Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-04-2004, 17:03
BelleRosé
BelleRosé is offline
Dit is niet als grap bedoelt, dus aub neem het serieus op..

We hadden vandaag L.O lessen en een vriendin van mij werd heel onwel. Ze werd zo wit als een lijk en had enorme krampen in haar darmstreek. De leekracht zei dat ze maar eventjes naar het toilet moest gaan. Ik moest meegaan, zodat ze niet zou vallen/flauwvallen..

Ze had me een weekje geleden al verteld dat haar regels maar uitbleven en dat ze vaak krampen had. Ze is sexueel actief, dus ik dacht dat het zwangerschap kon zijn. Normaal zou ze deze namiddag een zwangerschapstest halen..

Maar nu, ze zit op toilet en opeens schreeuwt ze het uit ik schrik en vraag haar snel de deur open te doen. Ze zegt dat dat niet mogelijk is. Ik vraag haar "waarom" Ze antwoordt niet en ik hoor dat ze begint met wenen. Uiteindelijk krijg ik haar zover dat ze de deur opent. Het toilet was met bloed besmeurt (echt niet weinig) inclusief haar broek. Dat opzich was nog niet het ergste, maar in het toilet lag een klein dingetje. Ongeveer 2cm groot. Ik heb het natuurlijk niet uit het toilet gevist ofzo, maar het zag eruit als een hompje vlees. Echt geen dikke klonter bloed ofzo, nee het zag eruit als vlees.

Nu is mijn vraag: kan ze een miskraam gehad hebben?
Ze heeft nadat ze haar bloeding heeft meegemaakt ook nog 2 keer overgeven. Dat kan ook wel van de paniek geweest zijn.

Het enige wat er maar door mijn hoofd blijft spoken is dat ik vandaag een dood klein wezentje in het toilet heb zien liggen..

Weet iemand raad alsjeblieft?
Oud 28-04-2004, 17:08
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Joh, ik zou ook ontzettend schrikken zeg. Ik weet natuurlijk niet hoe lang je vriendin zwanger geweest zou kunnen zijn maar volgens mij duurt het best lang voor zo'n embryo twee cm groot is ofzo.

Ik denk dat het best zou kunnen maar veel verstand heb ik er ook niet van.
Oud 28-04-2004, 17:08
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
jeetje wat erg zeg!
ik dekn idd dat je gelijk hebt.. vooral als ze al vertelde dat ze niet ongesteld werd en krampen had!
heel erg maar tis niet anders
hoe gaat t met haar had ze dat kindje graag willen hebbe?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:09
ekki
ekki is offline
Hmm, dit zou eventueel wel kunnen, zeker als het een heel onverwachte bloeding was. Maar het is natuurlijk wel altijd zo, met ongesteldheid enzo, dat er stolsels mee kunnen komen. Voor zo'n embryo (of heet dat dan nog anders? zygote? ik weet 't niet meer van biologie) van 2 cm is ben je volgens mij wel ietsje verder dan een paar weken (als het goed is zo'n 8 weken). En volgens mij komen er dan ook nog meerdere stolsels mee. Bij mij lijkt het soms ook of er weefsel mee komt (misschien is het ook wel zo) als ik ongesteld oid ben. Dus het hoeft niet dat kleine 'kindje' te zijn. Het kan ook iets van een zwelling zijn geweest.

Wat zou je voor advies / raad willen (nav je laatste vraag)? Ik zou iig je vriendin adviseren naar de dokter te gaan om de baarmoeder e.d. te laten onderzoeken (misschien constateert hij meteen al een miskraam).

Laatst gewijzigd op 28-04-2004 om 17:11.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:10
Evolution
Evolution is offline
lijkt wel op een miskraam ja,
als ik dit zo lees...
raad? ik weet neit zo goed wat ik er op moet zeggen
probeer er met haar over te beginnen, zou ik zeggen.
probeer er gewoon over te praten.
wees een steun voor haar..
maar verder, kan je weinig met een miskraam, lijkt me heel erg
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:11
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ik denk idd ook dat ze beter wel even naar de huisarts kan gaan er kunnen nl restjes achterblijven en dat moet geloof ik gecontroleerd worden na een miskraam, vervelend voor haar maar misschien wel beter?
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:14
BelleRosé
BelleRosé is offline
M'n vriendin is momenteel erg van slag.. Ze is nog een tijd hier geweest (heb ze meegenomen van school naar hier) en ze heeft een hele tijd op mijn bed gezeten met haar armen om haar buik heen gekneld.. Ze had geen pijn meer zei ze.
Ik bel haar vanavond nog op, want ik ben enorm ongerust over haar.. Ik hoop dat ik haar zover krijg van morgen naar de dokter te stappen want ik weet niet wat het was. Het kan idd een gezwel geweest zijn ipv van een miskraam. Maar vooral het feit dat ze dacht aan een mogelijke zwangerschap laat me dan meer denken aan een eventuele miskraam.

Ik zelf ben ook redelijk van slag. 't Was best eng om te zien. Vooral het bloed. Het nooit gedacht dat er opeens zoveel bloed mee kon komen
Heb de boel daarna met hopen wc-papier opgekuist.
Oud 28-04-2004, 17:14
Verwijderd
Ik heb ook zoiets gehad, ik was ook niet ongesteld geworden, test gedaan; ik bleek zwanger, afspraak bij de huisarts gemaakt voor nog een test.
Ik kreeg krampen en werd op de wc ongesteld - nam ik aan. Wel anders dan normaal, 't deed ook pijn enzo. Maar ik heb niet echt opgelet, was meer met de pijn in m'n buik en de krampen bezig, dat met hoe m'n 'menstruatie' was. Ik werd ook best misselijk, maar gaf niet over. Daarna was ik enorm lang ongesteld.
Test bij de huisarts was negatief; ik vertelde het verhaal en volgens haar was het heel goed mogelijk dat het een miskraam was geweest... (of in ieder geval een uitstoot van een bevruchte eicel)

Ik denk dat het heel goed mogelijk is dat ze een miskraam heeft gehad, aangezien dat van mij al heel goed mogelijk een miskraam was...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:16
Verwijderd
Citaat:
Welteruste schreef op 28-04-2004 @ 18:14 :
M'n vriendin is momenteel erg van slag.. Ze is nog een tijd hier geweest (heb ze meegenomen van school naar hier) en ze heeft een hele tijd op mijn bed gezeten met haar armen om haar buik heen gekneld.. Ze had geen pijn meer zei ze.
Ik bel haar vanavond nog op, want ik ben enorm ongerust over haar.. Ik hoop dat ik haar zover krijg van morgen naar de dokter te stappen want ik weet niet wat het was. Het kan idd een gezwel geweest zijn ipv van een miskraam. Maar vooral het feit dat ze dacht aan een mogelijke zwangerschap laat me dan meer denken aan een eventuele miskraam.

Ik zelf ben ook redelijk van slag. 't Was best eng om te zien. Vooral het bloed. Het nooit gedacht dat er opeens zoveel bloed mee kon komen
Heb de boel daarna met hopen wc-papier opgekuist.
Moet nog even zeggen dat ik je ongelofelijk lief vind, echt fijn dat je haar zo helpt.
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:17
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
idd..
ik zou dr in elk geval wel ff opbellen straks om te checken hoe t gaat met dr...
hoe hebbe jullie t op school afgedaan zeg maar.?? er was een hoop bloed ook bij dr broek zei je..
neem aan dat mensen vroegen wat er was??
hoop niet dat t rondgebazuind word is wel erg voor haar nl want ze zal t zo al erg genoeg vinden..
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:18
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
Citaat:
Andijvie schreef op 28-04-2004 @ 18:16 :
Moet nog even zeggen dat ik je ongelofelijk lief vind, echt fijn dat je haar zo helpt.
idd!
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:18
BelleRosé
BelleRosé is offline
Dank je, maar dat is het minste wat ik voor haar kan doen. Als ze echt een kindje heeft verloren (hoe klein het ook mocht zijn) moet dat een hele zware klap voor haar zijn. Ik hoop dat ze het een beetje verteld krijgt tegen haar vriend.

Ps: Als ze morgen naar de dokter zou gaan, en het laat onderzoeken, kan het dan zijn dat ze pijnlijke test moet ondergaan? Of, kan het geen kwaad als ze eerst een paar daagjes terug op positieve kan komen en dan pas naar de dokter gaat?
Oud 28-04-2004, 17:20
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
k durf er niks over te zeggen of dat t beste zo snel mogelijk moet...
en of t pijnlijk is helemaal niet...
heb wel meerdere malen gelezen dat t wel beter is omdat ej dan weet of je baarmoeder schoon is zeg mar...
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:20
BelleRosé
BelleRosé is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 28-04-2004 @ 18:17 :
idd..
ik zou dr in elk geval wel ff opbellen straks om te checken hoe t gaat met dr...
hoe hebbe jullie t op school afgedaan zeg maar.?? er was een hoop bloed ook bij dr broek zei je..
neem aan dat mensen vroegen wat er was??
hoop niet dat t rondgebazuind word is wel erg voor haar nl want ze zal t zo al erg genoeg vinden..
We sporten met een driekwartsbroek bij turnen(die van mij), en ik heb haar gezegd die aan te doen. Lo was toch het laatste uur. We zijn redelijk snel na het belsignaal vertrokken en waren de meeste leerlingen voor. (maw niet veel mensen hebben haar in die broek gezien) Ik zelf woon dichtbij de school, 3 straten verder, dus zo ver heeft ze er niet mee moeten rondlopen.

Kus
Oud 28-04-2004, 17:22
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
ow dat is in elk geval wel fijn voor haar dat ze zon broek bij had..
kan me voorstellen dat ze het klote had gevonden als iedereen dat bloed had gezien!
hoop voor dr dat er niet teveel vragen reacties komen (mocht er nog bloed bij de wc geweest zijn)
fijn dat je haar zo steunt
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:23
BelleRosé
BelleRosé is offline
Ze kunnen toch niet achterhalen dat zij het was. Het zijn 3 meisjestoiletten in dat gebouw. Het kan evengoed van iemand anders zijn ofzo.. Allemaal al bedankt voor de tips. Ik waardeer het.
Oud 28-04-2004, 17:24
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
nej dat is waaar..
maar ik dacht misschien omdat de klas heeft gezien dat jullie naar de wc gingen en dat zij zon pijn had..
maar goed laat nog ff weten hoe t met haar gaat en of t n miskraam was (mocht de dokter nog wat bevestigen)
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 17:47
treintje
treintje is offline
Ze moet zich idd laten onderzoeken en alles. Dat is erg belangrijk, want volgens mij heeft iemand mij een keer verteld dat als er iets niet goed is gegaan dat je daarna onvruchtbaar kunt worden. Het is echt heel belangrijk dat ze gaat, voor haar eigen gezondheid. Wel eng, maar ze bespaart er een hoop mee als het nu goed en wel achter de rug is. Als je met haar mee gaat zal ze het misschien minder eng vinden. Heel veel succes en zorg echt dat ze gaat.
Oud 28-04-2004, 19:39
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
idd is wel eng en snap dat ze zoiets heeft van het leed is toch al geleden.. laat maar...
maar zou t voor de zekerheid toch maar ff laten checken..
Met citaat reageren
Oud 28-04-2004, 19:48
Verwijderd
hele grote kans dat t een miskraam was, dat doet echt zeer en daarna bloed je veel.

om t zeker te weten moet ze een zwangerschapstest doen,want t hormoon blijft meestal nog een week of 2 in t bloed zitten, en naar de huisarts gaan, als er iets blijft zitten kan t gaan ontsteken, t lijkt me niet dat t bij haar t geval is, zoals ik t hoor is alles er uit(klinkt grof,sorry)
andere testen doen ze geloof ik niet, misschien een echo om te kijken.

Laatst gewijzigd op 28-04-2004 om 20:12.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 11:31
Mu
Mu is offline
Even naar de gynaecoloog, die kan ook nog wel een bloedtestje doen om te zien of het een zwangerschap + miskraam was denk ik.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 14:18
BelleRosé
BelleRosé is offline
Ze heeft morgen een afspraak met de dokter. Lichamelijk is ze ok (ivm pijnen enzo) maar mentaal zit ze er redelijk onderdoor
Oud 29-04-2004, 16:04
ironflower
ironflower is offline
Jeetje, echt vervelend wat er gebeurd is.
Ze heeft nu 2 dingen te verwerken, allereerst dat ze zwanger was. En ook dat ze een miskraam heeft gekregen.
Ik hoop dat de afspraak met de doktor goed verloopt en dat er geen blijvende lichamelijke gevolgen voor haar zullen zijn.

Heeft ze een goede steun aan haar vriend?

(ik neem aan dat ze een vriend heeft, en met hem seksueel actief was)

Heel veel sterkte, jullie allebei!

kus Anne
Oud 29-04-2004, 17:32
Verwijderd
Eigenlijk alles wat hierboven gezegd is al. Dat ze naar de dokter gaat is al ontzettend goed. Hij zal kunnen bevestigen (denk ik) of het een miskraam was of niet.
Ik vind het ontzettend lief dat je haar zo helpt enzo, en blijf dat doen, want wat je vriendin moet verwerken is niet niets.
Met citaat reageren
Oud 29-04-2004, 17:49
treintje
treintje is offline
Fijn dat ze morgen naar de huisarts gaat.

Als alles rond de miskraam achter de rug is (lichamelijk) is het belangrijk dat je met haar blijft praten. Vraag er af en toe nog eens naar en blijf zeker weten luisteren als ze iets wil vertellen. Het is heel belangrijk dat ze er vanaf het begin goed over praat, dan hoeft het later niet meer moeilijk te zijn voor haar. Als ze praat over 'haar kindje' probeer dan zeker te blijven praten. En als het moeilijk blijft voor haar, zoek dan professionele hulp bij een psycholoog (oid).
Oud 01-05-2004, 13:54
MissBi@tch
MissBi@tch is offline
goed van dr dat ze gisteren een afspraak had
laat je nog ff weten of het echt een miskraam was en of alles ok is nu...????
Met citaat reageren
Oud 17-05-2004, 16:04
mammie_yvonneke
mammie_yvonneke is offline
Jee.. wat heftig allemaal zeg..pff.. ik neem aan dat ze ook 17 ongeveer is net als jij.
En ik wil ook ff zeggen dat het inderdaad een grote kans op mk gweest is. Ik heb zelf ook een miskraam gehad, en die was niet zo heftig als die van haar. Maar de procedure erna is in Nederland meestal als je nog geen test hebt gedaan een gewone test of een bloedtest...daarna is dus de conclusie zwanger of niet:
Niet zwanger: waarschijnlijk een onderzoek waar dat bloed dan vandaan is gekomen
Zwanger: een inwendige echo ( doet geen pijn hoor! alleen een rotgevoel) om te kijken of het inderdaad een miskraam was, zoja..dan kijken ze of het allemaal schoon is, en kijken ze of er niets beschadigd is daarbinnen...
is het vruchtje er nog wel dan kijken ze of alles daarmee in orde is en als dat zo is dan is ze dus nog gewoon zwanger ( waarschijnlijk niet, maar is ook een mogelijkheid)

Ikzelf was niet meer zwanger en alles was okee..

FF wel een noot erbij.. het vloeien moet gestopt zijn voordat ze die echo kunnen doen....

Succes!!
En jij bent echt een super vriendin, wou dat elke "vriendin" zo was!!
Oud 18-05-2004, 16:06
rijk_v
rijk_v is offline
Citaat:
MissBi@tch schreef op 28-04-2004 @ 18:08 :
jeetje wat erg zeg!
ik dekn idd dat je gelijk hebt.. vooral als ze al vertelde dat ze niet ongesteld werd en krampen had!
heel erg maar tis niet anders
hoe gaat t met haar had ze dat kindje graag willen hebbe?
Ik denk (persoonlijk) niet dat ze het wist
Met citaat reageren
Oud 18-05-2004, 16:45
BelleRosé
BelleRosé is offline
sorry dat ik zo laat terug antwoord maar ben tijd niet op scholieren geweest.
Het was inderdaad een miskraam. De gynaecoloog heeft verdere onderzoeken gedaan en die wezen op een miskraam. Ze heeft (ik kan het niet anders plaatsen) nog een deel moeten laten wegzuigen om zeker te zijn dat er niets meer was. Ook heeft ze een hele pillenkuur moeten slikken (zo'n 4dagen lang intensief)
Het gaat nu redelijk met haar. Ze heeft lichamelijk geen zware klachten meer, enkel mentaal. Ze voelt haar schuldig en verwijt haar veel omdat ze haar kindje verloren is. Haar vriend steunt haar goed en ik probeer waar mogelijk haar ook te steunen.

Groetjes
Welteruste
Oud 18-05-2004, 19:22
Verwijderd
Wat ontzettend rot voor haar, maar ze moet zichzelf geen verwijten maken! Zij kan er niets aan doen dat ze een miskraam heeft gehad.
Fijn dat je haar zo steunt!
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten