Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Centraal eindexamen / Archief 2003-2015 / Eindexamens 2004 / VWO

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-05-2004, 20:01
Norrage
Norrage is offline
Zolang je op cijferbasis slaagt met Latijn in je pakket krijg je gewoon gymnasiumdiploma hoor..
Advertentie
Oud 20-05-2004, 20:05
Jampot
Jampot is offline
Damn.. pro sestio.. als dit een van zijn meest overtuigende en beste redevoeringen was, wil ik zijn slechtste echt niet hoeven leren ^_^
Oud 20-05-2004, 20:07
SilverSteven
SilverSteven is offline
Wat ik niet snap is het volgende; eerst (Pro Sestio) zegt Cicero dat we naar roem moeten streven, maar in De Republica laat hij op het eind Scipius Minor praten, die een droom krijgt van Maior die zegt dat je juist NIET naar roem moet verlangen... waarom is hij ineens gewisseld van standpunt ? Of is dat niet zijn standpunt...?
Oud 20-05-2004, 20:27
sThàeF
sThàeF is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 17:49 :
Ik heb nu de helft (Hst 1 t/m 6 Vita Activa) geleerd en ik moet zeggen dat ik het allemaal mee vind vallen. Het kostte me een kleine 4 uur
het zwaartepunt ligt in hoofdstuk 7 t/m 13 dacht ik

en dat van die totaal verschillende standpunten was mij ook al opgevallen ja. volgens mij zijn het allebei de standpunten van Cicero, alleen was hij tijdens het schrijven van zijn laatste standpunt wat ouder en wijzer (ofzow?)
Oud 20-05-2004, 20:42
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
sThàeF schreef op 20-05-2004 @ 21:27 :
het zwaartepunt ligt in hoofdstuk 7 t/m 13 dacht ik

en dat van die totaal verschillende standpunten was mij ook al opgevallen ja. volgens mij zijn het allebei de standpunten van Cicero, alleen was hij tijdens het schrijven van zijn laatste standpunt wat ouder en wijzer (ofzow?)
Misschien omdat hij toen politiek uit het spel was dat hij voelde dat hij geen echte roem meer kon bemachtigen en nu dus juist weer deed alsof je inzetten voor de staat het beste was... zoals hij natuurlijk ook had gedaan vroeger. Cicero kennende gebruikt hij al zijn teksten om zichzelf te verheerlijken dus ook hier prijst hij zichzelf waarschijnlijk met behulp van andere voorbeelden.
Oud 20-05-2004, 20:46
sThàeF
sThàeF is offline
aannemelijk

Cicero is en blijft een opportunist, die schrijft zoals het hem uitkomt
Oud 20-05-2004, 21:05
mmmoeder
mmmoeder is offline
Precies. Cicero is en blijft gewoon een vuile nazi.
Oud 20-05-2004, 21:08
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
1sengard schreef op 20-05-2004 @ 22:05 :
Precies. Cicero is en blijft gewoon een vuile nazi.
Mijn gok: een verdwaalde VMBO'er zonder gevoel voor humor.
Oud 20-05-2004, 23:18
Norrage
Norrage is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 22:08 :
Mijn gok: een verdwaalde VMBO'er zonder gevoel voor humor.
Mijn gok: Een arrogant jongetje dat 16 is, 6 Gym doet, en dus geen (sociaal) leven heeft.

Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 23:25.
Oud 21-05-2004, 09:24
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Norrage schreef op 21-05-2004 @ 00:18 :
Mijn gok: Een arrogant jongetje dat 16 is, 6 Gym doet, en dus geen (sociaal) leven heeft.
Je conclusies zijn lachwekkend want zoals we allemaal weten heeft geen enkele gymnasiast een sociaal leven.
Oud 21-05-2004, 11:00
Rundfunk
Rundfunk is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 10:24 :
Je conclusies zijn lachwekkend want zoals we allemaal weten heeft geen enkele gymnasiast een sociaal leven.

HAHAHAHA

Oud 21-05-2004, 11:29
SpeedRock
SpeedRock is offline
Wat is dit? Een afzeikonderwerp?

NEEJ!!! Dus stop er ff mee ofzo...

Ow, en die vraag over het veranderen van standpunt: Cicero stond erom bekend (zoiets staat in het boek tenminste) dat hij van verschillende levenswijze iets aannam en daar zijn eigen draai aan gaf... Hij was een aanhanger van het Stoicisme (niet naar roem enzo leven) maar in het sceptisme voelde hij zich ook heel erg goed thuis... Hierom wordt niet over verbod op het nastreven van roem gesproken...

Ik weet niet zeker of dit is wat je bedoelde, maar dit is wat ik eruit op heb kunnen maken
Oud 21-05-2004, 12:15
Verwijderd
Eerdere verklaringen zijn logischer.

In de tijd van de re publica stond Cicero zoals gewoonlijk weer een politiek aan de zijlijn. Hij kón geen politieke roem verwerven en dat vond hij verschrikkelijk. Om toch zijn waardigheid te behouden schreef hij daarom (onder andere in Somnium Scipionis) dat streven naar roem helemaal zo slim niet is - het is slechts aardse roem, niet eens op de hele aarde maar alleen in het Romeinse rijk, en bovendien komt er om de zoveel tijd een wereldbrand die toch alles uitwist.

MAAR:
Als je je inzet voor de staat (en dus daarmee in principe aardse roem verwerft) dan krijg je vanzelf een plekje in de hemelse sfeer waar Scipio en andere grootste staatsmannen ook zitten. Dus wat dat betreft is aardse roem wel weer belangrijk... anders kom je er niet.
Dus dat is ook nogal tegenstrijdig. In die hemelse sfeer is aardse roem niet belangrijk, maar je hebt het wel nodig om er te komen?

n.b. de 'aardse roem' waar ik het over heb is natuurlijk de roem verkregen door de boni, de goede mensen, en niet door het plebs. Dat soort roem vindt Cicero zowiezo verwerpelijk.
Oud 21-05-2004, 13:09
SpeedRock
SpeedRock is offline
Ik denk dat Cicero bedoelt dat roem op zich niet verwerpelijk is, alleen de manier waarop je die roem hebt verkregen is belangrijk... Alleen als de roem verworven is met belangrijke gebeurtenissen enzo (wat krummeltje zei), alleen dán mag je naar roem streven... Verder verwerpt Cicero alle verkregen roem, deze mag zelfs niet als roem worden beschouwd in zijn ogen...
Oud 21-05-2004, 13:13
Rens
Rens is offline
Aaah, ik vraag me nu toch wel een beetje af of ik überhaupt wel een 3.7 ga halen voor Latijn..
Het is gewoon al bijna woensdag, en dan ook nog dinsdag Geschiedenis, wie verzint dat?
Oud 21-05-2004, 13:30
Verwijderd
Citaat:
Rens schreef op 21-05-2004 @ 14:13 :
Aaah, ik vraag me nu toch wel een beetje af of ik überhaupt wel een 3.7 ga halen voor Latijn..
waarom?
Oud 21-05-2004, 13:39
In_stilte
In_stilte is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-05-2004 @ 13:15 :

MAAR:
Als je je inzet voor de staat (en dus daarmee in principe aardse roem verwerft) dan krijg je vanzelf een plekje in de hemelse sfeer waar Scipio en andere grootste staatsmannen ook zitten. Dus wat dat betreft is aardse roem wel weer belangrijk... anders kom je er niet.
Dus dat is ook nogal tegenstrijdig. In die hemelse sfeer is aardse roem niet belangrijk, maar je hebt het wel nodig om er te komen?

Dit vond ik ook zo ontzettend dubbel !
*zucht* gaat meer weer verder met hftst 5
Oud 21-05-2004, 14:28
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-05-2004 @ 13:15 :
MAAR:

n.b. de 'aardse roem' waar ik het over heb is natuurlijk de roem verkregen door de boni, de goede mensen, en niet door het plebs. Dat soort roem vindt Cicero zowiezo verwerpelijk.
Scipio Maior zegt letterlijk in de tekst dat niet roem, maar het verlangen naar deugdzaamheid (virtus) je eer geeft en de poorten naar het onsterfelijke voor je opent. Als daar toevallig roem bij komt kijken is dat niet erg, maar je moet er niet naar verlangen! Dat is de gedachte erachter, geloof ik
Oud 21-05-2004, 14:50
Verwijderd
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 15:28 :
Scipio Maior zegt letterlijk in de tekst dat niet roem, maar het verlangen naar deugdzaamheid (virtus) je eer geeft en de poorten naar het onsterfelijke voor je opent. Als daar toevallig roem bij komt kijken is dat niet erg, maar je moet er niet naar verlangen! Dat is de gedachte erachter, geloof ik
Hmm.
Tsjah, ik ben ook nog niet bij hoofdstuk 6 moet ik zeggen
Oud 21-05-2004, 14:53
SilverSteven
SilverSteven is offline
Nog even ter verduidelijking: als Cicero het over dat oneervolle streven naar roem heeft, bedoelt hij bijvoorbeeld een persoon die vecht voor de roem ipv het behouden van de staat. Best raar eigenlijk want later gaat hij weer lopen slijmen bij Cato om een triumphus.
Oud 21-05-2004, 15:46
Verwijderd
Wanneer was Cicero's tweede gedwongen otium? Mijn boek (otium cum dignitate) is daar niet duidelijk over helaas.

tis nog best wel veel... *zucht*
Oud 21-05-2004, 16:16
indigo
indigo is offline
Volgens mij was zijn tweede gedwongen Otium omdat Caesar de alleenheerschappij in handen had; Cicero had tot dan toe (weliswaar twijfelend) de kant van Pompejus gekozen, die in 48 verslagen en vermoord werd, maar had dus geen kans op een politieke functie bij Caesar. Gelukkig mocht hij (vanuit Griekenland, waar hij met Pompejus zat) wel terugkomen door de ozo fijne clementia (verzoenings...) van Caesar. Ook op aandringen van zijn zoon Marcus sloot hij zich in 48 uiteindelijk aan bij Caesar. Dat tweede otium duurde van 46 (scheiding van Terentia, begin 45 sterft dochter Tullia) tot 44. (Tenminste, in mijn boek rekenen ze dat in 44 zijn 3e otium begint...).
O, even in de syllabus achterin mn boek gelezen: "Na de moord op Caesar in 44 lukt het hem - zij het slechts korte tijd - een centrale rol te spelen als 'elder statesman' en adciseur van de jeugdige Octavianus. In een reekst heftige redevoeringen, door hemzelf de Philippicae genoemd, vaart hij uit tegen Marcus Antonius. Maar in 43 vormt Octavianus met Marcus Antonius (en Lepidus) een pact, het tweede driemanschap. Zoals in de tijd van sulla worden door middel van proscripties aanzienlijken uit de weg geruimt. Octavianus offert Cicero op aan de goede verstandhouding met Marcus Antonius. Bij een halfslachtige vluchtpoging, waarbij zijn slaven tot het laatst bij hem blijven, wordt Cicero op 7 december 43 door Antonius'soldaten afgemaakt."

Citaat:
SilverSteven schreef op 20-05-2004 @ 21:07 :
Wat ik niet snap is het volgende; eerst (Pro Sestio) zegt Cicero dat we naar roem moeten streven, maar in De Republica laat hij op het eind Scipius Minor praten, die een droom krijgt van Maior die zegt dat je juist NIET naar roem moet verlangen... waarom is hij ineens gewisseld van standpunt ? Of is dat niet zijn standpunt...?
Nee, Steven, wat ze ook al zeiden in de lezing bij ons op school (of ben je daar niet geweest ?): Cicero was een beetje opportunistisch, maar er waren veel filosofen die zich niet aan 'hun eigen' regels en idealen hielden...
Oud 21-05-2004, 16:18
Verwijderd
En begrijpt iemand hoe dat nou zit met die Carthagers en Marcus Regulus?
Oud 21-05-2004, 17:09
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Marcus Regulus heeft tegen de Carthagers gevochten, is teruggegaan naar Rome maar heeft een belofte gedaan dat hij vanuit zijn vaderland (Rome) terug zou keren naar Carthago waar hem een marteldood te wachten stond, dat heeft hij dus ook gedaan.
Oud 21-05-2004, 17:14
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Cicero heeft trouwens nergens echt een duidelijk standpunt als je het mij vraagt, hij probeert telkens vanuit een andere oogpunt de zaak te benaderen en af en toe denk je dat ie een standpunt inneemt maar dan in een andere tekst keert ie zich daar weer tegen. Hij is ook geen echte grote denker geweest dus

Ik vind hst 6 en 11 de meest lastige, alleen in tegenstelling tot vele anderen hier heb ik het boek : Vita Activa. Hoofdstuk 6 is de Somnio Scipionis en hoofdstuk 11 zijn 3e Otium: De Amicitia, geloof ik.

We komen er wel...ik heb alle vertalingen al eens geleerd en ook de achtergrond, ik ben nu bij hoofdstuk 10 met de vragen, het gaat alleen niet zo snel, helaas.
Oud 21-05-2004, 17:53
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Ygdrassil schreef op 21-05-2004 @ 18:14 :
Cicero heeft trouwens nergens echt een duidelijk standpunt als je het mij vraagt, hij probeert telkens vanuit een andere oogpunt de zaak te benaderen en af en toe denk je dat ie een standpunt inneemt maar dan in een andere tekst keert ie zich daar weer tegen. Hij is ook geen echte grote denker geweest dus

Ik vind hst 6 en 11 de meest lastige, alleen in tegenstelling tot vele anderen hier heb ik het boek : Vita Activa. Hoofdstuk 6 is de Somnio Scipionis en hoofdstuk 11 zijn 3e Otium: De Amicitia, geloof ik.

We komen er wel...ik heb alle vertalingen al eens geleerd en ook de achtergrond, ik ben nu bij hoofdstuk 10 met de vragen, het gaat alleen niet zo snel, helaas.
Ik heb ook Vita Activa

Maar wat jij zei, over dat hij geen grote denker was, dat is niet helemaal waar. Hij was erg goed in de retorica en ook in de filosofie, maar dan meer in het toegankelijk maken van de filosofie voor meer mensen. Maar wat je echt in het oog moet houden is dat hij zichzelf de beste van de wereld vond. Hij is de ultieme arrogante zak om het zo te noemen, hij vindt zichzelf perfect. Daarom zal hij ook elke keer dat hij iets schrijft zichzelf als voorbeeld nemen. Heeft hij geen politieke invloed ? Dan is je terugtrekken uit de staat het beste. Heeft hij geen roem ? Dan is dat de weg naar de hemel. Gewoon een opportunist dus, schrijven wat hem het beste uitkomt.
Oud 21-05-2004, 18:35
Verwijderd
Citaat:
Ygdrassil schreef op 21-05-2004 @ 18:14 :
hij was eclecticus
Oud 21-05-2004, 18:36
*Rupsje*
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 21-05-2004 @ 17:16 :

Nee, Steven, wat ze ook al zeiden in de lezing bij ons op school (of ben je daar niet geweest ?): Cicero was een beetje opportunistisch, maar er waren veel filosofen die zich niet aan 'hun eigen' regels en idealen hielden...
Ik denk meer dat Cicero zich er in principe wel graag aan zou houden, maar dat het hem gewoon niet lukt. Hij hangt bijvoorbeeld het stoicisme aan wat betreft hun apatheia (dus je niet laten beinvloeden door emoties) maar als zijn dochter sterft wordt hij toch overmand door verdriet. Zo zal dat bij die roem ook wel zijn, hij vindt eigenlijk dat roem geen doel op zich mag zijn, maar omdat hij toch 'maar een mens is' wil hij toch graag roem verwerven.

Ik wist trouwens niet eens dat er een 3e otium was oeps... maar ik heb dat andere boek otium cum dignitate en die schrijvers zijn echt heel onduidelijk over dat 1e 2e en blijkbaar dus ook 3e otium...

Is die Syllabus nou erg belangrijk, want ik heb daar echt nog nooit naar gekeken?
Oud 21-05-2004, 18:41
Verwijderd
Citaat:
*Rupsje* schreef op 21-05-2004 @ 19:36 :
Is die Syllabus nou erg belangrijk, want ik heb daar echt nog nooit naar gekeken?
Hmm. Belangrijk in de zin van dat de belangrijkste dingen erin staan, eigenlijk een soort samenvatting dus. Maar nieuwe dingen staan er niet in. Maar het is wel ontzettend handig.
Oud 21-05-2004, 18:51
heavinly
heavinly is offline
Ohohw. Latijn wordt echt 'n hel. :\ Ik denk dat ik voor de 5 ga, dan moet ik een 3,2 halen. Mag toch wel hopen dat dat lukt.
Oud 21-05-2004, 18:53
Verwijderd
Citaat:
heavinly schreef op 21-05-2004 @ 19:51 :
Ohohw. Latijn wordt echt 'n hel. :\ Ik denk dat ik voor de 5 ga, dan moet ik een 3,2 halen. Mag toch wel hopen dat dat lukt.
Ik denk het ook. Dan moet ik een 3.6 hebben
Ben je trouwens blijven zitten / gezakt? omdat je al 19 bent
Oud 21-05-2004, 19:09
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 21-05-2004 @ 19:53 :
Ik denk het ook. Dan moet ik een 3.6 hebben
Ben je trouwens blijven zitten / gezakt? omdat je al 19 bent
Blijven zitten in klas 5. En in december jarig, dus dan ben je al snel een van de oudste.
(Uit mijn klas zijn er trouwens zo'n 15 die al 19 zijn. )
Oud 21-05-2004, 20:34
indigo
indigo is offline
Als ik dit zo lees mag ik echt héél blij zijn dat ik Vita Activa heb. Staat alles volgens mij veel duidelijker en op volgorde in .

Ik denk nog steeds niet dat Latijn erg lastig wordt. Veel opschrijven en goed uitleggen bij de vragen, dat lukt meestal wel. En niet denken dat de vertaling makkelijk is. Ik ben nu t/m hoofdstuk 9 van het boek, en het is wel veel werk, maar je leert er ontzettend veel van.
Oud 21-05-2004, 20:44
Ygdrassil
Ygdrassil is offline
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 21-05-2004 @ 21:34 :
Als ik dit zo lees mag ik echt héél blij zijn dat ik Vita Activa heb. Staat alles volgens mij veel duidelijker en op volgorde in .

Ik denk nog steeds niet dat Latijn erg lastig wordt. Veel opschrijven en goed uitleggen bij de vragen, dat lukt meestal wel. En niet denken dat de vertaling makkelijk is. Ik ben nu t/m hoofdstuk 9 van het boek, en het is wel veel werk, maar je leert er ontzettend veel van.
Ik heb ook het idee dat Cum Dignitate Otium helemaal niet zo'n duidelijke uitleg geeft als Vita Activa.

Ik denk trouwens dat het essentieel is dat je de vertaling bijna van buiten kent en de vragen hebt doorgenomen..als ik de vertaling niet van buiten leer snap ik er niet echt veel van eigenlijk, vooral niet als ze bijv. naar verwijzingen vragen. Ik ben nu halverwege hoofdstuk 11.
Oud 21-05-2004, 20:54
heavinly
heavinly is offline
Hoeveel hoofdstukken heeft Vita Activa? Ik zit zo te kijken naar jullie reacties.. "hoofdstuk 11". Hm, wij (met OcD) hebben er 5. En fijn dan, als wij minder goede uitleg hebben..
Oud 21-05-2004, 21:29
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
heavinly schreef op 21-05-2004 @ 21:54 :
Hoeveel hoofdstukken heeft Vita Activa? Ik zit zo te kijken naar jullie reacties.. "hoofdstuk 11". Hm, wij (met OcD) hebben er 5. En fijn dan, als wij minder goede uitleg hebben..
13 hoofdstukken... raar dat jullie er maar 5 hebben want bij ons is elk hoofdstuk toch echt wel het begin van een nieuw onderwerp.
Oud 21-05-2004, 21:44
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 22:29 :
13 hoofdstukken... raar dat jullie er maar 5 hebben want bij ons is elk hoofdstuk toch echt wel het begin van een nieuw onderwerp.
Pf, zo te horen had ik liever jullie boek. Naja, 't is niet anders.
Oud 22-05-2004, 06:54
SpeedRock
SpeedRock is offline
Hmmmm, ik denk dat in allebei de boeken wel alle teksten enzo staan, maar in de OcD zijn ze in minder hoofdstukken verdeeld... Wnat wij hebben ook De Amicitia en De Republica en Somnio Scipiones... Ik denk alleen dat ze er in het andere boek dieper op ingaan...
Oud 22-05-2004, 08:57
Gothic
Gothic is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 21-05-2004 @ 22:29 :
hoeveel blz's heeft jullie boek dan?
Oud 22-05-2004, 09:12
Verwijderd
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 21-05-2004 @ 21:34 :
In Otium Cum Dignitate (6 hoofdstukken trouwens als ik mij niet vergis) staat alles netjes op thema, niet zozeer op volgorde. Dus je hebt een hoofdstuk 'familiares' met alle brieven, een hoofdstuk 'ambitiosus' over al zijn redevoeringen e.d. Ik ben er aan gewend hoor... en volgens mijn lerares was ie beter
Oud 22-05-2004, 09:30
indigo
indigo is offline
Vita Activa is inderdaad op chronologische volgorde. Mijn lerares had allebei de boeken, zodat ze dingen kon kopieren als die in het andere boek beter stonden uitgelegd. Ik vind het trouwens ook wel praktisch op deze volgorde. Hij schreef in elke periode toch zo'n beetje over één onderwerp, dus dan kan het net zo goed op chronologische volgorde. Bovendien is het verschil van bijvoorbeeld brieven aan Terentia aan het begin van z'n huwelijk en aan 't eind van z'n huwelijk heel duidelijk te zien. Erg grappig...
Ik moet nu nog 4 hoofdstukken. *zucht*
toch best veel werk...
Oud 22-05-2004, 09:31
Verwijderd
Citaat:
~Chenoa~ schreef op 22-05-2004 @ 10:30 :
Vita Activa is inderdaad op chronologische volgorde. Mijn lerares had allebei de boeken, zodat ze dingen kon kopieren als die in het andere boek beter stonden uitgelegd. Ik vind het trouwens ook wel praktisch op deze volgorde. Hij schreef in elke periode toch zo'n beetje over één onderwerp, dus dan kan het net zo goed op chronologische volgorde. Bovendien is het verschil van bijvoorbeeld brieven aan Terentia aan het begin van z'n huwelijk en aan 't eind van z'n huwelijk heel duidelijk te zien. Erg grappig...
Ja, maar dat hebben wij dus ook, in het hoofdstuk familiares.

Ik kreeg vandaag een kaartje van mijn latijn lerares (!) waarop ze me succes wenste - en nou vraag ik me af of iedereen dat heeft gehad .... (van mijn klas dan)

En doen jullie leraren dat soort dingen ook?
Oud 22-05-2004, 09:33
Darko
Darko is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2004 @ 10:31 :

Ik kreeg vandaag een kaartje van mijn latijn lerares (!) waarop ze me succes wenste - en nou vraag ik me af of iedereen dat heeft gehad .... (van mijn klas dan)

Ik kan mij niet herinneren dat ik een kaartje heb gehad
Maar dat kan ook wel eens een andere reden hebben..
Oud 22-05-2004, 09:34
Verwijderd
Citaat:
Darko schreef op 22-05-2004 @ 10:33 :
Ik kan mij niet herinneren dat ik een kaartje heb gehad
Maar dat kan ook wel eens een andere reden hebben..

Misschien komt de post later bij jou?
(ik had m ook pas vandaag nl)
Oud 22-05-2004, 09:44
Darko
Darko is offline
Citaat:
Krummeltje schreef op 22-05-2004 @ 10:34 :

Misschien komt de post later bij jou?
(ik had m ook pas vandaag nl)
Kan best wezen dat ie nog in de bus ligt... Ze is gewoon té aardig..
Oud 22-05-2004, 09:53
ironflower
ironflower is offline
Citaat:

Onze leraar is een tijd geleden opgenomen in het ziekenhuis, ik weet niet meer precies wat hij had. Maar het was zeer ernstig, en er is ook even sprake geweest dat hij het niet zou overleven.
Het gaat nu een stuk beter, en hij heeft voor alle 6de klassers een kaart gestuurd waarop hij ons veel succes wenst, hoe het met hem gaat en dat hij aan ons denkt.

Deze leraar is ook mentor van de 6de klas en hij stuurt elk jaar zijn mentorleerlingen met kerst een kaartje.

Echt een hele aardige man.
Oud 22-05-2004, 10:00
SilverSteven
SilverSteven is offline
Citaat:
Gothic schreef op 22-05-2004 @ 09:57 :
hoeveel blz's heeft jullie boek dan?
94 pagina's gevuld met heerlijke Cicero-teksten.
Oud 22-05-2004, 11:08
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
ironflower schreef op 22-05-2004 @ 10:53 :
Onze leraar is een tijd geleden opgenomen in het ziekenhuis, ik weet niet meer precies wat hij had. Maar het was zeer ernstig, en er is ook even sprake geweest dat hij het niet zou overleven.
Het gaat nu een stuk beter, en hij heeft voor alle 6de klassers een kaart gestuurd waarop hij ons veel succes wenst, hoe het met hem gaat en dat hij aan ons denkt.

Deze leraar is ook mentor van de 6de klas en hij stuurt elk jaar zijn mentorleerlingen met kerst een kaartje.

Echt een hele aardige man.
Ehm. Ohja?

Ik ben nu bezig met tekstvragen te leren en eigenlijk lukt 't wel. Ik vind 't alleen zo saai. 't Enige 'leuke' vind ik de brieven die hij schrijft (naar zn vrouw enzo).
Oud 22-05-2004, 11:09
heavinly
heavinly is offline
Citaat:
SilverSteven schreef op 22-05-2004 @ 11:00 :
94 pagina's gevuld met heerlijke Cicero-teksten.
hahaa. Klinkt goooed. Ik weet niet eens hoeveel wij er hebben. In ieder geval iets meer dan 100.
Oud 22-05-2004, 11:11
Eleanor Rigby
Eleanor Rigby is offline
Citaat:

Nou, een kaartje over de post niet, maar mijn lerares is wel heel betrokken en ze is zo ongeveer net zo zenuwachtig als wij zijn, haha. Wel een mailtje gekregen; "Volgende week is alles allang weer voorbij!" etc, dat was wel cool. En ze komt ons woensdag voor het examen nog even moed inspreken.

Ik ben het nu voor de zesduizendste keer aan het doornemen.. ik móet een 5 halen (om een 5,5 te staan).
Ik ken alle Latijnse tekst eigenlijk al wel uit m'n hoofd (met benoeming erbij en verwijzingen, stijlfiguren etc.) maar ik vergeet steeds kleine stukjes, heel irritant.. Nouja, nog 4 dagen (met vandaag erbij)

Regels voor berichten