Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-01-2005, 12:26
2004
2004 is offline
We weten allemaal dat ziektekostenverzekeringen nogal prijzig zijn. Ik heb enkele bezwaren tegen de huidige gang van zaken.

Zo kunnen bijvoorbeeld rokers (ongeveer 30% van de Nederlanders geloof ik) voor een even hoog bedrag worden verzekerd. Ook vleeseters - die een vele hogere kans hebben om kanker en hart- en vaatziekten te krijgen - kunnen zich gewoon voor een even hoog bedrag laten verzekeren.

Als je naar een ziekenhuisrealityprogramma kijkt, zoals dat van de EO, zie je vele blessures langskomen; meisje breekt pink bij het korfballen. Vrouw verzwikt enkel bij het handballen. Meisje loopt allerlei breuken en kneuzingen op bij een auto-ongeluk, waarbij ze geen gordel droeg.

En ik maar betalen, meer dan 600 euro per jaar, en ik ben student. Nou ja, officieel dan.

Ik rook niet, ik eet geen vlees en ik rijd geen auto, en ik wens dan eigenlijk ook niet te betalen voor mensen die dat wel doen. Laten ze de premies van die mensen maar eens verhogen. Lijkt jullie dat ook niet wat realistischer?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 27-01-2005, 12:33
Verwijderd
Nee, ook al zou het wellicht rechtvaardiger zijn, is het niet praktiseerbaar. Ook brengt dit soort premiedifferentiatie extra administratieve rompslomp met zich mee.
Met citaat reageren
Oud 27-01-2005, 13:11
Verwijderd
Je moet wel even onderscheiden tussen volledige particuliere verzekeringen en ziekenfondsverzekeringen. Particuliere verzekeringen zijn volledig onderhevig aan marktwerking. Daar geldt het principe dat de hoogte van de premie afhankelijk is van het risico dat de verzekeraar gaat lopen. Als het gaat om een ziektekostenverzekering is dus het risico dat iemand ziek wordt bepalend voor de hoogte van de premie. Het is niet meer dan logisch dat rokers dan meer betalen.