Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-09-2008, 17:37
jawat!
jawat! is offline
Hallo,
Ik wil een studenten rekening openen,
maar waar kan ik dit het beste doen?
Oud 07-09-2008, 17:52
Lyne
Lyne is offline
Bij de bank waar je dat bij wilt? Ik zou gewoon aanraden bij de bank waar je nu al een rekening hebt. Meestal sturen ze je vanzelf informatie als je gaat studeren.
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 21:05
Verwijderd
Je kan ook even kijken wat de acties zijn bij je opleiding. Ik weet dat het bij ons (Univeristeit Twente) zo is dat je de Xtra-card vergoed krijgt (=50 euro) dus dat is mooi meegenomen want die moest je toch ongeveer al aanschaffen. Kijk dus even of je wat leuks kan regelen dat is altijd fijn .
Met citaat reageren
Oud 07-09-2008, 23:07
Verwijderd
abn-amro, kan je meteen goedkope verzekeringen afsluiten. nooit problemen mee gehad!
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 09:56
martijn1985
martijn1985 is offline
ik heb niet het gevoel alsof het ook maar 1 klap uitmaakt bij welke bank je gaat. Ik vind persoonlijk het internetbankieren van de Rabo handiger werken dan die van de ABN, maar je kunt idd net zo goed kijken naar waar je een leuk speeltje krijgt..
Oud 08-09-2008, 10:58
Adore
Adore is offline
Citaat:
Bij de bank waar je dat bij wilt? Ik zou gewoon aanraden bij de bank waar je nu al een rekening hebt. Meestal sturen ze je vanzelf informatie als je gaat studeren.
Het hoeft natuurlijk niet fout te gaan, maar ik heb daar vooral veel gedoe mee gehad. Ze wilden mijn gewone rekening omzetten in een studentenrekening, terwijl ik de studententrekening er apart naast wilde. Dat heeft me ongeveer 2 maanden moeite gekost en zelfs daarna verliep het alles behalve vlekkeloos..

Hierdoor ben ik alleen nog maar geneigd om een rekening te openen bij een andere bank.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 15:06
martijn1985
martijn1985 is offline
@adore: dat doen lang niet alle banken, een losse rekening openen. Sommige willen dat je dan al je rekeningen bij hen hebt...
Oud 08-09-2008, 15:15
brands
brands is offline
Waar je bij een studentenrekening wel op moet letten of te minste dat was bij mij zo. Elke maand moet er studiefinanciering opkomen van de IB-groep. Mijn bank ik trouwens de RABOBANK.

Maar weet niet of het overal zo is.
Oud 08-09-2008, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Waar je bij een studentenrekening wel op moet letten of te minste dat was bij mij zo. Elke maand moet er studiefinanciering opkomen van de IB-groep. Mijn bank ik trouwens de RABOBANK.

Maar weet niet of het overal zo is.
Ik geloof dat het niet bij alle banken een eis is dat daar je stufi op binnenkomt, zolag je maar student bent mag je zo'n rekening openen. Bij mij werd m'n rekening automatisch omgezet naar een studentenrekening toen er voor het eerst stufi op kwam, ook erg makkelijk, ik heb dus zelf niets hoeven regelen.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 19:05
Yerli
Yerli is offline
Bij de Postbank/ING is de eis dat er minstens 6x per jaar stufi wordt gestort. En verder maakt het volgens mij ook niet zoveel uit waar je hem afsluit, het handigst is meestal je eigen bank, vind ik dan.
Oud 08-09-2008, 20:13
jawat!
jawat! is offline
Bij welke bank krijg je de meeste rente als je zon rekening opent?
Oud 08-09-2008, 21:21
Verwijderd
Citaat:
Bij welke bank krijg je de meeste rente als je zon rekening opent?
OHRA, Landsbanki en Credit Europe.

maar Rabobank heeft de hoogste voor studenten.
Met citaat reageren
Oud 08-09-2008, 22:27
Adore
Adore is offline
Citaat:
@adore: dat doen lang niet alle banken, een losse rekening openen. Sommige willen dat je dan al je rekeningen bij hen hebt...
ABN heeft voor mij in 2007 een studentenrekening geopend, terwijl ik daarvoor nog nooit iets met deze bank te maken heb gehad.
Met citaat reageren
Oud 09-09-2008, 08:54
Verwijderd
Citaat:
Rabobank en Postbank hebben voor mij een rekening geopend, en ik had daarvoor niets daar lopen.

Beetje dom van banken als zij klanten van begin 20 al gaan weigeren, want je moet ze eens binnenhalen, en je krijgt geen nieuwe klanten als je ze niks laat openen.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 09:50
PV
PV is offline
Citaat:
Bij de Postbank/ING is de eis dat er minstens 6x per jaar stufi wordt gestort. En verder maakt het volgens mij ook niet zoveel uit waar je hem afsluit, het handigst is meestal je eigen bank, vind ik dan.
ik krijg al 3 jaar geen stufi meer, maar mijn rekening bij de Postbank is nog steeds een studentenrekening, omdat ik nog steeds studeer.
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 12:35
Eduard001
Eduard001 is offline
bij de postbank krijg je op diet moment 12 bioscoopkaartjes kado
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 13:44
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Bij de Rabobank zeggen ze dat je perse je stufi moet laten storten op die rekening wil je een studentenrekening mogen openen maar ik heb er al jaren een studentenrekening en nog nooit m'n stufi daarop gestort. Ik heb ook zowel bij de Rabobank als bij de Postbank een studentenrekening.
Oud 11-09-2008, 16:24
remy476
remy476 is offline
ik postbank met een internetspaarrekening.
Oud 11-09-2008, 18:39
Verwijderd
ik zou rabobank doen
Met citaat reageren
Oud 11-09-2008, 23:09
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
ik postbank met een internetspaarrekening.
Stop! Als je meer dan 650 eu (stufi of inkomsten uit werk, of allebei) maandelijks op je lopende rekening stort kan je een toprekening openen. Die rekening wordt momenteel nogal verborgen gehouden door de bank vanwege de behoorlijk hoge rente. Eerste half jaar krijg je 4,75% rente, daarna 4%, altijd vrij opneembaar. Momenteel krijg je slechts 2,5%.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 06:41
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Juist wel! Alle banken willen studenten hebben hoor. Geen probleem.
Wat denk je waarom al die banken acties doen bij studentenevenementen?
Oud 12-09-2008, 09:16
Mobius
Mobius is offline
Ik moest laatst van mijn werkgever nog een presentatie geven over het belang van banken om studenten als klant te trekken. Voor banken is de groep van de toekomst één van de belangrijkste factoren om hun winst uit te halen.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Ik moest laatst van mijn werkgever nog een presentatie geven over het belang van banken om studenten als klant te trekken. Voor banken is de groep van de toekomst één van de belangrijkste factoren om hun winst uit te halen.
Inderdaad. Bind ze nu, profiteer later.
Met citaat reageren
Oud 12-09-2008, 12:56
remy476
remy476 is offline
Citaat:
Stop! Als je meer dan 650 eu (stufi of inkomsten uit werk, of allebei) maandelijks op je lopende rekening stort kan je een toprekening openen. Die rekening wordt momenteel nogal verborgen gehouden door de bank vanwege de behoorlijk hoge rente. Eerste half jaar krijg je 4,75% rente, daarna 4%, altijd vrij opneembaar. Momenteel krijg je slechts 2,5%.
zo veel stort ik niet
Oud 12-09-2008, 20:58
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Inderdaad. Bind ze nu, profiteer later.
Studenten worden gepaaid met de meest uiteenlopende lokkertjes. Gratis producten, geldspelletjes met serieuze winkansen, bioscoopkaartjes. Later, als ze afgestudeerd zijn en bij dezelfde bank blijven, een creditcard, hypotheek, lening en doorboeklimiet nemen stroomt het geld binnen. In 50 jaar harkt de bank per klant duizenden, zoniet tienduizenden euro's pure winst binnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2008, 13:50
martijn1985
martijn1985 is offline
Wellicht dat banken wel een losse studentenrekening openen, maar ik heb ooit geprobeerd om een 2e rekening te openen bij een andere bank dan mijn eigen. En dat deden ze niet, zelfs niet als je ervoor betaalde..
Oud 15-09-2008, 17:46
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Wellicht dat banken wel een losse studentenrekening openen, maar ik heb ooit geprobeerd om een 2e rekening te openen bij een andere bank dan mijn eigen. En dat deden ze niet, zelfs niet als je ervoor betaalde..
Hoe oud was je toen?
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 21:07
Verwijderd
ik heb vier betaalrekeningen en één doorlopend krediet en één spaarrekening. Bij rekening nummer vier vroegen ze het te motiveren.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 21:28
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
ik heb vier betaalrekeningen en één doorlopend krediet en één spaarrekening. Bij rekening nummer vier vroegen ze het te motiveren.
Bij één bank? Volgens mij is de wet laatst aangepast en mag je nu nog maar drie betaalrekeningen hebben bij één bank. Maargoed, het is natuurlijk mogelijk.

Ik heb vandaag een marktplaatsfraudeur uitgeleverd. We hadden haar al een tijdje in de gaten, een verkoopster van gameconsoles die niet leverde, maar wel in totaal duizenden euro's losweekte van niet al te snuggere mensen. Vandaag alle bewijzen en screenies verzameld en contact opgenomen, ze vallen binnen as we speak.
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 21:52
Verwijderd
Met citaat reageren
Oud 15-09-2008, 22:06
Verwijderd
dan open je toch een andere bankrekening
Met citaat reageren
Oud 16-09-2008, 18:03
Tuinkabouter9
Tuinkabouter9 is offline
Waarom noemt niemand SNSbank?

Ik heb hier al jaren al mijn rekeningen lopen. Studentenrekening ook, kreeg geloof ik wel geen rente erop. het enigste is dat op die rekening je stufie op gestort moet worden.
Ik heb altijd meerdere rekeningen gehad. zowiezo om mijn stufie-> voor school ed. en mijn loon-> voor leuke dingen, uit elkaar te houden.

Ik vind zelf het internetbankieren bij sns reuze fijn. en nog eens zeer veilig ook tov. de abn amro.
bij sns krijg je een aparte pincode voor internetbankieren en kunnen ze nooit je pas kraken, bij abn gebruik je gewoon je pas en pincode(die je ook bij pinnen gebruikt) daarom zou ik persoolijk nooit een rekening met internetbankieren bij abn openen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 08:05
brands
brands is offline
Citaat:
Bij sns krijg je een aparte pincode voor internetbankieren en kunnen ze nooit je pas kraken, bij abn gebruik je gewoon je pas en pincode(die je ook bij pinnen gebruikt) daarom zou ik persoolijk nooit een rekening met internetbankieren bij abn openen.
Bij de rabo krijg je een code die je moet invoeren bij internetbankieren. Maar om die te krijgen moet je de pin gebruiken die je ook bij het afrekenen gebruikt.
Oud 17-09-2008, 16:15
Balance
Balance is offline
Citaat:

Ik heb een studentenrekening bij de Postbank en daar is nog nooit stufi (of salaris) op binnen gekomen. Ik heb overigens óók een studentenrekening bij de ABN Amro en daar komt wel stufi op binnen.

Bij de postbank moest ik daarvoor toen wel een bewijs van inschrijving kopiëren en opsturen, waarmee ik aantoonde student te zijn.
Oud 17-09-2008, 17:12
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Ik heb een studentenrekening bij de Postbank en daar is nog nooit stufi (of salaris) op binnen gekomen. Ik heb overigens óók een studentenrekening bij de ABN Amro en daar komt wel stufi op binnen.

Bij de postbank moest ik daarvoor toen wel een bewijs van inschrijving kopiëren en opsturen, waarmee ik aantoonde student te zijn.
Volgende maand gaat er een grootschalige controle op stufi plaatsvinden. Dat betekent dat je, wanneer dat niet op je studentenrekening gestort wordt, een brief gaat krijgen waarin je de vraag gesteld wordt om contact met de bank op te nemen over een eventuele omzetting. Doe je dat niet, dan wordt die rekening waarschijnlijk omgezet naar een (betaalde) rekening.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 17:14
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Bij de rabo krijg je een code die je moet invoeren bij internetbankieren. Maar om die te krijgen moet je de pin gebruiken die je ook bij het afrekenen gebruikt.
Wanneer iemand jouw pasje + pincode heeft, én een randomreader van de Rabobank, kan zo iemand via internet aan je geld komen. Wat dat betreft is het onveilig voor mensen die hun pincode met Jan en alleman delen. Verder vind ik het een erg fijne manier van internetbankieren.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 18:19
blablatje
blablatje is offline
Citaat:
Wanneer iemand jouw pasje + pincode heeft, én een randomreader van de Rabobank, kan zo iemand via internet aan je geld komen. Wat dat betreft is het onveilig voor mensen die hun pincode met Jan en alleman delen. Verder vind ik het een erg fijne manier van internetbankieren.
Als iemand je pasje + pincode heeft en dan besluit om via internetbankieren al je geld naar zijn eigen rekening over te maken, dan is diegene wel goed achterlijk.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 18:22
Balance
Balance is offline
Citaat:
Volgende maand gaat er een grootschalige controle op stufi plaatsvinden. Dat betekent dat je, wanneer dat niet op je studentenrekening gestort wordt, een brief gaat krijgen waarin je de vraag gesteld wordt om contact met de bank op te nemen over een eventuele omzetting. Doe je dat niet, dan wordt die rekening waarschijnlijk omgezet naar een (betaalde) rekening.
Oh dat heb ik 2 jaar terug ook al eens gehad. Briefje erachteraan met bewijs van inschrijving en een belletje dat ik m'n geld terug wilde voor het pasje waar ik niet voor hoor te betalen was voldoende
Maar vanaf volgende maand ben ik ook geen student meer, dus dan houdt het sowieso op voor mij
Oud 17-09-2008, 18:23
Balance
Balance is offline
Citaat:
Als iemand je pasje + pincode heeft en dan besluit om via internetbankieren al je geld naar zijn eigen rekening over te maken, dan is diegene wel goed achterlijk.
Juist
Oud 17-09-2008, 18:24
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Zeker, tenzij zo iemand plannen heeft om het land te verlaten oid. Het is voor banken onmogelijk om een bedrag wat zélf overgemaakt is, terug te krijgen op het rekeningnummer waar het vandaan komt. Banken kunnen wel bemiddelen, maar wanneer de begunstigde zichzelf onthoudt van reacties houdt het op. Op dat moment dient er aangifte gedaan te worden bij de politie. Het kan echter wel een jaar (!) duren voordat de politie opdracht geeft tegoeden te bevriezen. En dan is dat geld natuurlijk allang op en de vogel gevlogen.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 20:15
T_ID
T_ID is offline
Plus dat wanneer dat is overgemaakt naar Zwitserland, de bank daar zijn middelvinger opsteekt en je dat geroofde geld kwijt bent.

Zelf heb ik de Postbank, dan krijg je elke transactie op je mobiel een bevestigingscode (of je moet ze gebruiken van een brief met codes die je toegestuurd krijgt) ontvangen, en zonder dat werkt het niet.

Om dat te kraken zou je én de inlogcode, én het wachtwoord, én iemands mobiel of papierwerk moeten stelen zonder dat diegene dat merkt.

Trouwens, voor zover mij bekend is de enige eis bij de Postbank dat er eenmaal stufi op gestort is.
Lekker daaraan is trouwens dat als je dus als eerstejaars vlak voordat je gaat studeren zo'n rekening aanvraagt, ze zonder het te melden die omzetten naar een normale duurdere betaalrekening omdat er nog geen studiefinanciering binnen is gekomen.
Oud 17-09-2008, 21:11
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Plus dat wanneer dat is overgemaakt naar Zwitserland, de bank daar zijn middelvinger opsteekt en je dat geroofde geld kwijt bent.
Neuh, niet direct. Als de politie contact opneemt met de Zwitserse bank valt er echt wel wat te regelen. Het bankgeheim van Zwitserland beperkt zich tot de eigen overheid. Onderzoek is alleen wel duur en het kan een lange tijd duren. Wanneer je kan aantonen dat het niet je eigen schuld is, ben je in ieder geval voor 20.000 euro verzekerd. Bij de meeste banken zit bij de 20.000 euro daarboven op een eigen risico van 10%, dus van de 40.000 euro is altijd 38.000 verzekerd.

Citaat:
Zelf heb ik de Postbank, dan krijg je elke transactie op je mobiel een bevestigingscode (of je moet ze gebruiken van een brief met codes die je toegestuurd krijgt) ontvangen, en zonder dat werkt het niet.

Om dat te kraken zou je én de inlogcode, én het wachtwoord, én iemands mobiel of papierwerk moeten stelen zonder dat diegene dat merkt.
Mij lijkt ook dat een drievoudige beveiliging iedere vorm van jatterij zou moeten voorkomen. Toch is er hier en daar een enkeling die zo dom ongelukkig is dat het hem toch overkomt.

Citaat:
Trouwens, voor zover mij bekend is de enige eis bij de Postbank dat er eenmaal stufi op gestort is.
Nope, er moet in één jaar tijd minimaal 6 keer stufi gestort worden.

Citaat:
Lekker daaraan is trouwens dat als je dus als eerstejaars vlak voordat je gaat studeren zo'n rekening aanvraagt, ze zonder het te melden die omzetten naar een normale duurdere betaalrekening omdat er nog geen studiefinanciering binnen is gekomen.
Alleen als je 18 bent. Ik denk ook dat de meeste mensen niet eens van het bestaan van studentenrekeningen afweten, om de simpele reden dat het ze niet interesseert en daarom de website van hun bank nooit checken.
Met citaat reageren
Verwijderd
Bij de ABN AMRO is het systeem veiliger, T_ID. Neem dat aan van een computerbeveiliger
Met citaat reageren
Verwijderd
En je hebt natuurlijk Zwitserse bankrekeningen en een bankrekening in Zwitserland.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 21:13
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
Bij de ABN AMRO is het systeem veiliger, T_ID. Neem dat aan van een computerbeveiliger
Ik heb op de meldkamer fraude van een financiële instelling gewerkt, en het is niet zo dat de ene bank veiliger is dan de andere bank. Meestal ligt het gewoon aan hoe een persoon met zijn gegevens omspringt.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 21:36
Verwijderd
Citaat:
Ik heb op de meldkamer fraude van een financiële instelling gewerkt, en het is niet zo dat de ene bank veiliger is dan de andere bank. Meestal ligt het gewoon aan hoe een persoon met zijn gegevens omspringt.
CHAP-authenticatie is veiliger dan response alleen. Het is zo makkelijk om je SIM te spoofen, en dan heb ik alsnog de TAN codes.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 21:49
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
CHAP-authenticatie is veiliger dan response alleen. Het is zo makkelijk om je SIM te spoofen, en dan heb ik alsnog de TAN codes.
Even in het Nederlands aub.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 22:16
Verwijderd
CHAP=Challenge-Response. Je krijgt een uitdaging die je correct moet beantwoorden. Je hebt je pas, een pincode, een rekeningnummer een pasnummer, een authenticatie code nodig voor de challenge en je krijgt de response na het invoeren van je pincode en een challenge request. Die response voer je in op de PC en daarna krijg je pas toegang.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 22:18
Mobius
Mobius is offline
Citaat:
CHAP=Challenge-Response. Je krijgt een uitdaging die je correct moet beantwoorden. Je hebt je pas, een pincode, een rekeningnummer een pasnummer, een authenticatie code nodig voor de challenge en je krijgt de response na het invoeren van je pincode en een challenge request. Die response voer je in op de PC en daarna krijg je pas toegang.
Als dat zo gemakkelijk gaat, waarom heb ik het dan nog nooit gezien? (ter informatie: ik heb daar ongeveer 20.000 gevallen voorbij zien komen)
Met citaat reageren
Oud 17-09-2008, 22:23
Verwijderd
Omdat de grens tussen kunnen en er iets mee doen klein is. Daarnaast wordt een goede fraudeur natuurlijk niet gepakt
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten