|
|
Bekijk resultaten poll: Wat is volgens jullie de leukste column? | |||
Koffiebekertjes |
![]() ![]() ![]() ![]() |
9 | 20.45% |
De Ogen |
2 | 4.55% |
Sentimentele gedachtes |
0 | 0% |
Boos op God? |
3 | 6.82% |
Studentenhuis |
2 | 4.55% |
Hoe belangrijk is de mug in uw leven? |
4 | 9.09% |
Het bittere einde |
5 | 11.36% |
NACHTMIJMERING |
0 | 0% |
De tunnel |
0 | 0% |
Brugpieper? Neeeee!! |
1 | 2.27% |
Tijd en verwachtingen |
15 | 34.09% |
Stringbikini |
1 | 2.27% |
Liefde |
2 | 4.55% |
Aantal stemmers: 44. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dus, nee, dat niveau zal je hier niet echt vinden en voor mijn part hoeft het ook niet gevonden te worden. Je vergelijking is krom ![]() Daarbij, wat LUH-3417 al zegt (+ kleine toevoeging) Citaat:
Zestig pagina's is kort, mocht je het vergelijken met de Bijbel. Een schrijfsel van een kind van twaalf is (vaak) beter geschreven dan een schrijfsel van een kind van acht. De nieuwe waarneming? Voor mij was de terugblik op mijn leven vrij nieuw voor me, aangezien ik dat nog nooit gedaan had. Voor andere mensen, respectievelijk oudere mensen, is die terugblik een identificatie, wat ook erg plezierig kan zijn. Verder vond ik Simoen's column, waar de waardeloosheid van de mug betwist wordt, ook een aardig nieuwe waarneming. Helaas wordt het dan afgedaan als Citaat:
Wat maakt kabaal? Ik vind de Ogen persoonlijk meer kabaal maken dan bijvoorbeeld het bittere einde. Vuur ook gerust een arsenaal andere columns op me af, maar ook die maken geen kabaal. Papier is, mits goed behandeld, geruisloos. De blatende mensen eromheen maken kabaal. Verder ben ik ook nog enorm nieuwsgierig naar je antwoord (als je dat al geeft) op mijn volgende vraag: Wie is dat 'vakblad' om mij de regels voor te schrijven? Zijn ze soms panisch als het op verandering aankomt? Is de geest zo bekrompen dat er geen duizend woorden aan prachttekst naar binnen kunnen? Met zoiets sterft -om jou maar eens te citeren- bij mij de hoop dat de mensheid zal overleven als polio af. Bij deze, weer een ochtendproduct van mij, geschreven met het nodige sarcasme en een eigen mening. Zal ik deze mee laten doen bij de volgende columnwedstrijd? Grim - zie hier het nut van tags. |
![]() |
||
Citaat:
Duivelaartje Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 06:39. |
![]() |
||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Bovendien gaat het in eerste instantie daar niet om: om niveau. Als je goed gelezen zou hebben, dan zou toch erg duidelijk moeten zijn, dat ik eerst en vooral kritiek heb op de vorm - met uitzondering van één tekst is geen van de ingezonden stukken een column, terwijl dat toch wel het minste is, wat je in een columnwedstrijd zou mogen verwachten... Nee hoor, ik verwacht echt niet te veel van 'de kinders' - "Het bittere einde", dat wel in de buurt van een column komt, is van getuige dat het blijkbaar wel kan. Ik denk dat jij eerder de lat te laag legt. Citaat:
Je kunt simpelweg niet met droge ogen beweren dat je de belangrijkste kenmerken van een column niet toepast en vervolgens beweren, dat het dat wel is. Dan kan je de 'Passion of the Christ' ook wel een komedie noemen (om lolbroeken voor te zijn: sommigen zullen dat ook doen). Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Ooit wel eens bedacht dat ik bij het zien van de eerste zin al een slechte column kan herkennen? Vast niet. Ik heb genoeg ervaring met schrijven. Denk je dat ik ondanks mijn eerste afhaken, iemand toch niet even iemand het voordeel van de twijfel geef? Citaat:
Citaat:
Denk je echt in een vlaag van misplaatste hoogmoed, dat jij het beter weet dan journalistieke broodschrijvers? En ben je echt zo naïef en onwetend dat je denkt dat de wereld zo simpel in elkaar steekt, als van 'ik doe het wel even anders'? Vooral zo doorgaan. Denk jij dat je dergelijke conventies zo ff kan doorbreken? Niemand zegt dat het juist is, maar het is nu eenmaal zo. Als je iets wil veranderen, dan zul je eerst naam moeten maken en pas dan kun je van binnen uit iets veranderen. Tot die tijd zul je je gewoog netjes aan de regels moeten houden. De vraag is niet 'wie dat vakblad is om jou de regels voor te schrijven', de vraag is 'wie bij jij om nieuwe regels te maken'. Citaat:
En wat betreft het tweede: jij laat je 'hoop op het overleven van de mensheid' laat afhangen van (door jou fout geïnterpreteerde) inflexibiliteit van de NVJ? Hmm. Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 08:27. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Persoonlijk wantrouw ik mensen die ongeletterd zich ergens instorten, mensen die denken alles te weten zonder er over nagedacht te hebben, mensen die schoppen om het schoppen. Vraag: moet je zelf een groot schilder zijn om iemand zijn schilderij te kunnen beoordelen? Nee. Moet je auto kunnen rijden om te kunnen zien of iemand goed auto kan rijden? Nee. Moet je columnist zijn om een column te beoordelen? Nee. Nee, ik ben geen columnist. Net als jullie. Maar ik heb wel meer kennis van en ervaring met columns en columnisten. Dat maakt mijn mening meer gelegitimeerd dan die van jullie. Get used to it. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar goed, als ik kritiek op mijn kritiek krijg, dan ga ik graag die conversatie aan. Jullie twee bezwaren zijn (1) dat ik te hoge eisen stel aan de teksten en (2) dat ik dogmatisch een door anderen gegeven definitie volg. Mijn repliek is daarop geweest, dat ik ad (1) zeker niet te hoge eisen stel, als ik eis dat het in ieder geval in columnvorm geschreven moet zijn. Dat lijkt me niet te veel gevraagd, aangezien het hier om een columnwedstrijd gaat. Ad (2) verweer ik door te stellen dat ik wellicht definities hanteer van vakgenoten, maar dat het hier niet om een dogmatische, maar realistische houding gaat. Daar waar dogmatisch handelen gaat om een houding die niet ter discussie gesteld mag en/of kan worden, gaat het bij een realistische houding in dit geval om een conformisme, dat geënt is op de realiteit van dit vakgebied. Namelijk dat onder vakgenoten nu eenmaal conventies heersen omtrent de column en dat als je de wilt veranderen, je eerst je deze conventies eigen dient te maken, wil je serieus genomen worden en iets aan deze definities wilt kunnen veranderen. Dus: (1) vooralsnog ben ik tevreden met deze definitie van wat een column behoort te zijn, (2) vind ik de eisen die deze conventies stellen niet te hoog voor deze doelgroep, want het gaat hier niet om inhoudelijk, maar vormaspecten van de tekst, die zelfs jullie zouden moeten kunnen toepassen. Is het werkelijk te veel gevraagd om in een columnwedstrijd van de deelnemers te eisen zich aan de vorm van een column te houden? Dat ze kort zijn, goed geschreven, altijd een mening geven, een nieuwe waarneming bevatten en kabaal maken? Is dat werkelijk iets dat jullie niet zouden kunnen? Ik denk van wel. En "Het bittere einde" bewijst dat. Citaat:
Bottom line is dat ik mijn mening geef. Bevalt die niet? Jammer. Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 13:23. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Duivelaartje |
![]() |
||||||||||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Je volgt het niet, ik doelde op gewenning, als ieder stuk kabaal maakt kijkt niemand er nog raar van op. Wat wil je dan doen? Verdergaan? Uiteindelijk is er een grens. Waar zie jij dat ik beweer dat ik alle column-'regeltjes' op mijn column toegepast heb? Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Overigens vind ik autoriteit op het gebied van vrijheid van expressie toch een beetje vervelend. Het maakt het meteen al een stuk minder vrij. Citaat:
![]() Vrijheid van uitdrukking, dus ook in schrift, wordt steeds minder leuk met allerlei regels. Helaas is er niet aan te doen, het is zo afgesproken etc. etc. en de hele situatie is algeheel hopeloos. Weet je waarom de mens altijd al heeft willen vliegen? Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Als je moe van me word, moet je het zeggen hè? ![]() Grim Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 15:00. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Het blijkt dus dat je me overal in gelijk geeft, want nergens ga je tegenin. Het enige dat uit je repliek blijkt, is dat je niet tegen autoriteit kunt - vandaar je toon tegen mij. Have it your way. Luister vooral niet naar mensen met meer ervaring. Citaat:
Citaat:
Toch hanteer ik blijkbaar naar jullie mening te strenge normen. Is dat een probleem? Nee, niet voor mij althans. Je kunt het er niet mee eens zijn, maar dat is niet mijn probleem. Dus schrijf mij niet meer met "Oeh, Alluman, wat ben je toch streng!", "Jeetje, Alluman, wat stel je toch hoge eisen" of "Tjongejonge, Alluman, wij zijn allemaal maar zielige amateurtjes - heb meelij met ons". De eisen die ik stel zijn basic, echt niet zo hoog, en mogen van middelbare scholieren best verwacht worden. Ik heb mijn vormcriteria, ik heb die netjes vermeld en toegepast, basta. Als je kritiek hebt op mijn beoordeling aan de hand van mijn criteria, dan praten we verder. Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 15:52. |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Het is een vreemd soort arrogantie wat je daar bezigt. Als jij over zoveel jaren een gevierd columnist bent of een autoriteit op het gebied van columns hoor ik graag dat jouw mening beter is dan de onze. Tot die tijd zou ik je willen verzoeken je bezig te houden met opbouwende kritiek en niet met nonsens-argumenten als 'ik heb meer ervaring' en 'get used to it'. Bedenk wel dat de wedstrijden en alle andere onderdelen van dit subforum in de eerste plaats bedoelt zijn om plezier te houden in het schrijven. De misplaatste arrogantie van een mislukt columnist die jij hier tentoonspreidt doet afbreuk aan de sfeer op dit forum. Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 15:37. |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Overigens ben ik drs. cultuurwetenschappen. Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 15:50. |
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Ik heb mijn kritiek geuit. Doe er vooral niets mee.
Citaat:
Laatst gewijzigd op 21-09-2004 om 16:00. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]() Duivelaartje - Kunnen die blote billen niet weg? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
als je je ergert, lees het dan niet |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Grim |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Dat taaltje staat enorm interessant, fijn voor ons dat we het spuien? Wij leren jou woordenboek zoeken ![]() ![]() Grim |
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Laatst gewijzigd op 22-09-2004 om 09:50. |
![]() |
||
Citaat:
![]() @alluman: Ik heb expres nooit regels opgestelt voor columns, net zo min als bij de verhalen (met uitzondering van een maximale lengte). Dit omdat ik het open wil houden en ik ook denk dat er geen vaste definitie voor een column bestaat. Daarbij, dan zou iemand van te voren moeten gaan beoordelen of iets wel of niet mee mag doen aan de wedstrijd met de vraag of het wel of geen column is. Ik vraag me af of je je daar wel aan moet wagen. Ik wil in ieder geval iedereen de kans geven om iets in te sturen. Een mooie definitie van een column is nog wel wat om in de extra te zetten, maar ik ben nog geen perfecte tegengekomen, dus doe ik het maar niet.
||
Citaat:
Ooit heb ik hier ook als 15 jarige rondgelopen en er nooit last van gehad.
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik heb mijn leeftijd enzo ook weggehaalfd, maar niet om die reden. Mijn forumfiguur komt altijd beter uit zonder teveel gegevens onder de naam. Grim - leeftijd weghalen is riskant, als je serieus post, dan kan je als 16+ worden gezien. Je kan evengoed als 13 worden gezien... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Door mijn postgedrag schatten veel mensen mij rond de 16 of ouder, dus eh. Het is wel de rede waarom ik ff mijn leeftijd heb weggehaald. Laat ik ze in ieder geval in de waan leven ![]() En mensjes! He ben wel over 1 uur en 20 minuten 15 he! |
![]() |
||
Citaat:
ik heb te vaak meegemaakt dat mensen anders tegen me aan gingen kijken toen ze wisten hoe oud ik was. Charlotte
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Het is ook niet mijn probleem dat ik het niet met je eens ben. hier: "Oeh, Alluman, wat ben je toch streng!", "Jeetje, Alluman, wat stel je toch hoge eisen" of "Tjongejonge, Alluman, wij zijn allemaal maar zielige amateurtjes - heb meelij met ons". Eigenlijk zijn we niet zielig, hoor. Trouwens, is dit geen persoonlijke aanval? Je oet wel op de bal letten, Alluman! Citaat:
Grim |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Verhalen & Gedichten |
[Columnwedstrijd] -geen titel- flyaway | 0 | 03-12-2010 10:02 | |
Verhalen & Gedichten |
MIJN VERHAAL: Nina's droom Nandje | 24 | 30-07-2006 20:41 | |
Verhalen & Gedichten |
Winnaars(!) van de verhalenwedstrijd! Simoen & LUH-3417 Verwijderd | 35 | 03-01-2005 18:30 |