Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-02-2006, 19:04
Verwijderd
Hallo mensen, ik wilde eens weten, aan mensen met ervaring, als je geöpereerd word en je amandelen moeten eruit keel en neus...beide dus..weet iemand hoe lang hiervoor staat... is dit gewoon een dagopname , waarbij ik dezelfde dag naar huis mag? of moet ik hiervoor meerdere dagen verblijven in het ziekenhuis.
nu wil ik onder gehele narcose, waar moet ik mee rekening houden bij zo'n operatie???
Oud 12-02-2006, 19:11
MTpower
MTpower is offline
Dit verhaal heb ik al eens gepost, maar zal het nog eens doen

Niet dat ik je bang wil maken ofzo
Maar een maat van me heeft (nu ongeveer 1,5 jaar geleden) ook z'n amandelen laten knippen onder gehele narcose.
Tijdens de operatie ging er iets mis waardoor de arts zijn hals slagader doorknipte
Hij is toen met spoed door de trauma helikopter naar Rotterdam gebracht en heeft toen zo'n 3 liter (!!!!) bloed verloren.
Hij heeft het wel gered, maar het scheelde niet veel
Hij heeft er overigens altijd nog last van (soms moeilijk kunnen praten).

Natuurlijk is dit een uitzonderlijk geval en wil je er ook niet bang mee maken, meestal gaan dit soort operaties natuurlijk gewoon goed
Waar je wel rekening mee moet houden is nabloedingen, dit komt regelmatig voor bij mensen die hun amandelen hebben laten knippen.
Als dit het geval is heb je een goede kans dat ze je even in het ziekenhuis houden, als alles gewoon goed gaat mag je waarschijnlijk dezelfde dag nog naar huis.
Oud 12-02-2006, 19:15
Bloem
Bloem is offline
MTPower, no offence, maar denk je echt dat ze aan zo'n verhaal iets heeft? Dat gebeurd echt praktisch nooit, zo wordt ze ws. alleen maar onnodig bang.
Oud 12-02-2006, 19:43
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Bloem schreef op 12-02-2006 @ 20:15 :
MTPower, no offence, maar denk je echt dat ze aan zo'n verhaal iets heeft? Dat gebeurd echt praktisch nooit, zo wordt ze ws. alleen maar onnodig bang.
Hij moet wel beseffen dat iedere operatie risico's met zich meebrengt
Oud 12-02-2006, 20:12
Roos
Roos is offline
Whatever MT, geef dan percentages van de risico's in plaats van zo'n dramaverhaal

Topicstarter: gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al meerdere topics over dit onderwerp geweest. Daarin staan veel ervaringen!

Ontopic: ik vond het best meevallen. De pijn is echt heel kut en je wordt er chagerijnig van, en je leeft echt toe naar de tijdstippen waarop je weer een pijnstiller mag nemen Maar daarna oohh nooit meer keelpijn, ik kan van dat idee nog steeds gelukkig worden!
Oud 13-02-2006, 10:33
gurl19
gurl19 is offline
Ik was 16 en heb echt een week enorm veel pijn gehad! Ik ben maandags geholpen en mocht dinsdag al na huis. Ik heb wel zetpillen meegekregen en die heb ik ook allemaal gebruikt. Ik had ook nabloedingen, erg vervelend allemaal.

Eten ging moeilijk en heb ik ook bijna een week niet gedaan. Daardoor voel je je erg slap. Maja.. uiteindelijk voel je steeds beter en heb je niet meer zoon pijn en eet je meer.
Oud 13-02-2006, 11:00
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
SolidRiver schreef op 12-02-2006 @ 20:04 :
Hallo mensen, ik wilde eens weten, aan mensen met ervaring, als je geöpereerd word en je amandelen moeten eruit keel en neus...beide dus..weet iemand hoe lang hiervoor staat... is dit gewoon een dagopname , waarbij ik dezelfde dag naar huis mag? of moet ik hiervoor meerdere dagen verblijven in het ziekenhuis.
nu wil ik onder gehele narcose, waar moet ik mee rekening houden bij zo'n operatie???
Nou ik ben a.s. donderdag aan de beurt om alles te laten verwijderen. Je moet 1 nachtje in het ziekenhuis blijven, omdat je kans hebt op een nabloeding. Het is 2% kans dat je die krijgt hoor, maar je weet nooit wie die 2% zijn, dus voor de zekerheid blijf je dan een nachtje. Je gaat altijd onder gehele narcose, de operatie duurt ongeveer een half uurtje.

Na de operatie schijnt het allemaal erg pijnlijk te zijn, en het ligt aan jezelf hoe snel je geneest. Het kan zijn dat als je op een gegeven moment in het helingsproces weer "pijn" ervaart, dat je denkt dat je achteruit gaat. Maar dat is gewoon een goed teken, want dan wordt alles weer uhm ja, "rechtgetrokken" zeg maar. Alles valt dan op z'n plaats als het ware.
Oud 13-02-2006, 11:02
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
MTpower schreef op 12-02-2006 @ 20:11 :

Natuurlijk is dit een uitzonderlijk geval en wil je er ook niet bang mee maken, meestal gaan dit soort operaties natuurlijk gewoon goed
Waar je wel rekening mee moet houden is nabloedingen, dit komt regelmatig voor bij mensen die hun amandelen hebben laten knippen.
Als dit het geval is heb je een goede kans dat ze je even in het ziekenhuis houden, als alles gewoon goed gaat mag je waarschijnlijk dezelfde dag nog naar huis.

Er is wel een verschil tussen amandelen knippen en amandelen pellen. Bij kinderen worden ze geknipt, omdat dat makkelijker gaat dan bij volwassenen. Bij volwassen worden ze daarom ook gepeld, omdat bij hen de amandelen vaster zitten.
Oud 13-02-2006, 11:30
vrijgezel
vrijgezel is offline
ik ben op mijn 15e eraan geopereerd en dat was behoorlijk klote
veel pijn en nabloedingen heb tot 2x toe een halve wasbak vol met bloed en stolsels gekotst eigenlijk had ik naar het ziekenhuis terug gemoeten maar daar voelde ik me ellendiger dan thuis en het ging vanzelf over gelukkig.
Oud 13-02-2006, 12:09
Verwijderd
Citaat:
Tsu schreef op 13-02-2006 @ 12:02 :
Er is wel een verschil tussen amandelen knippen en amandelen pellen. Bij kinderen worden ze geknipt, omdat dat makkelijker gaat dan bij volwassenen. Bij volwassen worden ze daarom ook gepeld, omdat bij hen de amandelen vaster zitten.
Pellen?
Oud 13-02-2006, 13:29
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Sidhe schreef op 13-02-2006 @ 13:09 :
Pellen?
Ja zo heet dat bij volwassenen, dan knippen ze het niet, omdat dat niet kan.

http://www.kno.nl/voorlichting/amandel-volwassenen.php

See for yourself
Oud 13-02-2006, 13:36
paarden_girly
paarden_girly is offline
op mijn 13de ben ik hieraan geopereerd. ik werd 's morgens om 8.15 al geholpen, de operatie duurt zelf helemaal niet lang het gebeurd onder gehele narcose. in de uitslaapkamer was ik vrij snel bij en voelde me keel aan met slikken net als bij een fikse keelsontsteking en was er nog een beetje bloed. om 12.00 uur kwam de dokter gewoon nog even langs om in mijn keel te kijken of het er goed uitzag, dat was het geval dus ik mocht naar huis! daarna had ik nog best wel veel pijn bij het slikken en heb ik intotaal een week niet gegeten en durfde bijna niet te drinken en te slikken. ook kon ik bijna een week niet praten...maar ondanks dat vond ik het opzich niet zo'n ingrijpende operatie. het is een kleine ingreep he dus dat valt wel weer mee. soms krijg je voor de operatie een zetpil om erge pijn te voorkomen na de operatie.
de rest van de dagen dat je nog bij moet komen kan je steeds een paracetamol innemen!
zo dit was mij verhaal dan.
sterkte ermee!!
Oud 13-02-2006, 16:19
wr_faya
wr_faya is offline
Je hoeft je echt nergens voor druk te maken.
Je gaat sowieso onder gehele narcose.
Je merkt er verder niks meer aan. Ik heb m'n amandelen meerdere keren eruit moeten laten halen. 1 x toen ik 7 was volgens mij. Wat ik me nog perfect kan herinneren. Ik was volgens mij 1 van de weinige die niet huilde na de operatie en iedereen was echt stom verbaasd dat ik zo rustig en kalm was. Haha. Maarja, komt goed man. Zelfde dag ben je trouwens als het goed is weer thuis.

En heeel veel ijsjes eten(waterijsjes).
Dat bevorderd het genezen.

Succes mattie!
Oud 13-02-2006, 23:41
Femme-Fatale
Femme-Fatale is offline
Bij mijn neefje van 3 zijn zijn amandelen er 2 weken terug uitgegaan, ik vond het zo zielig voor hem hij wist helemaal niet wat hem overkwam en schrok zich rok van de prik die hij zou krijgen, dus de prik was niet gelukt omdat hij helemaal zat te schreeuwen en schudden met zijn hand, toen hebben ze hem met zo'n kapje onder narcose gehaald, en de operatie heeft hooguit 10 minuten geduurd en toen was het klaar.

Kortom; kom op als een kind van 3 het ondergaat, dan kan jij dat zeker weten ook.
Oud 14-02-2006, 02:27
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
MTpower schreef op 12-02-2006 @ 20:11 :
Dit verhaal heb ik al eens gepost, maar zal het nog eens doen

Niet dat ik je bang wil maken ofzo
Maar een maat van me heeft (nu ongeveer 1,5 jaar geleden) ook z'n amandelen laten knippen onder gehele narcose.
Tijdens de operatie ging er iets mis waardoor de arts zijn hals slagader doorknipte
Hij is toen met spoed door de trauma helikopter naar Rotterdam gebracht en heeft toen zo'n 3 liter (!!!!) bloed verloren.
Hij heeft het wel gered, maar het scheelde niet veel
Hij heeft er overigens altijd nog last van (soms moeilijk kunnen praten).

Je vergat nog te schrijven dat hij uiteindelijk toch dood is gegaan!
Oud 14-02-2006, 03:30
Frostbite
Frostbite is offline
MTpower: ik heb me echt doodgelachen
Oud 14-02-2006, 10:16
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Cornel schreef op 14-02-2006 @ 03:27 :

Je vergat nog te schrijven dat hij uiteindelijk toch dood is gegaan!
Nee, hij leeft nog, maar het scheelde serieus niet veel.
Oud 14-02-2006, 10:17
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Frostbite schreef op 14-02-2006 @ 04:30 :
MTpower: ik heb me echt doodgelachen
Ik vond het eigenlijk niet zo grappig
Oud 14-02-2006, 10:45
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
Femme-Fatale schreef op 14-02-2006 @ 00:41 :
Bij mijn neefje van 3 zijn zijn amandelen er 2 weken terug uitgegaan, ik vond het zo zielig voor hem hij wist helemaal niet wat hem overkwam en schrok zich rok van de prik die hij zou krijgen, dus de prik was niet gelukt omdat hij helemaal zat te schreeuwen en schudden met zijn hand, toen hebben ze hem met zo'n kapje onder narcose gehaald, en de operatie heeft hooguit 10 minuten geduurd en toen was het klaar.

Kortom; kom op als een kind van 3 het ondergaat, dan kan jij dat zeker weten ook.

Nou er is alleen 1 verschil; bij volwassenen zitten de keelamdelen wat vaster is de operatie simpelweg pijnlijker.
Oud 14-02-2006, 11:58
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tsu schreef op 14-02-2006 @ 11:45 :
Nou er is alleen 1 verschil; bij volwassenen zitten de keelamdelen wat vaster is de operatie simpelweg pijnlijker.
Kut voor de TS
Oud 14-02-2006, 15:11
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
MTpower schreef op 14-02-2006 @ 12:58 :
Kut voor de TS
Zeker nu hij dat verhaal van jou gelezen heeft, hopelijk staat er tijdens de ingreep een trauma helikopter klaar!
Oud 14-02-2006, 15:41
Tsu
Tsu is offline
En kut voor mij, want ik ben donderdag de Sjaak
Oud 14-02-2006, 16:39
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Cornel schreef op 14-02-2006 @ 16:11 :
Zeker nu hij dat verhaal van jou gelezen heeft, hopelijk staat er tijdens de ingreep een trauma helikopter klaar!
Maarja, dat was echt klote voor die gozer
Maar dat ziekenhuis waar dat was maakt wel meer van die stomme blunders.
Iemand z'n verkeerde been amputeren om maar een voorbeeld te noemen (ja, echt gebeurt).
Oud 14-02-2006, 17:17
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
MTpower schreef op 14-02-2006 @ 17:39 :
Maarja, dat was echt klote voor die gozer
Iemand z'n verkeerde been amputeren om maar een voorbeeld te noemen (ja, echt gebeurt).
Maar het zal niet zo snel voorkomen dat een KNO-arts je been amputeert hoor, die weet niet eens hoe dat moet.
Oud 15-02-2006, 16:03
underthabridge
underthabridge is offline
Hm... volgens mij moet je gewoon een nachtje blijven. Het is inderdaad wel pijnlijker naarmate je ouder wordt, daarom knippen ze ze er ook graag op jonge leeftijd uit. Verder niet echt iets om je zorgen over te maken
Oud 15-02-2006, 16:33
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tsu schreef op 14-02-2006 @ 18:17 :
Maar het zal niet zo snel voorkomen dat een KNO-arts je been amputeert hoor, die weet niet eens hoe dat moet.
Het ging me om dat ziekenhuis daar, dat daar wel vaker van die stomme fouten gemaakt worden, niet zozeer om de KNO arts in het bijzonder
Als ik eens naar het ziekenhuis moet ga ik ook wel naar Antwerpen of Rotterdam, hier dus mooi niet, nog niet voor een röntgenfoto
Oud 15-02-2006, 16:53
Tsu
Tsu is offline
Citaat:
MTpower schreef op 15-02-2006 @ 17:33 :
Het ging me om dat ziekenhuis daar, dat daar wel vaker van die stomme fouten gemaakt worden, niet zozeer om de KNO arts in het bijzonder
Als ik eens naar het ziekenhuis moet ga ik ook wel naar Antwerpen of Rotterdam, hier dus mooi niet, nog niet voor een röntgenfoto
Kijk dat is wat anders. Ik heb ook mijn voorkeur voor ziekenhuizen. Maar je het liet het blijken alsof een KNO arts je been kan amputeren als je voor je keelamandelen komt.
Oud 15-02-2006, 17:48
MTpower
MTpower is offline
Citaat:
Tsu schreef op 15-02-2006 @ 17:53 :
Kijk dat is wat anders. Ik heb ook mijn voorkeur voor ziekenhuizen. Maar je het liet het blijken alsof een KNO arts je been kan amputeren als je voor je keelamandelen komt.
Citaat:
MTpower schreef op 14-02-2006 @ 17:39 :
Had het niet specifiek over een KNO arts
Oud 16-02-2006, 08:42
Roos
Roos is offline
Citaat:
MTpower schreef op 15-02-2006 @ 18:48 :
Had het niet specifiek over een KNO arts
Nee dus daarom was het offtopic.
Oud 30-10-2007, 11:37
COBHC
COBHC is offline
Eumh.. ik heb 4 dage geleden men amandelen late verwijderen
en men vraag is wanneer mag je terug roken?
Oud 30-10-2007, 17:00
Bloem
Bloem is offline
Je mag in ieder geval geen topic die al zo oud zijn uppen, verder zou ik het even aan je huisarts vragen.
Topic gesloten

Regels voor berichten