Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-07-2005, 22:50
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Sinds twee/drie weken eet ik me helemaal suf ná het avondeten.
Ik heb dan eigenlijk geen honger maar iets in mij zegt ''eten''. Ik grijp dan met name naar voedsel als koekjes, chips en vooral popcorn, heel erg veel popcorn. Ik ben laatst zelfs speciaal naar de supermarkt gegaan om 3 pakken popcorn te halen die je klaarmaakt in de magnetron en negerzoenen.

Nu is het zo dat ik heel goed avondeet, en overdag ook gewoon normaal eet. Ná het avondeten ga ik ontzettend zitten schransen, niet normaal eten maar echt vreten. Ik prop het naar binnen, tot ik propvol zit. Dan nog ga ik binnen nog geen half uur negerzoenen eten, of koekjes.

Mijn moeder merkte het dat ik constant in de kasten zag, dus nu doe ik het stiekem. Mijn vriend maakt zich zorgen en zegt dat het lijkt op een eetstoornis, we raakte in discussie omdat ik zei dat t volgens mij niet zo was omdat ik niks uitspuug of mezelf niet uithonger. Ik ben ook niet bezig met calorieën of mezelf constant te wegen.

Maar wel mezelf volproppen, en stiekem, vanavond maakte ik twee zakken popcorn klaar achter elkaar en nam het stiekem mee naar boven toen me ouders in de tuin stonden. Me moeder kwam boven en zei dat ze popcorn rook, ik zei dat ik een ''beetje '' op me kwamr had. Vervolgens at ik daar de hele bak leeg, daarna een reep chocola, 3 negerzoenen en een halve zak paprika chips. je begrijpt dat ik kotsmisselijk was daarna, maar uitkotsen durfde ik niet. Vanavond voelde ik me schuldig, heel schuldig en moest huilen. ik voelde me ellendig...

Ik ben gaan nadenken en kwam erachter dat ik mezelf voor de gek hou, ik ben wel degelijk niet meer normaal aan het ''eten'' en ik voel me wel degelijk schuldig. Ik kan binnen een uur echt een hoop wegvreten wat iemand op 1 avond niet wegkrijgt denk. Er gaat constant in mijn hoofd het woordje ''eten'' rond, al heb ik totaal geen honger. Ook heb ik vanavond, en gister meerdere malen op de weegschaal gestaan én voor de spiegel. Ik dacht ''wat eraan komt, moet eraf'' Dus dacht ik direct aan lijnen, trainen of erger nog overgeven. En dat terwijl ik een absurte angst voor overgeven heb.

Volgens mijn vriend neigt dit naar een eetstoornis, maar daar ben ik het niet mee eens, ik kots het niet uit, ik kijk niet naar calorieën.......en honger mezelf ook niet uit.

aan de andere kant, dit is ook niet normaal, wat is dit dan wel? Wie kan mij helpen of heeft iets soortgelijks meegemaakt? tips?

ik voel me vol van al die popcorn, en ik weet dat het niet normaal is en met de dag erger wordt...nu krijg ik ''honger'' naar brood, en dat terwijl ik zowat moet kotsen....

x
Oud 18-07-2005, 23:25
Freestyler*
Freestyler* is offline
het is in ieder geval niet gezond
en een eetstoornis is niet alleen calorieen tellen en kotsen geloof ik

maar ga bij jezelf eens na waarom je zoveel naar binnen werkt plots
Oud 18-07-2005, 23:40
Auryn
Auryn is offline
Zoals Freestyler al zegt: gezond is het zeker niet. Probeer inderdaad te bedenken wat ervoor heeft gezorgd dat je een paar weken geleden zo bent verandert qua eetgedrag...

Is er iets ergs gebeurt, grote veranderingen? At je voor die tijd wel 'normaal'?
Oud 19-07-2005, 06:48
Verwijderd
Je hoeft idd niet te kotsen en naar calorieën te kijken of je zelf uit te hongeren om een eetstoornis te hebben...er zijn veel verschillende eetstoornissen.

Je realiseert je iig dat het niet normaal is wat je nu doet. Kijk of je de oorzaak kunt achterhalen van het eetgedrag en kijk ook of je het kunt veranderen. Lukt het niet, ga dan eens langs je huisarts om met hem/haar te overleggen. Hoe sneller je er wat aan probeert te doen, hoe makkelijker het vaak is.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 07:06
Stefanie
Stefanie is offline
Boulumia is ook een eetstoornis. Dan eet je juist zo veel mogelijk als je kunt en spuug je het later weer uit. Ik weet niet of dat voor jou ook geldt? Het is een obsessie op dat moment. Je wil graag iets 'wegdrukken' d.m.v eten, geestelijk lukt dit misschien voor eventjes, maar lichamelijk is het helemaal niet goed voor je.

Als ik jou was zou ik even langs de huisarts gaan omdat een gesprek aan te vragen met een psycholoog. Het kan zijn dat het probleem heel diep zit en dat je dus zelf ook niet weet waar het aan ligt.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 07:11
Verwijderd
Boulimia en anorexia zijn niet de enige eetstoornissen...er bestaan zoveel verschillende eetstoornissen en weer combinaties daarvan, enz. Niet iedere eetstoornis is in een 'hokje' als boulima of anorexia te vangen.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 09:19
Nonaj
Nonaj is offline
Dit lijkt op Binge Eating Disorder....
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:19
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Bij Boulimia hoort niet alleen het uitspugen. Ook andere vormen van compensatie, zoals heel streng vasten na een eetbui. Of het gebruik van vochtafdrijvende middelen.

Edit:
Maar er zijn inderdaad nog meer eetstoornissen dan alleen boulimia en anorexia.

En daarnaast kan alleen een deskundige zoiets vast stellen. Niet wij.
Oud 19-07-2005, 11:35
Dolores
Dolores is offline
Zoals al gezegd.. je hoeft niet persé caloriën te tellen of te braken om een eetstoornis te hebben. Je hebt ook de eetstoornis BED, waar ik dat van jou wel op vind lijken (maar zoals Aragnabite al zegt, dat kunnen wij niet vaststellen, alleen een deskundige).
www.sabn.nl zegt over BED:

Eetbuienstoornis wordt meestal aangeduid met de Engelse naam Binge Eating Disorder (BED), of soms met 'Compulsive Overeating', dwangmatig eten. Het verschil tussen deze twee is dat er bij BED sprake is van (vr)eetbuien, waarbij snel zeer grote hoeveelheden worden gegeten, terwijl bij Compulsive Overeating er sprake is van een meer gelijkmatige spreiding over de dag. Deze eetstoornissen lijken in veel opzichten op anorexia en boulimia. De lichamelijke effecten kunnen verschillen, maar de sociale en psychische aspecten tonen veel overeenkomsten. BED kan leiden tot gebrek aan essentiële stoffen (zoals vitamines, mineralen), en het uit balans raken van de natrium/kalium huishouding. Dit zijn heel gevaarlijke effecten.
BED is veel meer dan alleen soms een frustratie "wegeten". Het kan je hele leven gaan overheersen, en dan wordt het tijd om er iets aan te doen, en steun en hulp te zoeken voor je probleem. Als je een eetbuienstoornis hebt, zul je jezelf in veel van de onderstaande punten herkennen. Als je aan veel van de genoemde criteria voldoet, en zeker wanneer je de eerder genoemde lichamelijke verschijnselen herkent, is het belangrijk dat je hulp zoekt. Maar ook als je geen duidelijke lichamelijke klachten hebt, is het verstandig in te grijpen. Hoe eerder je hulp zoekt, hoe groter de kans op genezing.

Daarnaast bestaat er ook nog NAO, Niet Anders Omschreven (geloof ik). Dat is zeg maar alles wat wel een eetstoornis is, maar waar je niet de naam anorexia, boulimia of bed aan kan geven.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 11:58
Fantôme
Fantôme is offline
Wat jij zegt Dolores, daar zat ik al de hele morgen over na te denken (had deze topic wel gelezen maar kon even niet op de benaming komen). Dat is inderdaad ook een eetziekte wat weer niet in het profiel boulimia of anorexia valt.
het is iig duidelijk dat jij, ts, niet gezond bezig bent met eten.
Stoornis of niet er zo snel mogelijk aan gaan werken lijkt mij erg belangrijk!!
Oud 19-07-2005, 12:27
Mara
Mara is offline
Het kan inderdaad een stoornis zijn, er zijn er zóveel.

Wat óók kan, is dat je overdag en 's avonds niet genoeg eet. Ja, je zegt van wel, maar mensen hebben vaak een vertekend beeld van wat genoeg eten is voor zichzelf. Niet aanvallend bedoeld hoor

Om te zien of 't te maken heeft met je voeding kan je 's langsgaan op 't Grote Voedings en Gezondheidstopic op L&G

Als je héél zeker weet dat dat 't niet is, moet je even naar je huisarts denk ik.
Met citaat reageren
Oud 19-07-2005, 14:54
coopergirl
coopergirl is offline
Heb je de afgelopen 2 a 3 weken meer last van frustraties dan voorheen?
Heb je iets stressvols meegemaakt?
Heb je genoeg afleiding in de vakantie of verveel je je?

Wellicht kun je een eetdagboek bijhouden. Daarmee bedoel ik dat je op de momenten dat je een onwijze zin in bergen voedsel hebt, opschrijft wat er door je heen gaat. Op welke tijden het voorkomt. Etc. Op die manier kun je meer inzicht krijgen in je eetgewoontes/ patronen.
Stel dat je gemiddeld elke avond rond 20.00 zin in eten hebt, probeer het voor te zijn door op die tijden afleiding te zoeken. Je hoeft niet de gehele dag met niet eten in je hoofd bezig te zijn, alleen op de tijden dat je vaak snaait afleiding zoeken.

Ik hoop dat je het kunt volgen.. I'm in a hurry

Heeeel veel sterkte,
Oud 19-07-2005, 18:41
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Freestyler* schreef op 19-07-2005 @ 00:25 :
het is in ieder geval niet gezond
en een eetstoornis is niet alleen calorieen tellen en kotsen geloof ik

maar ga bij jezelf eens na waarom je zoveel naar binnen werkt plots
ja waarom ik zoveel bij mezelf naar binnen werk is een goede vraag......ik heb weleens nagedacht over verveling, maar dat is t ook niet, meer een soort leegte die ik letterlijk op wil vullen.....of niet, ik weet t gewoon niet....
Oud 19-07-2005, 18:43
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
Nonaj schreef op 19-07-2005 @ 10:19 :
Dit lijkt op Binge Eating Disorder....

dit lijkt er zeker op, ik had hieronder in dit topic de reactie van iemand gelezen (Sorry weet je naam even niet) en ik herkende mezelf té erg erin. alleen de oorzaak.......das een goeie. Ik heb het afgelopen jaar ontzettend druk gehad met allerlei shows, repetities, optredens, tentamens etc. en dat is nu in ene helemaal afgelopen, misschien dat dit het is? dat ik in een soort gat val? ik weet t echtf niet.
Oud 19-07-2005, 18:45
HelpMePlease
HelpMePlease is offline
Citaat:
MeelFriek schreef op 19-07-2005 @ 13:27 :
Het kan inderdaad een stoornis zijn, er zijn er zóveel.

Wat óók kan, is dat je overdag en 's avonds niet genoeg eet. Ja, je zegt van wel, maar mensen hebben vaak een vertekend beeld van wat genoeg eten is voor zichzelf. Niet aanvallend bedoeld hoor

Om te zien of 't te maken heeft met je voeding kan je 's langsgaan op 't Grote Voedings en Gezondheidstopic op L&G

Als je héél zeker weet dat dat 't niet is, moet je even naar je huisarts denk ik.

ik eet als ontbijt echt wel genoeg, meestal drie boterhammen of meer, tussen de middag is het helemaal genoeg, want dan eet ik gewoon heel veel tijdesn t werk door nu helemaal. soms wel 5/6 boterhammen. En bij het avondeten ook genoeg, dus het is niet dat ik echt te weinig binnen heb, het is gewoon dat ik iets wil aanvullen, maar wat.
Oud 19-07-2005, 22:16
Fainne
Fainne is offline
Dat valt gewoon onder vreetbuien geloof ik, ik heb het ook gehad op jouw manier, alleen is het nu een stuk gezonder. Het komt denk ik door de stress. Hoe het verholpen kan worden? tja, anders omgaan met stress, zelf weet ik het ook niet echt
Met citaat reageren
Oud 20-07-2005, 13:55
Mara
Mara is offline
Citaat:
HelpMePlease schreef op 19-07-2005 @ 19:45 :
ik eet als ontbijt echt wel genoeg, meestal drie boterhammen of meer, tussen de middag is het helemaal genoeg, want dan eet ik gewoon heel veel tijdesn t werk door nu helemaal. soms wel 5/6 boterhammen. En bij het avondeten ook genoeg, dus het is niet dat ik echt te weinig binnen heb, het is gewoon dat ik iets wil aanvullen, maar wat.
Hmm, ja, dan heb je volkomen gelijk. Ik denk dat je echt goed bij jezelf ten rade moet gaan wanneer het begonnen is.

Verder kan ik je weinig tips geven. Wat ik wel kan zeggen is, probeer (het is heel moeilijk, ik weet het) vóór je het eten pakt bij jezelf na te gaan: Waarom doe ik dit? Is het nodig? Heb ik echt honger? etc. en trek dan voor jezelf de conclusie of je 't op wil eten of niet.

En een rare tip misschien, maar die voor mij helpt: Blijf op je kamer als je denkt dat 't mis gaat. Moet je natuurlijk op je kamer geen eten hebben Maar de stap voor mij om naar beneden te gaan en wat op te halen is veel groter dan wanneer ik ergens zit en de kast met eten staat 3 meter bij me vandaan.

Veel succes iig
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten