Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-09-2007, 18:01
xxceline
xxceline is offline
Hoi,

Ik heb heel erg last van vermoeidheid, hoofdpijn en duizeligheid. het beinvloed mijn schoolcarriere ook heel erg, zijn er meer mensen die hier last van hebben? En hoe ga je hiermee om?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 18:17
Stefanie
Stefanie is offline
Ga eens bij jezelf te rade wanneer dit ontstond. Ging je voor die tijd op tijd naar bed en nu niet meer? Leef je anders dan voorheen? Eet je gezond, sport je genoeg? Heb je last van stress? Kan het geestelijk zijn?
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 18:26
xxceline
xxceline is offline
Hm, ik weet wel waarom ik dit allemaal heb, het heeft een medische oorzaak. Ik vroeg me af of er mensen zijn die het herkennen en hoe zij ermee omgaan. Want zo langzamerhand gaat het bij mij nu psygisch spelen omdat ik het steeds lastiger vind om ermee om te kunnen gaan.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 19:55
marrel
marrel is offline
Ik heb er een tijdje veel last van gehad, voornamelijk door stress veroorzaakt door school, thuis, leeftijd en veranderingen etc. Nu is het gelukkig wel wat minder. Ik ben voor mezelf heel streng geweest toen. Op elk mogelijk moment aan school werken (in de bus, trein, tussenuur etc.) en gewoon niet toegeven aan de vermoeidheid. En een vast ritme vasthouden. Extra veel slapen werkt toch niet dus gewoon 8 tot 10 uur slapen op een dag en op redelijk vaste tijden.
Oud 01-09-2007, 21:06
Verwijderd
Ik ben uit school gevallen vanwege oververmoeidheid, dit jaar ga ik weer voorzichtig de stapjes op de HBO zetten.

Belangrijk is wel dat je jezelf niet overbelast (iets waar ik heel erg veel moeite mee heb) en dat je toch wel probeert om je energie zo nuttig mogelijk in te delen. Als je weet dat je een bepaalde dag heel moeilijk gaat worden met energie (bijv. na een lange dag school) probeer dan te zorgen dat je het belangrijkste in het voorne hebt gedaan. Verder is ook wel belangrijk om te zorgen dat je niet alleen op presteren focust, maar ook de leuke dingen nog steeds doet.

Verder raad ik je aan om op de site van Handicap en Studie een energiemeter te downloaden. De bedoeling is daarvan dat je invult hoe moe je bent op welk moment, zodat je daar beter inzicht over krijgt. Ik gebruik het vooral om aan de docenten en dokters nu aan te tonen wanneer ik heel moe ben, zodat ze daar rekening mee kunnen houden en serieus nemen.
Met citaat reageren
Oud 01-09-2007, 21:57
flyaway
flyaway is offline
Hey,

Als je wil kan me met me PM'en, ik ben al een tijd op zoek naar iemand die er ook een beetje 'ervaring' mee heeft, om het zo te noemen. Ben zelf al drie jaar uit het normale leven door vermoeidheid, eerst Pfeiffer en Lyme en CVS/ME en nu alleen nog ME. Je mag dus een PM sturen, daarna ook e-mailen of MSN enzo als je wil... Ik ben namelijk benieuwd naar dingen als wat je kan doen als je je enorm verveelt maar je voelt je te moe om ook maar iets te doen. Of hoe je het psychisch tot nu toe zelf aangepakt hebt, misschien kunnen we wat van elkaar leren...
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 11:19
Verwijderd
Ik heb dat soort klachten ook (flyaway, je mag mij ook best pm'en als je wilt)...nu een jaar of vijftien oid en sinds een jaar of twee erger dan daarvoor. Doordat het steeds minder goed ging heb ik in de loop der jaren dingen veranderd (opleiding, sport, andere hobby's enz.). Mijn hele leven is er dus eigenlijk op ingericht, ik ben niet anders gewend.

Door de loop der jaren heb ik gemerkt dat het totaal geen zin heeft me heel druk te maken om wat ik allemaal niet meer kan, wat ik op moet geven, enz., daar ga ik me niet beter van voelen, daarom accepteer ik maar zo veel mogelijk dat ik bepaalde dingen niet kan en ga ik op zoek naar dingen die ik nog wel kan.
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 11:24
xxceline
xxceline is offline
Citaat:
Ik ben uit school gevallen vanwege oververmoeidheid, dit jaar ga ik weer voorzichtig de stapjes op de HBO zetten.

Belangrijk is wel dat je jezelf niet overbelast (iets waar ik heel erg veel moeite mee heb) en dat je toch wel probeert om je energie zo nuttig mogelijk in te delen. Als je weet dat je een bepaalde dag heel moeilijk gaat worden met energie (bijv. na een lange dag school) probeer dan te zorgen dat je het belangrijkste in het voorne hebt gedaan. Verder is ook wel belangrijk om te zorgen dat je niet alleen op presteren focust, maar ook de leuke dingen nog steeds doet.

Verder raad ik je aan om op de site van Handicap en Studie een energiemeter te downloaden. De bedoeling is daarvan dat je invult hoe moe je bent op welk moment, zodat je daar beter inzicht over krijgt. Ik gebruik het vooral om aan de docenten en dokters nu aan te tonen wanneer ik heel moe ben, zodat ze daar rekening mee kunnen houden en serieus nemen.

Wat is de link van de site ?
EDIT: ik heb het al gevonden
Met citaat reageren
Oud 02-09-2007, 12:27
Nebel
Nebel is offline
Je kunt me ook altijd pm'en.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 01:34
koos20
koos20 is offline
Goh allemaal heel herkenbaar,
heb op dit moment ook stevige hoofdpijn aan de linkerkant boven het oog(zoals altijd)
waardoor ik dus niet kan slapen.

Dat wat domus schrijft klopt ook, alle dingen snel gaan doen want voor je het weet heb je weer koppijn of moe.
Ben nu dus ook alweer een halfjaar werkloos, mn vorige werk kon ik niet langer doen hierdoor., opzich had ik perfect werk maartja... helaas pindakaas!
Het doel was om komende vrijdag weer ergens te gaan solliciteren omdat het geld toch echt opraakt nu, maar aan de anderekant heeft het weinig zin... omdat ik het waarschijnlijk toch niet volhoud.

Hoe doen jullie dit precies financiel gezien, uitkering of appart werk ergens?
ik woon op moment nog bij mn ouders, maar wil ook graag eigen werk en huisje natuurlijk... maar zonder werk geen huis helaas.
Bij Cwi hoef ik er ook niet mee aan te komen, vorigjaar werd ik gewoon vrolijk op een opweg naar werk traject gezet, hierbij moet je verplicht solliciteren ect. dit lost het niet op.
(had toen ook een uitkering gedurende 1maand wat ik nu dus niet heb)

Dus reacties van anderen welkom, en hoevaak jullie het hebben.
heb het zelf gemiddeld 3-4keer per week ongeacht de tijden en zit geen regelmaat in.
Graag zou ik weer normaal aan het werk willen, maar als het niet kan... dan kan het niet vervelen als ik geen last heb valt opzich wel mee door hobby's.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 11:36
Verwijderd
Citaat:
Hoe doen jullie dit precies financiel gezien, uitkering of appart werk ergens?
Ik denk dat de meesten hier nog bij hun ouders wonen (eventueel in combinatie met school of studeren) en dat probleem dus nog niet hebben.
Zelf studeer ik iig nog, maar woon niet meer thuis (ik woon wel samen, hij werkt en ik heb ook een bijbaantje (op oproepbasis), wat wel moet ivm het geld).

Citaat:
en hoevaak jullie het hebben.
Hoofdpijn is bij mij een 'bijklacht', hoe vaak ik dat heb varieert...'k denk een keer of 3/4 per week, maar meestal niet extreem. Vermoeidheid, pijnklachten en een aantal andere klachten zijn altijd aanwezig.
Met citaat reageren
Oud 04-09-2007, 23:51
Verwijderd
Ik woon op mijzelf en mag vanwege mijn 'conditie' een woning tegen extreem lage prijs huren. Naast de studie moet ik dus ook het huishouden runnen. Ik doe practisch alles zelf (Dat zich heel erg in me, alles zelf willen en moeten kunnen doen), alleen het schoonmaken besteed ik heel soms uit aan mijn moeder.

Mijn studie is net begonnen, dus het is nog een beetje onzeker, maar wss worden maandag dinsdag en vrijdag vooral de 'klusjes'-dagen. Maandag en vrijdag boodschappen, dinsdag en vrijdag schoonmaken en rekeningen.

Het nadeel is wel dat als ik zoiets volg en ik voel me zo'n dag compleet verrot, dat dan mijn schema verrot gaat. Daarom laat ik dan meestal het schoonmaken vroeger vallen en dat aan mijn moeder over. Ik ben nog 18 en wat ik hoor van veel klasgenoten is dat die nog thuiswonen en hun ouders laten doen of van anderen dat ze een schoonmak(st)er in dienst hebben. Daarom kan ik er nog een beetje mee leven dat ma dat doet.

Hoe vaak ik er last van heb. Ik voel me eigenlijk wel 28 van 30 dagen in de maand 'vermoeid' als ik het terugkoppel naar vroeger. Meestal kan ik dan nog wel redelijk functioneren. Als ik een echte slechte week heb heb ik 3 van de 7 dagen echt dat ik op bed moet liggen (met of zonder migraine), maar dat valt op dit moment mee. Verder speel insomnia ook wel een rolletje van hoe ik me voel.
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten