Advertentie | |
|
![]() |
|
1 ben je donor?
ja ik ben donor 2 waarom ? ten eerste de mensen die het krijgen kunnen prettig verder leven en ten tweede ik gebruik het dan toch niet meer ![]() pluk mij maar leeg waneer ik dood ben vind ik niet erg recyclen die handel XD
|
![]() |
Ik vind het nog steeds een raar idee. Dat ik niet meer helemaal heel ben als ik dood ben. Dat m'n organen ergens op de wereld nog heel vrolijk rond huppelen. En dat over die roker, wat vind jij daar dan van? Dat als jij als iemand die nog nooit van z'n leven gerookt heeft omdat hij dat vies vind en slecht voor zijn longen, zijn longen doneert aan een roker. Lijkt me niet fijn.
|
![]() |
Iemand die nieuwe longen nodig heeft, krijgt die pas als hij minimaal een halfjaar niet heeft gerookt. Het kan natuurlijk altijd dat mensen daarna opnieuw beginnen, maar voor de meeste mensen geldt dat als ze eenmaal een tijdje aan de beademing hebben gelegen terwijl ze op de longtransplantatie wachten, ze echt geen zin meer hebben om daarna nog te gaan roken!
Daarnaast heb jij nu nog kinderlongen, dus stél dat je die zou doneren, dan zou het waarschijnlijk aan een ander kind zijn, bijvoorbeeld een kind met taaislijmziekte (http://www.ncfs.nl/index.php?id=000025). Die hebben ook al nooit gerookt. En als zo'n kind jouw longen niet had gekregen, was hij ook doodgegaan. |
![]() |
|
Ik dacht altijd dat je op je 18de een donorformulier zou krijgen, maar volgens mij kan ik nog lang wachten.
Raar dat je er zelf dan maar achteraan moet, en ik wil wel donor zijn, maar het is nu meer een principekwestie dat ik niet een donor-formuliertje ga regelen. Denk dat ze bij het opsturen van formuliertjes wel meer donoren zullen 'werven', gezien het feit dat er een aantal klasgenoten zijn die net als ik dachten: ik vul het wel in als ik 18 ben, en iedereen maar wachten op dat donor-formuliertje ![]() Misschien ben ik nu egoïstisch, maar ik vind dat ze best een papiertje hadden kunnen opsturen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
|
Ik ben geen donor. Ik wil best mensenlevens redden enzo, maar stel dat het zo is als bij de oude egyptenaren, dat je niet kunt overgaan als je niet al je organen hebt! Dat je je hele lichaam nog nodig hebt!
Nou hoef ik nog niet per se te beslissen voor mijn achttiende, maar ik denk erover om bloeddonor te worden en mijn organen zelf te houden. Help ik mensen toch een beetje en ben ik verzekerd van een plekje tussen Toetanchamon en Cleopatra. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
Ik heb net een discussie met mijn collega'tje over het doneren aan mensen die geen donor zijn en ik zag het al een aantal keer staan in dit topic. Ik hoorde van haar dat je ervoor kunt kiezen dat je je organen alleen beschikbaar wil stellen aan andere donoren.
Tijdens het lezen van dit topic vond ik dat er nogal wat mensen zeiden dat als iemand geen donor is ze geen organen aan die persoon willen geven. Ik dacht misschien leuk om hier verder over te discussieren, aangezien ik (potentiele) donor ben en het prima vind dat wie dan ook mijn organen krijgt. Of het nou een alcohol verslaafde is of een zware crimineel, het veranderd niets aan mijn intensie om iemand te helpen. Misschien is het ontvangen van een orgaan wel het punt waarop die persoon zijn leven zal veranderen. Natuurlijk is het een mooie gedachte dat jij het leven hebt gered van iemand die een 'goed' karakter heeft, maar is iemand die geen donor is (vanuit welke overweging dan ook) een slechter mens dan wij zijn? Het veranderdt niets aan zijn karakter of dat nou 'goed' of 'slecht' is. Nederland staat bekend als een tolerant land en we roepen de hele tijd dat we over respect voor moeten hebben, moeten we dan geen respect hebben voor mensen die ervoor kiezen geen donor te zijn (er van uit gaande dat respect hebben voor iemand indirect betekent dat je ook je orgaan aan die persoon wil afstaan)? Moeten we niet gewoon begrip hebben, of in ieder geval accepteren, dat iemand er bewust voor kiest om geen donor te worden, om welke reden dan ook en niet zo moeilijk doen over "bij wie die orgaan terecht kan komen"? Zowieso, hoe makkelijk is het ook niet om, als je opeens een nier of wat dan ook nodig hebt, je wel als donor te laten registreren? Dit was even mijn frustratie die eruit moest ![]()
|
Niet elke niet-donor is automatisch 'slechter' dan een donor, maar het is wel gewoon een asociale beslissing. Er zullen vast moordende donoren zijn en niet-donoren die veertien Cambodjaanse adoptiekinderen vol liefde opvoeden. Aan de andere kant is het niet vreemd om te redeneren dat van de mensen die vanwege (religieuze) motieven geen organen af willen staan er ook wel een aantal zullen zijn die op andere gebieden nogal intolerant zijn. Verder vind ik het onzin dat je voor elke beslissing respect zou moeten hebben. Sommige beslissingen zijn gewoon idioot en niet met steekhoudende argumenten te rechtvaardigen. Dat betekent niet dat je mensen moet dwingen, maar je mag ze er zeker op aanspreken en achteraan de rij plaatsen wanneer je zelf organen te verdelen hebt.
||
Citaat:
|
![]() |
Ik ben donor sinds m'n 18e. Ik vind het een mooi laatst eerbetoon om jouw lichaam af te mogen staan aan mensen die het echt nodig hebben en hier gelukkig mee worden. Vind het wel fijn om te weten dat als ik doodga en ze kunnen mijn organen gebruiken dat ik dan andere mensen hier heel erg blij mee maak. Doordat je korting krijgt op je zorgverzekering heb ik uiteindelijk ook echt de moeite genomen om dat formulier in te vullen *bloos*
Ik ben ook bloeddonor. Mijn moeder is het geweest (is nu afgekeurd ofzo) en een goede vriendin is ook bloeddonor. Persoonlijk vind ik die regeling van België beter. Ik weet zeker dat nog meer mensen net zo lui zijn als ik en gewoon geen zin hebben om dat formulier in te vullen maar geen probleem hebben tegen donor zijn. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Want zonder dat verband zeggen dat je organen ter beschikking stellen egoïstisch zou zijn slaat gewoon helemaal nergens op. I mean, je bent dood, zowel organen als waardering heb je niets meer aan.
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ik heb me geregistreerd als donor toen ik 17 werd en m'n ouders meteen erbij gezegd dat als ik dood ga ze niet moeten lopen klagen omdat zij het er niet mee eens zijn. Weet iemand trouwens of ze bijvoorbeeld je hart gebruiken als dat perfect is, als je ooit een nieuwe nier of lever hebt gekregen? |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
we zijn heel toevalig alemaal mensen. en voor de info er zijn ook nederlandse crimineeltjes . 1 ik ben nog geen donor maar wil er wel een worden 2 voor elk goede wat je doet krijg je wat terug |
![]() |
|
Leer die gekke commando nu eens negeren. Hij marcheert wel iedere morgen over het schoolplein met zijn rechterhand in de lucht, maar het leuke is: hij doet dat helemaal alleen. Niks niet bedreigend, groot bord voor zijn kop, dus niet mee in discussie gaan dan ben je het makkelijkste af.
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
OT: Ja, botweefsel en huid uitgezonderd. |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
ik ben nog geen donor, maar wil het wel worden. Ik vind het namelijk ten eerste zonde van mijn organen als ik zou overlijden en mijn organen liggen daar weg te rotten in het graf, terwijl iemand anders zijn leven er mee gered zou kunnen worden. Ten tweede ga ik er van uit dat bijna iedereeen wel een orgaan zou accepteren als je daar langer door zou kunnen leven en als je dan zelf niet wilt afstaan vind ik je vrij ego bezig. Wel vind ik dat je je familie ff uit moet leggen wat hersendood is zodat zij er geen trauma aan overhouden als jij naar de operatiekamer wordt gereden en het lijkt voor je familie of je nog leeft, maar je leeft niet. Je bloed wordt alleen nog rondgepompt.
|
![]() |
|
Ik ben geen donor.
Het lijkt me niets dat mijn organen verder leven in iemands anders lichaam. Het is niet dat ik het personen niet gun alleen ik wil dat gewoon niet. Ik ben er mee geboren en ze gaan ook mee me graf in. Dit is mijn mening Als ik zelf ooit een orgaan nodig zou hebben van iemand om zelf in leven te blijven zou ik dat ook niet willen. Ik zou me zelf dan een egowist vinden. Wel nemen maar niet geven, zo werkt dat niet voor mij. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Lichaam & Gezondheid |
Enquête: Donor zijn Goudviss | 58 | 12-06-2012 11:24 | |
Algemene schoolzaken |
Enquete: zou jij donor willen zijn? floor&annemarth | 45 | 18-07-2010 13:56 | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
Donor automatisch? Aangeven wanneer je donor bent? MissCzechMeOut | 112 | 11-02-2004 10:07 | |
Lichaam & Gezondheid |
Donor worden? HoñeY | 14 | 02-04-2002 15:15 | |
Lichaam & Gezondheid |
Donor: Ja, tenzij..? oneMen | 18 | 09-10-2001 16:48 |