Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 23-05-2012, 20:12
Selda x
Selda x is offline
Ik heb ergens gehoord dat Energy Drank slecht voor je hart is. Ik zelf drink er behoorlijk veel van, vooral als ik met mijn vriendinnen soms wat ga kopen bij de Albert Heijn. Het eerste wat in het mandje gaat is ENERGY DRANK !! ik ben nu bang voor mijn gezondheid omdat ik er te veel van drink. Ook zit er een hoeveelheid caffeine in dat het zeer verslavend maakt. Dus is Energy Drank slecht voor je? En is er een manier dat ik er niet zo verslaafd aan raak? x
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:20
Verwijderd
Cafeïne is niet slecht voor je. Er wordt gezegd dat teveel cafeïne (bijvoorbeeld meer dan 250mg per dag) slecht voor je is, maar de onderzoeken vind ik een beetje matig. Zolang je normaal gesproken niet een te hoge bloeddruk hebt en je hebt geen tekort aan calcium, loop je waarschijnlijk heel weinig risico met veel cafeïne drinken. Overigens, boven die 250 mg kom je waarschijnlijk toch niet uit. Er zit namelijk gemiddeld 80 mg cafeïne in een energy drink.
Wat wél slecht voor je is, zijn de suikers die er vaak inzitten. Suiker is al vanaf een kleine hoeveelheid slecht voor het lichaam.
Ik zou in plaats van energy drink gewoon een cafeïnepil nemen (bijvoorbeeld 200 mg).

Er is geen manier om niet verslaafd te raken aan cafeïne wanneer je het regelmatig inneemt.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:33
Selda x
Selda x is offline
Citaat:
Cafeïne is niet slecht voor je. Er wordt gezegd dat teveel cafeïne (bijvoorbeeld meer dan 250mg per dag) slecht voor je is, maar de onderzoeken vind ik een beetje matig. Zolang je normaal gesproken niet een te hoge bloeddruk hebt en je hebt geen tekort aan calcium, loop je waarschijnlijk heel weinig risico met veel cafeïne drinken. Overigens, boven die 250 mg kom je waarschijnlijk toch niet uit. Er zit namelijk gemiddeld 80 mg cafeïne in een energy drink.
Wat wél slecht voor je is, zijn de suikers die er vaak inzitten. Suiker is al vanaf een kleine hoeveelheid slecht voor het lichaam.
Ik zou in plaats van energy drink gewoon een cafeïnepil nemen (bijvoorbeeld 200 mg).

Er is geen manier om niet verslaafd te raken aan cafeïne wanneer je het regelmatig inneemt.
Niiet zoveel Energy meer drinken dus ! x
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:42
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Je bloeddruk wordt er geloof ik iets hoger van, wat vooral op latere leeftijd slecht is. Waar je wel voor moet oppassen, is je ijzergehalte. IJzer wordt minder goed in je bloed opgenomen wanneer je cafeine hebt gedronken.
Met citaat reageren
Oud 23-05-2012, 20:43
Verwijderd
Je hart is één ding, je gebit loopt een stuk directer gevaar. Shit is dodelijk voor je tanden zoals een vriend van me kan beamen.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 06:50
DAH
DAH is offline
Mijn tandarts heeft meer dan genoeg anekdotes over slechte gebitten door energydrinks.
Oud 24-05-2012, 07:22
Verwijderd
Wat mij is verteld is dat als je er heelveel heelsnel achter elkaar drink dan zuip je jezefl in coma
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 07:56
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
Ja als er wodka doorheen zit
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 08:15
Verwijderd
Ik meende ook laatst ergens gelezen te hebben dat jongeren die meer dan twee blikjes energydrink per dag drinken, vaker blijven zitten op school. Maar ik weet niet meer waar, dus geen idee of dat echt klopt.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 10:20
fizzle-fluffy
fizzle-fluffy is offline
En het is natuurlijk ook niet duidelijk of dat oorzaak-gevolg is of gevolg-oorzaak.
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 11:34
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Ik weet wel dat taurine niet echt goed voor je is.

Toen ik bij de AH werkte, dronk ik er 10-15 per dag. Op een gegeven moment kreeg ik steeds vaker pijn aan mijn maag en toen ben ik ermee opgehouden. Nu drink ik het af en toe nog, maar niet meer dan 3 per dag (3 kleintjes of 1 grote en een kleintje).
Een paar per dag is dus niet zo erg.
Oud 24-05-2012, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Ik weet wel dat taurine niet echt goed voor je is.

Toen ik bij de AH werkte, dronk ik er 10-15 per dag. Op een gegeven moment kreeg ik steeds vaker pijn aan mijn maag en toen ben ik ermee opgehouden. Nu drink ik het af en toe nog, maar niet meer dan 3 per dag (3 kleintjes of 1 grote en een kleintje).
Een paar per dag is dus niet zo erg.
Wtf, 10-15 per dag. 3 per dag is nog steeds écht teveel. Je drinkt je tanden weg en je bloedsuikerspiegel vliegt omhoog, waardoor je kans op hart- en vaatziekten significant toeneemt. Het zal ook vast niet je enige bron van suiker zijn.

Taurine is waarschijnlijk niet slecht voor je:
Citaat:
The SCF already concluded in 1999 that toxicological studies did not reveal any indication for a genotoxic, teratogenic or carcinogenic potential of taurine.

It can be concluded that the NOAEL derived from a new 13-week oral neurotoxicity study in male and female rats including functional observational battery and locomotor activity tests, confirmed the NOAEL established in the prior 13-week study, described already by the SCF in 2003, of 1000 mg taurine/kg bw/day, and provided evidence for a NOAEL of 1500 mg taurine/kg bw/day for behavioural effects. The results of this study were sufficient to address the concerns raised previously, notably the observation of increased activity and possible decrements in motor skills on the rotarod.

The NOAEL of at least 1000 mg/kg bw/day for pathological changes is respectively 120-fold higher than the estimated mean and 43-fold higher than the estimated 95th percentile exposure to taurine from “energy” drinks only, when calculated for a 60 kg person. Given that taurine is a natural body constituent, the Panel concludes that these margins of safety are sufficiently large to conclude that exposure to taurine at the levels mentioned above is not of safety concern.
Bron: The use of taurine and D-glucurono-gamma-lactone as constituents of the so-called “energy” drinks, EFSA Journal, 12 February 2009
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 16:14
Verwijderd
Citaat:
Ik meende ook laatst ergens gelezen te hebben dat jongeren die meer dan twee blikjes energydrink per dag drinken, vaker blijven zitten op school. Maar ik weet niet meer waar, dus geen idee of dat echt klopt.
selection bias?
Met citaat reageren
Oud 24-05-2012, 17:11
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Het kán ongezond zijn, als je er te veel van drinkt. Maar bijna alles word ongezond als je er maar genoeg van neemt. Zelf drink ik graag een blikje Monster Energy, omdat ik het gewoon erg lekker vind. En tja, in energy zit Taurine (Stierenngal), Caffeine, veel suiker en nog meer dingentjes, maar je zult er niet dood aan gaan als je gewoon normale hoeveelheden drinkt.
Oud 24-05-2012, 17:35
Verwijderd
Citaat:
Het kán ongezond zijn, als je er te veel van drinkt. Maar bijna alles word ongezond als je er maar genoeg van neemt. Zelf drink ik graag een blikje Monster Energy, omdat ik het gewoon erg lekker vind. En tja, in energy zit Taurine (Stierenngal), Caffeine, veel suiker en nog meer dingentjes, maar je zult er niet dood aan gaan als je gewoon normale hoeveelheden drinkt.
Je gaat er dan waarschijnlijk niet dood aan, maar ongezond is het al vanaf de eerste slok.
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 11:18
Little Phoebe
Little Phoebe is offline
Citaat:
Wtf, 10-15 per dag. 3 per dag is nog steeds écht teveel. Je drinkt je tanden weg en je bloedsuikerspiegel vliegt omhoog, waardoor je kans op hart- en vaatziekten significant toeneemt. Het zal ook vast niet je enige bron van suiker zijn.

Taurine is waarschijnlijk niet slecht voor je:

Bron: The use of taurine and D-glucurono-gamma-lactone as constituents of the so-called “energy” drinks, EFSA Journal, 12 February 2009
3 per dag is helemaal niet te veel, volgens mij mag je er maximaal 6 ofzo. (Overigens drink ik niet elke dag 3!)
Ik ben een suikerjunkie, dus mijn bloedspiegel is wel wat gewend. En mijn gebit ook. Ik maak me niet zo'n zorgen.

Toen ik maagpijn kreeg van energy drink, toen maakte ik me wel zorgen. Nu ik af en toe een blikje neem, heb ik nooit maagpijn of andere klachten, dus gewoon met mate drinken.
Oud 25-05-2012, 16:32
Crocodi1e
Crocodi1e is offline
Citaat:
Je gaat er dan waarschijnlijk niet dood aan, maar ongezond is het al vanaf de eerste slok.
Uiteraard, dat ontken ik ook niet. Maar er zijn heel veel dingen al ongezond vanaf de eerste hap, slok, hijs of snuif. Zolang je er niet teveel van neemt, zul je weinig kans hebben op gezondheidsproblemen.
Oud 25-05-2012, 17:17
FerryTrance
FerryTrance is offline
In energy drank zitten kankerverwekkende stoffen. Mijn broer (18) dronk het vroeger heel veel. Hij kan nu geen koffie meer drinken vanwege de cafeïne. Ik drink die troep niet, sommige mensen vinden het stoer. Ach, iedereen kan iets doorslikken.
Oud 25-05-2012, 17:53
Pluis
Pluis is offline
Ach natuurlijk zitten er geen kankerverwekkende stoffen in. Als het er al in zit dan moet je er wel zulke sloten van leegdrinken dat je daar eerder last van krijgt.

Neemt niet weg overigens dat ik energiedrank rotzooi vind want het is algemeen bekend dat pubers sowieso al slecht slapen en als je ze dan ook nog eens volgiet met cafeïne achtige stoffen dan slapen ze helemaal niet meer.
Oud 25-05-2012, 18:18
Verwijderd
Citaat:
3 per dag is helemaal niet te veel, volgens mij mag je er maximaal 6 ofzo. (Overigens drink ik niet elke dag 3!)
Ik ben een suikerjunkie, dus mijn bloedspiegel is wel wat gewend. En mijn gebit ook. Ik maak me niet zo'n zorgen.

Toen ik maagpijn kreeg van energy drink, toen maakte ik me wel zorgen. Nu ik af en toe een blikje neem, heb ik nooit maagpijn of andere klachten, dus gewoon met mate drinken.
Ik weet niet waar je vandaan haalt dat je er "maximaal 6 mag", de suiker die in energy drinks zit is al schadelijk vanaf de eerste slok. Dat je significant meer risico loopt bij meer dan een x aantal per dag geloof ik zeker, dat is bij bijna alles het geval, maar het is bij elke hoeveelheid slecht voor de gezondheid.
Je bloedspiegel zal vast wat meer gewend zijn dan die van mij, maar gewenning in de vorm van dat het niet slecht voor je is, is niet mogelijk. Dit geldt al helemaal voor je gebit: die raakt echt niet gewend aan suiker, die wordt steeds verder beschadigd.

Citaat:
Uiteraard, dat ontken ik ook niet. Maar er zijn heel veel dingen al ongezond vanaf de eerste hap, slok, hijs of snuif. Zolang je er niet teveel van neemt, zul je weinig kans hebben op gezondheidsproblemen.
Ja, zeker waar
Met citaat reageren
Oud 25-05-2012, 22:22
Inspire
Inspire is offline
Daarnaast kunnen je darmen er niet goed tegen en ga je massaal aan de racekak! Omg 15 blikken per dag...

Slok --> WC --> Slok --> WC --> Slok --> etc
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 12:32
TijlDeconynck
TijlDeconynck is offline
"De dosis maakt het gif" - grieks gezegde
Met citaat reageren
Oud 31-05-2012, 18:17
Verwijderd
Citaat:
"De dosis maakt het gif" - grieks gezegde
Zeker waar maar bij suiker is het al een gif bij zeer kleine hoeveelheden. Hoeveelheden die door de producten van tegenwoordig bijna altijd (flink) overschreden wordt
Met citaat reageren
Oud 07-06-2012, 16:55
xxaerxx
xxaerxx is offline
Ja het is inderdaad erg slecht da komt door dat er heel vel suiker en cafeïne in zit
Met citaat reageren
Oud 07-06-2012, 19:10
Verwijderd
Citaat:
Ja het is inderdaad erg slecht da komt door dat er heel vel suiker en cafeïne in zit
De hoeveelheid cafeïne die erin zit is niet schadelijk
Met citaat reageren
Oud 07-06-2012, 21:30
Verwijderd
De hoeveelheid suiker ook niet. Je moet alleen maat houden en het beperkt drinken. Alles is slecht voor je als je het verkeerd toepast.
Met citaat reageren
Oud 20-06-2012, 15:40
Verwijderd
Het zit bomvol suiker en cafaïne, in een blikje zit evenveel als 4 kopjes koffie dacht ik. en cafaïne kan verslavend worden. Maar ik zou het vooral niet drinken omdat je lichaam het niet nodig heeft, de reden waarom de jeugd dikker word is denk ik vooral door energiedrank en al die sportdrankjes. + je darmen lossen op
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten