Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Ontspanning / De Kantine
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 17-06-2003, 22:54
Engels
Engels is offline
zolang jongens maar met een redelijk normaal harde g praten is aalles ok
Oud 17-06-2003, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 17-06-2003 @ 23:16:
In Hilversum hebben weinig mensen een accent aangezien t hier 1 vd plekken is waar over t algemeen t best ABN wordt gesproken. (dat is al heel lang zo, maar er zijn idd ook nog kakkers die met een accent praten, maar die wonen vaak niet in Hilversum, maar in de omgeving)

Ik weet dus echt wel dat ik géén accent heb.

En wat bedoel je eigenlijk, dat een rollende R een accent is of dat t juist normaal is?
Opzich is er maar 1 plek in Nederland waar ABN word gesproken. Dat is toch echt Haarlem
Met citaat reageren
Oud 17-06-2003, 23:10
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Atje85 schreef op 17-06-2003 @ 23:16:
In Hilversum hebben weinig mensen een accent aangezien t hier 1 vd plekken is waar over t algemeen t best ABN wordt gesproken.
Wat wil je, met al die TV-studio's in de buurt....

Programma's als het journaal en actualiteitenrubrieken moeten natuurlijk in vlekkenloos ABN. Wat mij wel opvalt: Kinderen voor Kinderen bestaat altijd voor een heel groot deel uit kinderen met een ongelooflijk Goois accent.
Oud 17-06-2003, 23:18
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 18-06-2003 @ 00:10:

Programma's als het journaal en actualiteitenrubrieken moeten natuurlijk in vlekkenloos ABN. Wat mij wel opvalt: Kinderen voor Kinderen bestaat altijd voor een heel groot deel uit kinderen met een ongelooflijk Goois accent.
precies...wat ik al zei dat is geen ABN....
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 00:49
cha0s
cha0s is offline
Citaat:
Fortisi schreef op 17-06-2003 @ 18:11:
Man ik zeg verdomme toch niet dat ik denk te weten hoe slim mensen zijn aan de hand van hun accent, als je wat beter leest had je kunnen zien dat ik vond dat mensen die plat praten dom KLINKEN en niet dom ZIJN.

*En het moet harder regenen !!!*
Citaat:
Op de één of andere manier begin ik te twijfelen aan het IQ van mensen die plat praten, het komt gewoon zo dom over.
maar ik reageerde (misschien) wel overdreven, maar het is de laatste tijd nogal 'n persoonlijke frustratie van me... (mensen die op anderen neerkijken om kleine dingen die niets over intelligentie of persoonlijkheid te maken hebben.)

Laatst gewijzigd op 18-06-2003 om 00:52.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 00:55
Big Boi
Big Boi is offline
AHH ik haat het feit dat mensen denken dat als je uit Friesland komt (zoals ik, en proud of it ) dat je een achterlijke boer bent die de hele dag op de trekker rijd en met zijn boerenvrouw en knecht saampjes op de boerderij woont. Ik spreek perfect ABN en ook nog eens Fries. Maar mensen zien gewoon het Fries als een accent terwijl het gewoon een opzichzelfstaande taal is.
Oud 18-06-2003, 08:56
Verwijderd
mnou, ligt er aan wát voor plat, ik vind bijvoorbeeld haags gewelidg klinken *Grijnst* geen idee wrom.. maar dat limburgs vind ik echt zwaar kut
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 10:43
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
naam onbekend schreef op 18-06-2003 @ 00:10:

Duh, die kinderen die daar zitten komen meestal uit de kakkerbuurtjes hier in de omgeving

Er bestaan ook nog dorpen in de omgeving van Hilversum hoor
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 10:43
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
jellerd schreef op 18-06-2003 @ 00:18:
precies...wat ik al zei dat is geen ABN....
Wát is dan wél ABN volgens jou???
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 10:50
Ireentje
Ireentje is offline
Limburg RULEZZ!!!!!!!!!!

najah mestreechs daan he
Mestreechteneers unite!!
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 12:58
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 18-06-2003 @ 11:43:
Wát is dan wél ABN volgens jou???
Nou jah kijk het is gewoon zo dat er maar 1 plek in Nederland is waar ABN wordt gepraat en dat is Haarlem, natuurlijk kan het zo zijn dat er mensen buiten die stad zijn die ook ABn praten, maar dat zal niet om een geheel dorp/stad gaan. In het gooi wordt toch over het algemeen vrij bekakt gepraat, kijk idd maar naar kinderen voor kinderen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 13:01
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
jellerd schreef op 18-06-2003 @ 13:58:
Nou jah kijk het is gewoon zo dat er maar 1 plek in Nederland is waar ABN wordt gepraat en dat is Haarlem, natuurlijk kan het zo zijn dat er mensen buiten die stad zijn die ook ABn praten, maar dat zal niet om een geheel dorp/stad gaan. In het gooi wordt toch over het algemeen vrij bekakt gepraat, kijk idd maar naar kinderen voor kinderen.
Je kan niet spreken van 't Gooi als je t om ABN hebt.

Veel rijke lui wonen in de dorpjes rondom Hilversum en in Hivlersum wonen echt nog maar weinig kakkers, minder dan 10%, dus de meerderheid spreekt hier gewoon ABN.

En in Haarlem spreekt IEDEREEN ABN ???
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 18-06-2003 @ 14:01:
Je kan niet spreken van 't Gooi als je t om ABN hebt.

Veel rijke lui wonen in de dorpjes rondom Hilversum en in Hivlersum wonen echt nog maar weinig kakkers, minder dan 10%, dus de meerderheid spreekt hier gewoon ABN.

En in Haarlem spreekt IEDEREEN ABN ???
gast, dat is niet iets wat ik verzin hoor....dat is een feit..kan ik tog ook niks aandoen, als je het er niet mee eens bent schrijf je maar een brief naar de overheid ofsow....
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 14:53
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
jellerd schreef op 18-06-2003 @ 15:30:
gast, dat is niet iets wat ik verzin hoor....dat is een feit..kan ik tog ook niks aandoen, als je het er niet mee eens bent schrijf je maar een brief naar de overheid ofsow....

een feit? geef eens een bron dan

heeft de overheid heel nederland gehoord ofzo en aan de hand daarvan bepaald of ze wel of geen abn spreken
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 15:10
Vogelvrij
Vogelvrij is offline
Niemand praat toch precies ABN? Dat kan toch helemaal niet, wie heeft er dan bedacht hoe dat precies moet klinken, hoe hard je g moet zijn en welke woorden je precies gebruikt?
Oud 18-06-2003, 15:11
Verwijderd
Citaat:
Atje85 schreef op 18-06-2003 @ 15:53:
een feit? geef eens een bron dan

heeft de overheid heel nederland gehoord ofzo en aan de hand daarvan bepaald of ze wel of geen abn spreken
ik vond dit stukje

Algemeen Beschaafd Nederlands heet te zijn afgeleid van het ‘dialect’ van Haarlem, een Hollandse variant van het Nederlands dus, en het blijft voor Nederlanders ten noorden van de Zuid-Hollandse Eilanden en ten westen van Utrecht vaak een beetje wennen, die rest van Nederland. Die rest van Nederland heeft omgekeerd weer een beetje moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee de Hollander zijn manier van doen en spreken tot ABN verklaart, en niet geheel ten onrechte. http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie60.html
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 15:13
Verwijderd
Citaat:
Monrath schreef op 18-06-2003 @ 16:10:
Niemand praat toch precies ABN? Dat kan toch helemaal niet, wie heeft er dan bedacht hoe dat precies moet klinken, hoe hard je g moet zijn en welke woorden je precies gebruikt?
tsje je hebt nu eenmaal een standaard anders kan je daar ook niks van afleiden (zoals dialecten). Ent is nou eenmaal zo dat het Haarlems vaak als standaard wordt genomen.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 15:56
Nyawa
Praat zelf altijd ABN (tenminste, volgens mij heb ik niet echt een Drents of Gronings accent), maar ik vind het altijd wel grappig als mensen plat praten. Ligt er idd ook een beetje aan wat voor dialect, zo'n Goois accent vind ik echt ver-schrik-ke-lijk.
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 16:05
Fortisi
Fortisi is offline
Citaat:
Fortisi schreef
...Je mag dan zo SLIM zijn, je KLINKT gewoon dom als je dat zegt....

Citaat:
cHa0s schreef op 18-06-2003 @ 01:49:
maar ik reageerde (misschien) wel overdreven, maar het is de laatste tijd nogal 'n persoonlijke frustratie van me... (mensen die op anderen neerkijken om kleine dingen die niets over intelligentie of persoonlijkheid te maken hebben.)
oke , ik had het ook een beetje verkeerd geformuleerd ...
Oud 18-06-2003, 16:30
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 17-06-2003 @ 17:33:
Maastrichts is super laaaaaaang, echt niet mooi
('k woon er, ik kan het weten )
M'n vriend is in een klein dorpje opgegroeid, dat is een stuk mooier
Zoeas ze altied zigge: Mestreech is neet breit meh Mestreech dat is laaaaaaajnk!!!!!!!

Excuses voor de spelfouten in het zojuist in Maastrichts dialect getypt zinnetje

Vertaling: Zoals ze altijd zeggen: Maastricht is niet breed maar Maastricht dat is lang!!!

Ja, we trekken de woorden altijd lang door met praten, dat bedoelen ze er mee
Oud 18-06-2003, 16:55
DreadlockMonkey
DreadlockMonkey is offline
ABN bestaat lekker gewoon niet ha! zo!
de een zegt haarlem.. de ander hilversum.. ik zeg helmond want dit is mijn ABN ik ben algemeen, beschaafd en ik praat nederlands.. commentaar? dan heb je pech..

meisjes die plat praten dom? gaaf dan ben ik dom..
hoe kun je nou aan iemand horen of ie dom is of niet.. dan ben je lekker zelf dom
Oud 18-06-2003, 17:05
Atje85
Atje85 is offline
Citaat:
jellerd schreef op 18-06-2003 @ 16:11:
ik vond dit stukje

Algemeen Beschaafd Nederlands heet te zijn afgeleid van het ‘dialect’ van Haarlem, een Hollandse variant van het Nederlands dus, en het blijft voor Nederlanders ten noorden van de Zuid-Hollandse Eilanden en ten westen van Utrecht vaak een beetje wennen, die rest van Nederland. Die rest van Nederland heeft omgekeerd weer een beetje moeite met de vanzelfsprekendheid waarmee de Hollander zijn manier van doen en spreken tot ABN verklaart, en niet geheel ten onrechte. http://www.historischhuis.nl/recensies/recensie60.html
ha! ik hoor dus ook tot de Hollanders
Met citaat reageren
Oud 18-06-2003, 17:05
Denise84
Denise84 is offline
Verschrikkelijk laag klinkt dat! Alleen in Noord- en Zuid-Holland klinkt het leuk, maar niet mooi..
Oud 18-06-2003, 18:14
Laïs
Laïs is offline
Citaat:
Morgan schreef op 15-06-2003 @ 18:40:

Ik praat zelf met een behoorlijk accent en of dat irritant is voor de rest van Nederland moet je hen vragen. Hier is het normaal. Het is geen dialect en ik slik ook niet alle e's in (ik zeg gewoonlijk geen 'schiet'n' in plaats van 'schieten'), maar ik zeg toch echt de 't' niet in 'niet', ik slik dingen in, etc ('Dat doe ik niet' wordt 'Da' doe'k nie', 'Ik weet ik niet' wordt 'weenie', etc ).
Ik vind het erg jammer dat ik ons dialect niet echt kan, zonde dat
N
Dat zeg ik ook .
Maar soms wel schiet'n en lach'n.

Ik vind van mezelf dat ik geen accent heb,maar soms zeggen ze,Elien,zo plat dat dat was.

Ach ja.
Oud 19-06-2003, 12:00
DreadlockMonkey
DreadlockMonkey is offline
wat maakt t nou uit hoe je praat.. als je maar verstaanbaar bent toch?
Reageren

Regels voor berichten