Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Je moet ook niet vergeten dat in Amerika de instelling van rokers heel anders. In Amerika is roken al decennia lang eigenlijk een taboe. Dat komt niet alleen door het feit dat de Amerikaanse samenleving sowieso een soort obsessie heeft met gezondheid en sport, maar ook door het feit dat het Amerikaanse recht veel eerder de schadelijke gevolgen van roken heeft erkend door hoge schadevergoedingen toe te kennen aan mensen die longkanker hebben of iemand aan longkanker hebben verloren. De hele mentaliteit is daar anders. De enige manier om het echt terug te dringen is ervoor zorgen dat roken weer voor losers wordt. Je bent dom als je rookt, je vermoordt jezelf langzaam, je stinkt en mensen vinden je vies. Allemaal redenen waarom je het niet moet doen, maar mensen leven overheidsbeleid in deze pas na als ze het er zelf mee eens zijn. En dat kan in Nederland dus nog wel een tijdje duren. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Dat vind ik prima, zolang er maar cafés blijven waar je mag roken. Voor veel mensen, waaronder ikzelf, is de geur van oude rook en verschaald bier onlosmakelijk verbonden met een goede studentenkroeg en is een sigaretje onlosmakelijk verbonden met een goede pot bier. Dat moet zo blijven, ondanks dat het slecht is, dat is traditie die bewaard moet blijven.
Vo ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|||
Citaat:
Ik kijk persoonlijk ook liever naar Zuid-Afrika wat t antirookbeleid betreft dan naar de VS; omdat ik de mentaliteit van "je bent een sukkel en daarom help ik je niet" verafschuw (niet dat ik het niet ontzettend stom en dom vind van rokers, maar ik zie ze gewoon meer als slachtoffers van een verslaving). Citaat:
||
Citaat:
(werkverzuim door vaker ziek te zijn; pauzes (vaker genomen door rokers); kosten ernstige ziekte, etc.))
||
Verwijderd
|
Citaat:
Over die pauzes, tja, rokers nemen er idd meer. ![]() Nee het enige waar hje rokers echt op kunt pakken is overlast, en ook terecht eigenlijk ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Het gaat idd om overlast.
|
n lekker aparte cafe's voor niet rokers (zou zeker vollopen
![]() ![]() De rede dat het om de werknemers gaat vind ik gewoon slap, als je er niet tegen kan zoek je lekker een ander baantje, niet iedereen is namelijk geschikt voor elke baan. Als je roken zou verbieden in cafe's en disco's e.d. zouden er heel veel minder klanten komen, wat weer leidt tot verlies en eventuele ontslagenen (dat kunnen we op dit moment al helemaal niet hebben.) Wat niet weg neemt is dat er genoeg mensen zijn die niet roken, maar bij het uitgaan wel eens een sigaretje opsteken.
||
Citaat:
(m.a.w. wie laat zichzelf in een onnatuurlijke situatie belanden (lees: gedrogeerd)?)
||
Citaat:
||
Citaat:
En in het grootste deel van de restaurants is een niet-rokers gedeelte, en daar zou je volgens mij best kunnen werken. Als afwasser of als kok kan je natuurlijk ook in de horeca werken. Maar al wil je per se barman/vrouw of in de bediening in een kroeg, dan weet je dat je blootgesteld wordt aan grote hoeveelheden rook.
||
Citaat:
||
Citaat:
gemeen met een junk die in jouw portiek slaapt??? |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Ik ben van mening dat rook zo onlosmakelijk verbonden is met een bruin café dat het scheiden ervan omwille van het aantrekken van personeel niet wenselijk is. Daarvoor is een mentaliteitsomslag nodig en die laat nog wel even op zich wachten. |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]() en ik had het niet over mensen die het niet leuk vinden om in sigarettenrook te zitten (die noem ik gewoon zeikerds) ik had het meer over mensen die een anti-rook clubje oprichten
|
Wat een prachtige discussie
![]() ![]() Sommige argumenten zijn best wel grappig. Dat rokers bijvoorbeeld zeer veel geld zouden kosten. In de vorige topic had ik al een kleine aanzet gegeven als tegenargumentatie, maar dat heeft waarschijnlijk toch niemand gelezen, anywayz, ga zo door mensen. Top!!
||
Citaat:
psst...dat willen ze niet geloven...dan moeten ze iets nieuws zoeken om op te zeveren
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
Jammer, een van mijn grootste irritaties zijn rokers in restaurants. Ze verzieken mijn eten. Het liefst zou ik zien dat mensen zo wijs waren om van die troep af te blijven, maar dat gaat niet. Misschien is een compromis mogelijk, dat het in restaurants verboden wordt of dat er rokersruimten zijn/speciale rokersrestaurants. Disco's en kroegen kom ik bijna toch nooit.
|
restaurants ben ik het helemaal met je eens, ik als roker vind het ook vervelend als iemand naast me zit te roken terwijl ik eet.
Maar over werken in een cafe als je er niet tegen kan, ja jammer dan, of je moet gaan werken in een rookvrij cafe als die er ooit komen, ook niet iedereen kan politie, piloot of dokter worden, ja toch.
|
![]() |
Ik word zo ongeloooflijk moe van al die mensen die het hebben over rokers. Die VINDEN dat ze vaker ziek zijn, anderen ziek maken, vrijheid innemen blablabla.
Nu we het toch over vrijheid hebben: Je moet rekening houden MET ELKAAR! Dus rokers met niet-rokers, maar niet-rokers ook met rokers (en dat schijnt nogal niet mee te vallen) Gewooon rekening houden met elkaar...dan is er niet eens een probleem, en laat de over heid zich alsjeblieft eens gaan bezighouden met belangrijke dingen. Bah..wat word ik moedloos van die Balkenende.
||
Citaat:
||
Citaat:
Wat in godsnaam heeft dat te maken met het mishandeld zijn door iemand? Je haalt er iets bij wat totaal niet relevant is voor deze discussie.
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ff ontopic: In restaurants die iets te betekenen hebben is er altijd wel een niet-rokers ruimte en een rokers-ruimte. Dus dat argument gaat niet op. Gelijk een voorbeeld waar rekening gehouden wordt met niet-rokers, Gatara. Als je niet wilt meeroken, dan is er weinig moeite voor nodig om dat ook niet te doen. Alleen in cafés op uitgaansavonden en in discotheken wordt het moeilijk. Als je daar zo'n moeite mee hebt dat je jezelf verplicht ziet thuis te blijven, dan moet je dat zelf weten. Er komt geen verandering in.
|
![]() |
En dat is de point, moeten mensen die slecht tegen roken kunnen thuisblijven door mensen die graag willen roken :/
Kijk, ik heb helemaal niks tegen rokers, maar persoonlijk vind ik het verbannen van roken uit publieke ruimtes een goede zaak.
|
Verwijderd
|
Blegh, wéér deze discussie.
Sja, als jouw leven echt zo'n godvergetes tranendal is, Gatara, vind ik dat heel vervelend. Maar egoisme? Wie is er nou egoistisch? Miljoenen mensen moeten hun gewoontes aanpassen omdat er een paar duizend zijn die een miserabel leven hebben? Vreemde definitie van egoisme, me dunkt. Nee, ik zeg niet dat het recht van de sterkste of de mening van de meesten goed is of geldt. Waar ik me enigszins aan irriteer is de houding van "ik heb een ellendig leven door rokers, DUS fuck them all zo hard als we kunnen". Zo werkt 't niet, Gatara. Ik ben me er terdege van bewust dat 't voor niet-rokers soms best geen pretje zal zijn. Maar ik heb ook sterk de indruk dat jij je niet laat lijden door lichamelijke klachten, maar puur drang om van een mug een olifant te maken vanwege het principe. En daarin streef je redelijkheid ruim voorbij. Want waarom een algeheel verbod op roken in openbare ruimtes? Waarom niet een percentage, als het op horeca aankomt? Waarom gaan de klachten over sigarettenrook, terwijl er zoveel andere slechte dingen zijn waar je óók mee geconfronteerd wordt? Waarom het gezeur dat rokers de staat geld kosten (wat trouwens absoluut niet waar is), en waarom geen gezeur tegen mensen met ernstig overgewicht (in het kader van lichamelijke gezondheid/kosten)? Waarom moet het allemaal zo extreem anti-rokers? Dat zet alleen maar kwaad bloed bij "de massa". Ik denk dat niemand er bezwaar op heeft als er, wat horeca betreft, rookvrije café's en dergelijke komen. Maar het moet niet louter rookvrij zijn. Het is heel vervelend dat jij niet kunt werken in de horeca, maar er zijn voldoende alternatieven voorhanden, me dunkt. Dan ga je maar niet het sexy barmeisje spelen; ik neem aan dat het niet bijzonder moeilijk is om bijvoorbeeld een baantje als caissière te vinden. Of is dat werk niet goed genoeg voor je? Ik vind de slachtofferrol, waar je je zo nadrukkelijk in propt, tamelijk vervelend, de bijkomende bijna fascistische meningen onrealistisch en egoistisch. Wanneer jij je een beetje zou matigen (of dat nou oprecht is of niet zal me absoluut worst wezen), net als de rest van de anti-rook gestapo, liggen er genoeg goede, haalbare oplossingen in 't verschiet. Daar ben ik van overtuigd. |
![]() |
|
Ik vrees dat ik het hier eens moet zijn met Dobermann, Gauloises, Tweety2k e.a. Waarom zouden ALLE cafés in Nederland rookvrij moeten worden omdat een DEEL van de niet-rokers last heeft van sigarettenrook? Waarom kan er niet worden volstaan met een DEEL van de cafés? En als je in de horeca wil werken en niet tegen rook kunt, kun je in van die rookvrije cafés werken. Makkelijk zat, lijkt me.
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap |
De effecten van het rookverbod T_ID | 266 | 12-08-2009 18:52 | |
Acties tegen het rookverbod ondersteund door tabaksindustrie Kitten | 92 | 01-07-2009 13:50 | |
Rookverbod - The Sequel hhendrikxx | 133 | 01-12-2008 20:07 | |
De strijd tegen roken perfectme | 500 | 25-04-2007 14:56 | |
Het regeerakkoord T_ID | 244 | 03-03-2007 00:21 | |
Psychologie |
Oudejaarsavond elledc | 38 | 01-01-2004 13:16 |