![]() |
|
![]() |
Ben vandaag naar de huisarts geweest om pilletjes te halen tegen mijn rijexamenvrees. Uit dat in eerste instantie simpele bezoekje, kwam uiteindelijk een verwijsbriefje voor een psycholoog. Lijdt namelijk aan agorafobie oftewel 'pleinvrees'. Angst voor bepaalde situaties dus, met als gevolg dat ik die ga vermijden en/of minder ga doen. Een voorbeeld is een simpel bioscoopbezoekje, die wordt voor mij al een hele opgave, omdat ik van te voren bang ben dat angstige gevoel te krijgen. Gevolg is dat ik nooit meer naar de bios wil of alleen met iemand die ervanaf weet en me kan steunen. En zelfs dan ben ik een keer weggegaan uit de bioscoop.
Uit bescherming van mezelf dat het uit de hand kan lopen, ga ik nu een zogenaamde RET therapie volgen. Moet alleen nog een afspraak maken. Heb zelf al eens rondgesurft en er ging een wereld voor me open door de site http://www.angstcentrum.be/agorafobie.htm Wat een openbaring, ik las alleen maar dingen waarin ik herkenning zag. Ook het feit dat deze mensen vaak aan hypochondrie lijden. Daar heb ik zelf namelijk ook vaak last van. Er zijn dus vast meer mensen die dit hebben. Wie herkent dit en zou me wat informatie kunnen geven? Thanx ![]() |
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Wat hield jouw therapie in? En ga je nooit meer met de trein? Ik vind het vreselijk, maar doe het wel. Als ik 4 van die stoelen van de intercity voor mezelf heb, gaat het wel, maar met drukte word ik soms gek. Ook staan in de metro/tram is een probleem..Of in een slagerij of iets dergelijks in de rij staan ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik ga nog wel met de trein, maar dan met een stoptrein, dat ik er met regelmaat uit kan. Ik ga er niet uit, maar het is iig de keuze hebben dat ik het kan. Ik neem tegenwoordig alleen de sneltrein als er 1 bepaalde klasgenoot meegaat, voor afleiding. Maarja, ik moet iedere dag veel reizen, das gewoon kut. Maar er zijn zoveel "gewone" dingen die voor mij niet gewoon zijn. Mijn therapie hield in dat ik mijn angsten in een schaal van 1 tot 10 moest neerzetten. Vervolgens ging ik met de laagste angst oefenen. B.v de bioscoop, volle bus, trein. Hoe moeilijk dat dan ook is. Het idee erachter is dat des te vaker je het doet, des te minder de spanning wordt. En des te minder de angst wordt, des te hoger je schaal op gaat. Zo moest ik de angsten minimaal maken. Tevens ging je ademhaal oefeningen doen en je bewust maken van lichamelijke tekenen van angst. Ook moest ik mijn gedachtegang opschrijven. Of het reeël was, en zo moest ik mijn gedachten bijhouden en toetsen zeg maar. ZO heb ik het heeeel beknopt uitgelegd hoor. Het is meer; face youre fears. De therapie duurde niet lang, 5 maanden ofzo. Het heeft wel wat geholpen, maar echt weg gaat het niet. En het is zoals je zegt; de ene keer meer dan de andere keer. Het stomme is eigenlijk dat ik het gewoon geaccepteerd heb en er niet meer mee bezig ben. Het is gewoon zo. Maar tis misschien maar weer eens tijd er wat aan te gaan doen. Tis namelijk wel vermoeiend. |
![]() |
||
Citaat:
Los van de aanvallen, gaat het denk ik ook vooral om het vermijden van situaties. Je creeërt een angst voor de angst. En zo bestaat de kans dat je in een sociaal isolement beland. Dat was bij mij uiteindelijk het geval. Je komt uiteindelijk nergens meer. Mijn advies is, is om naar de huisarts te gaan. Je verhaal te doen, en hij/zij kan je doorverwijzen naar de juiste 'plek'. Zo heb ik dat ook gedaan. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Voor mij heeft het pure inzicht enorm geholpen. Gewoon de erkenning dat het een conditie is, die veel mensen ten deel valt en redelijk gemakkelijk te verhelpen is. Belangrijk is de technieken te leren voor tijdens een aanval. Dat neem ook de angst voor angst weg (zoals hierboven al zo goed is verwoord). Je geeft je een gevoel van controle - vooraf al. Verder heb ik mijn dieet (in de brede zin van het woord) aangepast. Dat betkende voor mij: geen (overmatige) suikers, geen caffeïne (dus ook geen (groene) thee, e.d.). Ik hou zelf niet van al die chemicaliën - dus ook niet van kalmerende middelen. Als het even kan los ik het met natuurlijke middelen. De keuze daarvoor is aan jezelf. Ik heb gesprekken gevoerd met een psycholoog. En ik heb de situatie geaccepteerd voor wat die is. Bij mij was het duidelijk wat de problemen veroorzaakte, wat die berusting makkelijker heeft gemaakt. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Sociale angststoornis Zij noemen een gegeneralisserde sociale fobie wat ik de sociale angststoornis noem. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Psychologie |
angst- en paniekaanvallen hetisdenatuur | 12 | 04-01-2013 17:48 | |
Psychologie |
autorijden.....en paniekaanvallen/angstaanvallen.... devilcat | 14 | 20-08-2004 14:20 | |
Psychologie |
Extreme fobie voor insekten? Love_Fulfilled | 42 | 16-08-2004 22:23 | |
Psychologie |
stoppen met seroxat/paroxetine Tulpje6 | 4 | 19-02-2003 14:24 | |
Psychologie |
geen toeval meer... framboosje | 15 | 13-09-2002 18:18 | |
Lichaam & Gezondheid |
Paniekaanvallen/angsten voor overgeven/depressieviteit 5555555 | 4 | 09-12-2001 16:41 |