Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 22-05-2004, 15:00
ironflower
ironflower is offline
Citaat:
heavinly schreef op 22-05-2004 @ 12:08 :
Ehm. Ohja?

Ja, hing een als een kopietje op het bord
Oud 22-05-2004, 15:02
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
ironflower schreef op 22-05-2004 @ 16:00 :
Ja, hing een als een kopietje op het bord
Oh? Heb ik weer gemist.. Was dat tijdens de facultatieve lessen?
Oud 22-05-2004, 17:04
Verwijderd
Kan iemand me nog even uitleggen hoe het zit met die triomftocht die Cicero wilde, maar niet kreeg, ondanks aandringen bij Cato?
Want Cato vond een supplicatio beter ofzo... waarom?
Oud 22-05-2004, 17:58
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Cicero meende, (dit opmakende uit de brief die Cato naar Cicero stuurde) dat een supplicatio het voorspel is tot een triomf.
lett. uit boek; 'Cato impliceert dat Cicero niet oprecht was in zijn dankbaarheid voor de goden; in feite streefde hij steeds naar een triomf, waarvan hij immers meende dat die min of meer automatisch op de supplicatio zou volgen'

Later schrijft Cato idd '... en weet ook dat een triomf niet zoveel waard is als het oordeel van de senaat.. t/m heb ik mijn stem uitgebracht'

hieruit maak ik op dat de mildheid en zelfbeheersing van de bevelhebber volgens Cato beter zijn, dan militair geweld of de welwillendheid van goden.

Maar eigenlijk snap ik het zelf ook niet echt merk ik nu, want ik mis nog steeds de clue waaróm Cato wel een supplicatio toekende, maar geen triumphus.

nutteloze reply dus
Oud 22-05-2004, 18:07
Norrage
Norrage is offline
Krijg je nou ook vragen over de teksten in vertaling uit je boek(Otium cum Dignitate in dit geval)..Want dat hebben we voor SE's nog nooit moeten doen, maar ze maken natuurlijk wel deel uit van het boek...
En mijn leraar is er nogal onduidelijk in.
Wat moet je dus precies allemaal kennen buiten de Latijnse teksten om?
Oud 22-05-2004, 18:30
ironflower
ironflower is offline
Ik heb het examen van Cicero bekeken wat men een paar jaar geleden kreeg. (gaat wel over een ander onderwerp)

In totaal waren er 6 teksten.

- 3 latijnse teksten
- 2 nederlandse tekstjes ter vergelijking

Over deze kreeg je dat tekstvragen, en die gaan echt op preciese dingen uit de tekst (welk woord is een tegenstelling van dit woord etc etc) En je krijgt ook vragen zoals: Cicero zegt in de tekst dit en dit, leg uit aan de hand van Ciceros denkwijze waarom hij dit zegt.

En dan volgt de laatste tekst, dat is dan een latijnse tekst die je moet vertalen.
Oud 22-05-2004, 21:54
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2004 @ 18:04 :
Kan iemand me nog even uitleggen hoe het zit met die triomftocht die Cicero wilde, maar niet kreeg, ondanks aandringen bij Cato?
Want Cato vond een supplicatio beter ofzo... waarom?
Heel simpel . Cicero vond dat hij een triumphus verdiende omdat dat gebruikelijk was voor overwinnaars die terugkeerden naar Rome met grote overwinningen. De senaat was het hier niet mee eens en gaf hem "slechts" een supplicatio. Bij een triumphus worden de goden bedankt voor hun hulp en gezien als de reden dat de overwinningen waren behaald, maar bij een supplicatio spelen de goden geen rol en wordt dus de grootheid van de overwinnaar (Cicero) erkent ipv de goden. Cicero wou meer eer en dus de triumphus, senaat geeft het hem niet, Cicero mailt () Cato dat ie ontevreden is, en dat hij vindt dat hij die triumphus verdient, Cato zegt dat hij blij moet zijn dat zijn gaven en niet die van de goden zijn geëerd, wat dus een veel grotere eer voor Cicero is. Ook zegt Cato dat hij het beste voor had met Cicero en dat hij vond dat een supplicatio de grootste eer was, groter dan een triumphus. Cicero meelt weer terug dat dat zo is maar dat hij tóch heel graag een triumphus wil.

Bovendien had Cato tussen de 2e en de 3e brief in de senaat een redevoering gehouden, en dáárvan schrijft Cicero dat dat eigenlijk al "genoeg" is, maar dat hij toch een triumphus wil. En die krijgt ie niet

Laatst gewijzigd op 22-05-2004 om 21:57.
Oud 23-05-2004, 13:10
sThàeF
sThàeF is offline
*te lui zijnde om het boven op te zoeken *

hoe zat het ook alweer met de politiek van de kleinzoon van Scipio Africanus Maior (Somnium Scipionis 11)?
Oud 23-05-2004, 13:12
Luego
Luego is offline
Citaat:
sThàeF schreef op 23-05-2004 @ 14:10 :
*te lui zijnde om het boven op te zoeken *

hoe zat het ook alweer met de politiek van de kleinzoon van Scipio Africanus Maior (Somnium Scipionis 11)?
'het'?
Oud 23-05-2004, 13:20
sThàeF
sThàeF is offline
nee?
Oud 23-05-2004, 13:26
Luego
Luego is offline
Citaat:
sThàeF schreef op 23-05-2004 @ 14:20 :
nee?
je vraagt hoe zat het nou ook al weer met hem.

ik bedoel dus, wat wil je weten?
Oud 23-05-2004, 13:34
sThàeF
sThàeF is offline
okay, we begrijpen elkaar

aan het eind van Somnium Scipionis 11 zegt Maior tegen Minor: "Maar wanneer je op een triomfwagen het Capitool opgereden zult zijn, zul je de staat aantreffen, in onrust gebracht door de politiek van mijn kleinzoon."

hmm volgens mij is die kleinzoon Gaius Gracchus, de zwager van Africanus Minor: de echtgenoot van een biologische dochter van de adoptief vader van Minor/de biologische zoon van Maior.

boeiender is: wat hield deze politiek in?
Oud 23-05-2004, 13:40
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
sThàeF schreef op 23-05-2004 @ 14:34 :
okay, we begrijpen elkaar

aan het eind van Somnium Scipionis 11 zegt Maior tegen Minor: "Maar wanneer je op een triomfwagen het Capitool opgereden zult zijn, zul je de staat aantreffen, in onrust gebracht door de politiek van mijn kleinzoon."

hmm volgens mij is die kleinzoon Gaius Gracchus, de zwager van Africanus Minor: de echtgenoot van een biologische dochter van de adoptief vader van Minor/de biologische zoon van Maior.

boeiender is: wat hield deze politiek in?
Als ik me niet vergis werd er een aanslag beraamd op Scipio Minor door Gracchus.
Oud 23-05-2004, 13:43
sThàeF
sThàeF is offline
klopt, maar is dat het enige waardoor de staat door Gracchus in beroering gebracht zou zijn, according to Cicero?
Oud 23-05-2004, 13:55
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
sThàeF schreef op 23-05-2004 @ 14:43 :
klopt, maar is dat het enige waardoor de staat door Gracchus in beroering gebracht zou zijn, according to Cicero?
Ik heb Gracchus even opgezocht in mijn Klassieke Oudheid boekkie en hier staat dat Tiberius Gracchus in 133 in de volkstribuun voorstelde om een gedeelte van de staatsgrond aan boeren af te geven voor landbouwgrond. Korte tijd later werd Tiberius vermoord door de grootgrondbezitters. 10 jaar later (123 v.C.) probeert zijn broer Gaius het opnieuw, en dan krijgt hij veel meer aanhang. Daarnaast stelt hij ook voor om alle bondgenoten burgerrecht te geven, en daarmee wekt hij verzet in alle lagen van de bevolking. Het loopt weer op vechten uit en hierbij worden veel van zijn aanhangers vermoord; Gaius pleegt zelfmoord.

Toen heb ik Scipio even opgezocht;

Scipio Minor verzette zich in 133 v.C. hevig tegen Tiberius Gracchus en zei in het openbaar dat hij terecht was vermoord, waardoor hij veel vijanden kreeg onder de populares. In 129 v.C. werd hij vermoord, naar men zei door een aanhanger van Tiberius Gracchus.

Cicero wist natuurlijk al dat dit was gebeurd, want Cicero schreef die zooi rond 50 v.C. ofzo

Laatst gewijzigd op 23-05-2004 om 14:06.
Oud 23-05-2004, 17:46
Nanashi
Nanashi is offline
uhh..... stomme vraag misschien (waarschijnlijk) maareh... weet iemand mss nog een goeie site met vertalingen? ik mis nl hier en daar een stukje (had ze ooit weleens gekopieerd van iemand maar kan de kopien nergens vinden... ¬¬) en net de vertalingen die ik zoek staan niet op die site van wiebeko... *barst in tranen uit* grrr en alle links op die site naar pagina's met vertalingen deden t niet of hadden net weer niet de teksten die ik zocht... >_< (excusez-moi als deze vraag al eens gesteld is, ik was te lui om meer dan de 3e en 4e pagina van deze topic te lezen ^^; )
Oud 23-05-2004, 17:55
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Nanashi schreef op 23-05-2004 @ 18:46 :
uhh..... stomme vraag misschien (waarschijnlijk) maareh... weet iemand mss nog een goeie site met vertalingen? ik mis nl hier en daar een stukje (had ze ooit weleens gekopieerd van iemand maar kan de kopien nergens vinden... ¬¬) en net de vertalingen die ik zoek staan niet op die site van wiebeko... *barst in tranen uit* grrr en alle links op die site naar pagina's met vertalingen deden t niet of hadden net weer niet de teksten die ik zocht... >_< (excusez-moi als deze vraag al eens gesteld is, ik was te lui om meer dan de 3e en 4e pagina van deze topic te lezen ^^; )
Site met vertalingen van onze school:

members.home.nl/fam.bootsma

Staat alles op
Oud 23-05-2004, 17:58
Nanashi
Nanashi is offline
oh joy! duizendmaal dank! *maakt zwierige buiging*
Oud 23-05-2004, 18:02
Verwijderd
en hier: http://www.dnvweb.nl/vakken/latijn
Oud 23-05-2004, 18:47
Nanashi
Nanashi is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 23-05-2004 @ 19:02 :
en hier: http://www.dnvweb.nl/vakken/latijn
whoa! die site is GOED! o_O tnx ^^
Oud 24-05-2004, 10:48
Deej
Deej is offline
uhuh, handige site!
ik maak me echt dik zorgen om latijn.. blegh wat een k-u-t teksten! Ben ook zolang bezig met leren voor latijn.. tis gewoon te saai. Bij grieks loopt het verhaal tenminste door.. dit is gewoon losse stukjes "onzin" lezen..
Oud 24-05-2004, 12:54
heavinly
heavinly is offline
en dan nog moeilijke onzin ook..
Oud 24-05-2004, 13:27
wouterq
wouterq is offline
Hoe meer ik het leer hoe leuker ik het eigenlijk vind. Het zijn juist prachtige literaire hoogstandjes van marcus tullius. Heerlijk hoe hypocriet en egoistisch hij is.
Oud 24-05-2004, 14:04
Luego
Luego is offline
Ik ben bang dat het net over die paar teksten gaat die ik niet goed snap .
Citaat:
wouterq schreef op 24-05-2004 @ 14:27 :
Hoe meer ik het leer hoe leuker ik het eigenlijk vind. Het zijn juist prachtige literaire hoogstandjes van marcus tullius. Heerlijk hoe hypocriet en egoistisch hij is.

[edit]: Vraagje.... wie kan mij het verband van deze zin/het laatste stukje van de tekst met de rest van de tekst uitleggen? Uit De Amicitia, 23 (H10 tekst 3d uit Vita Activa).
Quodsi exemeris ex rerum natura benivolentiae coniunctionem, nec domus ulla nec urbs stare poterit, ne agri quidem cultus permanebit. (en verder dus)
Bedoelt hij nou dat als de 'welwillendheid' er niet is, niets kan bestaan? > niets kan zonder vriendschap eigenlijk? En dat je dat pas goed ziet als er haatgevoelens zijn oid?

Snap dit stuk niet....

Laatst gewijzigd op 24-05-2004 om 14:26.
Oud 24-05-2004, 14:46
M@rco
M@rco is offline
Pff... ik ken er echt helemaal niets van.

Maar ja, maakt niet uit. Ik sta sowieso al een 4 (sta nu 6.1 dus dan heb ik een 0.9 nodig voor een 3.5 = 4) en aangezien je 1 onvoldoende buiten en een binnen je profiel mag hebben... de andere drie vakken buiten mijn profiel zijn Nederlands, Engels en Duits en daar haal ik nooit van z'n leven een onvoldoende voor.

Dus weg met Latijn.
Oud 24-05-2004, 15:17
schietgeweer
schietgeweer is offline
Citaat:
Luego_407 schreef op 24-05-2004 @ 15:04 :
Ik ben bang dat het net over die paar teksten gaat die ik niet goed snap .

[edit]: Vraagje.... wie kan mij het verband van deze zin/het laatste stukje van de tekst met de rest van de tekst uitleggen? Uit De Amicitia, 23 (H10 tekst 3d uit Vita Activa).
Quodsi exemeris ex rerum natura benivolentiae coniunctionem, nec domus ulla nec urbs stare poterit, ne agri quidem cultus permanebit. (en verder dus)
Bedoelt hij nou dat als de 'welwillendheid' er niet is, niets kan bestaan? > niets kan zonder vriendschap eigenlijk? En dat je dat pas goed ziet als er haatgevoelens zijn oid?

Snap dit stuk niet....
Als je de band van genegenheid weghaalt, zal helemaal niks - zelfs de landbouw niet - blijven bestaan. Wie dat niet gelooft kan zijn ongelijk bevestigd zien in de families de staten en steden die door ruzies en onenigheden uit elkaar gevallen zijn (oid). Hij laat zien hoe belangrijk vriendschap dus wel niet is.
Oud 24-05-2004, 15:22
Luego
Luego is offline
Citaat:
schietgeweer schreef op 24-05-2004 @ 16:17 :
Als je de band van genegenheid weghaalt, zal helemaal niks - zelfs de landbouw niet - blijven bestaan. Wie dat niet gelooft kan zijn ongelijk bevestigd zien in de families de staten en steden die door ruzies en onenigheden uit elkaar gevallen zijn (oid). Hij laat zien hoe belangrijk vriendschap dus wel niet is.
Met weer eens zo'n kromme Cicero-redenatie....
Maar dank je, iig .
Oud 24-05-2004, 16:06
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
M@rco schreef op 24-05-2004 @ 15:46 :
Pff... ik ken er echt helemaal niets van.

Maar ja, maakt niet uit. Ik sta sowieso al een 4 (sta nu 6.1 dus dan heb ik een 0.9 nodig voor een 3.5 = 4) en aangezien je 1 onvoldoende buiten en een binnen je profiel mag hebben... de andere drie vakken buiten mijn profiel zijn Nederlands, Engels en Duits en daar haal ik nooit van z'n leven een onvoldoende voor.

Dus weg met Latijn.
Ehm. Ik wil niet heel erg vervelend zijn, maar je mag toch een 5 buiten en een 4 binnen of een 5 buiten en een 5 binnen, maar nevernooitniet een 4 buiten je profieldeel?

Ik ga trouwens voor de 5 voor Latijn. (=3,2 voor examen. =alsnog veel leren..)
Oud 24-05-2004, 16:42
M@rco
M@rco is offline
Nee nee nee

Ik citeer:

"Je bent geslaagd als:

(...)
- je twee 5-en of één 5 en één 4 hebt en maximaal één van deze onvoldoendes in je profieldeel zit én al je andere vakken 6 of hoger zijn."

Ik moet een 2.9 halen voor een 5, ik denk dat dat ook nog wel lukt... vertalen lukt me over het algemeen wel, alleen die zwetsverhalen van Cicero uit mijn hoofd leren wil maar niet lukken
Oud 24-05-2004, 17:25
Rens
Rens is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-05-2004 @ 14:30 :
waarom?
Omdat ik echt geeeeen idee heb van wat ze gaan vragen, en hoe ik dat moet gaan leren..
En omdat ik eigenlijk geen patsie zin heb in leren, omdat ik Latijn zo onderhand bijna verafschuw (verwijt de leraar)..
Eerst nog maar eens geschiedenis..
Oud 24-05-2004, 17:26
Rens
Rens is offline
Ah, ik ga dus voor de 4 voor Latijn en de 5 voor wiskunde, en daarmee moet ik een 2.7 halen voor Latijn, en een 3.6 voor wiskunde..
Oud 24-05-2004, 17:39
Nanashi
Nanashi is offline
*diepe zucht* ik heb al die vertalingen maar overgetypt... met (hardop) lezen schiet ik nix op omdat ik dan steeds afdwaal en met de latijnse tekst erbij duurt me te lang... bah ik wilde nu nog wat latijn gaan doen maar heb zo t idee dat m'n concentratievermogen na nederlands en bio zo ongeveer tot het absolute nulpunt is gedaald....... -_-; *nog diepere zucht* gelukkig sta ik met een 1 nog een 4,6 maar toch....
Oud 24-05-2004, 19:15
SpeedRock
SpeedRock is offline
Ik ga voor cum laude!!!

Maar dat wordt nix...
Oud 25-05-2004, 12:37
Mark1986
Mark1986 is offline
Wat mag je eigenlijk allemaal meenemen naar je examen??

Ik hoorde dat je transitorium en Vox ook mee mocht nemen.. weet iemand dit??

Ik moet trouwens nou nog beginnen met leren (latijn is meer een bijvak voor me, dus boeit niet echt echt)

Maar wie weet wat ik het beste nu nog kan gaan leren? Ik ben wel van plan ongeveer de hele middag aan latijn te besteden...
Oud 25-05-2004, 12:39
Verwijderd
Ik ga morgen maar gewoon voor de 4,2 Meer zal het ook niet worden denk ik
Oud 25-05-2004, 12:49
heavinly
heavinly is offline
Transitorium mag niet, zo ver ik weet. Als 't goed is krijg je een grammatica ding, alleen woordenboek moet je zelf meenemen.
Oud 25-05-2004, 12:57
schietgeweer
schietgeweer is offline
Citaat:
Mark1986 schreef op 25-05-2004 @ 13:37 :
Wat mag je eigenlijk allemaal meenemen naar je examen??

Ik hoorde dat je transitorium en Vox ook mee mocht nemen.. weet iemand dit??

Ik moet trouwens nou nog beginnen met leren (latijn is meer een bijvak voor me, dus boeit niet echt echt)

Maar wie weet wat ik het beste nu nog kan gaan leren? Ik ben wel van plan ongeveer de hele middag aan latijn te besteden...
Wij mogen alleen schrijfgerei en een woordenboek + grammatica-overzicht dat er achterin staat mee.

Ik heb al een paar teksten gedaan maar ik ken nog lang niet alles goed. Aangezien de vertaling voor mij een drama zal worden moet ik het van de tekstinterpretatie hebben.
Het examen bestaat waarschijnlijk weer uit drie bekende Latijnse of verwante Nederlandse teksten en een stukje om te vertalen (10 tot 12 regels). Ik heb eens alle teksten bekeken qua lengte en inhoud en ik verwacht eigenlijk wel een paar van deze:

- De amiticia 21-23
- De domo sua 73-76
- De republica (allemaal kleine stukken aan elkaar)
- De finibus 63-65
- Pro Sestio 136-139

En dat zijn dan ook de enige teksten die ik nu nog keihard leer, de rest kijk ik wel een beetje.
Oud 25-05-2004, 13:07
Deej
Deej is offline
ehh wat is vox??
ben benieuwd hoe de ongeziene vertaling wordt.. en hoe lang die wordt.. i.v.m. de tijd.. weet iemand van voorgaande jaren misschien of de tijd een beetje te doen is?.. *bibberr*
Oud 25-05-2004, 13:11
*Floortje*
*Floortje* is offline
Mm, mijn leraar zei juist dat hij verwachtte dat er wel veel van de Somnio Scipionis in terug zou komen...

Aaah, ik heb er zo erg geen zin in! Kan me er ook echt niet toe zetten nog hard te gaan leren, ben helemaal leeggezogen door geschidenis net. Maar ja, succes allemaal!
Oud 25-05-2004, 14:11
Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
*Floortje* schreef op 25-05-2004 @ 14:11 :
Aaah, ik heb er zo erg geen zin in! Kan me er ook echt niet toe zetten nog hard te gaan leren, ben helemaal leeggezogen door geschidenis net.
Dat heb ik precies hetzelfde.

Maar het moet toch.. Ik heb nu tot en met halverwege de droom van Scipio geleerd. Die komt vast in het examen, samen met het hoofdstuk over Epicurisme en Stoïcisme, en Otium cum dignitate.
Oud 25-05-2004, 14:15
Catooke
Catooke is offline
Even een vraagje, twee eigenlijk

Hoe zit dat met die derde punische orlog, wanneer was die enzo?? Geloof dat die tot 146 v Chr duurde toch, toen is Carthago verwoest door Minor.

En wanneer is die Somnium Scipionis nou precies? Ik weet dat Scipio het in 129 v Chr aan Laelius vertelt, maar wanneer heeft hij het gedroomd??

Ik ga echt voor de 7 op mijn eindlijst (moet voor het examen een 6,5 hebben) maar als ik zie wat er allemaal in dit topic staat weet ik nu al dat ik blij mag zijn als ik een voldoende heb..
Oud 25-05-2004, 14:20
Briseïs
Briseïs is offline
Ik moet nog steeds beginnen
Oud 25-05-2004, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 25-05-2004 @ 15:20 :
Ik moet nog steeds beginnen
Kom op!
Leren vooral de teksten in het latijn.
Oud 25-05-2004, 14:26
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-05-2004 @ 15:21 :
Kom op!
Haha, ja dat helpt
Oud 25-05-2004, 14:29
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 25-05-2004 @ 15:26 :
Haha, ja dat helpt
*schopt Briseïs van het forum af naar dr boeken*

Nee, maar serieus: je kunt het! Tsjakka!
Latijn is veel, heel veel, maar als je je nou eens concentreert op één onderwerp? Of op de teksten? Zoiets?
Oud 25-05-2004, 14:29
M@rco
M@rco is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-05-2004 @ 15:21 :
Kom op!
Dat is niet te doen.
Oud 25-05-2004, 14:30
Verwijderd
Citaat:
M@rco schreef op 25-05-2004 @ 15:29 :
Dat is niet te doen.
Volgens jou niet. Volgens mij wel.
Oud 25-05-2004, 14:30
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 25-05-2004 @ 15:29 :
*schopt Briseïs van het forum af naar dr boeken*

Nee, maar serieus: je kunt het! Tsjakka!
Latijn is veel, heel veel, maar als je je nou eens concentreert op één onderwerp? Of op de teksten? Zoiets?
Ok ok ik ga nu.

Blij?
Oud 25-05-2004, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 25-05-2004 @ 15:30 :
Blij?
Hmm.
"Het is voor je eigen bestwil!"
Succes iig morgen allemaal!

En remember: als je het niet weet... 'je inzetten voor de staat' is dan het antwoord!

Laatst gewijzigd op 25-05-2004 om 15:00.
Oud 25-05-2004, 15:03
heavinly
heavinly is offline
Hahaha, ja inderdaad. Net zoals 't bij geschiedenis verzuiling ofwel ontzuiling moest zijn als je 't niet wist.
Advertentie

Regels voor berichten