Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() en dat van die totaal verschillende standpunten was mij ook al opgevallen ja. volgens mij zijn het allebei de standpunten van Cicero, alleen was hij tijdens het schrijven van zijn laatste standpunt wat ouder en wijzer (ofzow?) |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Laatst gewijzigd op 20-05-2004 om 23:25. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
HAHAHAHA ![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
*zucht* gaat meer weer verder met hftst 5 |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Tsjah, ik ben ook nog niet bij hoofdstuk 6 moet ik zeggen ![]() |
![]() |
||
Volgens mij was zijn tweede gedwongen Otium omdat Caesar de alleenheerschappij in handen had; Cicero had tot dan toe (weliswaar twijfelend) de kant van Pompejus gekozen, die in 48 verslagen en vermoord werd, maar had dus geen kans op een politieke functie bij Caesar. Gelukkig mocht hij (vanuit Griekenland, waar hij met Pompejus zat) wel terugkomen door de ozo fijne clementia (verzoenings...) van Caesar. Ook op aandringen van zijn zoon Marcus sloot hij zich in 48 uiteindelijk aan bij Caesar. Dat tweede otium duurde van 46 (scheiding van Terentia, begin 45 sterft dochter Tullia) tot 44. (Tenminste, in mijn boek rekenen ze dat in 44 zijn 3e otium begint...).
O, even in de syllabus achterin mn boek gelezen: "Na de moord op Caesar in 44 lukt het hem - zij het slechts korte tijd - een centrale rol te spelen als 'elder statesman' en adciseur van de jeugdige Octavianus. In een reekst heftige redevoeringen, door hemzelf de Philippicae genoemd, vaart hij uit tegen Marcus Antonius. Maar in 43 vormt Octavianus met Marcus Antonius (en Lepidus) een pact, het tweede driemanschap. Zoals in de tijd van sulla worden door middel van proscripties aanzienlijken uit de weg geruimt. Octavianus offert Cicero op aan de goede verstandhouding met Marcus Antonius. Bij een halfslachtige vluchtpoging, waarbij zijn slaven tot het laatst bij hem blijven, wordt Cicero op 7 december 43 door Antonius'soldaten afgemaakt." Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() Maar wat jij zei, over dat hij geen grote denker was, dat is niet helemaal waar. Hij was erg goed in de retorica en ook in de filosofie, maar dan meer in het toegankelijk maken van de filosofie voor meer mensen. Maar wat je echt in het oog moet houden is dat hij zichzelf de beste van de wereld vond. Hij is de ultieme arrogante zak om het zo te noemen, hij vindt zichzelf perfect. Daarom zal hij ook elke keer dat hij iets schrijft zichzelf als voorbeeld nemen. Heeft hij geen politieke invloed ? Dan is je terugtrekken uit de staat het beste. Heeft hij geen roem ? Dan is dat de weg naar de hemel. Gewoon een opportunist dus, schrijven wat hem het beste uitkomt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik wist trouwens niet eens dat er een 3e otium was oeps... maar ik heb dat andere boek otium cum dignitate en die schrijvers zijn echt heel onduidelijk over dat 1e 2e en blijkbaar dus ook 3e otium... Is die Syllabus nou erg belangrijk, want ik heb daar echt nog nooit naar gekeken? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ben je trouwens blijven zitten / gezakt? omdat je al 19 bent ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() (Uit mijn klas zijn er trouwens zo'n 15 die al 19 zijn. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik denk trouwens dat het essentieel is dat je de vertaling bijna van buiten kent en de vragen hebt doorgenomen..als ik de vertaling niet van buiten leer snap ik er niet echt veel van eigenlijk, vooral niet als ze bijv. naar verwijzingen vragen. Ik ben nu halverwege hoofdstuk 11. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kreeg vandaag een kaartje van mijn latijn lerares (!) waarop ze me succes wenste - en nou vraag ik me af of iedereen dat heeft gehad .... (van mijn klas dan) En doen jullie leraren dat soort dingen ook? |
![]() |
||
Citaat:
![]() Maar dat kan ook wel eens een andere reden hebben..
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Misschien komt de post later bij jou? (ik had m ook pas vandaag nl) |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Het gaat nu een stuk beter, en hij heeft voor alle 6de klassers een kaart gestuurd waarop hij ons veel succes wenst, hoe het met hem gaat en dat hij aan ons denkt. Deze leraar is ook mentor van de 6de klas en hij stuurt elk jaar zijn mentorleerlingen met kerst een kaartje. Echt een hele aardige man.
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() Ik ben nu bezig met tekstvragen te leren en eigenlijk lukt 't wel. ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben het nu voor de zesduizendste keer aan het doornemen.. ik móet een 5 halen (om een 5,5 te staan). Ik ken alle Latijnse tekst eigenlijk al wel uit m'n hoofd (met benoeming erbij en verwijzingen, stijlfiguren etc.) maar ik vergeet steeds kleine stukjes, heel irritant.. Nouja, nog 4 dagen (met vandaag erbij)
|
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
Wat las/lees jij? Belgarath | 31 | 22-06-2007 22:37 | |
Leuke schrijvers Chaucus | 12 | 20-07-2006 12:28 | |
Wat ben jij? nienie | 125 | 14-05-2005 17:31 | |