..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 16:58
DreadlockMonkey
DreadlockMonkey is offline
helemaal niemand praat ABN.. want iedereen heeft voor iedereen een dialect..
of je nu in brabant of limburg of friesland woont..
zelf woon ik in noord brabant.. iedereen zit ons altijd dom na te doen met onze zachte g en onze korte zinsbouw..
maar misschien beseffen de mensen boven de rivieren.. en vooral in rotterdam en amsterdam en omstreken niet hoe belachelijk ze voor ons klinken.. met hun harde g en rollende r..
fijn als je me hierop aan wil vallen.. dat moet je zelf weten
maar zo zie ik t..
Oud 17-06-2003, 17:02
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Ik vind het wel leuk, als mensen dialect spreken. Het heeft gewoon iets, het is juist gaaf dat mensen niet allemaal gelijk spreken.

Stel je voor dat iedereen straks Engels spreekt ,dat zou toch verschrikkelijk zijn? Dat is toch verwaarlozing van de cultuur en zo?

Ik kom dus uit Noord-Brabant, spreek nauwelijks dialect en ik vind dat jammer!!!
Oud 17-06-2003, 17:08
Verwijderd
Citaat:
DreadlockMonkey schreef op 17-06-2003 @ 17:58:
helemaal niemand praat ABN.. want iedereen heeft voor iedereen een dialect..
of je nu in brabant of limburg of friesland woont..
zelf woon ik in noord brabant.. iedereen zit ons altijd dom na te doen met onze zachte g en onze korte zinsbouw..
maar misschien beseffen de mensen boven de rivieren.. en vooral in rotterdam en amsterdam en omstreken niet hoe belachelijk ze voor ons klinken.. met hun harde g en rollende r..
fijn als je me hierop aan wil vallen.. dat moet je zelf weten
maar zo zie ik t..
Ik praat behoorlijk ABN hoor... In rotterdam praten ze al helemaal geen ABN dat is gewoon een verkeerd voorbeeld van jou.. die praten nog platter dan Leienaars.. En Amsterdammers.. Ach als je die steden als vertegenwoordiging van 'de mensen boven de rivieren' neemt dan wil ik niet weten hoe jij denkt dat ABN gesproken wordt..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 17:10
Tandpasta
Tandpasta is offline
Citaat:
Monrath schreef op 17-06-2003 @ 18:02:
Stel je voor dat iedereen straks Engels spreekt ,dat zou toch verschrikkelijk zijn? Dat is toch verwaarlozing van de cultuur en zo?
Ook het Engels kent uiteraard verschillende dialecten, maar ik ben het met je eens dat er verschil moet zijn in de manier waarop mensen praten. Het maakt het communiceren een stuk aangenamer.
Oud 17-06-2003, 17:11
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
cHa0s schreef op 16-06-2003 @ 20:40:
Mensen die andermans intelligentie denken te kunnen inschatten aan de hand van de manier van praten komen pas dom over.
(mijn mening.)
Man ik zeg verdomme toch niet dat ik denk te weten hoe slim mensen zijn aan de hand van hun accent, als je wat beter leest had je kunnen zien dat ik vond dat mensen die plat praten dom KLINKEN en niet dom ZIJN.

*En het moet harder regenen !!!*
Oud 17-06-2003, 17:15
DreadlockMonkey
ik heb helemaal niet gezegd dat die mensen ABN praten
maar die maken ons brabanders t meest belachelijk
terwijl ze voor ons als debielen klinken..
Oud 17-06-2003, 18:25
Verwijderd
Citaat:
DreadlockMonkey schreef op 17-06-2003 @ 18:15:
ik heb helemaal niet gezegd dat die mensen ABN praten
maar die maken ons brabanders t meest belachelijk
terwijl ze voor ons als debielen klinken..
nee ok.. ik begreep je dan verkeerd.. maar ik vind ze ook als debielen klinken.. dus..
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 18:41
DreadlockMonkey
okee..
want mijn vriend woont in alphen a/d rijn en ik in helmond
en steeds als ik daar ben maken zijn vrienden me belachelijk met hoe ik praat.. terwijl ze niet beseffen dat ze voor mij dus net zo debiel klinken
Oud 17-06-2003, 19:14
Trimm Trabb
Trimm Trabb is offline
Ik praat zelf met een ontzettend plat Rotterdams accent, wat ik zelf niet altijd even charmant vind klinken, maar ik vind accenten in het algemeen altijd wel charmant. Je hoort tenminste waar iemand vandaan komt. Een accent hoort bij je, het bepaald ook voor een gedeelte hoe mensen je zien. Het zou me echt vreselijk lijken als iedereen 'ABN' zou praten. Dat zou zo ontzettend saai zijn.
Oud 17-06-2003, 19:23
Verwijderd
Citaat:
Another Way schreef op 17-06-2003 @ 15:20:

Wat bedoel je met een 'harde' R? Een gewone normale rollende R? Jongen, dat is Nederlands. Als je uit Hilversum komt, kún je gewoon niet geen accent hebben. Dat jij het nou zelf niet doorhebt, wil niet zeggen dat je er geen hebt.
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 21:51
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Citaat:
Morgan schreef op 17-06-2003 @ 20:23:
Wat bedoel je met een 'harde' R? Een gewone normale rollende R? Jongen, dat is Nederlands. Als je uit Hilversum komt, kún je gewoon niet geen accent hebben. Dat jij het nou zelf niet doorhebt, wil niet zeggen dat je er geen hebt.
Danoontje powerrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 22:16
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
Morgan schreef op 17-06-2003 @ 20:23:
In Hilversum hebben weinig mensen een accent aangezien t hier 1 vd plekken is waar over t algemeen t best ABN wordt gesproken. (dat is al heel lang zo, maar er zijn idd ook nog kakkers die met een accent praten, maar die wonen vaak niet in Hilversum, maar in de omgeving)

Ik weet dus echt wel dat ik géén accent heb.

En wat bedoel je eigenlijk, dat een rollende R een accent is of dat t juist normaal is?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten